US-RU-odnosi-Vlada-Politika VOA 14. VIII. TISAK-KISSINGER O ODNOSIMA NATO-A I RUSIJE GLAS AMERIKE - VOA14. VIII. 2001.Pregled tiska'Na svijetu nema više klasičnih protivnika, a razlika između prijatelja i protivnika razvija se u
mnogim područjima. Zbog toga je vrlo važno da Amerika protivnika ne definira unaprijed', drži Henry Kissinger, bivši američki državni tajnik. On analizira politiku ruskog predsjednika Vladimira Putina, kojeg naziva 'prvim istinskim čelnikom nekomunističke Rusije'.Prvi izazov američko-ruskim odnosima bit će novi krug proširenja NATO saveza, koji bi mogao obuhvatiti i tri baltičke države nadomak Rusiji. 'Dolasku NATO saveza nadomak Sankt Petersburgu Rusija će se snažno protiviti', kaže u 'Washington Postu' Henry Kissinger. On za ovaj problem nudi tri alternative. Prva, učlaniti baltičke države u NATO, bez obzira na rusku protimbu, ali najaviti da u njima neće biti stacionirane snage zapadnog vojnog saveza. Druga alternativa bila bi članstvo Estonije, Letonije i Litve u Europskoj uniji koja bi, uz NATO savez, jamčila sigurnost tri zemlje, koje bi u tom slučaju ostale izvan NATO saveza. Treća alternativa ? članstvo u NATO savezu treba shvatiti kao pitanje političke i ekonomske evolucije, a ne vojne
GLAS AMERIKE - VOA
14. VIII. 2001.
Pregled tiska
'Na svijetu nema više klasičnih protivnika, a razlika između
prijatelja i protivnika razvija se u mnogim područjima. Zbog toga
je vrlo važno da Amerika protivnika ne definira unaprijed', drži
Henry Kissinger, bivši američki državni tajnik. On analizira
politiku ruskog predsjednika Vladimira Putina, kojeg naziva 'prvim
istinskim čelnikom nekomunističke Rusije'.
Prvi izazov američko-ruskim odnosima bit će novi krug proširenja
NATO saveza, koji bi mogao obuhvatiti i tri baltičke države nadomak
Rusiji. 'Dolasku NATO saveza nadomak Sankt Petersburgu Rusija će se
snažno protiviti', kaže u 'Washington Postu' Henry Kissinger. On za
ovaj problem nudi tri alternative.
Prva, učlaniti baltičke države u NATO, bez obzira na rusku
protimbu, ali najaviti da u njima neće biti stacionirane snage
zapadnog vojnog saveza. Druga alternativa bila bi članstvo
Estonije, Letonije i Litve u Europskoj uniji koja bi, uz NATO savez,
jamčila sigurnost tri zemlje, koje bi u tom slučaju ostale izvan
NATO saveza. Treća alternativa ? članstvo u NATO savezu treba
shvatiti kao pitanje političke i ekonomske evolucije, a ne vojne
sigurnosti. U tom slučaju svaka bi zemlja ? pa i Rusija ? mogla
postati članica NATO saveza, ako ispuni određene uvjete.
Henry Kissinger smatra da je treća opcija 'primamljiva, ali je
treba vrlo oprezno razmotriti'. 'NATO savez jamči jedino obranu od
napada države koja nije članica saveza. Kada bi Rusija postala
članica, to bi jamstvo prestalo. A za bivše sovjetske satelite
upravo je to jamstvo razlog za pristupanje NATO savezu', objašnjava
Henry Kissinger. 'Ako bi se Rusija pridružila NATO-u, on bi morao
pronaći novog neprijatelja. To bi vjerojatno bila Kina', drži ovaj
utjecajni stručnjak i dodaje da bi takva alternativa 'imala
ozbiljne dugoročne posljedice'.
Henry Kissinger smatra da bi Rusiju odmah trebalo primiti u
političke okvire sjeveroatlantske zajednice, ali trebalo bi
odgoditi rusko članstvo u njezinim sigurnosnim aranžmanima. 'Bilo
bi dobro kada bi se odnosi NATO saveza i Rusije popravili do te mjere
da pitanje sigurnosti naprosto nestane, kao što se dogodilo u
odnosima Njemačke i Francuske nakon II. svjetskog rata, kaže bivši
državni tajnik i savjetnik za nacionalnu sigurnost.
Američko-europske odnose u dnevniku 'Washington Times' analizira
vanjskopolitička komentatorica lista Sarah Means. 'Povjerenje
između Sjedinjenih Država i Europe trebalo bi se razvijati i mimo
obećanja na papiru' ? smatra ona. Pod 'obećanjima na papiru' Sarah
Means podrazumijeva neke međunarodne sporazume ? od ekologije do
kontrole naoružanja - iz kojih se Bijela kuća odlučila povući, bez
obzira na to što su ih prethodnici predsjednika Busha potpisali.
'Problem leži u činjenici što se uspjeh u vanjskoj politici često
definira prema broju potpisanih međunarodnih sporazuma, umjesto da
se uspjeh određuje prema stvarnoj snazi dokumenata, odnosno
pozitivnoj promjeni koju su oni stvorili, smatra komentatorica
Means.
'Europljani vole međunarodne sporazume, Amerikanci su prema njima
često nepovjerljivi', kaže ona, dodajući da bi se odnosi između
tradicionalnih partnera i saveznika, poput Amerike i Europske
unije, trebali izdići nad tom 'papirnatom' kategorijom, i više se
temeljiti na jednostavnom povjerenju izgrađenom tijekom
desetljeća međusobne suradnje.
(VOA)