US-KRIZA-Parlament-Strana pomoć-Vlada-Masovni prosvjedi US-IHT-26.7.-MOGLI SMO I BEZ GENOVSKOG CIRKUSA SJEDINJENE DRŽAVEINTERNATIONAL HERALD TRIBUNE26. VII. 2001.Mogli smo i bez genovskog cirkusa"Sretan rezultat sastanka skupine G-8
bio bi kraj sastanaka skupine G-8. Još bi sretniji rezultat bio ozbiljno promišljanje ideologije deregulacije i širenja slobodne trgovine, koji pokreću globalizaciju i potiču aktiviste na upropaštavanje sastanaka G-8.Dužnosnici i komentatori srednje struje tim su samoimenovanim braniteljima siromašnih koji su prosvjedovali u Genovi odgovorili kako je potrebno još više globalizacije kako bi siromašni postali bogatijima.Najveće zasluge deregulacije i širenja trgovine uzimaju se zdravo za gotovo. Imaju isti status očite istine koju su dobronamjernost i progresivna priroda kolonijalizma imali dvadesetih i tridesetih godina 20. stoljeća.Postoji sličnost između globalizacije i kolonijalizma. I jedno i drugo motivira želja za izvozom na kolonijalna/globalizirana tržišta; iskorištavanje tamošnje radne snage, koja ima manje plaće od one u domovini; iskorištavanje dobara kolonizirane zemlje, sirovina i ljudi. Moglo bi se tvrditi kako je to legitimno u slučaju
SJEDINJENE DRŽAVE
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
26. VII. 2001.
Mogli smo i bez genovskog cirkusa
"Sretan rezultat sastanka skupine G-8 bio bi kraj sastanaka skupine
G-8. Još bi sretniji rezultat bio ozbiljno promišljanje ideologije
deregulacije i širenja slobodne trgovine, koji pokreću
globalizaciju i potiču aktiviste na upropaštavanje sastanaka G-8.
Dužnosnici i komentatori srednje struje tim su samoimenovanim
braniteljima siromašnih koji su prosvjedovali u Genovi odgovorili
kako je potrebno još više globalizacije kako bi siromašni postali
bogatijima.
Najveće zasluge deregulacije i širenja trgovine uzimaju se zdravo
za gotovo. Imaju isti status očite istine koju su dobronamjernost i
progresivna priroda kolonijalizma imali dvadesetih i tridesetih
godina 20. stoljeća.
Postoji sličnost između globalizacije i kolonijalizma. I jedno i
drugo motivira želja za izvozom na kolonijalna/globalizirana
tržišta; iskorištavanje tamošnje radne snage, koja ima manje plaće
od one u domovini; iskorištavanje dobara kolonizirane zemlje,
sirovina i ljudi. Moglo bi se tvrditi kako je to legitimno u slučaju
globalizacije, jer globalizacija potiče i demokraciju a
nelegitimno u slučaju kolonijalizma. No i to je pitanje gledišta.
Prije sedamdeset godina, zapadne liberalne vlade bile su ponosne na
napredak i obrazovanje koje su, kako su mislile, donosile
'nazadnom' narodu Azije i Afrike. Ti su narodi pripremani na
samoupravu i dovedeni u moderni svijet tehnologije i trgovine.
Enciklopedija Britannica u izdanjima prije četrdesetih godina 20.
stoljeća ističe 'univerzalno priznatu... nadarenost za
koloniziranje' Britanije koja je 'preuzela teret bijelog čovjeka u
svim dijelovima svijeta'. Muzeji i izložbe u europskim gradovima
slavili su napredni kolonijalizam.
Danas nam govore da globalizacija znači napredak, obrazovanje, i
gospodarsku modernizaciju. To je tek pola priče. Da, ona donosi
ulaganja i industrijsku tehnologiju, ali i društvene i političke
nemire, uništenje kulturološke infrastrukture i propast
međunarodno nekonkurentne lokalne industrije i poljoprivrede.
(...) Ukupna ravnoteža MMF-ove intervencije u gospodarstvima koja
su se tek počela globalizirati, politički je negativna i nameće
pravila deregulacije koja nikad ne bi bila prihvaćene u SAD-u ili
bilo kojoj drugoj zapadnoj industrijskoj zemlji.
Međunarodne agencije nameću pravila koja SAD sam odbija
prihvatiti, kao što je potreba za neovisnom središnjom bankom koja
se bavi isključivo kontrolom inflacije. Oni provode u praksi
teorije razvoja koje su suprotne onome što se o gospodarstvu uči u
američkim učionicama.
Gospodarstvenici i politički stručnjaci to znaju, ali program
skupine G-8 to ne priznaje. Zato se organiziraju masovni prosvjedi
protiv globalizacije.
Prosvjed, strogo govoreći, nije pokazatelj demokracije, jer su
prosvjednici samoimenovani, dok su čelnici pet glavnih
industrijskih zemalja izabrani na slobodnim izborima. Isto bi se
moglo kazati za prosvjednike protiv kolonijalizma tridesetih
godina 20. stoljeća.
Summiti skupine G-8 počeli su se održavati prije 26 godina, kada je
Valery Giscard d'Estaing, francuski predsjednik, predložio da se
čelnici pet glavnih industrijskih zemalja sastanu jedan vikend u
vladinu dvorcu kako bi pregovarali o zajedničkim problemima.
To je preraslo u godišnji sastanak kad je u krugovima predsjednika
vlada primijećeno da sastanci pružaju priliku za korisne
pregovore, ali i da poboljšavaju i politički status vladinih
čelnika u njihovim zemljama. Uskoro su sastanci postali G-7, a
zatim G-8.
Glasači u manjim zemljama imali su priliku vidjeti svoje premijere
i predsjednike u naizgled prijateljskim odnosima s američkim
predsjednicima, a američki predsjednici su američkim glasačima
prikazivani kao vođe slobodnoga svijeta koji primaju svoje
podanike. To je odgovaralo svima, iako uskoro više nije imalo
prvotnu funkciju.
Sastancima su uskoro počele prisustvovati tisuće dužnosnika čija
je zadaća stotinama novinara dati konačno priopćenje koje je
uglavnom sastavljeno prije nego što je itko od sudionika napustio
svoju zemlju. Novinari su ih slobodno mogli napisati i sami u svojim
uredima.
Za rezultate sastanaka G-8 zaslužni su dužnosnici koji mjesecima u
svojim prijestolnicama pregovaraju o zaključcima koje njihovi
čelnici zatim ratificiraju na summitu, u pauzi između prijema,
večera i spektakularnih izložbi nacionalne veličine, ili egoizma.
Genovski summit bio je summit protiv siromaštva. Tamo je odlučeno
da će se proširiti mjere smanjivanja postojećeg duga zemljama u
razvoju i dati 1,2 milijarde dolara za borbu protiv bolesti. Samo je
organiziranje prošlogodišnjeg summita u Okinawi Japan stajalo 766
milijuna dolara.
Ovogodišnji je sastanak bio jeftin. Italija tvrdi da je potrošila
110 milijuna dolara. Prosvjednici su uništavanjem nanijeli štetu u
vrijednosti još 20 milijuna dolara.
U to nisu uračunati troškovi SAD-a za slanje izaslanstva od 600
ljudi u Genovu ni troškovi drugih vlada za slanje njihovih
izaslanstava od, u prosjeku, 350 članova. Zamislite koliko bi se
novca moglo darovati siromašnim zemljama, da su svi ostali doma,
uključujući i izvjestitelje", piše William Pfaff.