US-FR-EU-HR-NAORUŽANJE-Vlada-Politika RFI-26.7.-AMERIČKO-EUROPSKA NESLAGANJA FRANCUSKI RADIO - RFI26. VII. 2001.Frano Cetinić u Dossieru emisije govori o američko-europskim neslaganjima: "Ravnatelj francuskog Instituta za međunarodna
i strateška istraživanja Pascal Boniface prekjučer je u 'Le Figarou' analizirao prekoatlantske odnose, ili kako sam kaže, navodeći Henryja Kissingera, 'prekoatlantske nesporazume'. Prema francuskom znanstveniku jaz između dvije atlantske obale postao je naglašeniji od dolaska administracije Georgea Busha jr., no te se razlike smanjuju kad od Zapadne Europe idemo prema sredini ili istoku kontinenta.Za postkomunističke zemlje Srednje i Istočne Europe, kao i za tri baltičke zemlje, politički kompas, kaže Boniface, pokazuje sjever u smjeru Washingtona. Primjer toga je češki predsjednik Vaclav Havel koji je prošle godine u nastupu naklonosti prema Americi predlagao da ga tadašnja američka državna tajnica Madeleine Albright zamijeni na dužnosti predsjednika Češke.U trima baltičkim zemljama koje danas posjećuje francuski predsjednik Chirac, na ključnim mjestima su američki građani baltičkoga porijekla. Bilo da je riječ o europskoj politici sigurnosti, o politici prema Iraku ili Jugoslaviji, o razoružanju,
FRANCUSKI RADIO - RFI
26. VII. 2001.
Frano Cetinić u Dossieru emisije govori o američko-europskim
neslaganjima: "Ravnatelj francuskog Instituta za međunarodna i
strateška istraživanja Pascal Boniface prekjučer je u 'Le Figarou'
analizirao prekoatlantske odnose, ili kako sam kaže, navodeći
Henryja Kissingera, 'prekoatlantske nesporazume'. Prema
francuskom znanstveniku jaz između dvije atlantske obale postao je
naglašeniji od dolaska administracije Georgea Busha jr., no te se
razlike smanjuju kad od Zapadne Europe idemo prema sredini ili
istoku kontinenta.
Za postkomunističke zemlje Srednje i Istočne Europe, kao i za tri
baltičke zemlje, politički kompas, kaže Boniface, pokazuje sjever
u smjeru Washingtona. Primjer toga je češki predsjednik Vaclav
Havel koji je prošle godine u nastupu naklonosti prema Americi
predlagao da ga tadašnja američka državna tajnica Madeleine
Albright zamijeni na dužnosti predsjednika Češke.
U trima baltičkim zemljama koje danas posjećuje francuski
predsjednik Chirac, na ključnim mjestima su američki građani
baltičkoga porijekla. Bilo da je riječ o europskoj politici
sigurnosti, o politici prema Iraku ili Jugoslaviji, o razoružanju,
o proturaketnoj obrani, o nuklearnoj politici - sve te zemlje u
različitom stupnju dijele američko, a ne stajalište Europske
unije, kaže Boniface.
To prema francuskom znanstveniku objašnjava i jaku američku želju
da te zemlje vidi unutar Europske unije. Tu je Boniface izričit: 'Ne
znači da bi trebalo zalupiti vrata Europske unije tim zemljama, to
zapravo znači da bi kod zemalja kandidata za članstvo u Europsku
uniju trebalo provjeriti dijele li i europsku viziju zajedničke
obrane. Jer ni antiamerička, ni antiatlantska - europska obrambena
politika teži da na dulji rok uspostavi strateško ravnotežu u
odnosima Europljana i Amerikanaca.'
No glavni uzrok transatlantskih nesporazuma je u činjenici da je
samo u zadnjih šest mjeseci, dakle od dolaska nove američke
administracije, Amerika bar sedam puta rekla ono povijesno 'ne'.
Najzvučnije ne je bilo protokolu iz Kyota, kada se Amerika
usprotivila volji čak 180 zemalja.
No da izbrojimo i ostala 'ne': odbijanje ugovora o antibalističkim
projektilima iz '72. godine, odbijanje sporazuma o ograničenju
slobodne cirkulacije lakog oružja, odbijanje međunarodnog
kaznenog suda - koji je Bill Clinton potpisao na kraju mandata više
da bi naštetio Bushu, nego radi njegove stvarne ratifikacije, za
koju nema nikakvih izgleda jer Washington ne želi da američkim
građanima sudi sud izvan Amerike.
Tu je i odbijanje Amerike da prihvati tekst koji je na raspravi u
ovom trenutku, a odnosi se na borbu protiv poreznih rajeva. Amerika
drži da bi takva borba mogla ograničiti poreznu konkurenciju.
Zatim, odbijanje Amerike da ratificira već potpisani ugovor o
zabrani nuklearnih pokusa i najnovije - prošlog ponedjeljka
odbijanje Amerike da na pregovorima u Ženevi prihvati protokol o
biološkom oružju, a nakon dugih šest godina pregovaranja.
Ovo sedmerostruko 'ne' imalo je za posljedicu da se za samo šest
mjeseci područje međunarodnoga prava pretvori u 'spaljenu zemlju',
kako to doslovce ocjenjuje ugledni švicarski dnevnik 'Le Temps' u
prekjučerašnjem broju.
Novo američko vanjskopolitičko ponašanje naravno ne vodi mnogo
računa o reakcijama saveznika, posebno europskih, koji se sve više
osjećaju izdanima. Ne znači da takvo ponašanje ne izražava
stanovitu i vrlo jasnu logiku. Ona je bila najavljena u istupima
republikanskog tabora još prije američkih predsjedničkih izbora.
Vrlo konzervativni senator Sjeverne Caroline Jessie Helms tu je
politiku odredio u samo dvije riječi: 'strategija prvenstva'.
Američka nadmoć mora biti zaštićena po svaku cijenu, a međunarodni
ugovori ne služe tom američkom cilju jer predstavljaju kompromise,
dakle ograničavaju Americi slobodu akcije. Washington želi, to
više ne skriva, sam određivati pravila igre.
Bivša Clintonova administracija težila je naravno istom cilju, ali
su sredstva bila drukčija. Amerika je tada vidjela sebe u svakom
regionalnom podsustavu, u svakoj multilateralnoj instituciji ili
pregovorima, i u djelovanju unutar takvih okvira vidjela najbolji
način osiguravanja vlastitog interesa i nadmoći.
Iako zadnje u seriji američkih zbivanja 'ne' koje je Washington
rekao u ponedjeljak kada su u središtu bila biološka oružja, a u
sjeni gromoglasnih reakcija i osuda na koje je naišlo američko
odbijanje sporazuma o klimi, na primjer, pokazuje sav cinizam novog
američkog vanjskopolitičkog nastupa. Cijeli dispozitiv ugovora iz
'72. godine o biološkom oružju pada u vodu, iako su ga ratificirale
143 zemlje. Ugovor koji zabranjuje razvoj, proizvodnju, gomilanje
i uporabu bioloških oružja, a nedostajala je još samo posljednja
dimenzija - sustav kontrole i verifikacija. Prema riječima jednog
europskog diplomata 'sada nam zbog američkog odbijanja prijeti
potpuni debakl. To je opasno', kaže on, 'jer biološko oružje je
istodobno oružje za masovno uništavanje i oružje siromašnih'. Što
znači da će proizvodnja i širenje biti lakši nego kada je riječ o
ostalim kemijskim ili nuklearnim oružjima.
Iako je Washington sklon argumentu da je sustav verifikacije
neučinkovit, zapravo se iza toga skriva zaziranje od otvaranja
vrata američkih laboratorija ekipama stranih stručnjaka. Ili kako
kaže jedan od vodećih američkih stručnjaka za razoružanje John
Isaac, čiju izjavu navodi 'Washington Post': 'Istina je da protokol
ne zadovoljava sve američke zahtjeve, ali stvarna motivacija
Bushove administracije je drugdje. To je američka industrija koja
ne želi nikakve međunarodne inspekcije.'
Iz tih iskustava proizlazi da je gotovo s euforijom vezanom uz kraj
'hladnoga rata'. Nastaje novo razdoblje uznemirenosti i
nesigurnosti, ne samo kada je riječ o biološkim oružjima, nego i o
ostalim segmentima strateškog ili globalnopolitičkog stanja. S
time se zapadna Europa mora prije ili poslije suočiti. Ona ne može
još dugo miriti dva suprotstavljena stajališta. Htjeti zadržati i
američku stratešku zaštitu i pravo izražavanja kritike na njezin
način. Jer staro je imperijalno pravo 'štitim te, dakle dužan si
poslušati'. Samo preuzimanje sudbine u vlastite ruke izvuklo bi
Europu iz potčinjenog odnosa."
(RFI)