SI-HR-SPORAZUMI-Politika SLO-DELO-21.7.-GRANIČNI SPORAZUM SLOVENIJADELO21. VII. 2001.More kompromisa"Ovo je bio tjedan bizarnih kompromisa. Prvi put u deset godina, kad je slovensko-hrvatski sporazum o granici doslovno bio u džepu,
opet klasičan toplo-hladan tuš. U ključnom trenutku kao da je jednog partnera prošla volja. Kompromis o granici koji su tihom diplomacijom postigli predsjednici vlada, sredinom tjedna ostao je bez političke potpore Hrvatske. Začudno, u istom trenu kad se Ivica Račan poslije izglasovanog povjerenja vladi činio trijumfalno moćnim, za dogovor mu je ponestala potpora Sabora. Možda se hrvatski predsjednik vlade previše bavio Haagom a premalo unutarnje-politički pripremao kompromis. Ili je nepovjerljivost prema Sloveniji, koja četiri godine nije ratificirala malogranični sporazum, jednostavno prevagnula. Možda čak mrvica logike: predugo se Ljubljana kreveljila sa sporazumom o pograničnoj i prometnoj suradnji. I neka dobije milo za drago.Slovensko-hrvatski odnosi svih su tih godina tako srdačno neljubazni i tako jako nepovjerljivi da se sve činilo mogućim. No predsjednici vlada otišli su predaleko da bi imali volje vratiti
SLOVENIJA
DELO
21. VII. 2001.
More kompromisa
"Ovo je bio tjedan bizarnih kompromisa. Prvi put u deset godina, kad
je slovensko-hrvatski sporazum o granici doslovno bio u džepu, opet
klasičan toplo-hladan tuš. U ključnom trenutku kao da je jednog
partnera prošla volja. Kompromis o granici koji su tihom
diplomacijom postigli predsjednici vlada, sredinom tjedna ostao je
bez političke potpore Hrvatske. Začudno, u istom trenu kad se Ivica
Račan poslije izglasovanog povjerenja vladi činio trijumfalno
moćnim, za dogovor mu je ponestala potpora Sabora. Možda se
hrvatski predsjednik vlade previše bavio Haagom a premalo
unutarnje-politički pripremao kompromis. Ili je nepovjerljivost
prema Sloveniji, koja četiri godine nije ratificirala malogranični
sporazum, jednostavno prevagnula. Možda čak mrvica logike: predugo
se Ljubljana kreveljila sa sporazumom o pograničnoj i prometnoj
suradnji. I neka dobije milo za drago.
Slovensko-hrvatski odnosi svih su tih godina tako srdačno
neljubazni i tako jako nepovjerljivi da se sve činilo mogućim. No
predsjednici vlada otišli su predaleko da bi imali volje vratiti
se. Uz odmor bi prošao polet, s odgodom do jeseni kompromis bi
vjerojatno bio izgubljen. To je bilo jasno Drnovšeku koji je želio
dossier maknuti sa stola tako reći po svaku cijenu. I Račanu koji
gotovo ništa manje nije želio uređenje 'mekane' zapadne granice još
prije ulaska Slovenije u Europsku uniju. I zato su kao i sve ostalo
prije raščišćavali sami, u telefonskoj vezi u srijedu na večer i u
četvrtak. Odlučili su se za političku hrabrost, onu koje u minulih
deset godina u slovensko-hrvatskim pregovorima nije bilo ni za
lijek.
Bez obzira na to kakav je sporazum, osuđen je na bijes mnogih
Slovenaca i brojnih Hrvata. U nekom smislu uistinu probatio
diabolico, vražja kušnja da bi završili nakon gotovo deset godina
kolebanja opreznog premijera. Pa ipak je na kraju desetljetke i
Drnovšek izračunao da se kompromis isplati. Ako će trun napora koji
je uložio u tihe pregovore namijeniti prodaji granice javnosti, bit
će uvjerljiv. Prije toga je Slovencima prodao španjolski
kompromis, zatvaranje 'duty freeja' i 'kulturni' sporazum. Nakon
toga bi uistinu bilo glupo cjepidlačiti o cijeni slovensko-
hrvatskoga kompromisa.
Ipak uvijek postoji dvojba je li čaša više puna ili prazna.
Približno toliko mora koliko ga za Sloveniju predviđa aktualni
granični sporazum, u odnosu 80,2 prema 19,8 otprilike je minimum na
kojem je Slovenija uvijek ustrajala. Istodobno je otprilike mogući
maksimum. Veći dio Piranskoga zaljeva u kojem na drugoj strani u
vlastito more mogu namakati noge i Hrvati, te izlaz na otvoreno
more, vjerojatno je posve primjeren kompromis. Važna je i kakvoća
ulaza u međunarodne vode. 'Koridor' širine dvije morske milje,
proglašen za međunarodno more i nepodijeljeno morsko dno pokazuju
obrise tako zvanog rješenja iz kutije koje je prije nekog vremena
spominjao posrednik Perry, ali i nagovještaje da Hrvati, ako već
moraju nešto dati, radije daju 'trećem' nego susjednoj državi. Kao
da oduvijek nije bilo jasno da te stvari ne idu bez alkemije.
U pogledu zaselaka uz Dragonju, Mlina, Bužina itd., znalo se da će
biti hrvatski. Bez njih je slovenska strana ostala bez nešto
teritorija i nešto mora. No tamo su 40 godina vlast imali Hrvati, po
nacionalnom je sastavu teren istarski, a ni katastarski nije
isključivo slovenski jer su katastri dvostruki. Granični sporazum
predlaže posebni režim s instrumentarijem međunarodnih mehanizama
za rješavanje pitanja statusa, primjerice mogućnosti dvostrukog
državljanstva. To bi trebalo pojednostavniti život uz granicu,
zajedno s malograničnim sporazumom koji je ratificiran nakon
četiri godine. Ukratko popuštanje, ali obiju strana, što je uvijek
bit i smisao kompromisa. Ako jedna dobije previše, to nije ni
kompromis ni dobar sporazum. Ipak je to i ustupak Hrvatskoj u
zadnjem trenutku, Jorasova kuća nije za odbaciti. Po mojem
mišljenju najneprimjereniji nusproizvod dogovora bilo bi kad bi ta
osoba ostala na slovenskoj strani. Savršen dokaz da su doslovno svi
sposobniji od službene politike.
Za podsmjeh pregovorima služi što je došlo do povijesnog proboja
odmah čim su oduzeti diplomatima, stručnjacima za pomorsko pravo,
stručnim povjerenstvima. Drnovšek će za nekoliko mjeseci riješiti
sve što mi nismo uspjeli za desetljeće, komentirao je ovaj tjedan
jedan diplomat. Pa što, tako je to. Vjerojatno diplomacija osjeća
porugu prema svojem djelu, jer je predsjednik vlade od sredine
devedesetih, ukratko uvijek kad bi netko spomenuo granicu onih
dvije stotine i nešto metara od hrvatske obale, govorio, dečki,
nemojte se šaliti. U ljetu 2001. sam prodaje upravo to. Još malo
simbolike: baš tih dana kad je predsjednik vlade zaključivao morski
sporazum, njegov je ministar vanjskih poslova bio službeno u
Španjolskoj, iako je njegov ministarski kolega Picque baš bio tu.
To je eto stil vladanja Janeza Drnovšeka. Dugo je u vanjskoj
politici pokazivao estradnost. (...) Desetogodišnji spektakl s
Hrvatskom bio je predstava za gledatelje. Istina je da Hrvatskoj
nije bilo do dogovora, ali očiti nedostatak bio je i na slovenskoj
strani. Nakon čega se potvrdila teza da će s Ivicom Račanom biti
lakše. Nema Tuđmanove komplekse, nije protuslovenski. Problem je
samo što će ratifikaciju provesti teže nego slovenski šef vlade.
Potonji se i bolje pripremio. Uvjeren je da ima jaku koaliciju, zna
da je izabran pravi trenutak.
Možda ga ni ne zanimaju sve pojedinosti susjedskog dogovora. Za
njega je bilo važno provesti ga. Hrvatska je zadnjih godinu i pol
bila njegov veliki projekt. A vremenski je okvir zbilja dobar:
zaključna etapa pregovora s Eurupskom unijom, važna faza odnosa s
Austrijom, djelomično poboljšana poslije kulturnog sporazuma te
opipavanje s Berlusconijevom Italijom. Svima, Bruxellesu, Beču,
Rimu, Drnovšek šalje rafinirane signale: pogledajte nas, Slovenija
rješava bilateralne probleme uspješnije nego drugi. Gdje je u
blizini netko tko je uredio granicu za deset godina i to bez
međunarodne pomoći?
Ovih je dana posve zaboravljena problematika nuklearne elektrane
Krško, iako je nacrt sporazuma o NEK potvrđen zajedno s graničnim.
Tegobna stvar, pitanje skladištenja nuklearnog otpada,
međudržavni sporazum odlaže ad kalendas graecas, odnosno tamo
negdje do 2005. Kamo s otpacima?
Ruska Duma je nedavno prihvatila odluku o uvozu nuklearnih otpadaka
iz država koje nisu bile članice Varšavskoga pakta. Za mnoge u
Ruskoj federaciji prijeporan dekret, ali financijski privlačan.
Napokon su otpaci koje može izvoziti primjerice Slovenija, za ruske
razmjere tako reći ljekarna.
Ah, teško bismo ovih dana iznenadili Drnovšeka. Kao da u svakom
rukavu ima kraljicu. No možda je ovaj put njegova partija s
Hrvatskom ipak više šah nego poker", zaključuje Saša Vidmajer.