AT-E-INTEGRACIJE-Politika NJ 18.VII.-FAZ-JUGOISTOČNI EU NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG18. VII. 2001.Poredak i dogovor"Unatoč dugom i intenzivnom angažmanu zapadnih zemalja, smirivanje i stabilizacija balkanske regije još nije
uspjela. Budući da trajna vojna nazočnost nije ni poželjna ni realna, potrebni su novi napori da bi se na Balkanu došlo do samonosivog političkog poretka. Zbog toga predlažemo stvaranje jugoistočne europske unije za Balkan, koja bi se trebala razviti iz Stabilizacijskoga sporazuma. To nam se čini najboljim odgovorom na različite probleme u različitim državama u regijama Balkana."U nastavku autori opisuju političko-sigurnosno stanje na Kosovu, u Makedoniji, Srbiji i Bosni i Hercegovini i pitaju:"Koja načela mora slijediti politika za Balkan koja bi imala izgleda? Pogođenom stanovništvu ne smije se nametati rješenje izvana. Ne bi se moglo na neki način ponoviti Berlinski kongres iz 1878. ili Londonsku konferenciju veleposlanika iz 1912. S druge su strane pogođeni bez pomoći izvana očito nesposobni razviti zamisao za svoju cijelu regiju. Preduboko su ukorijenjeni nerazumijevanje, nepovjerenje, mržnja i neprijateljstvo. Stoga mora Zapad a
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
18. VII. 2001.
Poredak i dogovor
"Unatoč dugom i intenzivnom angažmanu zapadnih zemalja, smirivanje
i stabilizacija balkanske regije još nije uspjela. Budući da trajna
vojna nazočnost nije ni poželjna ni realna, potrebni su novi napori
da bi se na Balkanu došlo do samonosivog političkog poretka. Zbog
toga predlažemo stvaranje jugoistočne europske unije za Balkan,
koja bi se trebala razviti iz Stabilizacijskoga sporazuma. To nam
se čini najboljim odgovorom na različite probleme u različitim
državama u regijama Balkana."
U nastavku autori opisuju političko-sigurnosno stanje na Kosovu, u
Makedoniji, Srbiji i Bosni i Hercegovini i pitaju:
"Koja načela mora slijediti politika za Balkan koja bi imala
izgleda? Pogođenom stanovništvu ne smije se nametati rješenje
izvana. Ne bi se moglo na neki način ponoviti Berlinski kongres iz
1878. ili Londonsku konferenciju veleposlanika iz 1912. S druge su
strane pogođeni bez pomoći izvana očito nesposobni razviti zamisao
za svoju cijelu regiju. Preduboko su ukorijenjeni nerazumijevanje,
nepovjerenje, mržnja i neprijateljstvo. Stoga mora Zapad a
ponajprije Europska unija razviti konkretnu perspektivu koja svim
pogođenima obećava pravedno rješenje njihovih problema a regiji
dobru budućnost. Za takav je pokušaj potrebna sloga Zapada a i
Europske unije. Budući da je Njemačka od početka sukoba u bivšoj
Jugoslaviji igrala ulogu koju su njezini partneri ponekad držali
pokretačkom, sad bi morala preuzeti isto tako aktivnu ulogu u
potrazi za dugoročnim rješenjem.
Pogreške i zablude zapadne balkanske politike ne počivaju samo na
nepoznavanju, nesposobnosti i neslozi nego i na načelno pogrešnom
shvaćanju prirode tamošnjih sukoba. Ne žive svi ljudi koji žive
istodobno, u istom vremenu. No Zapad polazi od krive pretpostavke
da narodi na Balkanu žive u postnacionalno doba zapadne Europe.
Zapravo se nalaze u različitim stadijima nacionalnog pronalaženja
i njihovi su prioriteti očito drukčiji od naših. Ta neistodobnost
nije jedini krivac, sjećanje na vlastitu prošlost trebalo bi nas tu
odvratiti od oholosti.
Postojeće nije isto što i stabilno. Politički poredak je stabilan
ako počiva na sporazumu pogođenih. Na Balkanu današnji poredak nije
bio i nije takav. Stoga je unatoč proturječnim ciljevima pogođenih,
bolje tražiti poredak koji počiva na više dogovora nego poduzimati
bezizgledne pokušaje očuvanja statusa quo. Nove granice nisu
problem same po sebi. One postaju problem tek kada su nastale silom
i kada zatvaraju i isključuju. Nije točno da male države nemaju
budućnosti, nemaju je samo neintegrirane. Nove granice je
međunarodna zajednica već priznala priznanjem Slovenije,
Hrvatske, Bosne i Makedonije. Nikoga se ne može prisiliti na sreću.
Multietnički suživot narodi na Balkanu ne doživljavaju kao sreću
nego kao prevelik zahtjev. To ne treba hvaliti - no jasno je da
multietničkog suživota o kakvomu Zapad sanja nikad nije bilo ni na
Balkanu ni na Zapadu. Zapad je mogao ispraviti najveće 'etničko
čišćenje' na Balkanu, ono kosovskih Albanaca. Sve ostale progone i
bježanja uključujući i bijeg sto tisuća Srba s Kosova nije se moglo
spriječiti niti će se ikad moći ispraviti, a o tihom, šuljajućem
izdvajanju da se i ne govori.
Simpatije ili antipatije prema jednom ili drugom narodu na Balkanu
nisu primjerene i loš su savjetnik. Iskustvo dovoljno pokazuje da
spremnost na nasilje nije pitanje etnički uvjetovane sklonosti
nego odnosa snaga. Vojni protektorati nesagledivoga trajanja nisu
rješenje. Oni 'odgajaju' na maloljetnost i pogođeni ih odbijaju.
Svaki politički poredak ima budućnost samo ako pogođenima daje
priliku da djeluju odgovorno i istodobno ih prisili na suradnju s
drugima.
Iako se na cjepkanje dosadašnjih političkih struktura u bivšoj
Jugoslaviji gleda kao na posljedicu zakašnjelog stvaranja nacija
pa stoga kao povijesno potrebno i u slučajevima Slovenije i
Hrvatske kao uspjelo, opasnosti i mane ne smiju se previđati. Iako
se u međuvremenu dogodilo veliko odvajanje etnija a treba ga
očekivati i u buduće, ipak i njihova sadašnja prostorna podjela
onemogućava povlačenje granica točno uzduž etničkih granica.
Preostaju manjine koje treba štititi i koje mogu postati žarište
novih međudržavnih sukoba ako se podrazumijevaju kao dio susjedne
matične zemlje. Zbog stabilnosti kao i sposobnosti opstanka
nastalih novih političkih struktura koje vjerojatno još nastaju,
regiji Balkana je potrebna struktura suradnje. U tu svrhu
predlažemo stvaranje jugoistočne europske unije.
Jugoistočna europska unija (jugoistočna EU) mora stvoriti okvir
poretka za zemlje sudionice. Mora ukloniti gospodarske, političke
i psihološke nedostatke rascjepkanih, usitnjenih struktura regije
na taj način što će biti mjerodavna za sva pitanja regionalne
suradnje i time granicama oduzeti njihov diobeni značaj i učiniti
ih propusnima. Mora pomoći očuvati postojeće državne strukture
(primjerice Makedoniju i Bosnu) i pružiti stabilizacijski okvir za
slučaj da to ne uspije i da se cjepkanje nastavi ili iz sadašnjih
struktura nastane novi razvitak. I naposljetku, jugoistočni EU
mora nadnacionalno učvrstiti zaštitu manjina i pomoći manjinama u
ostvarivanju njihovih prava.
Jugoistočni EU mora biti ustrojen po modelu Europske unije, u
načelu kao EU. EU može postaviti stalno supredsjedništvo
jugoistočnog EU koji bi u slučaju neslaganja članova pod uvjetima
koje se mora pobliže definirati, imalo pravo samo donositi odluke.
Jugoistočni EU imao bi vlastiti status unutar EU-a.
Jugoistočni EU tvori najprije zonu slobodne trgovine ali s
određenim ciljem unutarnjeg tržišta. Mjerodavan je za sva pitanja
gospodarske suradnje i za pitanja unutarnje sigurnosti koje su od
transnacionalnog značenja (primjerice: nadnacionlni organizirani
kriminal). Mjerodavan je i za pitanja vanjske sigurnosti u
međusobnom odnosu, dakle za međusobne sigurnosno-političke
sporazume, za razoružanje i nadzor naoružanja kao i za mjere
stvaranja povjerenja.
Manjine dobivaju vlastite predstavnike u jugoistočnom EU. Njima se
odobrava kolektivno i individualno pravo tužbe - ili kod postojećeg
međunarodnog suda ili kod suda jugoistočnog EU koji bi se moralo
ustrojiti. Polazeći od odnosnih konvencija Vijeća Europe, njihova
će prava biti konkretizirana u zemljama sudionicama. Manjine će
biti odijeljene od državnih sunaroda. Za srpsku manjinu na Kosovu i
tamošnja srpska kulturna dobra potrebna je međunarodna zaštita.
Sudionici u jugoistočnom EU su države proizišle iz bivše
Jugoslavije te Albanija, Rumunjska i Bugarska, Mađarska i Grčka.
Dvije potonje umiješane su zbog susjedstva i manjina, mogu
djelovati stabilacijski i, poput Mađarske, svojom politikom prema
manjinama biti uzor. Individualno članstvo zemalja sudionica u EU
je moguće. Grčka je već članica, Mađarska i Slovenija će uskoro
biti. Za ostale vrijedi da će njihovo prethodno članstvo u
jugoistočnoj EU biti uvjet za kasnije članstvo u EU i ubrzati ga.
Nije dovoljno narodima na Balkanu predlagati pojedinačne projekte
suradnje - kao u Stabilizacijskom sporazumu - i pozivati ih na
suradnju. Treba organizirati i institucionalizirati njihovo
zajedničko djelovanje. Nije dovoljno davati im daleku i slabašnu
europsku perspektivu, nego im danas treba dati konkretne opcije
koje će ih učiniti kadrima da svoju sudbinu uzmu u svoje ruke.
Stoga ne treba samo brže nego dosad ostvarivati infrastrukturne i
gospodarske projekte najavljene u Stabilizacijskom sporazumu.
Stabilizacijski sporazum jugoistočna Europa mora biti mnogo više
ukupno politički usmjeren: mora biti institucionaliziran i
razvijen u jugoistočni EU.
Zapadna politika ne smije više čekati i postavljati se protiv
stvarnosti, nego je mora prepoznati i priznati kako bi je
prevladala. Više od deset godina od izbijanja sukoba u bivšoj
Jugoslaviji nedostatak je ukupnog koncepta za politički proces
smirivanja i stabilizacije cijele regije neoprostiv", pišu među
ostalim Karl Lamers, Peter Hintze i Klaus-Juergen Hedrich.