US-KRIZA-Bolesti-Liječenje-Medicinska istraživanja-Organizacije/savezi NYT 16. VII. MATIČNE STANICE: DUH IZ BOCE SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES16. VII. 2001.Matične stanice: duh iz boce"Matične stanice i njihovo istraživanje
mogli bismo usporediti s duhom iz boce. Ako mu budemo mudro zapovijedali, taj će nam neočekivani sluga pomoći da budemo mnogo zdraviji i da živimo znatno dulje. No ako ne uspijemo prisiliti duha da se prilagodi našoj etici, taj budući tvorac tkiva i graditelj organa i mozgova mogao bi se oteti kontroli i čovječanstvu oduzeti moralnost.Zvuči dramatično, no revolucija matičnih stanica svodi se baš na to. Suočeni smo s odlukom koja doslovno znači pitanje života i smrti.Prvo je pitanje u Bushovoj Bijeloj kući postavljeno u prilično uskim okvirima: bi li američka vlada morala sponzorirati ispitivanje uporabe embrionalnih matičnih stanica u liječenju bolesti? Danas se u korijenu tog pitanja nalazi drugo: opravdava li spašavanje ljudskih života danas, i ublažavanje neizdrživih patnja i boli, žrtvu u obliku prekida razvoja potencijalnog ljudskog života?Odgovor većine ljudi je potvrdan. Principijelna manjina koja se ne
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
16. VII. 2001.
Matične stanice: duh iz boce
"Matične stanice i njihovo istraživanje mogli bismo usporediti s
duhom iz boce. Ako mu budemo mudro zapovijedali, taj će nam
neočekivani sluga pomoći da budemo mnogo zdraviji i da živimo
znatno dulje. No ako ne uspijemo prisiliti duha da se prilagodi
našoj etici, taj budući tvorac tkiva i graditelj organa i mozgova
mogao bi se oteti kontroli i čovječanstvu oduzeti moralnost.
Zvuči dramatično, no revolucija matičnih stanica svodi se baš na
to. Suočeni smo s odlukom koja doslovno znači pitanje života i
smrti.
Prvo je pitanje u Bushovoj Bijeloj kući postavljeno u prilično
uskim okvirima: bi li američka vlada morala sponzorirati
ispitivanje uporabe embrionalnih matičnih stanica u liječenju
bolesti? Danas se u korijenu tog pitanja nalazi drugo: opravdava li
spašavanje ljudskih života danas, i ublažavanje neizdrživih patnja
i boli, žrtvu u obliku prekida razvoja potencijalnog ljudskog
života?
Odgovor većine ljudi je potvrdan. Principijelna manjina koja se ne
slaže predlaže da pokuse obavljamo s matičnim stanicama odraslih
ljudi još nekoliko godina pa da tek ako se pokaže da se iz njih ne
može dobiti željeno tkivo, uzmemo u obzir mogućnost pokusa na
embrionalnim stanicama. Mnogi znanstvenici na to odgovaraju kako
takvo namjerno odgađanje milijune ljudskih života koji bi mogli
biti spašeni stavlja na kocku.
Nameće se praktično pitanje, a to je priroda duha nedavno izišlog iz
boce. Bilo da istraživanja pokreću privatne donacije ili ulaganje
novca iz stranih državnih proračuna, matične će se stanice
koristiti za pokušaje liječenja dosad neizlječivih bolesti.
Stanice koje se koriste - iz embrija ne većih od točke na kraju ove
rečenice - nisu tek smrznute stanice iz klinika plodnosti koje su
ionako trebale biti odbačene (što je najprihvatljivija varijanta
za one koji vjeruju kako život počinje u trenutku začeća). Privatni
laboratoriji već stvaraju embrije radi korištenja njihovih stanica
u borbi protiv bolesti. To ne može zaustaviti odbijanje Bijele kuće
da financira ovakva istraživanja novcem iz državnog proračuna.
Pitanje se tako svodi na sljedeće: kako kontrolirati duha iz boce?
Predsjednik se sastaje s etičarima kako bi raspravio ovo složeno
pitanje, ali ne bi trebao pokušavati donijeti ovu tešku odluku
samostalno ili u žurbi. Trebao bi poslušati nacionalne akademije
znanosti i medicine koje će uskoro i javno objaviti svoje preporuke
u svezi s ovim pitanjem. Zatim bi trebao o pitanju financiranja
ispitivanja matičnih stanica i zakonodavnih prijedloga govoriti
pred Kongresom, kako bi potaknuo temeljita saslušanja i privukao
široku potporu. Nekoliko prijedloga:
- Početi utrku među znanstvenicima. Podjednako financirati i
istraživanje matičnih stanica odraslih ljudi i onih embrija. Ako
stanice odraslih ljudi iznenade znanstvenike stvaranjem željene
obnove tkiva, to bolje; ako ne, ne bi trebalo tratiti vrijeme ni
živote.
- Usporedno s financiranjem istraživanja okupiti stalno
savjetodavno tijelo - odbor za bioetiku, čije bi članove morali
imenovati Kongres i predsjednik, a koji bi predlagali smjernice na
svim razinama genetskog istraživanja, a ne samo matičnih stanica.
(...)
- Od tog savjetodavnog tijela zatražiti da procjeni 'somatski
transfer jezgre stanica', u sklopu kojeg se jajašce aktivira
genetskim materijalom ciljanog pacijenta i tako stvara stanice
koje će se razviti u tkivo koje organizam neće odbaciti.
- Istodobno zakonom zabraniti kloniranje ljudi. Ian Wilmot,
škotski znanstvenik koji je kloniranjem stvorio ovcu Dolly protivi
se kloniranju ljudi; on dobro zna koliko je pokušaja kloniranja
ovce bilo neuspješno i misli da bi slični pokušaji s ljudima bili
jezivi.
- Mogući rezultat monstruozne zamisli o kloniranju ljudi bio bi
stvaranje robova od kojih bi se uzimali organi, što bi značilo
demografsku manipulaciju i stvaranje superiorne rase. Bolje je
odmah odbiti tu mogućnost, a budućim naraštajima prepustiti da sami
odluče koliko daleko duha pustiti s lanca.
Noć uoči ovog tisućljeća, list je od kolumnista zatražio da napišu
članak o onome što nas čeka u dalekoj budućnosti. Naslov mojega
članka bio je: 'Zašto umrijeti?'
Naslov je bio smišljen kako bi privukao pozornost maštovitošću i
optimizmom: kad znanost bude pobjeđivala bolesti i zamjenjivala
istrošene organe, ljudi će živjeti mnogo, mnogo dulje. Neurologija
će pratiti ritam biologije i omogućiti mozgu da se regenerira kako
bi ljudi mogli produktivno živjeti i nakon stote. A matične stanice
imaju taj potencijal.
(...) Moramo samo osigurati potporu javnosti za istraživanje
embrionalnih matičnih stanica, koje bi bilo usko vezano etičkom
kontrolom", piše William Safire.