IT-E-komentari-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije IT-REPUBBLICA-15.7.-EUROPA MORA BDJETI NAD EKONOMSKOM DEMOKRACIJOM ITALIJALA REPUBBLICA15. VII. 2001. "Europa mora bdjeti nad ekonomskom demokracijom" "Na prvi je pogled te{ko
na}i ne{to zajedni~ko izme|u Maria Montija i osporavatelja globalizacije. No, nekoliko dana prije skupa na vrhu G-8, europski povjerenik za konkurenciju stvorio je povijesni presedan u ograni~avanju mo}i velikih multinacionalnih kompanija. Prvi je put europski antitrust udario 'u srce imperija' i zabranio najve}e industrijsko preuzimanje izme|u dvije ameri~ke tvrtke (General Electric-Honeywell) nakon {to je to Washington odobrio, a ta je odluka mnoge u Americi ostavila zate~enima. Iz toga se izvla~e i op}e pouke o potrebi da nadnacionalne javne institucije discipliniraju globalna tr`i{ta: 'Europa nikad ne bi mogla donijeti odluku poput ove da su antitrust vlasti bile podijeljene me|u mnogim nacionalnim dr`avama. Kada se govori o 'governanceu', odnosno o potrebi da javne vlasti reguliraju tr`i{ta, primje}ujem da veliko zna~enje ima ovlast interveniranja Europske komisije'.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
15. VII. 2001.
"Europa mora bdjeti nad ekonomskom demokracijom"
"Na prvi je pogled te{ko na}i ne{to zajedni~ko izme|u Maria Montija
i osporavatelja globalizacije. No, nekoliko dana prije skupa na
vrhu G-8, europski povjerenik za konkurenciju stvorio je povijesni
presedan u ograni~avanju mo}i velikih multinacionalnih kompanija.
Prvi je put europski antitrust udario 'u srce imperija' i zabranio
najve}e industrijsko preuzimanje izme|u dvije ameri~ke tvrtke
(General Electric-Honeywell) nakon {to je to Washington odobrio, a
ta je odluka mnoge u Americi ostavila zate~enima. Iz toga se izvla~e
i op}e pouke o potrebi da nadnacionalne javne institucije
discipliniraju globalna tr`i{ta: 'Europa nikad ne bi mogla
donijeti odluku poput ove da su antitrust vlasti bile podijeljene
me|u mnogim nacionalnim dr`avama. Kada se govori o 'governanceu',
odnosno o potrebi da javne vlasti reguliraju tr`i{ta, primje}ujem
da veliko zna~enje ima ovlast interveniranja Europske komisije'.
- Slu~aj General Electric otvara novo poglavlje u globalizaciji.
Prvi se put Sjedinjene Dr`ave osje}aju kao zemlja s ograni~enim
suverenitetom. I prvi put je, pod Bushovom administracijom,
prijateljicom Big bussinesa, Europa zaprijetila Amerikancima u
borbi protiv monopola. Je li do{ao trenutak da se razmi{lja
svjetskom antitrust stra`aru? Budu}i da su velike tvrtke sve vi{e
nadnacionalne ne bi li se njihovi stra`ari trebali prilagoditi?
= Istina je da je Europska komisija prvi put blokirala
koncentriranje dvije ameri~ke tvrtke, {to je bilo odobreno u
Washingtonu, dok se suprotno ve} dogodilo. To ne isklju~uje
~injenicu da Sjedinjene Dr`ave i dalje smatramo glavnim
sugovornikom za bilateralnu suradnju, kao i zakonski uzor protiv
kartela i zloraba dominantnih pozicija. (...)
- [to se ti~e General Electrica Amerikanci vas optu`uju da ste
napravili ve}u korist konkurentskim tvrtkama nego potro{a~ima.
= Na prvom mjestu, ~udno je optu`ivanje europske politike da nije
usmjerena prema potro{a~u, kada ovo dolazi od ameri~ke
administracije koja se mnogim promatra~ima ~ini uvelike vo|ena
interesima businessa. U stvarnosti je europska politika
konkurencije sasvim usmjeren prema potro{a~u. Mi nismo protiv
spajanja i preuzimanja koji uve}avaju djelotvornost, mi smo protiv
onih operacija koje ne pobolj{avaju u~inkovitost, smanjuju
inovativnost, mogu utjecati na pove}anje cijena i na{tetiti
dobrobiti potro{a~a. Saslu{ati i konkurentske tvrtke ne zna~i dati
im za pravo. Mnogo su ~e{}i slu~ajevi u kojima odobravamo spajanja
unato~ sna`nih kritika konkurenata. Primjer je America Online -
Time Warner. No u slu~aju General Electrica zabrinutosti su
izra`avali i klijenti, primjerice zrakoplovne tvrtke.(...)
- Niste, me|utim, intervenirali kako bi sprije~ili da Electricite
de France, dr`avna tvrtka koja jo{ vlada svojim nacionalnim
tr`i{tem pa zato ima monopolisti~ki prihod , kupi
elektroenergetske tvrtke u Europi, poput Montedisona.
= Intervenirali smo i interveniramo i protiv javnih poduze}a, kao
{to se nedavno dogodilo s njema~kim po{tama (u tom slu~aju na osnovu
prijave ameri~kog konkurenta, UPS-a, dokazav{i ~injenicu da nismo
ni za javna poduze}a, niti da smo 'protekcionisti'). Slu~aj EdF-a
je slo`en, s obzirom na to da je stupanj liberalizacije tr`i{ta
elektri~ne energije koji sada (sa zaka{njenjem) primjenjuje
Francuska, minimalan koji zahtijeva europska odredba. Dakle ne
mo`e se govoriti o ilegalnoj situaciji na francuskom tr`i{tu.
Istina je da su neke zemlje oti{le dalje u liberalizaciji svojih
tr`i{ta, ostvaruju}i tako interes svojih potro{a~a, i istina je da
ova asimetrija stvara probleme i neravnote`e. Najbolje rje{enje je
ubrzati liberalizaciju posvuda {to Komisija ve} dugo predla`e: no
francuska se vlada suprotstavila, a sve druge vlade su prihvatile
takvo stajali{te, makar je to pitanje koje zahtijeva ve}inu
glasova, a ne jednoglasnost. (...)", razgovarao Federico Rampini.