HR-MEDIJI-KOMENTARI-IZVJEŠĆA DNEVNI PREGLED BR. 134 13. VII. 2001. GLAS AMERIKE - VOA11. VII. 2001.State Department: Hrvatska postala odgovorna, stabilizirajuća snaga na BalkanuPrilog pripremila Andrea Tadić: "Pomoćnica državnog
tajnika za Europu Elizabeth Jones svjedočila je jučer pred Odborom Zastupničkog doma američkog Kongresa za vanjsku politiku o situaciji na jugoistoku Europe. 'Cilj Sjedinjenih Država je', kazala je gospođa Jones, 'dovesti zemlje regije u europsku maticu, u čemu je napredak sve vidljiviji.' Gospođa Jones je istaknula da će Sjedinjene Države ostati na europskom jugoistoku kroz vojnu, političku i gospodarsku nazočnost: 'Namjeravamo nastaviti našu strategiju i u idućih pet godina i ova administracija nastavit će raditi na poboljšanju situacije. Naš je cilj da postanemo suvišni na Balkanu gdje će demokratske institucije i slobodno tržište biti temelji stabilnosti', kazala je Elizabeth Jones. Prema riječima ove dužnosnice State Departmenta, Hrvatska je u proteklih osamnaest mjeseci postala odgovorna, stabilizirajuća snaga na Balkanu, koja dijeli američki pristup većini regionalnih pitanja. Gospođa Jones je nadalje ocijenila da se suradnja Hrvatske s Haaškim sudom znatno popravila, te da će Sjedinjene Države
GLAS AMERIKE - VOA
11. VII. 2001.
State Department: Hrvatska postala odgovorna, stabilizirajuća
snaga na Balkanu
Prilog pripremila Andrea Tadić: "Pomoćnica državnog tajnika za
Europu Elizabeth Jones svjedočila je jučer pred Odborom
Zastupničkog doma američkog Kongresa za vanjsku politiku o
situaciji na jugoistoku Europe. 'Cilj Sjedinjenih Država je',
kazala je gospođa Jones, 'dovesti zemlje regije u europsku maticu,
u čemu je napredak sve vidljiviji.' Gospođa Jones je istaknula da će
Sjedinjene Države ostati na europskom jugoistoku kroz vojnu,
političku i gospodarsku nazočnost: 'Namjeravamo nastaviti našu
strategiju i u idućih pet godina i ova administracija nastavit će
raditi na poboljšanju situacije. Naš je cilj da postanemo suvišni
na Balkanu gdje će demokratske institucije i slobodno tržište biti
temelji stabilnosti', kazala je Elizabeth Jones.
Prema riječima ove dužnosnice State Departmenta, Hrvatska je u
proteklih osamnaest mjeseci postala odgovorna, stabilizirajuća
snaga na Balkanu, koja dijeli američki pristup većini regionalnih
pitanja. Gospođa Jones je nadalje ocijenila da se suradnja Hrvatske
s Haaškim sudom znatno popravila, te da će Sjedinjene Države
nastaviti ulagati napore da se ta suradnja razvija u pozitivnom
smjeru.
'Demokratske vlade u Beogradu i Zagrebu', kazala je pomoćnica
državnog tajnika, 'pokazale su spremnost da budu partneri, a ne
neprijatelji, što je pružilo izuzetnu priliku za provedbu
Daytonskog sporazuma u Bosni i Hercegovini i približavanju te
zemlje Europi'. Da bi Bosna i Hercegovina postala samoodrživa
demokratska država, kazala je gospođa Jones, Sjedinjene Države
moraju nastaviti poticati proces povratka, ekonomske reforme i
vladavinu zakona.
Govoreći o Jugoslaviji, američka dužnosnica istaknula je da će
Washington i njegovi europski saveznici i dalje biti angažirani u
tom zemlji, kako bi vlada mogla nastaviti s poduzimanjem pozitivnih
koraka. Što se tiče Crne Gore, kazala je da budući odnosi Podgorice
s Beogradom moraju biti uređeni putem dijaloga, a ne jednostranim
potezima.
Što se tiče Makedonije, Elizabeth Jones iz američkog Državnog
tajništva istaknula je da se ta zemlja razlikuje od Bosne ili
Kosova, jer ima multietničku demokratsku bazu. Stoga, rekla je,
vjerujemo da rješavanje problema albanske manjine političkim putem
neće zahtijevati međunarodnu civilnu upravu niti dugotrajnu vojnu
nazočnost. Međutim, naglasila je - kada se postigne politički
sporazum, Sjedinjene su Države spremne podržati NATO-ovu operaciju
razoružavanja pobunjenika logistikom, zdravstvenom pomoći,
helikopterima i letjelicama bez posade.
Gospođa Jones je podsjetila da je predsjednik Bush u okviru
proračuna za sljedeću fiskalnu godinu zatražio 605 milijuna dolara
za pomoć regiji, kao i 169 milijuna i 600 tisuća dolara za troškove
tamošnjih mirovnih operacija Ujedinjenih naroda, te da Washington
od Europe očekuje da izdvoji bar dva puta više. Prema riječima
pomoćnice državnog tajnika, uloga Sjedinjenih Država u ostvarenju
mira i blagostanja na Balkanu od kritične je važnosti, jer samo one
mogu dovesti do rješavanja nekih ključnih pitanja, kao što je bilo
izručenje Miloševića'".
11. VII. 2001.
'Hrvatska će nakon ovog biti jača, a ne slabija' - B. Hand,
savjetnik pri Helsinškoj komisiji američkog Kongresa
Prilog Bojana Klime: "Međunarodna zajednica svjesna je da je
suočavanje s ratnim zločinima osjetljiva tema pa zato još više
cijeni napore hrvatske Vlade u suradnji s Haaškim sudom, izjavio je
za 'Glas Amerike' Bob Hand, pravni savjetnik Komisije za sigurnost
i suradnju u Europi, koja djeluje pri američkom Kongresu.
'Međunarodna zajednica cijeni najnovije postupke hrvatske vlade, u
vezi sa zapečaćenim optužnicama. Vlada je o izručenjima povela
svojevrsnu javnu raspravu, i to pokazuje da je sistem u Hrvatskoj
zdrav', smatra Bob Hand. 'Hrvatska je poduzela sve ispravne korake.
Ne samo da surađuje s Den Haagom, već vladini ministri objašnjavaju
zašto je ta suradnja važna za državu. Naime, za razliku od nekih
susjeda, gdje se optuženici najčešće u tajnosti izručuju Sudu, u
Hrvatskoj se vodi otvorena diskusija o tome, što je znak da u zemlji
ipak vlada zdrava atmosfera', dodao je Hand.
Zato Bob Hand unutrašnje podjele u hrvatskoj vladi pa i ostavke
nekih ministara iz Hrvatske socijalno liberalne stranke, smatra
dijelom demokratskog procesa. 'Nadam se da će iz ovog Hrvatska
izaći jača, a ne slabija', kaže gospodin Hand.
Kongres Sjedinjenih Država, koji odobrava američku pomoć
inozemstvu, pozorno prati problematiku ratnih zločina, pogotovo
suradnju s Haaškim tribunalom. 'Uvjeravam vas da moji šefovi u
Kongresu na cijelu problematiku gledaju vrlo objektivno. Nikome se
ne gleda kroz prste. Kongres je svjestan da je Beograd izručenjem
Miloševića ispunio tek jedan dio svojih međunarodnih obaveza. Mi od
njih tražimo mnogo više: pristup arhivama, ... pravo haaških
istražitelja da saslušaju državne dužnosnike. Tu je, jasno, i
Republika Srpska, koja još nije počela surađivati s Den Haagom'.
Bob Hand kaže da Kongres Sjedinjenih Država ne zaboravlja na
takozvanu 'Vukovarsku trojku,' odnosno jugoslavenske vojne
časnike, optužene za ratne zločine u Vukovaru. 'Od tih je zločina
prošlo gotovo deset godina, vrijeme je da se taj slučaj riješi, da
optuženi konačno stignu u Den Haag', rekao je Bob Hand".
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
12. VII. 2001.
Budišina ostavka izazvala iznenađenje i nedoumice
"Svojom ostavkom predsjednik Hrvatske socijalnoliberalne stranke
Dražen Budiša izazvao je veliko iznenađenje i mnogo nedoumica u
političkim krugovima u Hrvatskoj, pa se čuju vrlo različite
procjene zbog čega je on to napravio.
Dražen Budiša je ostavku na mjesto predsjednika Hrvatske
socijalnoliberalne stranke podnio iz nekoliko razloga. Njega je
teško pogodio jako slab rezultat njegove stranke na posljednjim
lokalnim izborima 20. svibnja, posebno katastrofalan rezultat u
Zagrebu, gdje je njegova stranka do izbora bila u lokalnoj vlasti, a
sada nije prošla ni izborni prag. On se našao na udaru kritika
koalicijskih partnera zbog ponašanja prilikom uspostave lokalne
vlasti, jer se nije držao koalicijskih dogovora, pri čemu su ga
posebno kritizirali zbog toga što je u Splitu njegova stranka ušla u
koaliciju s oporbenom Hrvatskom demokratkom zajednicom. Zbog niza
napetosti koje je unutar koalicije izazivao svojim izjavama i
potezima, od slučaja Stipetić u ljeto prošle godine, do afere
Dračevac nedavno, drugi su ga članovi koalicije smatrali
nepouzdanim partnerom, a našao se i na udaru medija.
Napokon, posljednji njegovi potezi u povodu zahtjeva za izručenjem
Međunarodnog kaznenog suda u Haagu dvojice optuženih hrvatskih
generala, čemu se on suprotstavio, pokazali su da on gubi podršku u
stranci, gdje više nije neosporan autoritet, pa je nekoliko
ministara glasovalo protivno njegovim napucima, te tako najavilo
da će se u stranci javno suprotstaviti njegovoj politici.
Dražen Budiša imao je u vladinoj koaliciji važnu ulogu političkog
mosta prema desnijim, nacionalno orijentiranim biračima, zbog čega
je on u nekim pitanjima iznosio različite stavove od drugih članova
koalicije, posebno u pitanjima nacionalne dimenzije. Njegovi
politički stavovi bili su, međutim, u koaliciji manje sporni od
njegovog političkog stila stalnog izazivanja napetosti, sporova i
afera, a zbog toga je ta ranije karizmatska ličnost borbe za
hrvatsku demokraciju i višestranačje dobila image neprestanog
svađalice, kojem kao da je osobna ambicija preča od stabilnosti
vlasti", Maroje Mihovilović, Zagreb.
Pregled tiska
"Španjolski dnevnik El Pais smatra ispravnom odluku o suradnji sa
sudom u Haagu, iako bi zbog toga mogla pasti Vlada kad se premijer
Račan suoči s izglasavanjem povjerenja u nedjelju. Takav potez
osobito je težak jer dio Hrvata smatra dvojicu generala koje traži
Haaški sud herojima, a slaba Vlada preuzima rizik od uličnih
demonstracija i ispada bijesa desnih snaga. Stoga se poziva
Europsku uniju i Sjedinjene Države da ispravno ocijene, kako se
kaže, 'dosad najozbiljniji ispit reformističke vlasti u Hrvatskoj
izabrane prije godinu i pol'. Konačni mir i pomirenje na
najtragičnijem i najnestabilnijem području u Europi u posljednjem
stoljeću ovisi o izvršenju pravde, smatra 'El Pais', stoga je u tom
smislu 'hrvatska Vlada napravila korak naprijed, čak i ako cijena
toga bude bolna operacija'".
Pregled britanskog tiska - emisija na srpskom jeziku
"Na jučerašnju komemoraciju i polaganje kamena temeljca
memorijalnog centra žrtvama masovnog ubojstva muslimana u
Potočarima kod Srebrenice britanski listovi osvrću se mahom
fotografijama i kratkim vijestima.
'The Daily Telegraph' u kratkom članku pod naslovom 'Bosanski Srbi
štite udovice svojih žrtava' primjećuje ironiju da se najveća
sigurnosna operacija policije Republike Srpske odvijala baš na
mjestu gdje su srpske snage počinile i najveći zločin tijekom rata u
Bosni i Hercegovini. List izvješćuje da je oko stotinu autobusa,
kojima su izbjegle obitelji ubijenih prevezene do Potočara,
osiguravalo više od 1300 pripadnika policijskih snaga pod punom
opremom za izvanredne situacije. Policajci su bili razmješteni uz
sve ceste, a u naseljima su podignute plave prepreke, koje policije
u svijetu inače koriste za kontrolu kretanja demonstranata, piše
'The Daily Telegraph'.
'The Guardian' i 'The Financial Times' se na jučerašnju
komemoraciju u Srebrenici osvrću fotografijama rasplakanih žena i
trenutka kada je pet udovica žrtava otkrilo spomen ploču s kratkim
natpisom - Srebrenica 11. srpnja 1995. 'The Independent' napominje
da je spomenik platila britanska vlada, te da će u polje nedaleko od
nekadašnje tvornice baterija u Potočarima, gde se i dogodio masakr
većeg dijela žrtava, biti pokopani njihovi zemni ostaci kada
identifikacija bude završena. Dosad je, ističe list, usporedbom
uzoraka DNK identificirano samo stotinjak žrtava. List se osvrće i
na jučerašnji govor poglavara Islamske vjerske zajednice Muhameda
Cerića u kojemu je naglasio da se kriminalci ne bi smjeli kriti iza
naroda. Po ocjeni lista, te riječi odnosile su se na činjenicu da su
u Haagu prvooptuženi za masovno ubojstvo srebreničkih muslimana -
politički i vojni lideri Srba iz Bosne i Hercegovine iz vremena
rata, Radovan Karadžić i Ratko Mladić, i dalje na slobodi i to
najvjerojatnije negdje u Republici Srpskoj. 'Možda nas baš sada
gledaju', citira list jednog od glavnih istražitelja nestanaka
muslimana tijekom rata Amora Mašovića. Živima će biti potrebno duže
vrijeme da se vrate u Srebrenicu od mrtvih, jer u njihovim kućama
živi oko dvije tisuće Srba, protjeranih iz Muslimsko-hrvatske
federacije, primećuje 'The Independent', najavljujući da će Srbi
danas početi raditi na izgradnji memorijalnog spomenika za tisuću
tri stotine žrtava muslimana, ubijenih u istom području. Mnogi Srbi
upiru prst u muslimansku zajednicu i ističu da su prvi napadi u tom
području, odmah po izbijanju rata 1992. godine, potekli iz njenih
redova, piše 'The Independent'.
Komentator Robert Fisk posebno se bavi biografijom glavnog
zapovjednika nizozemskog bataljuna UNPROFOR-a kojemu je zadaća
bila štititi srebreničku enklavu, potpukovnika Toma Karemansa.
Iskusni pripadnik mirovnih snaga, jer je to bio i u južnom Libanonu,
nije branio Srebrenicu, a iako šuti o tim događajima, završio je kao
vojni ataše nizozemskog veleposlanstva u Washingtonu. Robert Fisk
pita nisu li odsutnost inicijative da se uhite Karadžić i Mladić i
odbijanje Zapada da u Daytonu sasluša delegaciju kosovskih
Albanaca pomogli da dođe do srpskih zločina na Kosovu, koje su,
ističe Fisk, dobro naoružani vojnici NATO-a, mirno promatrali s
druge strane granice."
(BBC)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
11. VII. 2001.
Precijenjena kuna protiv turizma
Prilog Milana Gavrovića: "Kuna je opet ojačala, upravo u trenutku
kad se počela smanjivati nezaposlenost, koja je najveći hrvatski
ekonomski, politički, a iznad svega ljudski problem. Mnogi
ekonomisti, među ostalim i stručnjaci Raiffeisen banke,
upozoravaju, doduše, da je riječ samo o sezonskim poslovima, i da će
na kraju godine nezaposlenost opet biti ista. Ali i sezonski posao
je posao koji donosi zaradu, makar i privremenu i daje ljudima neku
nadu. Kakva je, međutim, veza zapošljavanja s jačanjem kune? U ovom
slučaju sasvim direktna. Još jača kuna dodatno je pogodila turizam,
u kome je sezonski zaposleno najviše radnika; statistika bilježi
najveći rast zaposlenosti u hotelima i restoranima, ali turizam
angažira mnogo širi krug djelatnosti i ljudi koji u njima rade.
Tako se jasno, kao na dlanu, vidjelo zašto je Hrvatska u dubokoj
ekonomskoj krizi. Zato što je zbog prejake kune, za privednike i
poduzetnike, izvoz izgubio svaki smisao. A bez izvoza ne mogu se
razvijati ni mnogo veće zemlje od Hrvatske. Turistička privreda,
najvećim dijelom ugošćuje strance, što znači da ona mora raditi za
izvoz. Upravo zato, turistička su poduzeća u stalnim gubicima. I
prije sadašnjeg jačanja kune, Hrvatska je gospodarska komora
predividjela, da će turistički promet biti 10 do 15 posto veći nego
prošle godine, ali da će financijski rezutati biti slabiji. Kad
promjene svoj novac u kune, strancima je u Hrvatskoj sve preskupo.
To što vrijedi za turizam, vrijedi i za druge, a posebno za
prerađivačku industriju, na koju otpada više od 90 posto hrvatskog
izvoza robe. Zato je njezina proizvodnja još gotovo upola manja
nego prije 11 godina, a rast je izvoza potpuno zaustavljen.
Istovremeno, zemlje koje su vodila drukčiju tečajnu politiku, od
tada su višestruko povećale svoj izvoz; Slovenija, na primjer, tri,
a Mađarska četiri puta. Usporedba s Mađarskom za Hrvatsku je
posebno bolna; Hrvatska je, kao dio Jugoslavije, imala otvorenu i
tržišno orijentiranu privredu i slovila je kao izvozna republika.
Mađarska je, nasuprot tome, izišla iz sovjetskog ekonomskog
sustava. Pa ipak, ona sada ostvaruje znatno bolje rezultate.
Hrvatska se Vlada, međutim, uporno, kao pijan plota, drži politike
koja tokom proteklog desetljeća, nije dala željene rezultate. Pa
čak i kad je to dovodi u potpuno apsurdnu situaciju, da guši
turizam, od koga baš ove godine očekuje da bitno popravi ekonomsku
sliku zemlje.
(RFE)
NJEMAČKI RADIO - RDW
12. VII. 2001.
Rad na crno cvjeta
"Prošle je godine njemačkome fiskusu izmakao promet od gotovo 650
milijardi maraka - tako bar govore procjene, jer samo na temelju
njih se može govoriti o opsegu rada na crno. Institut njemačkog
gospodarstva (IWD) navodi da će ove godine taj promet biti čak 15
milijardi veći. U proteklih 25 godina ilegalna konkurencija
oporezovanom radu doživio je pravi boom: u usporedbi sa službenim
bruto nacionalnim proizvodom siva je ekonomija 1975. imala red
velicina od nešto manje od šest posto. Od tada iz godine u godinu
prosječno raste za deset posto. U anketi provedenoj 1999. svaki
treći ispitanik u Njemačkoj je naveo kako je i sam bar jednom radio
na crno. Svaki četvrti je već koristio usluge iz fuša. Stručnjaci
nalaze čitav niz razloga takvom eksplozivnom rastu sive ekonomije -
s jedne strane su veliki izdaci - udio poreza i socijalnih izdataka
u bnp-u u razdoblju od 1970. do 2000. je s 34 posto skočio na gotovo
41. Uz to, početkom sedamdesetih je puni radni tjedan posloprimaca
u Zapadnoj Njemačkoj iznosio 42 sata - sada je to 38 sati - pa ima
dosta vremena za posao sa strane. Konačno, i šuma njemačkih propisa
ima važnu ulogu, smatraju u IWD-u, institutu bliskom poslodavcima.
Tko u Njemačkoj vodi obrt mora imati položen majstorski ispit - u
drugim zemljama ne. Tako se stranim obrtnicima isplati ponuditi
jeftine usluge i preko granice, čak i ako za to prijete masne kazne.
Jedina je utjeha u svemu to što ne ide sav novac mimo države, čime
gube i građani. Dvije od tri marke zarađene na crno vraćaju se u
regularni obrt kapitala".
(RDW)
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
11. VII. 2001.
List u posebnom prilogu donosi nekoliko članka o Hrvatskoj i o
Sloveniji u povodu desete obljetnice samostalnosti dviju država.
Prevladati zlo Tuđmanove ere
U članku pod tim naslovom Wolf Oschlies, suradnik zaklade Znanost i
politika iz Berlina, piše o Hrvatskoj u razdoblju od početka
vladavine koalicije šest stranaka i njezinim uspjesima i
neuspjesima.
Među ostalim Oschlies piše: "Zapravo bi zemlja svoje zastave morala
staviti na pola koplja: šestorka se raspada, najavljeno izručenje
dvojice ratnih zločinaca vladu je dovelo u novu krizu, gospodarstvo
je u slobodnom padu, cijela je republika po mišljenju njezinih
gospodarskih stručnjaka i osjećajima njezinih građana blizu
bankrota: po najnovijim ispitivanjima mišljenja tri se posto
Hrvata izjasnilo da osjećaju poboljšanje pod novim režimom, a 51 je
posto naprotiv izjavio da se 1991. živjelo bolje. Ne da su tadašnji
gospodarski podaci bili dobri, ali da bi ih se opet dostiglo,
Hrvatska bi u idućih 15 godina morala imati godišnji rast
proizvodnje od 5 posto - po mišljenju svih stručnjaka to je iluzija:
2000. iznosio je 3,5 posto, 2001. bit će 2,8 a 2002. 3 posto. Prema
izračunima Svjetske banke, najmanje 400 tisuća Hrvata živi ispod
granice siromaštva. Strani zajmodavci ipak ustrajno traže veći
gospodarski rast, što bi se kratkoročno moglo postići samo mjerama
poput masovnih otpuštanja ili zaustavljanjem porasta plaća.
U Hrvatskoj rastu inozemna zaduženja, proračunski manjak,
nezaposlenost, nedostatak želje za reformama. Prije deset godina
među postkomunističkim je zemljama samo Slovenija bila ispred
Hrvatske, danas je Hrvatska na sedmom mjestu - i na 24. mjestu u
Europi. Industrijska je proizvodnja pala za 40 posto, nacionalna
valuta kuna precijenjena je za najmanje 30 posto. Svaki bi izvoz bio
kažnjen, kad bi ga bilo: Hrvatska ima pozitivan saldo samo s
Makedonijom. U inozemstvu je zasad zadužena s 11 milijarda dolara,
ove bi godine morala vratiti 2,3 milijarde - što uz proračunski
manjak od jedne milijarde i unutarnji dug od šest milijarda dolara,
nije kadra. (...)
Zbog toga Račanova vlada traži nove kredite kako bi smirila
prosvjede koji su zadnjih šest mjeseci sve veći, a izazvale su ih
pukotine kod dječjeg doplatka, mirovina i drugdje.
Nije bolje stanje ni na tržištu rada. Službeno se nezaposlenost
iskazuje s 23 posto. No mnogo je veća jer su stotine nominalno
zaposlenih na 'prisilnom odmoru' i tjednima i mjesecima čekaju
plaće. U ožujku je MMF odobrio Hrvatskoj kredit od 250 milijuna
dolara. Zemlja se obvezala da će sniziti izdatke, ponajprije za
napuhani državni aparat. U njemu je zaposleno oko 200 tisuća ljudi,
prema procjenama 40 tisuća previše."
U pogledu stranih ulaganja, autor članka kritizira birokratski
postupak za koji je potrebno 16 državnih dokumenata a traje oko
godinu i pol, te pravnu nesigurnost. Mnoge Hrvate međutim
nedostatak stranih ulaganja ne smeta, jer "nisu skloni prodaji
'obiteljskog srebra'".
Oschlies zaključuje: "EU želi na Balkanu regionalne asocijacije a
idućih će godina oštrim uvjetima i strogim kontrolama pratiti kako
Hrvatska obavlja svoje domaće zadaće: privatizaciju gospodarstva,
uređenje pravosuđa, borbu protiv korupcije i prestanak
diskriminacije nacionalnih manjina. Po prosudbi njegovih
gospodarskih stručnjaka, Hrvatska može brzo i djelotvorno izići iz
dugogodišnje i duboke gospodarske krize samo ulaskom u carinsku
uniju i zajedničkom valutom sa Srbijom, Bosnom i Hercegovinom,
Crnom Gorom, Makedonijom i drugim susjednim zemljama."
***
Anđelko Subić, urednik na Deutsche Welle u Koelnu za prilog je
napisao dva članka: o financijama, bankarstvu i stranim ulaganjima
u Hrvatskoj te o hrvatskim medijima pod naslovom "Vodonoše hrvatske
vlade".
Nakon opisa loše privatizcije nekih banaka, primjerice Dubrovačke
banke i njezinih mračnih poglavlja, Subić među ostalim piše:
"Inozemni ulagači imaju sada većinu banaka u Hrvatskoj, naime više
od 90 posto. Tomu odgovara i povjerenje klijenata u Hrvatskoj.
Nakon svega što se događalo, banke s najvećim rastom u zemlji su one
kojima je sjedište u inozemstvu. Jer su oni koji su opljačkali banke
još na slobodi - a neki su od njih čak i ostali na svojim starim
položajima."
U članku o medijima Subić piše: "Hrvatska je raj za medijske
znanstvenike, ali pakao za novinare. (...) Istraživačko se
novinarstvo drži odavanjem tajni. Nije jasno tko tu određuje
kriterije. (...) Pritisak na medije i novinare popustio je nakon
promjene vlasti. No i sada je nazočan tip uslužnog novinara: uvijek
stranci odani urednik koji 'svojoj' vladi služi kao vodonoša.
Tuđman je uspio medijsku slobodu nadomjestiti medijskom
impotencijom. To se ni pod novom vladom nije bitno izmijenilo. Zbog
konkurencije mnogih medija vlada i novčana oskudica, bez obzira je
li vlasnik inozemni ulagač ili domaći. Tako je predvodnik u
objavljivanju bezbrojnih skandala, vlasnik tjednika 'Nacional'
nedavno pokušao pokrenuti novi nezavisni dnevnik. 'Republika' je
doživjela brodolom jer čitatelji nisu imali volje čitati o novim
skandalima sve dok se stari pravno ne miču s mjesta", zaključuje
Subić.
Novinar Volker Wagener razgovarao je s hrvatskim izdavačem Nenadom
Popovićem o hrvatskom jalu, gastarbajterima, Kantu, Oktoberfestu i
nacionalizmu. Na pitanje kako bi jednom Nijemcu u tri rečenice
opisao Hrvatsku, Popović je rekao: "Hrvatska je zemlja koja je
prirodno i kulturno nevjerojatno bogata i puna ljepota, ali za
razliku od Njemačke ni svojim položajem usred kontinenta ni svojom
veličinom nije zaštićena. Hrvatska je mala, slavenska,
multikulturna zemlja s dugačkim granicama i stoga ranjiva i
ugrožena. No najviše je ugrožena od same sebe, njezine istinite
tragedije proizlaze iz njezine unutrašnjosti."
O turizmu u Istri piše Ulrich Moeller-Arnsberg. Opisuje njezine
ljepote i turistički razvoj koji je ponovno u usponu. Osim mora i
zaštićenih povijesnih ambijenata, prirodnih ljepota, Istra ima i
široku gastronomsku ponudu, pokušava 'spojiti staro sa suvremenim
i izbjeći kič', kako je autoru rekla ugostiteljica Vera Šakota.
U idućem članku pod naslovom 'Napredak' Volker Wagener piše o
Hrvatskoj u rasponu između moderne i socijalizma. Među ostalim
kaže: "Budućnost će odrediti gospodarstvo. Tu Hrvati mogu dokazati
da su oduvijek o ekonomiji znali više, samo nisu smjeli što su
htjeli, jer im je Titov samoupravni socijalizam, drže, godinama
uskraćivao plodove njihova rada. Iako u legendi o tlačenju ipak
nije sve baš točno, stigao je ozbiljan trenutak. No ipak još treba
pobijediti radni duh proteklog vremena. 'Nitko me ne može tako malo
platiti koliko malo mogu raditi', još se uvijek govori jedna od tih
prekrasno drskih prijetnja na radnom mjestu. Socijalistički
sustavni sindrom."
Isti autor piše i oveći članak o turizmu u Hrvatskoj pod naslovom
"Čamcem do pekara". Spominje "neiskorištena blaga", nedostatak
autoceste uz obalu, nedovoljne hotelske kapacitete zbog kojih oko
80 posto gostiju noći u malim pansionima ili pod šatorima. Ove
godine prvi put su kao mjesta za odmor nuđeni svjetionici, uglavnom
veličine školskog dvorišta, na kojima se živi robinzonski (po kruh
treba ići čamcem). Autor drži da puno propuštaju oni koji upoznaju
samo hrvatsku obalu. Trebaju upoznati i unutrašnjost Istre gdje se
razvija seoski turizam. "Ponude su sve šire: odmor na seoskom
imanju, šetnje kroz vinograde, biciklističke ture i freeclimbing -
Istra nema samo prirodne mogućnosti, nego se zahvaljujući svojem
idealnom zemljopisnom položaju i profesionalno prilagođava novoj
klijenteli", zaključuje Wagener među ostalim.
***
U nastavku list donosi i nekoliko članaka o Sloveniji nakon deset
godina suverenosti. Saša Petelin piše o desetodnevnom ratu i
političkim događajima prije i poslije postizanja samostalnosti.
Teme ostalih članaka su pristup Slovenije EU-u, liberalizacija
banaka, ulaganja, te na kraju razgovor s Dragom Jančarom o
'demokraturama', gospodarskoj emancipaciji, nekritičkim
medijima, starim političarima i novim menadžerima.
DIE WELT
13. VII. 2001.
Peking treba dobiti igre
"Olimpijada 2008. u Pekingu - Kina bi sve dala za to. Rijetko je
Narodna republika nešto toliko željela. Zemlja želi međunarodno
priznanje i posjetitelje iz cijeloga svijeta koji rado troše novac.
Deset godina, tako su izračunali stručnjaci, Olimpijske igre
unaprijede mjesto u njegovu razvitku - skok koji bi Peking rado
učinio. Osim toga Kinezi moraju ispraviti propuste u svojem ugledu:
kod utrke za milenijsku Olimpijadu njihov je grad jedanput već imao
veliku prednost. No tada je Sydney dobio 2000. godinu. Doduše
tijesno, ali za Peking ponižavajuće. Danas će pasti kocka -
Međunarodni će olimpijski odbor odlučiti o idućem mjestu
održavanja poduzeća Olimpijada a Peking je favorit.
No bi li trebalo povećati vrijednost režimu koji radi tolika
nedjela? O kojemu se stalno govori zbog njegove nedostatne
demokracije? Kojemu su sloboda mišljenja i tiska jednako strane kao
i slobodni sindikati i pravna sigurnost? Koji tlači manjine i
provodi više smrtnih kazna nego sve druge zemlje svijeta zajedno?
Kina je još diktatura. Olimpijski grad Peking u očima mnogih ne bi
bio ništa bolji od Olimpijade u Berlinu 1936. koja je zločincu poput
Hitlera služila kao pozornica.
Tada je također održana ogorčena međunarodna rasprava treba li
bojkotirati Olimpijske igre u nacističkoj Njemačkoj. Hitler je
igre odmah iskoristio kao divovsku promidžbenu predstavu. Cijelom
je svijetu predstavio svoju rasnu ideologiju. Potencijalni
kontrolni čimbenik međunarodne pozornosti dokazano je zatajio. Od
tada visoke olimpijske ideale sve više prekrivaju drugi aspekti:
nacionalizam, politika i trgovina.
Ipak postoje dobri razlozi koji govore u prilog Pekingu kao mjestu
održavanja Olimpijade. U klasičnom olimpijskom duhu: još u antičko
doba tijekom igara vladalo je primirje - Olimpijada, simbol mira.
Ako Peking dobije Olimpijadu za sedam godina, to bi moglo značiti
stabilizaciju za cijelu regiju.
Kina će dakako prije i za vrijeme igara i dalje ograničavati
građanske slobode u zemlji. Vlasti će dakako udaljiti sve
neomiljene likove: prosjake, skitnice, prostitutke - sve koji bi
mogli pokvariti očišćenu sliku glavnoga grada. Narodna će
republika dakako u igre uložiti goleme svote koje su drugdje daleko
nužnije. Divovska će policijska mobilizacija dakako potisnuti,
koliko je to moguće, sve potencijalne čimbenike ometanja: jer od
ujgurskih separatista do protivnika Brane-Tri-Klanca svi će
buntovnici u Kini pokušati iskoristiti igre kao svoju pozornicu a
svjetsku javnost kao svjedoke.
Kinu će svi promatrati. Posvuda gdje se kompromitira olimpijska
povelja i njezino 'poštovanje temeljnih etičkih načela', postoji
mogućnost za međunarodni pritisak - mogućnost koju bi tada morala
iskoristiti i međunarodna zajednica.
Kinezi nikad ne bi riskirali bojkot igara ili čak njihovo
otkazivanje. Gubitak obraza bio bi jednako nepopravljiv kao i
financijska šteta. Unatoč svim prijetnjama, narodna oslobodilačka
vojska nipošto neće napasti Tajvan u to vrijeme. A napetosti s SAD-
om bit će svedene na najmanju mjeru. Ako Kinezi naprotiv ne dobiju
igre, za taj će poraz ponajprije okriviti Amerikance - tada bi
neprijateljstva mogla postati veća. Razočarana Kina mogla bi
postati ratoborna.
Dajte dakle Kini Olimpijske igre. U pokušaju ispunjavanja velikih
očekivanja, prestiža željno carstvo sredine pokazat će svoju
najbolju stranu. I tako bi sedam godina pripreme Olimpijade moglo
biti neka vrsta Petrijeve posude u kojoj polako raste nova kultura
liberalizma i demokratske svijesti.
Širom svijeta je u međuvremenu došlo do suglasja da se Kinu mora
povezati. Narodna je republika priznata kao 'global player', s njom
posluju, nadaju se odgojnom učinku i skupnoj prisili ulaskom u
Svjetsku trgovačku organizaciju WTO. Argumenti su uvijek isti:
preokret putem trgovine, povezivanje u međunarodna pravila,
utjecaj putem otvaranja.
Ako se Kini daju Olimpijske igre, to ne bi smjelo biti nagrada
njezinim vlastodršcima niti povlastica beskrupuloznoj politici.
Bio bi to častan nastavak politike popuštanja koja prema Narodnoj
republici tek rijetko pokazuje oštrinu i uglavnom računa na
gospodarske kontakte i prijateljsko uvjeravanje. Bila bi to
pragmatična - možda realistična - odluka koju više ne zadržavaju
uzvišena načela. No otvorila bi mogućnost da se djeluje na Kinu.
Častoljublje Narodne republike je neizmjerno. To bi u idućih sedam
godina trebalo predstavljati početak. Zapad bi morao nedvojbeno
jasno dati do znanja da Peking neće proći s praznim obećanjima i
vlastitim tumačenjima međunarodnih načela ako želi zadržati
Olimpijske igre. S Hitlerom međunarodna zajednica tada ništa nije
mogla postići. To se ne bi smjelo opet dogoditi", zaključuje Sophie
Muehlmann.
FRANCUSKA
LE MONDE
12. VII. 2001.
Milošević, Haaški sud i čangrizavci
"Nakon privođenja Slobodana Miloševića u Haag, kritičara nije
nedostajalo, jedni su žalili zbog načina na koji je ono provedeno i
zbog američkog 'nasilja', a drugi su napadali Haaški sud kao
'politički sud'. Neobičan obrat u optuživanju koji se, ovisno o
slučaju, tumači zlonamjernošću, neznanjem ili zaboravom - kratkim
pamćenjem. 3. srpnja, kada se Milošević prvi put pojavio pred
sucima Haaškoga suda, mnogi su televizijski gledatelji bili
iznenađeni odvažnošću s kojom je odbacio Sud nazvavši ga
'nezakonitim'. A što ako je to istina, zapitali su se, ne znajući
više što je Haaški sud i odakle dolazi? (...)
Raspra koja se prošlog mjeseca pokrenula u Jugoslaviji oko
'neustavnosti' izručenja osumnjičenih Haagu bila je, dakle,
potpuno lažna. Premijer Zoran Đinđić htio je prekinuti tu borbu
zalaznice koju su, pod izlikom 'legalizma', započeli suci Ustavnog
suda koje je svojedobno imenovao Milošević i koja je obećavala da će
dugo podupirati nezdravu klimu u Srbiji. Donijevši naglo odluku o
Miloševićevu privođenju u Haag 28. lipnja, premašio je čak zahtjeve
Sjedinjenih Država koje nisu tražile tako žurnu mjeru. Je li
postojao bolji, manje 'ponižavajući' i manje 'destabilizirajući'
način, kako kažu čangrizavci? (...)
Zamisao prema kojoj su Srbi sami trebali suditi Miloševiću, u ovom
je času pusta tlapnja: oni danas nisu spremni na to. Zemlja je,
povrh toga, od bivšeg režima naslijedila pravosudni sustav
nedostojan tog imena, čija reforma nije počela.
Zamisao je napose velika nepravda prema glavnim sudionicima, tj.
žrtvama ratova koji su se vodili u bivšoj Jugoslaviji: nekoliko
milijuna izbjeglih i zauvijek obilježenih osoba, nekoliko stotina
tisuća mrtvih. Možemo li zamisliti da Hrvati, bosanski Muslimani i
kosovski Albanci sutra dođu svjedočiti u Beograd, dajući
povjerenje pravosuđu koje ih je pozvalo? Možda, za puno godina, ili
za nekoliko desetaka godina.
Nesretne zapadnjačke savjesti treba podsjetiti što se događalo
kada je Vijeće sigurnosti UN-a odlučilo osnovati Međunarodni
kazneni sud. Grad Vukovar, u Hrvatskoj, dugo je granatirala vojska
i milicije iz Beograda. Sedamdeset posto bosanskog područja palo je
u ruke bosanskosrpskih snaga koje je podupirao Beograd. Čitava su
područja 'očišćena' od nesrpskih stanovnika i mnogi su gradovi,
među njima i Sarajevo, mjesecima stenjali u okruženju srpskih snaga
i pod snajperskim hitcima. Zapadne sile i njihove vojske svakim su
se danom sve više sramotile.
Kao i Ujedinjeni narodi koji su, ne znajući kojem se svecu uteći,
istragu o počinjenim zločinima povjerili osobama izvan svake
sumnje: istaknutom Poljaku Tadeuszu Mazowieckom koji je, nakon tri
godine i deset izvješća, ogorčen tromošću Zapada, napustio službu;
Egipćaninu Cherifu Bassiouniju koji nije slovio kao američki
čovjek, a obavio je golem posao u svezi s etničkim čišćenjem, mučan
za Srbe, koji će budući Sud iskoristiti kao polazište u prvim
istragama.
Glasila su svjedočila. U ljeto 1992., televizija je pokazala
ispijena lica ni živih ni mrtvih zatočenika logora u sjevernoj
Bosni koje su držale srpske snage. Ponovno je na površinu isplivao
izraz 'logori smrti'. Zajedno s ostalima, Simone Veil je
istraživala i osuđivala masovna silovanja kao oružje politike
etničkog čišćenja koju su provodili Srbi u Bosni... A sve je to bio
tek početak.
Nitko ne niječe da prije i poslije nesrbi nisu počinili zločine.
Osobito ne Sud koji na Kosovu istražuje o nekim čelnicima OVK-a i
koji je ovih dana od Zagreba dobio obećanje da će izručiti nekoliko
optuženika koje u Hrvatskoj drže za nedodirljive junake. Uspjeh
koji je Sud imao kod hrvatskih vlasti bar je djelomično posljedica
Miloševićeva izručenja Haagu. Možda će ono pomoći da se uklone neke
jake predrasude", piše Claire Trean.
LIBERATION
12. VII. 2001.
Nema ulaska u EU bez posla
"Njemačka je napokon, nakon četrdeset godina pobijanja, priznala
da je useljenička zemlja. Taj je kopernikanski obrat izravno
utjecao na njezine europske partnere koji već odavno znaju da je
useljavanje gospodarska, pa i demografska nužnost: naime, otvorio
je put usklađivanju propisa o strancima koji nisu državljani
Europske unije, a žele se baviti gospodarskom djelatnošću u nekoj
od petnaest zemalja Unije. Povjerenstvo je odmah iskoristilo
presedan: jučer je predložilo smjernicu (europski zakon) o tom
pitanju.
Kao što je obrazložio Antonio Vitorino, povjerenik za pravosuđe i
za vanjske poslove, 'useljavanje nije ni problem ni rješenje, ono
je stvarnost s kojom se treba znati sučeliti'. Ovaj put je pomalo i
gruba. Jer Bruxelles predlaže da se boravak i posao nerazdvojno
povežu: stranac koji nije državljanin EU-a ne može dobiti
jedinstvenu ispravu, 'dozvolu za boravak i rad', ako nema posao
(ili obećanje da će ga dobiti) i ako ga neće zadržati.
Dakako, posao mu se može ponuditi samo ako ga 'kratkoročno' ne može
obavljati nijedan europski građanin ili stranac iz zemalja izvan
EU-a koji je već nazočan. Osim ako neka država ne odluči pokrenuti
program 'green card' za 'osobita radna mjesta, u određenom sektoru,
na određeno vrijeme i, možda, u određenoj regiji'. Valjanost
isprave za 'boravak i rad' ne može premašiti tri godine, a vrijedi
samo za točno određenu djelatnost: nema ni govora o tomu da se s
informatike prijeđe na ugostiteljstvo, primjerice.
Da bi dobio produljenje, useljenik mora dokazati da se još bavi
strukom. Još bolje: isprava mu se može oduzeti ako je, ovisno o
slučaju, nezaposlen od tri do šest mjeseci u godini... To znači da
Unija ne postupa neracionalno: budući će useljenici biti tu da
rade, a ne da osnivaju obitelj", iz Bruxellesa izvješćuje Jean
Quatremer.
RUSIJA
IZVESTIJA
12. VII. 2001.
Kako ćemo urediti Kosovo
List donosi napis posebnog izaslanika glavnog tajnika UN-a i
voditelja UN-ove misije na Kosovu Hansa Haekkerupa o budućem
uređenju Kosova: "Prošlo je nešto više od dvije godine otkako su se
s Kosova povukle postrojbe jugoslavenske vojske i policije, a
područje je, sukladno rezoluciji 1244 UN-ova Vijeća sigurnosti,
prešlo pod međunarodni nadzor. Prvi put u povijesti, međunarodna je
zajednica preuzela ispunjavanje dosad neviđene zadaće: pomoći da
se zaliječe rane rata i etničke mržnje, obnoviti uništeno
gospodarstvo i učiniti ga konkurentnim, izgraditi pravo
demokratsko, uzorno društvo koje će se temeljiti na načelima
poštovanja ljudskih prava, bez obzira na rasu, spol, nacionalnost i
vjeru.
Treba li podsjećati na podsmjehe sumnjičavaca u početku. Mnogi su
mislili da su naši napori na Kosovu Sizifov posao, očekujući samo
trenutak kada ćemo priznati da ne možemo bilo što promijeniti na
bolje i kad ćemo odustati. No dogodilo se drugo. Za dvije godine
rada međunarodne misije, život se na Kosovu promijenio iz temelja.
I premda se naš rad ovdje ne može smatrati završenim, samo slijepac
ne vidi te velike promjene koje su se dogodile u društvu.
Dakako, možemo se odmarati na lovorikama i sjetiti se kakvo je bilo
stanje na Kosovu u lipnju 1999., kada su međunarodne mirovne snage i
međunarodna građanska uprava tek stigli u ranjenu pokrajinu, kada
su se stotine tisuća izbjeglica vraćali kući iz mjesta prisilnog
samoprogona, a međunarodna je zajednica tek počela pružati pomoć
kako bi se život što brže normalizirao - sjetiti i ujedno ga
uspoređivati sa sadašnjim prilikama. Zaista, puno je toga učinjeno
u te dvije godine - danas je na Kosovu gotovo u potpunosti
obnovljena i kvalitativno poboljšana infrastruktura društva: rade
škole, sveučilište, bolnice i poliklinike, banke, proračunska i
porezna služba, pošta i telegraf, prijevoz (i željeznica), radio i
televizija, izlaze novine i časopisi, niču stotine malih i srednjih
poduzeća koji trebaju biti temelj za razvoj gospodarstva.
No svirati u trublje, dok smo, u najboljem slučaju, na pola puta do
planiranog cilja, znači jednostavno zavaravati se. Trebamo pošteno
i nepristrano ocijeniti ono što smo postigli i priznati da se
ponekad ne možemo pohvaliti većim rezultatima. To se ponajprije
tiče položaja etničkih manjina, napose Srba.
UN-ova misija na Kosovu utemeljena je da bi zaštitila prava i
slobodu svih stanovnika u pokrajini i pomogla im u izgradnji
demokratskog društva. No premda je međunarodna nazočnost
omogućila, možemo reći, automatski povratak prava albanske većine,
ona je nehotice povukla za sobom velike povrede prava manjina,
napose Srba. Protjerani u enklave i lišeni slobode kretanja,
kosovski su Srbi često bili žrtve kako pojedinačnih napada, tako i
unaprijed planiranih terorističkih napada. Potaknuti osjećajem
osvete, neki su ekstremno raspoloženi Albanci bili spremni
iskaliti, i bez razlike su iskaljivali, bijes na nedužnima i na
krivcima - često s oružjem u rukama. Širenje nasilja nad etničkim
manjinama koncem 2000. i početkom 2001. samo je pogoršalo ionako
napeto stanje u pokrajini.
Apoteoza tog vala nasilja bila je eksplozija autobusa na redovnoj
liniji u veljači, u kojemu su bili Srbi koji su se vraćali kući na
Kosovo nakon posjeta rođacima u Nišu. U tom je strašnom napadu
poginulo jedanest ljudi, među kojima i jedno dijete. To se ne može
zaboraviti ni oprostiti. Pogibelj nedužnih ljudi je i udar na
buduće Kosovo koji ozbiljno podriva teške napore za normalizaciju
stanja u pokrajini. Međunarodna je zajednica najodlučnije osudila
taj zločin i pozvala vođe albanskih političkih stranaka na Kosovu
da iskoriste svoj ugled kako ne bi dopustili da se slično opet
dogodi. Dapače, zaprijetila je da će obustaviti program pomoći ako
se nasilje ne prekine. Nakon toga se stanje bitno popravilo.
Na našem putu ima još puno zapreka. Uz međuetničku nesnošljivost,
drugi ozbiljan problem na Kosovu je organizirani kriminal. Mirovne
snage i međunarodna policija objavili su pravi rat preprodavačima
droge, oružja, ljudi i krijumčarima, zbog kojih proračun pokrajine
ostaje bez velikog dijela prihoda koji bi se mogli iskoristiti za
igradnju i obnovu stanova, cesta i za daljnji razvoj sustava
zdravstvene zaštite i školovanja. I tu su ostvareni ne mali
uspjesi.
Opći izbori zakazani za 17. rujna ove godine bit će vrlo važan korak
prema postizanju jedne od glavnih zadaća koje je pred nas postavilo
Vijeće sigurnosti UN-a - visok stupanj autonomije na Kosovu, na
načelima samouprave. Prvi put u povijesti, Kosovo će imati prava, a
ne nominalna tijela vlasti koja će postupno preuzimati ovlasti od
misije UN-a.
Vrlo je važno da kosovski Srbi sudjeluju u izborima u studenom.
Važno je i da kosovski Albanci više ne promatraju predstavnike
srpske manjine kao neprijatelje, već da ih počnu gledati kao
ravnopravne partnere u upravljanju pokrajinom. Tako bi se stvorili
temelji za izgradnju pravog demokratskog i skladnog društva na
Kosovu. Samo ćemo tada moći reći da se naša zadaća okrunila
uspjehom."
ITALIJA
AVVENIRE
12. VII. 2001.
"G8? Pretvorimo ga u G24"
"Solidarnost određuje kao 'zakon', nužno pravilo, uspješne
mondijalizacije. Skicira sugestivnu formulu, onu 'odgovorne
globalizacije', oštroumno skicirajući njezina obilježja i
vrijednosti. Smatra žurnim, i pravednim, proširiti G8 u mjere
slične onima sadašnjeg vrha Međunarodnog monetarnog fonda,
pretvarajući ga u G24, koji bi mogao raspravljati i odlučivati o
opraštanju dugova. To su ocjene, zamisli i prijedlozi Michela
Camdessusa, koji je 13 godina bio na čelu Međunarodnog monetarnog
fonda, nakon što je u domovini vodio ministarstvo financija i potom
glavnu upravu Francuske banke. (...) Danas se Camdessus naziva
'čovjekom s ulice'. Zapravo ne propušta ni slovo svjetske rasprave
o globalizaciji i borbi protiv siromaštva. I ne samo zato što je
član pontifikalnog vijeća Iustitia et Pax. Poslušajmo ga.
- Vi ste nedavno govorili o 'odgovornoj globalizaciji'. Na što
konkretno mislite?
= Iskustvo devedesetih godina naučilo nas je da neki problem ili
kriza, gdje god se pojavili, makar i u maloj zemlji, mogu postati
univerzalna kriza. Kad Tajland doživljava slom (a isto vrijedi i za
Brazil ili Koreju) i Wall Streetu prijeti slom. To znači da je svaki
odgovorni ekonomist u nekoj zemlji odgovoran i za opću ravnotežu.
(...) No uz ovu prvu dimenziju univerzalne odgovornosti postoji i
druga na kojoj se, po mojem mišljenju, ne ustrajava dovoljno.
- A ta bi bila?
= Dugo se vremena mislilo da su vlade odgovorne za gospodarsku
ravnotežu svijeta. Danas, s mondijalizacijom, privatizacijom
gospodarstava, medijskim fenomenima koje vidimo, postoji mnogo
više protagonista koji dijele tu odgovornost. Velike tvrtke dijele
odgovornost za njihovo gospodarsko okruženje. Velike banke više
preuzimaju odgovornost za javno dobro nego za podjelu kredita. I na
kraju: i vi i ja, kao članovi građanskog društva, na univerzalnom
planu imamo mnogo veću mogućnost utjecanja nego nekad. Ocrtava se
ta velika dimenzija univerzalnog građanskog društva. Ne zaboravimo
da je građansko društvo u izvoru svih velikih proboja na frontu
ljudskih prava. Moramo dakle u svjetsku vladu staviti i tu
odgovornost građanskog društva.
- No neće li se u međuvremeu morati prihvatiti i preustroj velikih
međunarodnih ustanova poput Monetarnog fonda ili Svjetske banke?
= Naravno. Što se tiče tih tijela reforma je već pokrenuta. Štoviše,
pozvao bi G8 da se malo posveti svojem zaokruživanju. No ta reforma,
u konstruktivnom duhu, mora ići mnogo dalje, kako kaže Papa u svom
pozivu. To su institucije stvorene 1945. i ne odgovaraju sadašnjim
potrebama. U to doba nije postojala riječ 'okoliš', a emigracija
nipošto nije bila pojava kakvu danas poznamo. Moramo, dakle
preispitati strukturu i sastav tog arhipelaga institucija, kako bi
uistinu odgovarale na današnje potrebe. (...)
- U Genovi je predviđena nazočnost predsjednika Salvadora i drugih
čelnika vrlo siromašnih zemalja...
= Potrebno je ići dalje od jedne epizode koja može ostati
simbolična. Govorim nešto što je teško ostvariti, ali ne i
nemoguće: svakoga se dana u Washingtonu 24 osobe sastanu za stolom
upravnog odbora Monetarnog fonda, predstavljajući na legitiman
način sve narode svijeta. Isto se događa sa 17 članica Vijeća
sigurnosti Ujedinjenih naroda. Smatram savršeno normalnim i
mogućim da se zbog gospodarskih i socijalnih poslova svake dvije
godine, primjerice, sastanu predsjednici 24 zemlje članice vrha
MMF-a i Svjetske banke, u nazočnosti glavnog tajnika UN-a, umjesto
skupine G8. (...)
- Smanjenje duga, otvaranje tržišta i borba protiv socijalnih
kriza: jesu li to točke napada za pravedniji globalni razvoj?
= Dodao bih i nužnu četvrtu: borba protiv rata. Andrea Riccardi kaže
da je 'rat majka svih siromaštava'. Ako se ne spriječi trgovina
oružjem i ne napravi ozbiljna akcija 'peacekeepinga' nikad neće
biti razvoja. Skrećem pozornost na UN-ovu konferenciju o lakom
oružju, koja je počela ovih dana. Bilo bi dobro da G8 pruži punu
potporu ciljevima tog skupa.
- No lobbyiji američkih proizvođača već su se digli na uzbunu...
= Što dokazuje važnost konferencije. Uostalom, od 500 milijuna
komada lakog oružja umire mnogo ljudi koji ne mogu predstavljati
vijest u međunarodnom javnom mišljenju. I koje ima dijaboličnu
karakteristiku da ga mogu koristiti djeca. (...)", razgovarao
Gianfranco Marcelli.
SJEDINJENE DRŽAVE
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
12. VII. 2001.
Primirja su nada u doba nakon hladnog rata
"Makedonsko krhko primirje mala je pobjeda za NATO i EU koja bi se
mogla višestruko isplatiti ako opstane. Dulji prekid nasilja u
Makedoniji bio bi znak da na Balkanu nakon Miloševićeva doba manje
postalo više. Odnosno, put do gušenja brutalnih etničkih ratova u
jugoistočnoj Europi sada prolazi kroz strpljivu, discipliniranu
primjenu političkog, gospodarskog i vojnog pritiska izvana,
umjesto velikih ratnih i mirovnih operacija.
Odmjeren pristup mnogo je prikladniji za manje makedonske probleme
nego dramatična vojna intervencija koju je predvodio SAD (na
Kosovu) ili pak diplomatska konferencija velesila (u Bosni). Za
Balkan je napet mir na malom području napredak. I ne samo za Balkan.
Primirja su glavna osobina svijeta nakon hladnog rata. Ne može ih se
automatski ocrniti jer sukobi koje utišavaju nisu riješeni.
Dugoročni prekidi borbi na Cipru, u Kašmiru i drugdje odražavaju
djelomičan diplomatski uspjeh, a ne potpuni neuspjeh. Često je
najvažnije dobro iskoristiti vrijeme koje primirje može omogućiti.
Postupna diplomacija Henrya Kissingera na srednjem Istoku tijekom
sedamdesetih godina 20. stoljeća bila je kreativan način
održavanja primirja dok se ne otvori put prema miru. Primirja se
mogu iskoristiti i za bijeg od složenih problema. Iračko otvoreno i
očito kršenje primirja kojim je prekinut zaljevski rat opasan je
primjer. (...)
Nasilje bi, naravno, u svakom trenutku moglo prekinuti pregovore
između makedonske vlade u kojoj dominiraju Makedonci i albanskih
gerilaca. No dok ovo pišem, etika primirja je, čini se, ipak
prevladala među Makedoncima, Srbima, Kosovarima i Bosancima.
Gotovo deset godina SAD i EU su im nudili različite mrkve i batine.
Stvoreno je ozračje u kojem su stanovnici bivše Jugoslavije dobili
mogućnost stvarnog izbora osim ubijanja i opstanka.
Prisiljavanje Makedonaca da sami donesu vlastite odluke bila je
zajednička strategija koju su početkom prošlog proljeća prihvatili
glavni tajnik NATO-a George Robertson; vojni zapovjednik saveza
general Joseph Ralston i šef za vanjsku politiku EU-a Javier
Solana.
Odbili su internacionalizaciju sukoba. Ralston je ustrajao na tome
da će NATO pomoći u razoružavanju samo ako Makedonci i Albanci
zatraže takvu pomoć. Solana je vladu neprestano podsjećao na
gospodarske prednosti koje bi donijelo pomirenje. Robertson je
albanskim gerilcima objasnio da NATO neće intervenirati na
njihovoj strani kao u kosovskoj operaciji.
A Europljani nisu odustali kad je Bushova administracija objavila
da će Makedoniji pružiti samo logističku podršku. 'Složili smo se
da će NATO djelovati uglavnom ili isključivo s Europljanima, kad je
Bushova administracija objasnila da neće slati pješaštvo', kazao
je francuski ministar obrane Alain Richard u Washingtonu ovoga
tjedna.
'Europljani su sve spremniji preuzimati više odgovornosti u
ovakvim situacijama... i razumjeti da bi Amerika mogla odlučiti
izbjeći direktno upletanje u svaku krizu. Na ovaj način makedonska
kriza jasno pokazuje prednost postojanja europske vojne sile',
kazao je Richard.
Dužnosnici NATO-a i EU-a morali su ući duboko u složene makedonske
etničke probleme. Najveći izazov s kojim se Europa i SAD suočavaju
na Balkanu, sad kad je krvavi plan Slobodana Miloševića za
stvaranje Velike Srbije onemogućen, nije vojni nego politički: ovo
je dugoročan problem koji zahtijeva stalno obraćanje pozornosti na
pojedinosti i strpljenje kako bi se novi sporazumi o podjeli vlasti
i sredstava uzdigli iznad faze primirja.
Kissinger u svojoj knjizi o američkoj vanjskoj politici predlaže da
velesile umjesto toga sazovu međunarodnu konferenciju koja bi
stvorila i jamčila 'političko rješenje' za Balkan.
Ova je zamisao privlačna potrebi intelekta za jasnoćom i
konačnošću. No ni jasnoća ni konačnost nisu ostvarivi bez velikog
žrtvovanja u ovo vrijeme teško izborenih primirja. Zaustavljanje
ubijanja na duljee vremensko razdoblje koje se mjeri u godinama,
prikladan je iako nepotpun cilj za američku politiku na Balkanu, a
možda i za izraelsko-palestinski sukob, u doglednoj budućnsoti.
Neznatan napredak koji je sada vidljiv u Makedoniji i na Kosovu
pokazuje da bi pristup kretanja od osnovnih problema mogao biti
učinkovitiji od grandioznih planova kojim bi se prekrajale
nacionalne granice. Taj je pristup mogao funkcionirati u
bipolarnom svijetu hladnog rata. Današnji je svijet kaotičniji,
dvosmisleniji a na neki način zapravo više obećava", piše Jim
Hoagland.
THE NEW YORK TIMES
12. VII. 2001.
Kongres na ispitu iz raketne obrane
"Pentagon još nije usavršio tehnologiju kojom bi se pouzdano moglo
rušiti neprijateljske rakete. Pa ipak, Bushova administracija
djeluje odlučno da ublaži strah Kongresa i Europljana kao i
Sporazum o zabrani proturaketnih sustava iz 1972. godine i započne
izgradnju osnovnog raketnog štita u svom prvom mandatu. Najnoviji
je potez vlade plan za izgradnju novog mjesta na kojem će se vršiti
pokusi, na Aljasci, u blizini kojeg će biti i nekoliko
antibalističkih raketa za slučaj nužde. Neke pojedinosti nisu
jasne, ali cijela bi ta koncepcija mogla opasno pomaknuti granicu
između ispitivanja i realizacije operativnog sistema.
Kongres bi morao ustrajati na tome da pokusni programi ostanu u
granicama sporazuma o zabrani proturaketnih sustava. Ne bi smio
dopustiti realizaciju operativnog sistema sve dok tehnologija ne
bude temeljito ispitana i pouzdana i dok se ne poduzme sve kako bi se
sačuvale korisne strane postojećih sporazuma o oružju. Visoki
dužnosnici Pentagona danas će svjedočiti o pitanjima raketne
obrane pred senatskim Odborom za oružane snage. Senatori bi morali
iskoristiti ovo ispitivanje i zatražiti što više informacija o
planu i morali bi zahtijevati dokaze da se taj plan neće
upotrijebiti kako bi se zaobišao Sporazum o zabrani proturaketnih
sustava.
Taj sporazum omogućava gotovo neograničeno ispitivanje obrane s
bazom na zemlji, ali ograničava takva ispitivanja na dva određena
mjesta, otok Kwajalein u Pacifiku i White Sands u New Mexicu. Novo
ispitivanje na Kwajaleinu trebalo bi biti održano u subotu.
Da bi se buduća ispitivanja premjestila na Aljasku, najprije je
potrebna dozvola Rusije. Moskva razumije, kao i svi drugi, da bi SAD
željele bazu raketne obrane postaviti na Aljasku kako bi mogla
spriječiti napad iz Sjeverne Koreje. Dopuštajući promjenu mjesta
ispitivanja, Rusija bi, zapravo, napravila prvi važan korak prema
modificiranju Sporazuma o zabrani proturaketnih sustava, tako da
se omogući ograničena raketna obrana. Takva promjena sporazuma
bila bi dobrodošla. No do nje vjerojatno neće doći odmah pa
izgradnja na Aljasci neće početi ovog ljeta, kao što je to planirala
administracija.
Ministar obrane Donald Rumsfeld prošlog mjeseca nije htio obećati
da ništa od onoga što je planirano za sljedeću godinu u sklopu
proračuna neće prekršiti odredbe Sporazuma o zabrani proturaketnih
sustava. Kongres mora ustrajati na takvom obećanju prije nego što
odobri bilo kakav novac za izgradnju mjesta za pokuse na Aljasci",
stoji u uvodniku lista.