US-KRIZA-Obrana-Diplomacija-Strana pomoć-Organizacije/savezi SAD-IHT-12.7.-PRIMIRJA SU NADA U DOBA NAKON HLADNOG RATA SJEDINJENE DRŽAVEINTERNATIONAL HERALD TRIBUNE12. VII. 2001.Primirja su nada u doba nakon hladnog rata"Makedonsko
krhko primirje mala je pobjeda za NATO i EU koja bi se mogla višestruko isplatiti ako opstane. Dulji prekid nasilja u Makedoniji bio bi znak da na Balkanu nakon Miloševićeva doba manje postalo više. Odnosno, put do gušenja brutalnih etničkih ratova u jugoistočnoj Europi sada prolazi kroz strpljivu, discipliniranu primjenu političkog, gospodarskog i vojnog pritiska izvana, umjesto velikih ratnih i mirovnih operacija.Odmjeren pristup mnogo je prikladniji za manje makedonske probleme nego dramatična vojna intervencija koju je predvodio SAD (na Kosovu) ili pak diplomatska konferencija velesila (u Bosni). Za Balkan je napet mir na malom području napredak. I ne samo za Balkan. Primirja su glavna osobina svijeta nakon hladnog rata. Ne može ih se automatski ocrniti jer sukobi koje utišavaju nisu riješeni. Dugoročni prekidi borbi na Cipru, u Kašmiru i drugdje odražavaju djelomičan diplomatski uspjeh, a ne potpuni neuspjeh. Često je najvažnije dobro iskoristiti vrijeme koje primirje može omogućiti. Postupna diplomacija Henrya Kissingera na srednjem Istoku tijekom
SJEDINJENE DRŽAVE
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
12. VII. 2001.
Primirja su nada u doba nakon hladnog rata
"Makedonsko krhko primirje mala je pobjeda za NATO i EU koja bi se
mogla višestruko isplatiti ako opstane. Dulji prekid nasilja u
Makedoniji bio bi znak da na Balkanu nakon Miloševićeva doba manje
postalo više. Odnosno, put do gušenja brutalnih etničkih ratova u
jugoistočnoj Europi sada prolazi kroz strpljivu, discipliniranu
primjenu političkog, gospodarskog i vojnog pritiska izvana,
umjesto velikih ratnih i mirovnih operacija.
Odmjeren pristup mnogo je prikladniji za manje makedonske probleme
nego dramatična vojna intervencija koju je predvodio SAD (na
Kosovu) ili pak diplomatska konferencija velesila (u Bosni). Za
Balkan je napet mir na malom području napredak. I ne samo za Balkan.
Primirja su glavna osobina svijeta nakon hladnog rata. Ne može ih se
automatski ocrniti jer sukobi koje utišavaju nisu riješeni.
Dugoročni prekidi borbi na Cipru, u Kašmiru i drugdje odražavaju
djelomičan diplomatski uspjeh, a ne potpuni neuspjeh. Često je
najvažnije dobro iskoristiti vrijeme koje primirje može omogućiti.
Postupna diplomacija Henrya Kissingera na srednjem Istoku tijekom
sedamdesetih godina 20. stoljeća bila je kreativan način
održavanja primirja dok se ne otvori put prema miru. Primirja se
mogu iskoristiti i za bijeg od složenih problema. Iračko otvoreno i
očito kršenje primirja kojim je prekinut zaljevski rat opasan je
primjer. (...)
Nasilje bi, naravno, u svakom trenutku moglo prekinuti pregovore
između makedonske vlade u kojoj dominiraju Makedonci i albanskih
gerilaca. No dok ovo pišem, etika primirja je, čini se, ipak
prevladala među Makedoncima, Srbima, Kosovarima i Bosancima.
Gotovo deset godina SAD i EU su im nudili različite mrkve i batine.
Stvoreno je ozračje u kojem su stanovnici bivše Jugoslavije dobili
mogućnost stvarnog izbora osim ubijanja i opstanka.
Prisiljavanje Makedonaca da sami donesu vlastite odluke bila je
zajednička strategija koju su početkom prošlog proljeća prihvatili
glavni tajnik NATO-a George Robertson; vojni zapovjednik saveza
general Joseph Ralston i šef za vanjsku politiku EU-a Javier
Solana.
Odbili su internacionalizaciju sukoba. Ralston je ustrajao na tome
da će NATO pomoći u razoružavanju samo ako Makedonci i Albanci
zatraže takvu pomoć. Solana je vladu neprestano podsjećao na
gospodarske prednosti koje bi donijelo pomirenje. Robertson je
albanskim gerilcima objasnio da NATO neće intervenirati na
njihovoj strani kao u kosovskoj operaciji.
A Europljani nisu odustali kad je Bushova administracija objavila
da će Makedoniji pružiti samo logističku podršku. 'Složili smo se
da će NATO djelovati uglavnom ili isključivo s Europljanima, kad je
Bushova administracija objasnila da neće slati pješaštvo', kazao
je francuski ministar obrane Alain Richard u Washingtonu ovoga
tjedna.
'Europljani su sve spremniji preuzimati više odgovornosti u
ovakvim situacijama... i razumjeti da bi Amerika mogla odlučiti
izbjeći direktno upletanje u svaku krizu. Na ovaj način makedonska
kriza jasno pokazuje prednost postojanja europske vojne sile',
kazao je Richard.
Dužnosnici NATO-a i EU-a morali su ući duboko u složene makedonske
etničke probleme. Najveći izazov s kojim se Europa i SAD suočavaju
na Balkanu, sad kad je krvavi plan Slobodana Miloševića za
stvaranje Velike Srbije onemogućen, nije vojni nego politički: ovo
je dugoročan problem koji zahtijeva stalno obraćanje pozornosti na
pojedinosti i strpljenje kako bi se novi sporazumi o podjeli vlasti
i sredstava uzdigli iznad faze primirja.
Kissinger u svojoj knjizi o američkoj vanjskoj politici predlaže da
velesile umjesto toga sazovu međunarodnu konferenciju koja bi
stvorila i jamčila 'političko rješenje' za Balkan.
Ova je zamisao privlačna potrebi intelekta za jasnoćom i
konačnošću. No ni jasnoća ni konačnost nisu ostvarivi bez velikog
žrtvovanja u ovo vrijeme teško izborenih primirja. Zaustavljanje
ubijanja na duljee vremensko razdoblje koje se mjeri u godinama,
prikladan je iako nepotpun cilj za američku politiku na Balkanu, a
možda i za izraelsko-palestinski sukob, u doglednoj budućnsoti.
Neznatan napredak koji je sada vidljiv u Makedoniji i na Kosovu
pokazuje da bi pristup kretanja od osnovnih problema mogao biti
učinkovitiji od grandioznih planova kojim bi se prekrajale
nacionalne granice. Taj je pristup mogao funkcionirati u
bipolarnom svijetu hladnog rata. Današnji je svijet kaotičniji,
dvosmisleniji a na neki način zapravo više obećava", piše Jim
Hoagland.