ZAGREB, 12. srpnja (Hina) - U protekle dvije godine koliko traju različite "milenijske ankete " obuhvaćeno je gotovo sve, ali ni na Internetovu se jatu ne može pronaći - "brodograditelj tisućljeća"?!
ZAGREB, 12. srpnja (Hina) - U protekle dvije godine koliko traju
različite "milenijske ankete " obuhvaćeno je gotovo sve, ali ni na
Internetovu se jatu ne može pronaći - "brodograditelj
tisućljeća"?! #L#
U stručnom časopisu 'Brodogradnja' nudi se odgovor: Brodograditelj
tisućljeća britanski je inženjer školovan u Francuskoj, a ime mu je
Isambard Kingdom Brunel (1806 - 1859)!
Brod je jedan od najsavršenijih proizvoda u dugoj povijesti
plovidbe, objašnjava se u nastavku, a Brunel je stvorio 'Great
Estern', jedno od tehničkih čuda 19. stoljeća - krunu cjelokupne
dotadašnje povijesti brodogradnje! Prije gradnje brodova ostavio
je iza sebe bisere viktorijanske arhitekture: viseći most Clifton,
vijadukt Wharncliffe i tunel ispod Temze.
O veličini Brunelova poduhvata sami za sebe govore podaci o brodu
'Great Estern' kojega je u londonskom brodogradilištu na otoku Isle
of Dogs od 1854. do 1857. gradilo dvije tisuće radnika. Brod je za
svoje vrijeme bio divovskih dimenzija - pet puta veći od najvećih
brodova prije njega! Dovoljno je spomenuti: duljina 208 m, širina
25,3 m, bočna visina 18,3 m, gaz 9,2 m, istisnina 28.500 t. Samo trup
izrađen od željeza težio je 8.000 t, glavni parni strojevi ukupne
snage 8.400 KS napajani iz 10 parnih kotlova osiguravali su brodu
brzinu od 14 čvorova. Brod je bio opremljen i jedrima, te bočnim
lopatastim kolima i vijkom. Lopatasta kola, promjera 17 m i mase 185
t, bila su jednaka visini suvremene peterokatnice! Vijak mase 36 t
bio je promjera 7,3 m. Šest jarbola visine 60 m bilo je opremljeno s
više od 5.500 četvornih metara jedara. Mogao je prevesti preko
oceana 4.000 putnika i 6.000 t tereta. Ukupna zaliha goriva težila
je 12.000 t.
Atribut najvećeg broda na svijetu 'Great Estern' zadržao je sve dok
ga 'Oceania' 1889. godine nije nadmašila duljinom, 'Lusitania'
1906. istisninom, a 'Queen Marry' 1936. putničkim kapacitetom. I u
rezalištu kamo je dospio 1888., pokazao se kao tvrd orah -
dvjestotinjak radnika trebalo je dvije godine da ga rastave u
dijelove!
I zanimljivost za kraj. Među 123 putnika koja su 26. ožujka 1867. iz
Liverpoolas 'Great Esternom' zaplovila za New York bio je i "otac"
znanstvene fantastike Jules Verne koji je fasciniran brodom
napisao novelu 'Une Ville Flottane'.
(Hina) ld ld