IT-E-integracije-Politika IT-LA STAMPA3.7.-EUROPA, NICA I ŠIRENJE ITALIJALA STAMPA3. VII. 2001.Zbunjena Europa"Europa prolazi kroz fazu zbunjenosti, ne zna točno kako i kad bi se proširila na istok, ne zna točno kako i kad bi si mogla
napraviti institucionalni nacrt prije proširenja. Iz te zbrke, osim gospodarskih prilika koje ne navode na optimizam, rađa se određeni zamor javnog mišljenja: uznemirujući znak toga su neizlaženje na izbore i negativan rezultat irskog referenduma (zemlje koja je od Europe izvukla samo blagodati). Poglavito u Bruxellesu, Njemačkoj i Francuskoj nisu izostali glasovi koji su raspravu držali otvorenom. Razumljivo, pritisnuta vrlo dugom predizbornom kampanjom, Italija je nakon Nice uglavnom šutjela.Pojednostavljujući do kraja, može se pokušati zbrojiti nekoliko točaka koje su se pojavile. U pitanju širenja, nitko (osim irskog biračkog tijela) ne odriče njegovu neizostavnost. Što se tiče rokova, međutim, neke zemlje misle da ih ne treba požurivati, i vjerojatno će na kraju tako i biti. To prije što mnoge članice Unije, a među njima šest utemeljitelja, misle da širenje zahtijeva jačanje europske uprave i dovršavanje njezina konstitucionalnog
ITALIJA
LA STAMPA
3. VII. 2001.
Zbunjena Europa
"Europa prolazi kroz fazu zbunjenosti, ne zna točno kako i kad bi se
proširila na istok, ne zna točno kako i kad bi si mogla napraviti
institucionalni nacrt prije proširenja. Iz te zbrke, osim
gospodarskih prilika koje ne navode na optimizam, rađa se određeni
zamor javnog mišljenja: uznemirujući znak toga su neizlaženje na
izbore i negativan rezultat irskog referenduma (zemlje koja je od
Europe izvukla samo blagodati). Poglavito u Bruxellesu, Njemačkoj
i Francuskoj nisu izostali glasovi koji su raspravu držali
otvorenom. Razumljivo, pritisnuta vrlo dugom predizbornom
kampanjom, Italija je nakon Nice uglavnom šutjela.
Pojednostavljujući do kraja, može se pokušati zbrojiti nekoliko
točaka koje su se pojavile. U pitanju širenja, nitko (osim irskog
biračkog tijela) ne odriče njegovu neizostavnost. Što se tiče
rokova, međutim, neke zemlje misle da ih ne treba požurivati, i
vjerojatno će na kraju tako i biti. To prije što mnoge članice
Unije, a među njima šest utemeljitelja, misle da širenje zahtijeva
jačanje europske uprave i dovršavanje njezina konstitucionalnog
nacrta. No tu se, međutim, zamisli ne podudaraju.
Schroeder u Njemačkoj zamišlja Europu s jakim vanjskim
subjektivitetom, pravu europsku federalnu državu koja na neki
način prenosi model savezne Njemačke. Snažna prema van, ta Europa
ne bi nužno bila homogena unutra: porezi, socijalna politika,
školstvo i mnogi drugi aspekti života građana bili bi prepušteni
lokalnim autonomijama (ili regionalnim) kao što je slučaj u
njemačkim saveznim pokrajinama. Jospin, u Francuskoj, sve vidi
drukčije. Mora se sačuvati nacionalni identitet i mogućnost
samostalnog djelovanja europskih država. No iznutra, djelomice
radi nadnacionalnih nadležnosti Komisije, ali još više prema
dogovoru među vladama, Europa mora biti uređena u pitanju fiskalne
politike, socijalne skrbi, useljavanja i tako dalje, u skladu sa
socijalističkom misli. Slaba prema van, dakle, ali homogena i
kompaktna iznutra.
Velika Britanija, zna se, ne voli integraciju ni prema van, ni
iznutra. Gdje se smješta Italija u tom scenariju? Njezina težina
može biti odlučujuća u promjenjivoj ravnoteži rasprave koja bi s
teorijske razine ubrzo morala sići na praktičnu. Očekuje se riječ
koja bi pojasnila naše razmišljanje: mogu li se pomiriti njemačke i
francuske vizije Europe?
Mogu li u ovom procesu pokretačku ulogu imati zemlje utemeljitelji
putem sustava 'pojačanih suradnji' koji je već funkcionirao za euro
i Schengen? I kako se smješta Europa u odnosu na Sjedinjene Države?
Shvatljivo je da se jedna tek uspostavljena vlada oprezno kreće po
teškom terenu. Predsjednik Ciampi je pokazao namjeru da govori o
Europi slijedećih dana. Njegove su riječi dosad bile razborite i
dosljedne; nedvojbeno će to biti i opet.", piše Boris Biancheri.