BL-MK-kriza-Oružani sukobi-Vlada-Političke stranke-Organizacije/savezi BELGIJA-LE SOIR OD 27.6.01.O STANJU U MAKEDONIJI BELGIJALE SOIR27. VI. 2001.Tko još može sastaviti dijelove slagalice u Skopju?"Pozivi na mir i na smirenje. Vlasti
u Skopju, za koje je eksplozija narodnog gnjeva dan ranije, ispred zgrade predsjedništva, bila neugodno iskustvo, nastojala je u utorak da opet preuzme nadzor nad događajima. Njihov manevarski prostor, između vanjskih pritisaka, makedonskih strahova i albanske nestrpljivost, sužen je. No njihova politička nemoć i duboke razlike također pridonose logici eskaliranja i najradikalnijim tezama. Podsjetimo se ukratko koja su stajališta u igri:1. Što žele Albanci? Unatoč njihovoj zastupljenosti u parlamentu i sudjelovanju u vladi, zajednica albanskog jezika i dalje ima osjećaj da se s njima postupa kao s 'građanima drugog reda'. To uvjerenje, potkrijepljeno primjerima, svakodnevno potvrđuje mnoštvo malih uvreda i poniženja. Ona u prvom redu zahtijeva proširenje građanskih i političkih prava, napose priznanje svog jezika i muslimanske vjere na ravnopravnoj osnovi s pravoslavnom slavenskom većinom. Nedovoljno zastupljena u ustanovama, traži također veću nazočnost u upravi, policiji i u vojsci. A da bi dala
BELGIJA
LE SOIR
27. VI. 2001.
Tko još može sastaviti dijelove slagalice u Skopju?
"Pozivi na mir i na smirenje. Vlasti u Skopju, za koje je eksplozija
narodnog gnjeva dan ranije, ispred zgrade predsjedništva, bila
neugodno iskustvo, nastojala je u utorak da opet preuzme nadzor nad
događajima. Njihov manevarski prostor, između vanjskih pritisaka,
makedonskih strahova i albanske nestrpljivost, sužen je. No
njihova politička nemoć i duboke razlike također pridonose logici
eskaliranja i najradikalnijim tezama. Podsjetimo se ukratko koja
su stajališta u igri:
1. Što žele Albanci? Unatoč njihovoj zastupljenosti u parlamentu i
sudjelovanju u vladi, zajednica albanskog jezika i dalje ima
osjećaj da se s njima postupa kao s 'građanima drugog reda'. To
uvjerenje, potkrijepljeno primjerima, svakodnevno potvrđuje
mnoštvo malih uvreda i poniženja. Ona u prvom redu zahtijeva
proširenje građanskih i političkih prava, napose priznanje svog
jezika i muslimanske vjere na ravnopravnoj osnovi s pravoslavnom
slavenskom većinom. Nedovoljno zastupljena u ustanovama, traži
također veću nazočnost u upravi, policiji i u vojsci. A da bi dala
veću važnost svojim zahtjevima, poziva međunarodnu zajednicu da
provede popis puka koji jedino može, po njihovu mišljenju,
izjednačiti važnost pojedinih etničkih skupina u zemlji.
2. Čega se plaše Makedonci? Prestrašenost čelništva simetrična je
albanskim zahtjevima. Da bi se oslobodio ograničenog pojma etničke
zajednice i počeo nužno uljepšanje Ustava, predsjednik Trajkovski
predlaže da se Makedonija pretvori u 'građansku državu'. Ići dalje
u ustupcima znači probuditi stare zloduhe: mogućnost scenarija 'na
način Kosova' kojim bi područje Tetovo-Gostivar-Debar dobilo visok
stupanj samuprave, bila bi prvi korak prema konačnom cijepanju
zemlje.
No vlast je obamrla od psihološkog straha: budući da je još nedavno
morala braniti svoj jezik koji su joj odricali Bugari, a ime joj
pobijala Grčka, Makedonija je uvjerena da se bori za očuvanje
krhkog identiteta. To uvjerenje pojačavaju demografske promjene
koje idu na ruku Albancima.
3. Što predlaže međunarodna zajednica? Nema rješenja izvan
konkretnog političkog sporazuma: nema vojnog rješenja za krizu.
Predstavnik europske diplomacije Javier Solana povećao je broj
pomirbenih misija na licu mjesta, ali nepostojanje prave deblokade
između stranaka ljuti Zapadnjake. Tri će se nova čovjeka baviti tim
pitanjem: francuski izaslanik Francois Leotard koji je imenovan za
stalnog predstavnika petnaesterice u Skopju, odvjetnik Robert
Badinter od kojega je Skopje nedavno zatražilo stručno mišljenje za
reformu Ustava i Nizozemac Max van der Stoel, stručnjak za manjine u
OESS-u (Organizacija za europsku sigurnost i suradnju). Na stolu je
pomoć od preko tri milijarde belgijskih franaka za financiranje
integracijskih projekata, ali Europljani prijete da će je
obustaviti ako se upotrijebi za povećanje vojnih troškova.
4. Što učiniti s gerilom? U to se uključio NATO: ako se ispune
politički uvjeti, poslat će postrojbe na teren kako bi nadzirale
razoružanje pobunjenika. UCK - Vojska za oslobođenje Albanaca -
dobila je bod od međunarodne zajednice kada je pristala na
povlačenje iz Aračinova i na 'produljeno' primirje. No
najosjetljivije pitanje tiče se njezine budućnosti. Treba li
njezine političke vođe uključiti u pregovore? Treba li poticati
oprost i uključenje boraca u civilni život? Ili, naprotiv, dati
prednost njihovu odlasku s makedonskog područja, na Kosovo i u
Albaniju?
Problem je što se zapadna diplomacija i umjereni Albanci nisu jasno
odredili prema UCK-u. Samo makedonski čelnici imaju jasan odgovor -
primjenu sile - ali ona nije djelotvorna. Dok god bude postojala ta
hipoteka, makedonski će 'obrazac', glasovit sa svoje
desetogodišnje postojanosti, nastaviti polaganu agoniju. A
konačni udarac mogao bi dobiti svakog časa", piše Edouard van
Velthem.