OSLO/KOPENHAGEN, 27. lipnja (Hina) - Samo nekoliko dana prije obilježavanja godišnjice puštanja u promet mosta preko Oresunda razbuktala se svađa izmedu Danaca i Šveđana zbog ubiranja poreza od korisnika mosta koji ga svakodnevno
prelaze putujući s posla i na posao.
OSLO/KOPENHAGEN, 27. lipnja (Hina) - Samo nekoliko dana prije
obilježavanja godišnjice puštanja u promet mosta preko Oresunda
razbuktala se svađa izmedu Danaca i Šveđana zbog ubiranja poreza od
korisnika mosta koji ga svakodnevno prelaze putujući s posla i na
posao.#L#
Prilikom puštanja mosta u promet 1. srpnja prošle godine bilo je
riječi o ujedinjavanju stambenog tržista i tržista rada, ali od
tada do danas nije po tom pitanju ništa učinjeno.
Radnici koji su odlučili živjeti u Švedskoj, a raditi u Danskoj i
dalje porez plaćaju Danskoj. Razlog tome je četiri godine star
sporazum koji je Dansku trebao zaštititi od bijega poreznih
obveznika budući da je mnogo radnika odlučilo preseliti u švedsku
pokrajinu Skane zbog nižeg poreza i jeftinijeg života uopće.
Osobito niske cijene stanova nakon višegodisnje stagnacije u
industriji privukle su mnoge ljude u Skane.
Nakon izgradnje mosta situacija se promijenila i političari u
pokrajini Skane zahtijevaju koju krunu od poreza na korištenje
mosta i u svoje blagajne kako bi se mogla financirati izgradnja
infrastrukture u ovoj švedskoj pokrajini.
Problem medutim raste jer je sve više Švedana koji dobivaju posao na
danskoj strani. Gradonacelnik Malmoa Ilmar Reepalu se pismom
obratio švedskom ministru financija Bosseu Ringholmu
zahtijevajuci poništenje sporazuma o porezu te predloživši novi
sporazum prema kojem bi obveznici porez trebali platiti općini u
kojoj žive.
Dansko ministarstvo za porezna pitanja odlučno je odbacilo ovaj
zahtjev, a šef odjela za porezna pitanja Ivar Nordland izjavio je da
je apsolutno isključena bilo kakva mogućnost o sklapanju
predloženog sporazuma jer bi u tom slučaju Danci masovno selili u
Skane u kojem je porezna stopa mnogo niža.
Zauzvrat, međutim, Danci su voljni Švedanima ponuditi
kompenzaciju, prijedlog koji je Reepalu odbio kao teško izvediv i
birokratski kompliciran.
"Dansko ministarstvo za porezna pitanja trebalo bi prihvatiti
mogućnost da u sadašnjoj fazi izgubi nešto novca. U suprotnom,
ukoliko stvari promotrimo dugoročno, posljedice će danske politike
biti štetne za integraciju i rast u regiji", rekao je Reepalu i
istakao da je stekao dojam da i švedska vlada podržava njegov stav.
I dok svađe bjesne bliži se godišnjica puštanja u promet mosta preko
kojeg je prošlo manje vozila nego što je bilo predviđeno. Prvobitno
se procjenjivalo da će most prelaziti 11.000 osobnih vozila dnevno,
zatim je nakon pola godine od puštanja mosta u promet ta brojka
korigirana na 10.400 vozila dnevno. U prvih pet mjeseci ove godine
pokazalo se medutim da most svakodnevno ne prelazi više od 6.659
vozila.
Konzorcij za izgradnju mosta sada najavljuje novu strategiju ne bi
li se privuklo Dance da češće voze preko mosta, čemu se međutim
suprotstavlja sjeverna danska pokrajina Fredriksborg koja je
danskom ministarstvu za promet i veze uputila protestno pismo.
U njemu se ističe da je ugrožena brodska veza izmedu Helsingora i
Helsingborga zbog gubitka u proračunu uslijed pada prometa od 35
posto od početka ove godine. Pokrajinske vlasti ističu u pismu da je
redovita brodska veza od presudnog značenja za rast u ovom
području.
(Hina) eleš sb