IT-E-US-globalizacija-crkva-Politika IT-23.VI.REPUBBLICA-NADBISKUP TETTAMANZI-GLOBALIZACIJA ITALIJALA REPUBBLICA23. VI. 2001.Globalni svijet po mjeri čovjeka"Globalizacija je fenomen kojemu tek treba odrediti put, vidljivo započet,
ali isto tako vidljivo daleko od bilo kakve zrelosti, na neki način 'nezreo' poput adolescenta i stoga sposoban na mnoge grubosti i isto toliko velikodušnosti. To je zasigurno 'obilježje vremena', koje mi se ukazalo još od prvih razmišljanja, te možda od tuda dolazi njegov adolescentski karakter u kojemu je sve obećano, a ništa još nije ostvareno. I radi toga Crkva, učiteljica čovječnosti, pozvana proricati, te stoga obrazovana za čitanje znakova vremena, ima pravo razmišljati o globalizaciji i vjerojatno joj sugerirati buduće putove. Kako bi ispravno ušli u raščlambu fenomena globalizacije, moramo odgovoriti na jednu prvu potrebu: potrebu pojašnjenja, terminološkog i sadržajnog. To je neologizam, riječ koja se nije poznavala do prije nekoliko godina i koju danas svi izgovaraju jer je ona, prije nego načelo, činjenica globalizacije tržišta, gospodarstva i novčarstva. Svi o njoj govore, ali vrlo raznolikim naglascima i tumačenjima. U tom smislu potrebna je skromnost i
ITALIJA
LA REPUBBLICA
23. VI. 2001.
Globalni svijet po mjeri čovjeka
"Globalizacija je fenomen kojemu tek treba odrediti put, vidljivo
započet, ali isto tako vidljivo daleko od bilo kakve zrelosti, na
neki način 'nezreo' poput adolescenta i stoga sposoban na mnoge
grubosti i isto toliko velikodušnosti. To je zasigurno 'obilježje
vremena', koje mi se ukazalo još od prvih razmišljanja, te možda od
tuda dolazi njegov adolescentski karakter u kojemu je sve obećano,
a ništa još nije ostvareno. I radi toga Crkva, učiteljica
čovječnosti, pozvana proricati, te stoga obrazovana za čitanje
znakova vremena, ima pravo razmišljati o globalizaciji i
vjerojatno joj sugerirati buduće putove.
Kako bi ispravno ušli u raščlambu fenomena globalizacije, moramo
odgovoriti na jednu prvu potrebu: potrebu pojašnjenja,
terminološkog i sadržajnog. To je neologizam, riječ koja se nije
poznavala do prije nekoliko godina i koju danas svi izgovaraju jer
je ona, prije nego načelo, činjenica globalizacije tržišta,
gospodarstva i novčarstva. Svi o njoj govore, ali vrlo raznolikim
naglascima i tumačenjima. U tom smislu potrebna je skromnost i
mudrost da se krene od jednog elementarnog pitanja: što je
globalizacija?
Može biti u određenoj mjeri korisna razlika koju su neki auktori
napravili između internacionalizacije, mondijalizacije i
globalizacije.
Sljedeći taj pristup, internacionalizacija bi značila karakter
gospodarskih, političkih, pravosudnih i kulturalnih odnosa koje
neka zajednica ili država uspostavlja s drugima: trgovinskih
(razmjena robe), proizvodnih (ulaganja u inozemstvu), novčarskih
(kretanje kapitala), tehnoloških (prijenos tehnologija),
kulturalnih (kulturalni odnosi), kretanja osoba (migracije).
Mondijalizacija bi obuhvatila skup problema čiji se učinci
iskazuju na svjetskoj razini i čija su rješenja moguća samo na
svjetskoj razini kroz stvaranje međunarodnih tijela i suradnju
nacionalnih država (problemi okoliša, vode, klime, energije,
migracija, endemskih ili epdiemijskih bolesti, mira, naoružanja,
mafija...).
Globalizacija bi, na kraju, značila nove oblike koje je u svijetu
preuzela akumulacija kapitala, posebice na kraju stoljeća od
trojstva SAD, Japana i Europske Unije, radi nadziranja tržišta i
resursa na raspolaganju, i postizanja dobiti na svjetskoj razini.
U stvarnosti se s vremenom globalizacija proširila i preplela s
drugim pojavama umanjujući, gotovo do dokidanja, granice koje su je
dijelile od mondijalizacije, te uvjetujući, gotovo do preuzimanja,
ne mali broj i ne marginalne aspekte internacionalizacije.
U tom je kontekstu moguće ažurirati i produbiti raščlambu
globalizacije prolazeći slijedom nekih karakterističnih
elemenata koji čine fenomen, prema sugestiji nekih tekstova važnih
za našu namjeru.
Prvi poticaj dolazi iz iščitavanja globalizacije u perspektivi
obilježja vremena. Na tu vrstu čitanja potiču nas sami sudovi,
toliko različiti, ako ne i protuslovni, koji se mnogo puta daju o
globalizaciji, obilježeni najvećim optimizmom ili prožeti
najokrutnijim pesimizmom. Neki zapravo iz nje prave mit, a neki je
demoniziraju, neki je vide kao izvor mnogoga dobra, a neki,
međutim, misle o njoj kao uzroku mnogih zala.
U perspektivi 'znaka vremena' uočavamo u globalizaciji, poglavito,
fenomen širokih i dubokih razmjera, značajan za povijest ovog
razdoblja čovječanstva. Ona je činjenica koju ne možemo
zanemariti. A nije ni prosta vanjska i marginalna činjenica za
čovjeka, pošto ju je čovjek obilježio. To je ljudska činjenica,
pošto uključuje čovjeka, bilo kao adresanta, bilo kao djelatnoga
subjekta, dakle, čovjeka u njegovoj slobodi, čija konkretna
uporaba vodi ili dobru ili zlu.
Globalizacija se tako pokazuje kao ambivalentan fenomen: obilježen
pozitivnim i negativnim ishodima. Sjećamo se, primjerice, crkvenog
sabora sjeverne, središnje i južne Amerike, održanog u Rimu u
studenom-prosincu 1997., koji u članku 74. ovako iznosi sud biskupa
o gospodarskoj globalizaciji: Iako je istina da rast globalizacije
sa sobom nosi pozitivne posljedice, poput povećanja učinkovitosti
i povećanja proizvodnje, koji mogu osnažiti proces stvaranja
jedinstva naroda i napraviti veću uslugu ljudskoj obitelji, ipak,
pošto se održava tržišnim zakonima primjenjenima prema
pogodnostima za moćne, ima i druge krajnje negativne posljedice:
pridavanje gospodarstvu apsolutne vrijendosti, nezaposlenost,
smanjenje i pogoršavanje nekih javnih usluga, uništenje prirodnog
okoliša, rast jaza između bogatih i siromašnih, i nepoštenu
konkurenciju koja siromašne nacije smješta sve niže'.
Sa svoje strane Sveti otac u poruci prigodom Svjetskog dana 1998.,
piše: 'Velike geopolitičke promjene koje su se dogodili nakon
1989., praćene su pravim revolucijama na društvenom i gospodarskom
polju. Globalizacija gospodarstva i financija već je stvarnost i
sve se jasnije vide učinci brzog napretka vezanog s informatičkim
tehnologijama. Nalazimo se na pragu novog doba, koje sa sobom nosi
velike nade i uznemirujuća pitanja. Kakve će biti posljedice
promjena koje su u tijeku? Mogu li svi izvući korist iz globalnog
tržišta? Hoće li na kraju svi imati mogućnost uživanja u miru? Hoće
li odnosi između država biti ravnopravniji, ili će gospodarska
konkurencija i rivalitet između naroda odvesti čovječanstvo prema
još većoj nestabilnosti?'. Pitanja koja postavlja Papa ulaze u
drugi osnovni i odlučujući aspekt 'znaka vremena': moralni
aspekt.
Zapravo, ljudskost globalizacije, upravo stoga što je 'ljudska',
uobličuje se nužno i kao zadaća povjerena čovjeku: čovjek mora
rasuđivati, odnosno mora na kritički način čitati pozitivne i
negativne aspekte fenomena globalizacije. Ne radi se, međutim, o
kritičkom čitanju koje je samo sebi svrhom, jer rasuđivanje potiče
čovjeka da bude istinski slobodan, odnosno da preuzme svoje
odgovornosti da kao čovjek 'upravlja' (te stoga i za istinsko dobro
samog čovjeka) fenomenom globalizacije.
Ukazuju se tako dvije precizne obveze: ona 'poznavanja' fenomena i
ona 'upravljanja' njime. To nije apstraktno pitanje, nego krajnje
konkretno: tema je to koja je i provokativna zbog uobičajenog
neznanja koje teško opterećuje život ljudi i naroda koji
globalizaciju drže posve nepovratnim i neizbježnim fenomenom.
Između ostaloga tom se posljednjem uvjerenju suprotstavlja
činjenica pojave novih regionalizacija i lokalizama.
Rasuđivanje o povijesnim, društvenim i kulturalnim fenomenima
treba biti inteligentno, s ljudskim razumom. Ovdje se otvara
prostor za strogo znanstveno proučavanje, kao posve legitimno,
štoviše nužno. Ali se istodobno, i prostor za razmišljanje i
ocjenjivanje 'recta ratio', kazali bi filozofi, štoviše s
mudrošću, koja sama može rastumačiti najistinskije i najdublje
vrijednosti i potrebe čovjeka (Gaudium et spes, 15).
Kao kršćani kritičko čitanje globalizacije trebamo vršiti razumom
prosvijetljenim 'novim svijetlom', odnosno vjerom: na taj se način
mogu otkriti 'namjere Boga u sveukupnom pozivu čovjeka'. Koncil
daje jedinstvenu jasnoću: vjera se uopće ne suprotstavlja ljudskom
razumu, nego ga potvrđuje i osnažuje u specifično ljudskom profilu.
U tom smislu Koncil piše da 'vjera vodi inteligenciju prema u
potpunosti ljudskim rješenjima'.
U tom su kontekstu kršćani i u čitanju globalizacije, pomognuti
socijalnim naukom Crkve, naukom, vrijedi podcrtati, koji se mora
ticati kršćanskih laika, ne samo kao adresanata ili običnih
slušatelja i izvršitelja nego i, makar i pod određenim uvjetima,
kao djelatnih sudionika, kao pravih 'protagonista'.
Racionalno i vjersko čitanje fenomena globalizacije suočava se,
prvenstveno, s njegovim najočitijim aspektom, koji je gospodarsko-
financijski. A suočava se s njime kao specifičnom primjenom šireg
odnosa između gospodarstva i ćudoređa. Taj se odnos može izraziti
jezikom Evanđelja vrlo općenitim, ali nimalo apstraktnim,
terminima: ne postoji čovjek radi gospodarstva, nego gospodarstvo
radi čovjeka. I odmah otkrivamo kako se to načelo uopće ne
podrazumijeva, dapače stoji u otvorenom sukobu koliko s urođenim
redukcionizmom velikih jučerašnjih socijalnih ideologija, koliko
s današnjom liberalističkom prepotencijom.
Načelo krajnjom jasnoćom ukazuje na relativizaciju gospodarstva
prema čovjeku. Koncept relativizacije upućuje na nešto što je i
istodobno i vrijednost i ograničenje: gospodarstvo jest
vrijednost, no nije jedina i najviša za život i sudbinu ljudi,
pojedinca i naroda.
Uistinu je žurno tumačiti i organizirati gospodarstvo priznavajući
joj velikom iskrenošću i jasnoćom vrijednosti i ograničenja.
Nitko, zasigurno ne može nijekati da gospodarstvo, upravo utoliko
što je dimenzija ljudskog djelovanja, ima i jest vrijednost. No sve
se to ne može, niti ne treba, apsolutizirati, nijekanjem postojanja
unutarnje granice gospodarske djelatnosti, kao da je gospodarska
učinkovitost jedini i temeljni kriterij odluka i izbora.
Racionalno vjersko čitanje fenomena globalizacije vodi otkrivanju
drugog temeljenog aspekta: njene 'političke' dimenzije, počevši od
osnovne društvene dimenzije samog čovjeka. Od tuda proizlazi druga
neizbježna etička potreba; ona politička. To je danas posebice
naglašena potreba, iz niza razloga, među kojima se ukazuju, s jedne
strane, teške i vrlo teške nejednakosti među različitim nacijama,
kao i među osobama i skupinama unutar svake zemlje, a s druge
strane, činjenica da se sve više stvara prostor gospodarske vlasti,
poglavito financijske, sve udaljeniji od država, odnosno od
uobičajenih subjekata prava i nadzora, dakle izvan prostora koji su
do sada po definiciji bili određeni za zajedničko dobro, za
razdiobu tereta i pogodnosti. U stvarnosti, gospodarskonovčarski
protagonizam velikih tvrtki nazočnih na tržištima i kontinentalnih
i svjetskih banaka prati skromna i nedostatna mogućnost nadzora i
usmjeravanja od strane političkih subjekata koji još uvijek
djeluju prema nacionalnim gledanjima, često, sa slabom
učinkovitošću.
Potreban je, dakle, novi politički prostor, prema izreci 'ubi
societas ubi ius'. Potrebno je provesti prijelaz s gospodarstva na
politiku, u uvjerenju da na društvenom i gospodarskom sektoru, bilo
nacionalnom bilo međunarodnom, posljednja odluka pripada
političkoj vlasti.
Danas, međutim, jednoj međunarodnoj gospodarskoj zajednici, i
'mondijalizaciji' gospodarstva uslijed fenomena globalizacije,
treba odgovoriti jedno međunarodno građansko društvo, sposobno
izraziti se kao subjekt bilo gospodarski, bilo politički, nadahnut
'pravilima' koja su svi prihvatili, demokratski izrađenim, koja na
kraju vode u traženje zajedničkog dobra cijelog svijeta i
solidarnosti.
Na regionalnoj ili nacionalnoj razini ustanova ne manjka... Mislim
posebice na Organizaciju Ujedinjenih naroda i njezine razne
agencije socijalne vokacije. Mislim i na ulogu koju igraju entiteti
poput Međunarodnog monetarnog fonda, i Svjetska trgovinska
organizacija. Žurno je da se na prostoru slobode učvrsti kultura
'pravila' koja se neće ograničavati na prosto trgovinsko
funkcioniranje, nego koja će se baviti, zahvaljujući pouzdanim
sudskim instrumentima, zaštitom ljudskih prava u svakom dijelu
svijeta.
I kako za gospodarstvo, tako i za politiku pozvanu da je 'regulira',
temeljno načelo opet se može formulirati jezikom Evanđelja: nije
čovjek radi politike, nego je politika radi čovjeka. Preciznije,
čovjeka shavćena kao subjekta, temelja i cilja.", piše Dionigi
Tettamanzi, kardinal, nadbiskup Genove.