US-DE-GB-FR-mediji - dp-Politika DNEVNI PREGLED BR. 120. 25. LIPNJA 2001. GLAS AMERIKE - VOA 22. VI. 2001. Perfidni bojkot povratka Hrvata - razgovor s biskupom Franjom Komaricom Prilog Bojana Klime"Na poziv američke Biskupske
konferencije, u Sjedinjenim Državama je posljednja tri dana boravio banjalučki biskup Franjo Komarica. Susreo se s katoličkim velikodostojnicima s istočne obale Sjedinjenih država, te dužnosnicima američkog Državnog tajništva, Vijeća za nacionalnu sigurnost, te Kongresa. Cilj biskupa Komarice bio je upoznati svoje sugovornike s teškim položajem Hrvata koji su prije gotovo deset godina prognani iz srpskog entiteta u Bosni i Hercegovini. Biskup Franjo Komarica navodi podatak da se u Republiku Srpsku, prema podacima ureda Visokog predstavnika za Bosnu i Hercegovinu, vratilo tek 3845 Hrvata, od oko 220 tisuća koliko ih je tamo na početku rata živjelo. "To je katastrofalno, porazno, to ne možemo ničim opravdati, osim jednim perfidnim bojkotom povratka tih ljudi koji jedini - kako ispada - nemaju pravo na domovinu, nego moraju tražiti novi dom i moliti tko će ih primiti." Biskup Komarica je prošlih godina često dolazio u Sjedinjene Države
GLAS AMERIKE - VOA
22. VI. 2001.
Perfidni bojkot povratka Hrvata - razgovor s biskupom Franjom
Komaricom
Prilog Bojana Klime
"Na poziv američke Biskupske konferencije, u Sjedinjenim Državama
je posljednja tri dana boravio banjalučki biskup Franjo Komarica.
Susreo se s katoličkim velikodostojnicima s istočne obale
Sjedinjenih država, te dužnosnicima američkog Državnog tajništva,
Vijeća za nacionalnu sigurnost, te Kongresa. Cilj biskupa Komarice
bio je upoznati svoje sugovornike s teškim položajem Hrvata koji su
prije gotovo deset godina prognani iz srpskog entiteta u Bosni i
Hercegovini.
Biskup Franjo Komarica navodi podatak da se u Republiku Srpsku,
prema podacima ureda Visokog predstavnika za Bosnu i Hercegovinu,
vratilo tek 3845 Hrvata, od oko 220 tisuća koliko ih je tamo na
početku rata živjelo. "To je katastrofalno, porazno, to ne možemo
ničim opravdati, osim jednim perfidnim bojkotom povratka tih ljudi
koji jedini - kako ispada - nemaju pravo na domovinu, nego moraju
tražiti novi dom i moliti tko će ih primiti."
Biskup Komarica je prošlih godina često dolazio u Sjedinjene Države
s istim ciljem - upoznati ovdašnju javnost, a pogotovo vladu s
položajem svoje zajednice. Kaže da ga je vrlo razočarala činjenica
što su ove godine njegovi sugovornici iz američke vlade i Kongresa
na podatke o teškoj situaciji bosanskohercegovačkih Hrvata
reagirali - kako je rekao - 'gotovo začuđeno'. 'Ja sam jučer dobio
dojam, barem su tako reagirali, da nisu dovoljno informirani. Ja
sam im rekao: ako do sada niste informirani, sada ste informirani,
iako ja vjerujem da ste i do sada također morali biti informirani.
Ja se bojim da sve one informacije koje mi šaljemo lokalnim
kancelarijama i europske i američke administracije, visokom
predstavniku i tako dalje, da to ne ode dalje iz najdublje ladice
dotične kancelarije. Prema tome, vjerujem da ovdje, u samom vrhu
američke politike doista postoji veliki manjak pravih informacija.
I baš zato treba pojačati informiranost ovih ljudi koji o nama
odlučuju, a bez da uopće znaju gdje smo mi, što je uopće s nama, i
kakva je ta naša situacija."
banjalučki biskup tvrdi da se za Hrvate u srpskom entiteta Bosne i
Hercegovine brine jedino crkva i njezine humanitarne organizacije.
'Osim biskupa i Caritasa, o tim se ljudima nitko ne brine. Mi na
žalost, kako vam je poznato, ne pripadamo - čini se - niti jednom
političaru, niti jednoj stranci, niti jednom gradonačelniku...
Nemoguće je da ljudi tako žive na ovome svijetu... Nedavno na jednom
skupu europskih političara - na skupu gdje se razmatrala uloga
Države i crkve u zaštiti ljudskog dostojanstva i ljudskih prava -
morao sam reći: dok vi govorite o Europi, što je s nama u Bosni i
Hercegovini, gdje stotine tisuća ljudi nemaju nikakve Države,
država se o njima uopće ne brine, kome oni pripadaju!?"
Osim s američkim državnim dužnosnicima, banjalučki biskup Franjo
Komarica se u Washingtonu susreo s kardinalom Theodorom
McCarrickom, nadbiskupom washingtonskim, a u Baltimoreu s
tamošnjim nadbiskupom, kardinalom Williamom Keelerom. Posjetio je
i humanitarnu organizaciju Catholic Relief Services. Gospodin
Komarica najavio je da će kardinal McCarrick vjerojatno uskoro
posjetiti Bosnu i Hercegovinu".
23. VI. 2001.
'Treba li Americi vanjska politika?' - nova knjiga Henryja
Kissingera
Prilog Bojana Klime
"'Treba li Americi vanjska politika?', pitanje je koje u naslovu
svoje najnovije knjige postavlja Henry Kissinger, bivši američki
državni tajnik te savjetnik za nacionalnu sigurnost dvojice
američkih predsjednika.
Odgovor Henrya Kissingera na pitanje 'Treba li Americi vanjska
politika?' je - naravno - potvrdan. No, Sjedinjenim je Državama
potrebna znatno drugačija vanjskopolitička strategija od one koja
je bila prakticirana posljednjih osam godina, od strane vlade
predsjednika Billa Clinton. Naime, Henry Kissinger smatra da se
američka vanjska politika u posljednjem desetljeću nije temeljila
na pažljivo definiranim nacionalnim interesima već na - po njemu
potpuno pogrešno - američkim, prilično humanitarnim idealima.
Primjere takve pogrešne politike Kissinger pronalazi u - kako kaže
- 'misionarskom pothvatima' - u Bosni i Hercegovini, na Kosovu,
Haitiju, te u Somaliji. Naime, za Henrya Kissingera kritično je
pitanje još uvijek 'smiju li se države miješati u unutrašnje stvari
drugih država?' On smatra da ne smiju - odnosno, da represivna
politika određenog režima ne predstavlja legitimni razlog za
stranu intervenciju.
Warren Cohen, profesor povijesti na Sveučilištu Maryland, piše u
'Los Angeles Timesu': 'Kissinger se ovdje poziva na jednog od prvih
američkih predsjednika Johna Quincy Adamsa. Upitan početkom 19.
stoljeća zbog čega Amerika ne pomogne Grcima u njihovoj borbi za
nezavisnost, Adams je rekao da Amerika suosjeća sa svakim tko se
bori za slobodu, no ne namjerava 'tumarati po svijetu u potrazi za
monstrumima koje treba uništiti''.
Thomas Friedman, vanjskopolitički komentator 'New York Timesa'
slaže se s Kissingerovom tvrdnjom da 'intervencija utemeljena na
moralnim vrijednostima', poput one u Bosni i Hercegovini, često
samo produžava patnje lokalnog stanovništva. U svojoj analizi
situacije u Bosni, Kissinger naime tvrdi da bi 'najmoralnije bilo
da se zemlja podijelila na početku rata'. Ta bi opcija - po njegovom
mišljenju - bila najmoralnija zbog toga što bi u tom slučaju bilo
najmanje žrtava. 'Zašto da strane vojske nameću multi-nacionalnu
državu, kada u njoj želi živjeti samo jedna od
bosanskohercegovačkih zajednica, muslimani? U ime kojeg američkog
državnog interesa se provodi takva politika?' - pita se Henry
Kissinger.
Knjiga 'Treba li Americi vanjska politika?', piše Thomas Friedman u
'New York Timesu', nalikuje podsjetniku za novog predsjednika,
George Busha. Naime, Henryu Kissingeru nimalo se ne sviđa činjenica
što je u posljednje tri predsjedničke kampanje vanjska politika kao
tema imala tek drugorazredan značaj. Amerikanci ne bi trebali svoj
čelni položaj na globalnoj sceni prihvatiti zdravo za gotovo -
upozorava ovaj ugledni američki diplomat. Svako poglavlje
Kissingerove knjige bavi se jednim segmentom svijeta koji na
početku 21. stoljeća prolazi kroz dramatičnu transformaciju.
Kissinger nudi savjete u vezi sa situacijom u svakom od za Ameriku
ključnih područja: Putinova Rusija, Kina koja se ubrzano
modernizira, Europa koja treba ostati najnajznačajniji partner
Amerike, indijski potkontinent, Srednji Istok, Afrika...
Analizira i gospodarska kretanja, primjerice globalizaciju,
internetizaciju svijeta, te humanitarne intervencije. No, kako
primjećuje Thomas Friedman u 'New York Timesu', 'svako od ovih
pitanja Henry Kissinger prelama kroz prilično bizmarkovska načela
real-politike 19 stoljeća: globalna ravnoteža snaga, stabilnost i
zaštita američkih nacionalnih interesa'".
(VOA)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
24. VI. 2001.
Pregled tiska
"'Courier International' objavljuje ovog tjedna posebna dossier
kojim obilježava 10 godina rata u Jugoslaviji.
Urednik lista Aleksandar Adler našao je tri razloga za nadu u mir
jer su, po njemu, ipak izvučene neke pouke iz desetgodišnjeg
sukoba. Prva pouka za Adlera je da postoji, navodimo, 'pedagogija
zla', koja se pokazala tako što se na Balkanu izvan granica bivše
Jugoslavije izbjegao jugoslavenski scenarij, tj. da je rat
poslužio kao primjer drugima kako ne treba rješavati nesuglasice.
Druga pouka je da je Europa preživjela krizu koju je izazvao raspad
Jugoslavije. Njemačka je u početku branila Hrvatsku i Sloveniju, a
Francuska i Velika Britanija idealizirale Srbiju, pa je Europi
prijetio raspad oko vanjske politike. Danas postoji europska
vojska, Berlin, Pariz i London su složni, ističe Adler
zaboravljajući spomenuti ulogu SAD-a. 'Treća pouka je pobjeda
demokracije rođene u krvi i suzama', piše doslovno Adler,
pozdravljajući političke promjene u zemljama bivše Jugoslavije.
Zaključak u cjelini navodimo: 'Pod uvjetom da se očuva neophodna
skromnost pred bliskom prošlošću, to su tri elementa koji ipak čine
obilje razloga za nadu'.
Za protutežu Adlerovom optimizmu iz istog lista izdvajamo
ekonomski osvrt na zemlje bivše Jugoslavije iz jednog mađarskog
lista. Novinar ističe da Slovenija podsjeća na Austriju, a da
Srbija i Kosovo žive danas na drugom kontintu. Slovenija se jedina
dobro izvukla, prenosi list, bez većih šteta i žrtava. 1998. njezin
je nacionalni bruto dohodak nadmašio razinu iz 1989. godine. Za
sličan pothvat Hrvatskoj će trebati još 4 godine. Prošlogodišnja
smjena vlasti probudila je nade, ali krupne tvrtke, pogotovo banke
i osiguranja, i dalje se tretiraju kao krunski dragulji i opiru se
privatizaciji', piše mađarski list. 'BiH je najteže pogođena
ratom, nastavlja se pregled, 'i oporavlja se pod diktatom MMF-a, s
tim da ostaju ogromne razlike između Federacije BiH i Republike
Srpske u koju je došlo 9 puta manje investicija nego u drugi
entitet'. Najveći gubitnik je, tvrdi ovaj list, SRJ. Prema
stručnjacima, tek 2013. godine se može nadati povratku na razinu od
1989. godine, jer je pored razaranja teško pogođena izolacijom i
divljom privatizacijom u korist Miloševićeve lijeve elite.
Priprema se novi zakon o privatizaciji kojim bi se omogućile strane
investicije, ali će biti teško privući milijardu i pol dolara
godišnje potrebnih za brz oporavak. Makedonija je također bila
pogođena embargom, onim protiv Jugoslavije i onim koji joj je
nametnula Grčka. Nakon rata na Kosovu krenula je malo bolje, ali se
trenutno stanje pogoršava zbog rata".
(RFI)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
23.VI. 2001.
Regionalna suradnja: više parade nego stvarnih pomaka
Pripremili Sofija Kordić, Mladen Mali i Nataša Odalović
"Zajednička izjava jugoslavenskog predsjednika Vojislava
Koštunice i hrvatskog Stjepana Mesića, kojom su postali zvijezdama
sastanka šefova srednjoeurospkih zemalja i koja je izazvala
čestitke službenog Washingtona, u Hrvatskoj je od strane Vlade bila
takoreći ignorirana. Kad se, pak, ostave po strani nesuglasice na
vezi Mesić ? Račan, u Hrvatskoj se primjećuju snažni impulsi koji
potiču k normalizaciji odnosa sa SRJ i institucionalizairanju
protoka dobara. No, hrvatski premijer Račan ne propušta priliku
ponoviti kakvi oblici te suradnje su za hrvatsku stranu
prihvatljivi.
Račan: 'Regionalna suradnja da, ali regionalna integracija ne. To
je stav ove vlade i demokratski stav ove zemlje i nemam tomu što
dodati. Imamo povjerenja u vlastite snage da smo u stanju to i
istjerati'.
Potpuna normalizacija odnosa sa SRJ, kaže službeni Zagreb, za
hrvatsku je Vladu moguća samo uz razvijanje demokratskih procesa u
Jugoslaviji. Koji su problemi za koje hrvatska Vlada smatra da ih je
moguće i potrebno rješavati u bilateralnim odnosima? To je
sukcesija nekadašnjih republika SFRJ, odnos prema ratnim
zločinima, utvrđivanje osoba zatočenih i nestalih, zaštita prava
manjina, povratak izbjeglih i prognanih, povrat otuđenih kulturnih
i drugih dobara, rješavanje pitanja Prevlake, reguliranje
imovinskih pravnih odnosa i odnos prema BiH. Uz to se očekuje i
određivanje novog jugoslavenskog vodstva prema Miloševićevoj
agresivnoj politici. Do promjena u Jugoslaviji neke posebne
inicijative ustvari i nije bilo, kaže dugogodišnji diplomata Ivica
Maštruko. Kao primjer navodi da Zagreb još uvijek nema svog
veleposlanika u Beogradu.
Maštruko: 'Tek nakon promjena i nakon izbora u Jugoslaviji došlo je
do kontakta na razini ministara i predstavnika dviju vlada i tad je
počelo obnavljanje tih kontakata, koji su ostali na razini visokih
dužnosnika ministarstava i uglavnom bez mnogo rezultata, s
nekakvim ispitivanjima i dogovaranjima, s par susreta na razini
ministra Svilanovića i Picule. I to bi bilo sve. Mislim da je tu bilo
više parade nego stvarnih pomaka'.
Dr. Mate Granić gotovo je sedam godina bio hrvatski ministar
vanjskih poslova i upravo je on potpisao dokument o međusobnom
priznanju. I Granić danas kaže kako su diplomatski kontaktni
nedovoljni.
Granić: 'Ja sam više puta pisao i govorio o tome da su nedovoljne
aktivnosti na diplomatskoj razini između dviju država. Sada je
došlo do sastanka Ministarstva gospodarstva i poljoprivrede i ja to
ocjenjujem pozitivnim i dajem tome podršku. Smatram da na razini
ministara vanjskih poslova treba biti još više aktivnosti upravo u
rješavanju otvorenih pitanja i da se na taj način na ministarskim
razinama i na ekspertnim razinama rješavaju sva otvorena
pitanja'.
Naša suradnica iz Beograda, Nataša Odalović, razgovarala je s
Aleksandrom Joksimović, pomoćnicom jugoslavenskog ministra
vanjskih poslova.
Joksimović: 'Zadovoljstvo nam je da postoji obostran interes da se
odnosi u najbližoj budućnosti normaliziraju. Naime, diplomatski
odnosi su već uspostavljeni, ali postoji određen broj koraka koji
se očekuje u bliskoj budućnosti radi uspostavljanja što bliže
suradnje. Jedan od njih je pitanje granica. Već duže vrijeme
ekspertni timovi rade na konzultacijama vezanima uz sjeverni i
južni dio granice, kako bi se one definirale i kako bi se pitanje
zone sigurnosti u okviru granice što brže smanjile. U pripremi je i
kulturni sporazum između Jugoslavije i Hrvatske, u kojem se između
ostalog podrazumijeva i povrat određenog kulturnog blaga.
Predviđeno je da se mnoga pitanja otvore prilikom posjeta ministra
Svilanovića Zagrebu, do kojeg će doći 28. srpnja. To je čitav niz
koraka na uspostavljanju suradnje između Jugoslavije i Hrvatske, a
ovo što sam navela su samo neki od njih'.
Kada je riječ o gospodarstvenicima oni su u ovom trenutku, kako se
čini, i pretekli i diplomate. Na njihov poticaj formirane su i radne
skupine za pregovore o ugovoru za slobodnu trgovinu. Dokument o
tome bi trebao biti završen do kraja godine, što bi doista bilo
iznenađujuće brzo. Ali kada se govori o slobodnoj trgovini, na to se
nadovezuje i uvođenje carinske unije i drugi oblici gospodarske, pa
i političke, integracije zemalja regije. Premijer Račan dao je
okvire u kojima njegova vlada želi djelovati.
Račan: 'Nema opasnosti za Hrvatsku da pristane biti uvučena u neke
nove državne tvorevine ili integracije na tom planu. Carinska unija
ne, ali trgovina u korist jedne i druge zemlje u ovoj regiji, to da.
Sa zadovoljstvom mogu reći da dobro stojimo sa potpisivanjem
ugovora o slobodnoj trgovini sa nizom zemalja, a prije svega u
Srednjoj Evropi. Za Hrvatsku je takva gospodarska suradnja
dovoljna, a preko toga nikakva integracija ne dolazi u obzir i tu
postoji visoki stupanj jedinstva u Hrvatskoj'.
Ne samo u pregovorima s EU, nego i na svim sastancima i
inicijativama koje se vezuju za jugoistočnu Evropu, Hrvatska
pokušava izbjeći bilo kakav multilateralni kontakt i inzistrira da
sva multilaterala ide prethodno kroz bilateralu.
Maštruko: 'To je stav zapravo Hrvatske vlade i ministarstva
vanjskih poslova, koji proizlazi, rekao bih, iz jedne atmosfere u
samoj Hrvatskoj koja je glasnoćom manjine ili opozicije prema bilo
kakvim povezivanjem sa Jugoslavijom vrlo senzibilizirana kada su u
pitanju multilateralne stvari. Čak i kad je u pitanju potpisivanje
sporazuma i dogovora o borbi protiv kriminala i tu se izbjegavaju
multilateralni sporazumi. To je jedna atmosfera koja je u Hrvatskoj
javnosti dominantna i koja utiče na poziciju samog ministarstva,
odnosno diplomatske inicijative'.
I Granić drži da ne treba izbjegavati multilateralnu suradnju tamo
gdje je ona nužna i potrebna.
Granić: Ona je nužna i potrebna oko rješavanja pitanja borbe protiv
terorista, protiv trgovine drogom i organiziranog kriminala, ali i
povratka izbjeglica. To je nešto gdje zajedničke akcije apsolutno
treba podržati'.
Član predsjedništva i savjeta Koštuničine Demokratske stranke
Srbije, Aleksandar Popović, kaže da pozdravlja izjavu Mesića i
Koštunice, ali ističe da se njegova stranka posebno zalaže za
zaštitu srpske manjine u Hrvatskoj i povratak izbjeglih.
Popović: 'Smatramo da u pojedinim ministarstvima hrvatske vlasti
još uvijek postoji namjerno stvaranje prepreka za povratak
izbjeglica, s jedne strane. Drugo je izlaganje izbjeglica
uhićenjima. Ljudi koji su povratnici, a neki od njih ne ulaze po
prvi put u Hrvatsku, bili su uhićeni, kao gospođa Janković. Mislim
da bi međunarodna zajednica morala više učiniti po pitanju povratka
izbjeglica'.
Potpisujući zajedničku izjavu s Koštunicom, Mesić je, prema većini
ocjena, dao dodatni poticaj razvoju bilateralnih odnosa. Bivši šef
hrvatske diplomacije Mate Granić drži da se oko toga ipak nešto
propustilo učiniti. Hrvatsko Ministarstvo vanjskih poslova nije
sudjelovalo u pripremanju tog dokumenta, potvrdio je ministar
Tonino Picula.
Picula: 'Ministarstvo vanjskih poslova nije sudjelovalo u dogovoru
tog susreta i nije sudjelovalo u pripremi tog dokumenta. Međutim,
plan tog dokumenta je potpuno na liniji naše normalizacije odnosa
sa SRJ. A u kojoj će mjeri ta operacija biti provedena, ovisi o
normalizaciji unutar same SR Jugoslavije'.
Zbog stajališta dužnosnika hrvatske Vlade da izjava Mesića i
Koštunice ne obvezuje, mediji i dalje nagađaju o različitim
pozicijama Račanova kabineta i Ureda Predsjednika Republike kada
je u pitanju brzina normalizacije odnosa s Beogradom. Bivši
hrvatski diplomat Ivica Maštruko se s takvom ocjenom ne slaže.
Maštruko: 'Nema tu zapravo nikakve razlike. Ako nečega ima, to je ne
baš sasvim dobra komunikacija između Ministarstva vanjskih poslova
i Ureda Predsjednika Republike, odnosno samoga predsjednika.
Činjenica je da na putovanja predsjednika Mesića nikad ne prati
ministar vanjskih poslova - ako niste primijetili, tada uvijek ide
zamjenica ministra vanjskih poslova, a inače je uobičajeno da u
službene posjete u inozemstvu predsjednika prati ministar.
Suprotno je kad ide predsjednik vlade ? tada može biti i zamjenik
ministra, u ovom slučaju je to zamjenica'.
Pomoćnica jugoslavenskog šefa diplomacije, Aleksandra
Joksimović, tvrdi da u DOS-u nema razlika u pogledu na regionalnu
suradnju.
Joksimović: Apsloutno ne postoje nikakva sporna pitanja. Naime,
jedan od prioriteta DOS-a je ustvari uspostavljanje što bliže
regionalne suradnje, a Hrvatska kao naš susjed spada u jedan od
značajnijih faktora kada je u pitanju stabilnost'.
Šef poslaničkog kluba DOS-a u Skupštini Srbije i visoki dužnosnik
Demokratske stranke, Čedomir Jovanović, kaže da je stajalište DOS-
a prema regionalnoj suradnji vrlo jasno.
Jovanović: 'Što se politike dosad tiče, mi ne radimo razliku između
odnosa s Hrvatskom, Makedonijom ili BiH. Smatramo da je potrebno
voditi politiku u skladu sa interesima građana, prevladati sva ona
loša iskustva i pokušati uspostaviti jedan normalan život na ovim
prostorima. Tako nešto nije bilo realno reći i činiti u prethodnom
vremenu i mislim da je realno danas biti optimista. Mi želimo
normalne privredne odnose sa zemljama u regiji, dobre političke
odnose, želimo da kroz takvu klimu zaštitimo interese onog dijela
stanovništva koji gravitira k Srbiji u nacionalnom kontekstu. Mi
želimo, konačno, sa svim onim što radimo demantirati sve ono loše
što je učinjeno za vrijeme našeg prethodnika. Želimo pokazati da je
moguće živjeti pristojno, razgovarati o problemima i izbjegavati
konflikte'.
Regionalna suradnja i normalizacija odnosa sa susjedima, slogan je
koji će svaki predstavnik međunarodne zajednice ponavljati u
susretima s dužnosnicima s područja bivše Jugoslavije.
Organizacija za europsku sigurnost i suradnju ovaj aspekt nosi i u
svom imenu. 'Mi posebno naglašavamo aspekte zajedničke izjave
Mesića i Koštunice koji se odnose na povratak izbjeglih, na zaštitu
prava manjina i na regionalnu suradnju', kaže za naš radio
glasnogovornik misije OESS-a u Hrvatskoj, Alessandro Fracaseti,
zaključujući da je regionalna suradnja neophodna za rješenje
mnogih problema u svakoj od zemalja u regiji".
(RFE)
BRITANSKI RADIO - BBC
24. VI. 2001.
Pregled tiska - emisija na srpskome jeziku
"Britanski listovi slažu se da je jučer usvojenom uredbom o
suradnji sa Međunarodnim sudom za ratne zločine, Slobodan
Milošević na putu prema Haagu bez povratka, ali nemaju jedinstveno
stajalište kada bi se to moglo dogoditi. Tako 'The Independent on
Sunday' prenosi preporuku saveznoga vicepremijera Miroljuba
Labusa, upućenu stranim novinarima, da sljedećeg tjedna ostanu u
Beogradu, ističući da međunarodne televizijske ekipe već kampiraju
ispred beogradskog Centralnog zatvora kako bi snimile Miloševićev
polazak u Haag. 'The Sunday Telegraph' citira neimenovanog
jugoslavenskog dužnosnika, koji najavljuje skoro upućivanje, kako
ističe, krupne ribe, ali ne i Slobodana Miloševića u Haag. 'The
Sunday Times' procjenjuje da će uhićeni bivši predsjednik biti
izručen prije rujanskih pregovora o reprogramiranju
jugoslavenskog duga. List najavljuje da će se desetak osumnjičenih
za ratne zločine u Haagu naći prije Miloševića.
'The Observer' navodi da su već izdane upute za Miloševićev
transfer specijalnim NATO-ovim zrakoplovom uz jako osiguranje do
morske obale u Scheveningenu, gdje će, piše list, proći kroz ogradu
dobro utvrđene bivše zgrade osiguravajućeg zavoda, pretvorene u
zatvor. 'The Sunday Telegraph' podsjeća da Milošević i dalje odbija
pročitati Haašku optužnicu, dok 'The Sunday Times' piše da je
njegova supruga Mirjana Marković prošlog tjedna uzaludno pozivala
socijaliste da ustankom spriječe Miloševićevo izručenje. List
podsjeća i da je odbijena ponuđena kaucija od 250 tisuća njemačkih
maraka za Miloševićevu obranu sa slobode, te da se bivši šef
jugoslavenske diplomacije Živadin Jovanović iz Libije vratio bez
nade da će pukovnik Gadafi Miloševiću dozvoliti azil, pa čak i bez
minimalnih donacija za SPS.
'The Sunday Times' tvrdi da je Miloševićevo psihofizičko stanje sve
gore, a da ga dodatno opterećuju histerični izljevi supruge
prilikom zatvorskih posjeta. List navodi i da je bivši
jugoslavenski predsjednik od prijateljice, koja ga je posjetila u
zatvoru, zatražio da mu prokrijumčari otrov, ali da su je čuvari,
koji su razgovor prisluškivali, upozorili da će u tom slučaju biti
krivično gonjena. Po pisanju 'The Sunday Timesa', Milošević žali
što nije pobio političke protivnike dok je još mogao, što je navelo
episkopa Amfilohija da mu u zatvor odnese Bibliju. 'Moja sudbina je
povezana sa subinom naroda i države. Proces protiv mene je
iskonstruiran. Nadam se da će povijest dati konačan sud', rekao je
navodno Milošević jednom od svojih odvjetnika, a prenosi
Independent on Sunday'.
'The Sunday Times' objavljuje da se Britanija zalaže za mandat
NATO-a u Makedoniji, koji bi predviđao i uporabu sile. List tvrdi da
su američki, britanski, francuski, njemački i talijanski
zapovjednici NATO-a razmatrali upućivanje oko pet tisuća vojnika,
koje bi predvodili britanski marinci i padobranci pod
zapovjedništvom Sir Christophera Druryja, glavnog zapovjednika
Europskih snaga za brzo reagiranje. Po pisanju lista, Javier Solana
rekao je makedonskom predsjedniku Trajkovskom da bi intervencija
mogla početi prije 15. srpnja, te da bi, prije ulaska u Makedoniju,
vojnici NATO-a s Kosova uzeli tenkove i oklopna vozila. Ističući da
je za takvu akciju neophodna dozvola obiju strana, list upozorava
na sve manju vjerojatnost takvog ishoda nakon jučerašnjih
neuspješnih pregovora izaslanika glavnog tajnika NATO-a i
zapovjednika albanskih pobunjenika u Prizrenu. List navodi i da su
se britanski i njemački obavještajci razbjesnili kada su shvatili
da albanski pobunjenici u Makedoniji koriste opremu, koju su
Amerikanci dijelili tijekom obuke Kosovskog zaštitnog korpusa.
Odnose Europljana i Amerikanaca na terenu opterećuje i odluka
Washingtona da mirovnoj misiji u Makedoniji pruži isključivo
logističku podršku, ocjenjuje 'The Sunday Times' i dodaje da
britanski vojni analitičari priznaju da bi najpraktičnije bilo da
međunarodne snage opkole pobunjene Albance u Makedoniji, a zatim
pruže obavještajnu i komunikacijsku podršku makedonskim snagama u
čišćenju terena.
'The Independent on Sunday' prenosi ocjenu stručnjaka za Balkan
Tima Judaha da je u Skoplju moguć 'mostarski scenarij' etničke
podjele grada, ali i da nadu da se sukob neće širiti budi nedostatak
apetita Beograda i Sofije prema Makedoniji. 'The Observer'
primjećuje da su se u ofenzivu na Aračinovo priključile i
specijalne makedonske policijske i vojne jedinice, takozvani
vukovi i tigrovi, koji su, po ocjeni lista, unatoč zvučnim imenima,
loše obučeni. List prenosi i da su lideri albanskih političkih
partija potajno prezadovoljni činjenicom da Zapad za blokiranje
pregovora krivi makedonsku stranu".
(BBC)
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
23. VI. 2001.
Svjetionik Europa
"Put u Europsku uniju (EU) za deset je srednje istočnih europskih
država ipak dugotrajan i mukotrpan. Izgledi za skoro članstvo za
sve njih su ipak najvažnije sidro za političke i gospodarske
reforme koje bez tog stalnog pozivanja na Europu uopće ne bi bile
ostvarene ili samo u teškim okolnostima. Tomu pripada i
konsolidacija demokracije jednako kao i izgradnja dinamičnog
'dobro' vladajućeg civilnog društva bez straha, represije i
korupcije. Učlanjenje u EU bitna je pretpostavka za brzo i ustrajno
poboljšanje životnog standarda za sve i to na temelju djelotvornog,
privatno-gospodarski ustrojenog, otvorenog tržišnog
gospodarstva.
Vodeća funkcija europskog integracijskog procesa ipak ne djeluje
samo pozitivno na skupinu kandidata za prijam. Stabilizacijskim i
pridružbenim procesom kojim Europska unija priprema buduće
članstvo na prvom stupnju, i zemlje jugoistočne Europe poput
primjerice Hrvatske, Makedonije ili čak Bosne, približavaju se
Europskoj uniji. Čak i u Albaniji utjecaj Europe i nada u članstvo,
makar u dalekoj budućnosti, dovode do tržišno gospodarskih reforma
i uže regionalne suradnje. Svjetionik EU i za Jugoslaviju je, na
teškom putu u obnovu i ponovni pristup međunarodnoj zajednici,
stalna pomoć u orijentaciji. Dobra regionalna suradnja u
jugoistočnoj Europi - kako je rekao rumunjski gospodarski
znanstvenik i bivši ministar financija Daianu na jednoj priredbi
zaklade Bertelsmann i Svjetske banke na temu integracije u EU -
jedna je od najvažnijih pretpostavka za uspješan proces pristupa.
Sada nitko ne poriče da su zahvaljujući Stabilizacijskom i
pridružbenom postupku EU-a čak i na nekoć 'crnoj rupi Balkanu'
zabijeni putokazi u smjeru demokracije i tržišnog gospodarstva. U
izjavama potencijalnih kandidata ne može se dakako prečuti
stanoviti strah da EU svoje zahtjeve za regionalnom suradnjom
koristi kao izgovor da jugoistočne države drži izvan EU-a i u
odvojenoj sobi regionalne suradnje. To više što sve od reda
siromašne zemlje danas ulažu oskudne resurse u izgradnju
regionalnih mostova i struktura ali za kasniji most prema Europi ne
mogu dati dodatna sredstva. U pogledu toga opasno je točno i
iskustvo triju baltičkih država. Što se više bliži trenutak
pristupa u EU, to postaje jasnije da su uspješni mehanizmi suradnje
kao primjerice regionalne zone slobodne trgovine, u proturječju s
obznanjenim načelom EU-a o diferenciranom postupku svakog
pojedinog kandidata i da mogu kontraproduktivno djelovati na
proces pristupa. Ako se Litva i Letonija ne priključe Estoniji
pravodobno, pristupom Estonije ustrojit će se u regiji nove
'granice'. Slično bi bilo i u srednjoj Europi ako primjerice
Slovačka bude primljena kasnije od Mađarske, Poljske, Slovenije
ili Češke republike. Upravo baltičke države savjetuju balkanskim
zemljama da krenu putom regionalne suradnje. Nisu samo gospodarske
i političke prednosti uske regionalne suradnje važan poticaj
gospodarskom napretku. Zahvaljujući razvitku zajedničkih
pravila, standardiziranih praksa i sve jačeg približavanja
nacionalnih zakona europskoj praksi, bit će položen temeljni kamen
i plodnom partnerstvu s EU-om.
Upravo na tako zamršenom postupku kakav je širenje EU-a na Istok,
treba učiti na tuđim iskustvima i izbjeći skupe pogreške. To se
ponajprije odnosi na ispravan postupak s novcem koji će biti
stavljen na raspolaganje iz europskih lonaca za pripremu procesa
pristupa. Potencijalni kandidati za pristup tu mogu učiti od
zemalja koje su poput Portugala već članovi ili poput Mađarske malo
prije skoka na europska kola. Portugalski zastupnik Torres
upozorio je da se ne baš beznačajna sredstva iz regionalnih fondova
izdaju bez plana, bez točnih predodžba o kakvoći procesa
integracije i konvergencije. Gledajući unatrag, javna je uprava
Portugala puno profitirala od strukturnih fondova, no tim su
sredstvima pokrenuta brojna ulaganja za koja bi bilo bolje da su
izostala. Ne samo da se nikada ne smije odustati od
fiskalnopolitičke stege, nego se zemlje kandidati moraju zapitati
hoće li planirana ulaganja povećati i kakvoću procesa integracije.
S tim u vezi Torres je savjetovao da se s instrumentom prijelaznih
rokova štedljivo barata.
I mađarska strana potvrđuje da su upravne strukture koje Bruxelles
zahtijeva kao uvjet za poseg za raznim regionalnim novcima za
unaprjeđenje doduše skupe, ali su za kakvoću javne uprave i njezin
postupak s javnim novcem, svakako dobitak. Trošak se isplati i
stoga što su novostvorene upravne strukture poslije pristupa u EU
na raspolaganju za suradnju sa strukturnim i kohezijskim
fondovima. Isto tako Judit Rosza iz mađarskog ministarstva
financija u tomu vidi mogućnosti za poboljšanje. Ponajprije ističe
- odavno poznatu - pogrešku što se srednjeeuropske zemlje
promatraju kao jedinstveni blok i da se zanemaruju njihove
posebnosti. EU previše često u vremenu prije pristupa zahtijeva i
stvaranje novih upravnih struktura koje će poslije pristupa opet
biti zastarjele. Ipak je bolji manji trošak, osobito što strukturni
fondovi među stanovništvom bude očekivanja koja se ostvaruju
djelomično, a ponekad ni ne. Stoga su neizbježna razočaranja i
frustracije zbog europskog procesa integracije", piše Carola
Kaps.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
23. VI. 2001.
Balkanska trauma
"I iznenada bi rat. Prije deset godina, 25. lipnja 1991.
jugoslavenske su republike Slovenija i Hrvatska proglasile svoju
neovisnost, krenuli su tenkovi i zlo je krenulo svojim putom.
Slovenija, Hrvatska, Bosna, Kosovo - rat je ima svoje postaje u
tjeskobnoj dosljednosti. I recepcija rata išla je po postajama:
najprije zbunjenost, zatim paraliza iza koje je uslijedio pritisak
za djelovanje, na posljetku navikavanje na strahote. Makedonija je
peta postaja. Rat je, a nitko ne gleda u tom smjeru.
Deset godina balkanskih nereda proizvelo je beskrajne patnje - i
prezasićenost. Međunarodna je politika dakako iz borba naroda
izvukla poneke pouke - neke tek prividno. Ponajprije su se oko
žarišta sukoba odrazili odnosi snaga za eru poslije hladnoga rata:
mogla se vidjeti Europa velikih zahtjeva koja se uvijek prestrašila
kad je došlo do prisege. Nadalje je nastupala neposlušna Rusija
koja de facto ipak više ništa nije mogla postići pa čak ni nešto
spriječiti. Pozornica je pripadala Amerikancima koji su pokazivali
svijetu svoj monopol sile. No istodobno je međunarodna zajednica
ukupno na Balkanu pokazala granice svoje snage djelovanja i
oblikovanja.
Regionalni su sukobi oslobodili strahovitu pogonsku snagu. Iz
nacionalističkog su ludila proizišli sustavni progoni, silovanja i
genocid. Poslije željno očekivanih mirovnih zaključaka u Bosni i na
Kosovu, svijet je čak morao shvatiti da dinamika mržnje može biti
jača od bilo koje diplomacije, ma koliko ona bila naoružana. Ipak su
UN-ovim rezolucijama pružena jamstva za miran suživot narodnosnih
skupina. No ona ni do danas nisu ispunjena. To nagriza snagu
dobronamjernih. Propast dosadašnjih mirovnih napora donosi
zbunjenost i obeshrabrenost.
Što još učiniti nego poslije mirovnoga sporazuma iz Daytona u Bosnu
razmjestiti 60 tisuća vojnika i poslije svršetka jugoslavenskoga
rata na Kosovo poslati 40 tisuća ljudi? Samo Njemačka ima za sada
sedam tisuća vojnika na Balkanu, što savezni proračun dnevno
opterećuje s više od milijun maraka za kadrovske i posebne
troškove. U balkanskim gudurama nestaju njemačke porezne milijarde
- i to nakon što je izbjeglički val devedesetih godina već stajao
prosječno 3,5 milijarde maraka godišnje. Čuju se dakako pozivi za
dobit, žele se vidjeti rezultati, napokon se želi mir na Balkanu.
Ako dakle narodi ne mogu živjeti zajedno, ako Albanci mrze
Makedonce jednako kao i Srbe a Srbi jednako preziru Bošnjake kao
Hrvate, zašto ih i dalje strahovitim pritiskom prešati zajedno?
Zašto moraju nevini vojnici riskirati tijela i živote kad se u tim
sukobima čak ne zna ni koji su dobri a koji loši? Raste želja za
konačnim, radikalnim rješenjima. Dakle: razdvajanje umjesto
etničke šarolikosti, nove granice radi smirivanja stalnih
graničnih sukoba.
Zamisliva je dakle neka vrsta novog Berlinskog kongresa na kojemu
bi sile kao nekada 1878. pod vodstvom 'poštenog maklera' iznova
uredile Balkan, ovaj put ipak ne više sa stajališta utjecajnih
sfera. Dakako, ni tadašnja odluka nije izliječila 'orijentalni
čir', kako ga je nazivao Bismarck. No pogledom na zemljovid danas,
mogla su se premjeriti velika carstva u grubim obrisima. Na
posljetku su ratovi i tako zvana etnička čišćenja stvorila
činjenice koje bi odgovarale takvom konceptu.
Velika Albanija mogla bi se dakle stvoriti od stare matične
republike plus veliki dijelovi Kosova i Albancima nastanjena
granična područja Makedonije. Srbija bi zadržala sjeverno Kosovo i
mogla bi se proširiti za bosansku Republiku srpsku. Hercegovački
Hrvati mogli bi se podrediti Zagrebu a Muslimani u srpskom Sandžaku
mogli bise priključiti ostatku Bosne. Balkan bi bio pregledno
raščlanjen na etnički homogene države.
Jasan rez - ali jamačno ne i jasno rješenje koje obećava mir. U
pojedinostima bi to u prvom redu nametalo nova preseljenja. Tako
primjerice oko sto tisuća Albanaca živi u mješovitim općinama južne
Srbije a makedonski je glavni grad Skopje isto tako podijeljen kao i
Mostar u Hercegovini ili Mitrovica na Kosovu. U drugom bi redu
izazvalo nove požude, primjerice Mađara u Vojvodini u sjevernoj
Srbiji. I u trećem redu, ne bi bili nagrađeni samo ratni zločini
progona, nego bi bio postavljen fitilj do bačve baruta revanšizma.
Milijuni prognanih iz zavičaja predavali bi svoje zahtjeve i svoju
mržnju idućim naraštajima. Receptima iz XIX. stoljeća ne mogu se
dakle liječiti bolesti XXI. stoljeća.
Što ostaje? Paušalno rečeno puno toga - a konkretno ne više od
prevladavanja prezasićenosti. Postoje dva recepta s dugoročnim
djelovanjem: strpljenje i novac. Za oboje je potreban proces učenja
kojim bi se zaostali Balkan moglo približiti XXI. stoljeću. Sukobi
se uistinu odigravaju po nesuvremenom uzorku iz XIX. stoljeća. No
nacionalizam nije više doli refleks bijega u prošlost, izazvan
ekonomskom besperspektivnošću. Ograničenost vlastitih mogućnosti
dovodi do fiksacije na nacionalne granice.
Dakle oni koji povlače nove granice i podupiru taj trend,
betoniraju temelj sukoba. Ipak se radi o tomu da se obradi polje na
kojem uspijevaju vrijednosti poput demokracije i manjinskih prava.
Granice će u XXI. stoljeću biti premošćene gospodarskom suradnjom
na korist svih. To je ispravan pokušaj Stabilizacijskoga sporazuma
za jugoistočnu Europu i pridružbenih sporazuma kojima Europska
unija državama Balkana osigurava dugoročnu perspektivu.
I uza svu očitu nezahvalnost, balkanske se narode ipak može nečemu
poučiti. Hrvati su se odvojili od svojeg praoca Franje Tuđmana,
Srbi su srušili Slobodana Miloševića. To je uspjeh ustrajnog mučnog
posla kojega neće omesti podivljali albanski nacionalisti niti još
uvijek divlji Srbi i Hrvati u Bosni. No svijet neće moći otresti
balkansku traumu, nego samo liječiti. Ako za to uzme vremena, novac
će biti dobro uložen", piše Peter Muench u uvodniku lista.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
23. VI. 2001.
Prosvjed je najmanje zlo
"Imamo utemeljeni dojam da je prosvjed naroda iz Seattlea, sve u
svemu, najmanje zlo za novu svjetsku vlast, ovako sveden, ili kako
bi ga se htjelo svesti, na problem javnog reda, na policiju na
ulicama protiv pomahnitalih, a da je instrument neravnopravne
bitke još uvijek kamenje sa ceste. Pitanje javnog reda s protutežom
novog vala bestidnog dobročinstva kojega rasipaju svjetski
predstavnici neodgovornog globalizma koji iskorištava, stilisti,
egzibicionistički političari, organizatori javnih muktarenja.
Isti oni koji u siromašnom svijetu potiču potplaćeni rad na crno. Je
li uvijek bilo tako u ljudskoj povijesti? Može biti, ali to nije
lijepa povijest.
Što ima pozitivnog u ovom pokretu prosvjeda koji ide pod nazivom
naroda iz Seattlea? To što postoji, to da je reakcija na dramu
ljudskog roda, da je oblik oporbe, otpora, koliko god ovaj bio
zbrkan, ali prirodan, onoj isto toliko prirodnoj, ali
samoubilačkoj, sklonosti anarhoidnog kapitalizma da proguta
svijet. Neki su neoliberalistički mondijalizam usporedili s
tragačima za zlatom: tražiti od njih da racionaliziraju potragu,
poštuju okoliš uzaludan je napor. Otići će do kraja svake žile,
narušit će svaki okoliš. Treba li nam zbrkani prosvjed koji na nišan
uzima i izrazito uljuđeni Goteborg? Treba, jer da ga nema,
suvremeno društvo imalo bi encefalogram s ravnom crtom, te je stoga
činjenica da postoji po sebi vrlo važna.
Kako se dogodilo društveno čudo njenog spontanog stvaranja u
najbogatijim zemljama, a protiv globalizma sve bogatije bogate
manjine? Čudo se dogodilo jer na njegovu sreću bogato društvo nije
gluho na rizike globalizma novih tragača za zlatom, jer onih koje je
taj globalizma marginalizirao ili sveo na služinstvo nema tu, te
prosvjeduju makar njihov prosvjed izgleda kao da nema mogućnosti
skoroga postizanja rezultata.
Uistinu nije bilo teško predvidjeti da će narod lažnih tehnoloških
obećanja, jednakost koja se pretvorila u nove nepravedne
različitosti, društvo s novim kastama arogantnijim od onih
prošlih, novom ideologijom profita okrutnijom od one staleške, ali
predstavljene kao prigode koju ne treba propustiti, izazvati neku
reakciju. Ne treba se čuditi da se radi o zbrkanoj i složenoj
reakciji, kao što je bilo i u povijesti sa svim, ili skoro svim,
spontanim reakcijama. (...) Međutim, prosvjed i osnovni strah su
utemeljeni, jer je nova neoliberalistička i globalistička vlast
suvremenih tragača za zlatom do sada dokazala da je nepopravljiva.
U vremenu u kojemu bi bio posve prirodan, poput preživljavanja,
zaokret prema ljevici shvaćenoj kao minimum socijalnog nadzora nad
razvojem, desnica koja se javno očitovala kao neodgovorna vraćena
je na vlast, a čak je i engleska socijaldemokracija radije uzela
povlasticu Echelona nego europsku integraciju.
Imamo utemeljeni dojam da je prosvjed naroda iz Seattlea, sve u
svemu, najmanje zlo za novu svjetsku vlast. Uzmimo sastanak u
Genovi osam najbogatijih zemalja svijeta. Nismo li pred namjernim,
unaprijed smišljenim izazivanjem? Zašto se gospodari svijeta i
globalizma sastaju u jednom od spram nasilja najranjivijih
gradova, gradu u kojemu je nasilje srušilo Tambronijevu vladu kada
je Scelbina policija izgledala svemoćna? Zašto ti svjetski moćnici
koji imaju nedodirljiive vojne baze, enklave, ratne brodove velike
poput gradova, moraju izazivački izabrati upravo vojvodsku palaču
grada kojega je lako paralizirati, kao što je to u Genovi? Odgovor
je jer to hoće, jer žele pokazati da imaju potrebnu snagu to
nametnuti, jer se možda nadaju, kao u godinama suprotstavljenih
ekstremizama, da će se prosvjed riješiti u tim svetim javnim
predstavama. Sudbina naroda iz Seattlea izgleda neizbježna: dok će
se zadovoljavati javni prosvjedima koje vlast može podnijeti, bit
će to posao mahnitih, možda simpatičnih kao što su to bili pokreti
iz šezdesetiosme, no ako će ići dalje postat će skup subverzivaca,
neokomunista. Ostaju dvije temeljne primjedbe. Ili će prosvjed
protiv globalizma ostati u prvom svijetu, bogatom svijetu, naroda
iz Seattlea ili ga neće biti. Drugi i treći svijet u ovom trenutku
nisu u stanju suprotstaviti se. Ili pak, ali to nije poželjno
rješenje, treba čekati da se ovaj anarhoidni razvoj sudari sa
svojim katastrofama. Ali tada bi time bili pogođeni svi." piše
Giorgio Bocca.
CORRIERE DELLA SERA
24. VI. 2001.
Politička igra za zadovoljenje pritiska Sjedinjenih Država
"Desetljeće nakon početka rata u bivšoj Jugoslaviji (krajem lipnja
1991. počela su neprijateljstva u Sloveniji i Hrvatskoj) vijest iz
Beograda naglašava kraj jednog ciklusa: glavni odgovorni (ne i
jedini) tragedije nalazi se pred međunarodnom pravdom.
'Konačno', kazalo se, no moralno zadovoljstvo ne prati političke i
sudske implikacije odluke koju je donijela jugoslavenska vlada i
mogućnost da se Milošević odmah suoči sa sudskim procesom za
zločine koji su mu pripisani. Bez neke vrste davanja prednosti,
brzo suđenje nije vjerojatno, a još manje brza presuda. Mnogi od
sadašnjih zatočenika u Haagu čekaju presudu uz rokove koji nadilaze
one uobičajene sudske. Sudska rasprava u prosjeku traje dvije i pol
godine. Vrlo mali broj njih došao je do procesa prvog stupnja. Sami
suci Suda priznaju da bi se, ovim tempom i s ovim sredstvima,
Miloševiću moglo suditi kroz dvanaestak godina, osim ako ne
'preskoči' druge optužene na čekanju.
Predugo da bi se moralna zadovoljština gledanja diktatora iza
rešetaka (što samo po sebi ne može biti osuda) pretvorila u čin
pravde i istine, kao što očekuju milijuni žrtava, izbjeglica,
ranjenih, deportiranih. Međutim, to je dovoljno da se zaključi
najžurnija igra, ona politička, koja zadovoljava pritisak Zapada
(poglavito Sjedinjenih Država) i Jugoslaviju izvodi iz ponora
bijede. 'Pravda u zamjenu za dolare', kaže se u Beogradu, i ne
govore to samo posljednji patetični podupiratelji Miloševića.
Odluka jugoslavenske vlade, više nego kao izbor, izgleda kao
prisila bez alternativa, pred donatorsku konferenciju koja bi
trebala deblokirati milijune dolara pomoći. Ili točnije kao
samoprisila, bez potvrde parlamenta, prema proceduri koju ne bi
mogli nametnuti ni Tito ni Milošević.
Radi toga po okončanju međunarodne igre počinje ona unutarnja, sa
scenarijima koji uopće nisu umirujući. Rehabilitirana i
potpomognuta dolarima, mala Jugoslavija ostatka ratova, mogla bi
ići prema konačnom raspadu. Kriza vlade radi oporbe Crnogoraca
dekretu će doći brzo. Novi savezni izbori su na obzoru. Razdvajanje
između Srbije i Crne gore prirodan je rezultat krize. (...)
'Moralna zadovoljština' je relativan osjećaj u Srbiji gdje je teško
zamisliti na ovim temeljima istinsku ponovnu izgradnju građanskog
društva (koja bi radije sudila Miloševiću kod kuće, radi uništenja
vlastite zemlje) i čišćenje od klica nacionalizma i protuzapadnih
ponašanja. Koliko god bila pripremljena otkrićem novih zločina
(skupne grobnice i špijunske mreže), Srbija nastavlja više
vjerovati u sud naroda i povijesti nego sucima u Haagu, poglavito
ako će se izručenje svesti na medijski događaj, bez brzih sudskih
rezultata koji bi donijeli pobjedu, uz pravdu, i povijesnoj istini
o događajima.
U tome bi Milošević i haaški suci mogli paradoksalno biti
saveznici. Ovisit će o pitanjima koje će htjeti postaviti i o tome
kako će optuženi htjeti odgovoriti. U Francuskoj je jedna
parlmentarna komisija na svjetlo iznijela i drugu istinu o pokolju
u Srebrenici, otkrivajući odgovornosti međunarodne zajednice i
muslimanske vlade u Sarajevu. Tužiteljica Carla Del Ponte je
potvrdila da želi optužiti i neke čelnike kosovarske gerile.
Hrvatska je otvorila dossier o pokojnom predsjedniku Tuđmanu.
Sadašnja kriza u Makeodniji može se objasniti kao produžetak rata
na Kosovu, i s proturječnim odnosima Kine i Tajvana koji su
uvjetovali Vijeće sigurnosti UN-a pri autorizaciji slanja mirovnih
postrojbi.
O svemu tome moglo bi se govoriti na suđenju.
Na klupi bi mogli vidjeti daytonskog Miloševića, 'graditelja
mira', legitimiranog od Washingtona, i prištinskog Miloševića,
radi čijeg su obaranja postale 'humanitarne' čak i bombe s uranom.
Tada će si konačno istina i pravda pružiti ruku.", piše Massimo
Nava.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
22. VI. 2001.
Novi posebni izaslanici Bina Ladena
"Šef NATO-a, Lord Robertson upozorio je da je Makedonija na rubu
civilnog rata nakon što su pregovori koji su ovaj tjedan održani
između makedonskog predsjednika Borisa Trajkovskog i multietničke
koalicijske vlade Slavena i Albanaca prekinuti u srijedu. NATO se
priprema poslati 3.000 vojnika kako bi pomogli u razoružavanju
albanskih pobunjenika, no samo ako je koalicija u stanju prvo doći
do sporazuma glede uvjeta razoružanja. Državni tajnik Colin Powell
kazao je kako bi 700 vojnika koji se već nalaze u Makedoniji mogli
uskoro također biti na raspolaganju, no administracija se nada kako
je politička solucija još uvijek moguća. NATO i SAD su u pravu kada
oklijevaju uključiti se u rat u kojem su uvjeti mira nejasni i
vladinim čelnicima kao i samim gerilcima.
Pobunjenici bi željeli svoje junake, Amerikance koji su vodili
NATO-ovu misiju protiv njihovih neprijatelja, Srba, uvjeriti u to
da je nasilje koje sada čine u Makedoniji za cilj ima tek zaštitu
manjina. No Nacionalna oslobodilačka vojska (NOV), ogranak
Oslobodilačke vojske Kosova (OVK) ima još jedan motiv: bori se kako
bi zadržala kontrolu nad krijumčarenjem droge u regiji, koja se od
kosovskog rata razvila u veliki unosni posao. Osim novca zarađenog
krijumčarenjem droge, NOV ima još jednog istaknutog zaštitnika:
Osamu Bin Ladena.
Muslimanski teroristički čelnik, prema dokumentu do kojeg je došao
'The Washington Times' i kojeg je napisao glavni zapovjednik
makedonskih snaga sigurnosti, ulaže svoj novac u pobunjenike putem
predstavnika u Makedoniji: 'Ta je osoba predstavnik Osame Bin
Ladena, koji je glavni financijer NOV-a, a do danas je dao između 6 i
7 milijuna dolara za potrebe Nacionalne oslobodilačke vojske.'
Kosovski bivši naoružani gerilci iz OVK-a krijumčare narkotike
kroz ovaj koridor u zapadnu Europu i pritom izvanredno zarađuju.
Trenutno stroga kontrola granica otežava njihov posao. No ovome ne
bi bilo tako da imaju 'Veliku Albaniju', koja bi pripojila dio
Makedonije i olakšala dotok narkotika. Istovremeno, pobunjenici
naporno rade na slabljenju kontrole granica.
'Pratili smo položaje za koje su pobunjenici zatražili da se na njih
postave njihovi ljudi. Shema duž ovog koridora', između Kosova,
Makedonije i Grčke, je jasna, tvrdi makedonski savjetnik za
nacionalnu sigurnost, Stojan Bakalov, u intervjuu.
Ne tvrdimo da svi Albanci traže neovisnost i da su povezani s
krijumčarenjem narkotika. Mnogi od njih su miroljubivi i
jednostavno žele da im dom bude daleko od ratova koji su proteklih
deset godina razorili njihovu zemlju ili pokrajinu. No čak i ovakve
ljude pobunjenici, koji su se latili oružja ne samo kako bi branili
pravo na domovinu, nego i pravo na nastavak zarade od narkotika,
nepravedno iskorištavaju. Npr., u Makedoniji, iz koje su
pobunjenici nedavno protjerali 42.000 ljudi (uključujući 22.000 od
9. lipnja), pobunjenici traže dodatna prava za manjine. Od 18
ministara u makedonskoj vladi, šest je Albanaca. Od 123
gradonačelnika, 26 su Albanci. I to u zemlji u kojoj čine 27 posto
populacije.
Još uvijek postoji mnogo toga što se može učiniti kako bi se Albanci
zaštitili od nasilja i na Kosovu i u Makedoniji. No mira koji bi NATO
mogao održavati neće biti sve dok pobunjenici, koji nanose štetu
vlastitom narodu, ne odluče kako će se boriti za neovisnost bez
nasilja i bez podrške terorista. Isto tako, održivi mir od
makedonske i srbijanske vlade zahtjeva da osiguraju obranu prava
etničkih Albanaca. NATO i SAD moraju znati u kakvu se misiju
upuštaju prije no što zakorače u ovaj civilni rat", stoji u uvodniku
lista.
THE NEW YORK TIMES
22. VI. 2001.
Volim E.U.
"Kada se u posljednje vrijeme vraćam kući s putovanja u inozemstvo a
žena me pita kako je bilo, sve češće odgovaram: 'Znaš dušo, tamo
stvari nisu baš onakve kakve bi trebale biti.'
Mislim pritom na to da je sve više zemalja u Aziji, Africi, čak i
Srednjoj Europi u kaosu, u kojima se nove institucije slobodnih
tržišta, demokracija i zakonodavna država još nisu ukorijenile, a
pod površinom buja mreža korupcije, kriminala, mafije i
zapanjujući nedostatak ikakvog poštivanja zakona. Posjetite ovih
dana Rusiju ili Indoneziju pa ćete znati o čemu govorim.
Ovo me, pak, potaklo na novi stav: službeno obznanjujem svoju
potpunu odanost i potporu Europskoj Uniji. Volim EU. Volio bih da ih
ima dvije. Držim joj palčeve da postane što snažnija.
Zašto? Jer se EU, sa svojih 15 zemalja članica, razvija u verziju
'Ujedinjenih europskih država', sa zajedničkom valutom i
regulatornom strukturom. A u ovom svijetu sve kaotičnijih država,
još jedna varijanta SAD-a preko Atlantika koja u osnovi dijeli sve
naše demokratske vrijednosti, slobodna tržišta i poštivanje
zakona, za SAD je od neprocjenjive vrijednosti.
Zaista, EU je danas idealni saveznik SAD-a, jer je gospodarski
dovoljno snažna da odigra važnu ulogu u stabiliziranju kaotičnih
država u zapadnoj Europi, Rusiji, srednjoj Europi, čak i sjevernoj
Africi, potičući te regije na demokraciju i kapitalizam. EU je
istovremeno dovoljno politički podijeljena, posebice glede
vanjske politike, da ne predstavlja nikakvu ozbiljnu prijetnju
globalnom čelništvu SAD-a. Pa kako ju onda ne bi voljeli?
'EU je postala glavni magnet za demokraciju i gospodarsku reformu u
srednjoj i istočnoj Europi', ističe Heather Grabbe, direktorica
istraživačkog odjela pri Centru za europsku reformu s bazom u
Londonu. 'Bez EU-a, ove su zemlje mogle imati velikih poteškoća s
prijelazom s komunizma na demokraciju. EU im je pružio model za
reformu koje te zemlje mogu slijediti a proces za članstvo u EU-u-
mogućnost pridruživanja EU-u- svima je dala razlog da nastave
reformirati svoje porezne sisteme i javnu administraciju, čak i
promjenama vlade i velikim trudom.'
Zaista, program EU-a za svoje proširenje s 15 na 25 država
članica(...) učinio ju je visokom školom za postkomunističke
zemlje, da se ogromno tržište ni ne spominje. Tržište EU-a s 300
milijuna osoba glavni je izvor ulaganja u SAD, glavni je potrošač
američkih izvoznih artikala i glavni pokretač svjetskog
gospodarstva, kada Japan i SAD zakažu.
No dok je EU ostvarila velik napredak glede stvaranja zajedničkog
tržišta, još uvijek je jako daleko od zajedničke političke
strukture ili vanjske politike. Suverenitet i nacionalni ponos još
uvijek su prepreka. Zaista, što se više EU gospodarski ujedinjuje,
to više zemalja ljubomorno čuva svoj politički identitet.
Kao što sam već kazao, ovo bi moglo biti idealno s američke točke
gledišta- ako zauzdava vanjsku politiku EU-a, no ne i ako
paralizira EU tako da ne uopće ne može funkcionirati na svjetskoj
političkoj sceni. Činjenica da je Irska, koja je postala bogata
zahvaljujući članstvu u EU-u, nedavno glasovala protiv EU-ovog
Sporazuma iz Nice, koji je trebao utrti put širenju na istočnu
Europu, znak je upozorenja da iako se ljudima unutar Europe sviđa
učinak EU-a na njihove novčanike, ne žele da euro- birokrati, koje
euro- parlament plaća u euro- dolarima, pretvori njihove
nacionalne identitete u bezobličnu euro- politiku.
Pretpostavljam da EU će riješiti ovaj problem, što je razlog zbog
kojeg i dalje moramo na umu imati cilj. Što pak znači da moramo
nastaviti poticati integraciju EU-a i zadržati naše vojnike na
Balkanu (za sada), ako ni zbog čega drugog, onda zbog toga što će to
stabilizirati ovu regiju da bi se ostatak Europe mogao nastaviti
integrirati u miru.
Da, nećemo se složiti s EU-om glede određenih trgovačkih
pitanja(...). Da, natjecat ćemo se, i da, EU će ići na živce SAD-u u
svezi s određenim političkim pitanjima. Da, njegova verzija
kapitalizma će uvijek naglašavati potrebu za socijalnom pomoći
više od naše. No kada su pitanju zaista važne stvari- kako
organizirati društvo i napasti ili ne prave zlikovce kao što su
Slobo i Sadam- EU se pretvara u američkog brata blizanca, iako ne
identičnog. A to je odlično, jer u ovom kaotičnom svijetu u kojem
živimo, bolje je da postoje dvoje Sjedinjene Države nego samo
jedna", piše Thomas L. Friedman.