DE-E-INTEGRACIJE-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije NJ 23.VI.-FAZ-EU NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG23. VI. 2001.Svjetionik Europa"Put u Europsku uniju (EU) za deset je srednje istočnih europskih država ipak dugotrajan
i mukotrpan. Izgledi za skoro članstvo za sve njih su ipak najvažnije sidro za političke i gospodarske reforme koje bez tog stalnog pozivanja na Europu uopće ne bi bile ostvarene ili samo u teškim okolnostima. Tomu pripada i konsolidacija demokracije jednako kao i izgradnja dinamičnog 'dobro' vladajućeg civilnog društva bez straha, represije i korupcije. Učlanjenje u EU bitna je pretpostavka za brzo i ustrajno poboljšanje životnog standarda za sve i to na temelju djelotvornog, privatno-gospodarski ustrojenog, otvorenog tržišnog gospodarstva.Vodeća funkcija europskog integracijskog procesa ipak ne djeluje samo pozitivno na skupinu kandidata za prijam. Stabilizacijskim i pridružbenim procesom kojim Europska unija priprema buduće članstvo na prvom stupnju, i zemlje jugoistočne Europe poput primjerice Hrvatske, Makedonije ili čak Bosne, približavaju se Europskoj uniji. Čak i u Albaniji utjecaj Europe i nada u članstvo,
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
23. VI. 2001.
Svjetionik Europa
"Put u Europsku uniju (EU) za deset je srednje istočnih europskih
država ipak dugotrajan i mukotrpan. Izgledi za skoro članstvo za
sve njih su ipak najvažnije sidro za političke i gospodarske
reforme koje bez tog stalnog pozivanja na Europu uopće ne bi bile
ostvarene ili samo u teškim okolnostima. Tomu pripada i
konsolidacija demokracije jednako kao i izgradnja dinamičnog
'dobro' vladajućeg civilnog društva bez straha, represije i
korupcije. Učlanjenje u EU bitna je pretpostavka za brzo i ustrajno
poboljšanje životnog standarda za sve i to na temelju djelotvornog,
privatno-gospodarski ustrojenog, otvorenog tržišnog
gospodarstva.
Vodeća funkcija europskog integracijskog procesa ipak ne djeluje
samo pozitivno na skupinu kandidata za prijam. Stabilizacijskim i
pridružbenim procesom kojim Europska unija priprema buduće
članstvo na prvom stupnju, i zemlje jugoistočne Europe poput
primjerice Hrvatske, Makedonije ili čak Bosne, približavaju se
Europskoj uniji. Čak i u Albaniji utjecaj Europe i nada u članstvo,
makar u dalekoj budućnosti, dovode do tržišno gospodarskih reforma
i uže regionalne suradnje. Svjetionik EU i za Jugoslaviju je, na
teškom putu u obnovu i ponovni pristup međunarodnoj zajednici,
stalna pomoć u orijentaciji. Dobra regionalna suradnja u
jugoistočnoj Europi - kako je rekao rumunjski gospodarski
znanstvenik i bivši ministar financija Daianu na jednoj priredbi
zaklade Bertelsmann i Svjetske banke na temu integracije u EU -
jedna je od najvažnijih pretpostavka za uspješan proces pristupa.
Sada nitko ne poriče da su zahvaljujući Stabilizacijskom i
pridružbenom postupku EU-a čak i na nekoć 'crnoj rupi Balkanu'
zabijeni putokazi u smjeru demokracije i tržišnog gospodarstva. U
izjavama potencijalnih kandidata ne može se dakako prečuti
stanoviti strah da EU svoje zahtjeve za regionalnom suradnjom
koristi kao izgovor da jugoistočne države drži izvan EU-a i u
odvojenoj sobi regionalne suradnje. To više što sve od reda
siromašne zemlje danas ulažu oskudne resurse u izgradnju
regionalnih mostova i struktura ali za kasniji most prema Europi ne
mogu dati dodatna sredstva. U pogledu toga opasno je točno i
iskustvo triju baltičkih država. Što se više bliži trenutak
pristupa u EU, to postaje jasnije da su uspješni mehanizmi suradnje
kao primjerice regionalne zone slobodne trgovine, u proturječju s
obznanjenim načelom EU-a o diferenciranom postupku svakog
pojedinog kandidata i da mogu kontraproduktivno djelovati na
proces pristupa. Ako se Litva i Letonija ne priključe Estoniji
pravodobno, pristupom Estonije ustrojit će se u regiji nove
'granice'. Slično bi bilo i u srednjoj Europi ako primjerice
Slovačka bude primljena kasnije od Mađarske, Poljske, Slovenije
ili Češke republike. Upravo baltičke države savjetuju balkanskim
zemljama da krenu putom regionalne suradnje. Nisu samo gospodarske
i političke prednosti uske regionalne suradnje važan poticaj
gospodarskom napretku. Zahvaljujući razvitku zajedničkih
pravila, standardiziranih praksa i sve jačeg približavanja
nacionalnih zakona europskoj praksi, bit će položen temeljni kamen
i plodnom partnerstvu s EU-om.
Upravo na tako zamršenom postupku kakav je širenje EU-a na Istok,
treba učiti na tuđim iskustvima i izbjeći skupe pogreške. To se
ponajprije odnosi na ispravan postupak s novcem koji će biti
stavljen na raspolaganje iz europskih lonaca za pripremu procesa
pristupa. Potencijalni kandidati za pristup tu mogu učiti od
zemalja koje su poput Portugala već članovi ili poput Mađarske malo
prije skoka na europska kola. Portugalski zastupnik Torres
upozorio je da se ne baš beznačajna sredstva iz regionalnih fondova
izdaju bez plana, bez točnih predodžba o kakvoći procesa
integracije i konvergencije. Gledajući unatrag, javna je uprava
Portugala puno profitirala od strukturnih fondova, no tim su
sredstvima pokrenuta brojna ulaganja za koja bi bilo bolje da su
izostala. Ne samo da se nikada ne smije odustati od
fiskalnopolitičke stege, nego se zemlje kandidati moraju zapitati
hoće li planirana ulaganja povećati i kakvoću procesa integracije.
S tim u vezi Torres je savjetovao da se s instrumentom prijelaznih
rokova štedljivo barata.
I mađarska strana potvrđuje da su upravne strukture koje Bruxelles
zahtijeva kao uvjet za poseg za raznim regionalnim novcima za
unaprjeđenje doduše skupe, ali su za kakvoću javne uprave i njezin
postupak s javnim novcem, svakako dobitak. Trošak se isplati i
stoga što su novostvorene upravne strukture poslije pristupa u EU
na raspolaganju za suradnju sa strukturnim i kohezijskim
fondovima. Isto tako Judit Rosza iz mađarskog ministarstva
financija u tomu vidi mogućnosti za poboljšanje. Ponajprije ističe
- odavno poznatu - pogrešku što se srednjeeuropske zemlje
promatraju kao jedinstveni blok i da se zanemaruju njihove
posebnosti. EU previše često u vremenu prije pristupa zahtijeva i
stvaranje novih upravnih struktura koje će poslije pristupa opet
biti zastarjele. Ipak je bolji manji trošak, osobito što strukturni
fondovi među stanovništvom bude očekivanja koja se ostvaruju
djelomično, a ponekad ni ne. Stoga su neizbježna razočaranja i
frustracije zbog europskog procesa integracije", piše Carola
Kaps.