ZAGREB, 21. lipnja (Hina) - Zbog nesposobnih uprava, kaotičnog reda vožnje u prvenstvima država Rio de Janeiro i Sao Paulo te uplitanja državne administracije u nogomet, brazilski klubovi svake godine gube milijune dolara. Peleov
poslovni partner u marketinškoj kompaniji, Helio Vianna, ukazao je vodećim brazilskim političarima na razloge zbog kojih je najpopularniji sport u državi postao ruina iako bi mogao okretati značajna materijalna sredstva kao što ih okreće u drugim zemljama. Najjači argument bio mu je da je Kup Joao Havelangea, koji je zbog dezorganizacije Brazilskog saveza (CBF), prošle godine bio nadomjestak za nacionalno prvenstvo (!?), donio je vodećim klubovima u zemlji gubitak od 341 milijun dolara. Vianna je kao primjer uzeo Palmeiras, najbolji klub iz države Sao Paulo, koji je ove godine eliminiran od argentinskog Boca Juniorsa u polufinalu Kupa osloboditelja, klupskog prvenstva Južne Amerike. Palmeiras je, naime, tijekom 2000. godine odigrao čak 107 utakmica u 7 različitih natjecanja, koja nisu bila "pokrivena" odgovarajućim komercijalnim programom, a u takvim uvjetima ni jedan klub na svijetu ne može poslovati uspješno. Ako, ktome, i brazilska reprezentacija, koja je do sada bila najbolji brazilski izvozni "artikl", gubi susrete od prosječnih
ZAGREB, 21. lipnja (Hina) - Zbog nesposobnih uprava, kaotičnog reda
vožnje u prvenstvima država Rio de Janeiro i Sao Paulo te uplitanja
državne administracije u nogomet, brazilski klubovi svake godine
gube milijune dolara. Peleov poslovni partner u marketinškoj
kompaniji, Helio Vianna, ukazao je vodećim brazilskim političarima
na razloge zbog kojih je najpopularniji sport u državi postao ruina
iako bi mogao okretati značajna materijalna sredstva kao što ih
okreće u drugim zemljama.
Najjači argument bio mu je da je Kup Joao Havelangea, koji je zbog
dezorganizacije Brazilskog saveza (CBF), prošle godine bio
nadomjestak za nacionalno prvenstvo (!?), donio je vodećim
klubovima u zemlji gubitak od 341 milijun dolara. Vianna je kao
primjer uzeo Palmeiras, najbolji klub iz države Sao Paulo, koji je
ove godine eliminiran od argentinskog Boca Juniorsa u polufinalu
Kupa osloboditelja, klupskog prvenstva Južne Amerike.
Palmeiras je, naime, tijekom 2000. godine odigrao čak 107 utakmica
u 7 različitih natjecanja, koja nisu bila "pokrivena"
odgovarajućim komercijalnim programom, a u takvim uvjetima ni
jedan klub na svijetu ne može poslovati uspješno.
Ako, ktome, i brazilska reprezentacija, koja je do sada bila
najbolji brazilski izvozni "artikl", gubi susrete od prosječnih
protivnika kao što su selekcije Paragvaja, Južne Koreje ili Čilea,
jasno je da se "najljepši nogomet na svijetu", više ne može
prodavati po cijeni koju je donedavno dosizao.
"Uostalom" _ kaže Vianna _ "da je vrijednost brazilskog nogometa
pala pokazuje i odnos naših ljudi prema njemu, jer su susrete Kupa
Havelangea u 2000. godini gledala 3,7 milijuna ljudi, dok bi u
"normalnim" uvjetima, s 90 postotnom popunjenošću stadiona, te
utakmice vidjelo barem 20 milijuna gledatelja prihod od kojih bi
bio dovoljan za isplatu 88.000 osobnih dohodaka."
Po Vianninom mišljenju najveći krivac kaotičnom stanju u
brazilskom nogometu je TV, koja je ušla u klubove s 57 posto
kapitala (vodeći europski klubovi prodali su TV korporacijama
manje od 25 posto svojih dionica!) pa im diktira pravila ponašanja.
To ide tako daleko da pojedine utakmice prvoligaških klubova ne
počinju u vrijeme koje je unaprijed oglašeno, nego tek kad to TV
hoće pa se tako vrlo često na početak utakmice čeka dok ne završi
epizoda neke "sapunice".
Brazilci, koji su ludi za nogomet barem jednako kao Talijani ili
Španjolci, pravili su pogreške _ kaže Vianna _ i kad su gradili
monumentalne stadione kao što je glasovita Maracana, na kojoj se
umjesto 180.000 gledatelja na utakmicama, u prosjeku, skuplja
jedva 30.000 ljudi. Stadioni su poluprazni a njihovo uzdržavanje
mnogo košta pa je uputnije bilo graditi manje objekte kakvi se, na
primjer, grade u Engleskoj za 40-ak tisuća gledatelja, jer su ti
stalno puni i isplativi.
Najpopularniji brazilski klub, Flamengo iz Rio de Janeira, trebao
bi _ tvrdi Vianna _ imati 40 posto veći posjet utakmicama, od
Manchester Uniteda, najbogatijeg kluba na svijetu, čiji je stadion
Old Trafford stalno ispunjen do posljednjeg mjesta, jer su skoro
sva mjesta na njemu unaprijed prodana pretplatnicima. Viannina je
računica vrlo jednostavna: Flamengo ima 4,2 posto navijača među 25
milijuna stanovnika države Rio de Janeiro, odnosno, mnogo više nego
što ih Manchester United ima u Engleskoj, a na utakmice
manshesterskih "crvenih vragova" redovito dolazi oko 55.000 ljudi,
odnosno 25.000 više nego što ih gleda Flamengove...
(Hina) mi