US-GB-E-KRIZA-Diplomacija-Vlada-Parlament-Organizacije/savezi IHT 19. VI. HOĆE LI SE RASPASTI VELIKA BRITANIJA? SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE19. VI. 2001.Federalna Britanija unutar federalne Europe"Europa je
običavala brinuti glede pitanja Njemačke. Sada je suočena s britanskim pitanjem. Hoće li se Britanija napokon potpuno otvoriti Europi? I, uz sve veću autonomiju Škotske, Walesa i Sjeverne Irske, što će ostati od Ujedinjenog Kraljevstva? Povjesničari bi ovomjesečne izbore mogli smatrati početkom nove Britanije- federalne kraljevine, unutar šire federalne Europe. Dvije stvari upućuju na taj smjer razvoja. Prvo, konzervativci su vodili kampanju protiv 'Europe' i pretrpjeli su katastrofalan poraz. Sada, kada se kandidati za nasljednika Williama Haguea bore za položaj, sve se više govori o prihvaćanju novog 'tona' glede europskog pitanja. Predvodnik, Michael Portillo, iznenada je otkrio kako su konzervativci za Europu, iako još uvijek protiv eura. Drugo, izborni rezultati potvrđuju sve veće razlike između politike Engleske, Škotske, Walesa i Sjeverne Irske. Konzervativci sada imaju samo jedno mjesto u parlamentu izvan Engleske. Nacionalističke stranke imale su vrlo dobre rezultate u Škotskoj,
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
19. VI. 2001.
Federalna Britanija unutar federalne Europe
"Europa je običavala brinuti glede pitanja Njemačke. Sada je
suočena s britanskim pitanjem. Hoće li se Britanija napokon potpuno
otvoriti Europi? I, uz sve veću autonomiju Škotske, Walesa i
Sjeverne Irske, što će ostati od Ujedinjenog Kraljevstva?
Povjesničari bi ovomjesečne izbore mogli smatrati početkom nove
Britanije- federalne kraljevine, unutar šire federalne Europe.
Dvije stvari upućuju na taj smjer razvoja. Prvo, konzervativci su
vodili kampanju protiv 'Europe' i pretrpjeli su katastrofalan
poraz. Sada, kada se kandidati za nasljednika Williama Haguea bore
za položaj, sve se više govori o prihvaćanju novog 'tona' glede
europskog pitanja. Predvodnik, Michael Portillo, iznenada je
otkrio kako su konzervativci za Europu, iako još uvijek protiv
eura.
Drugo, izborni rezultati potvrđuju sve veće razlike između
politike Engleske, Škotske, Walesa i Sjeverne Irske. Konzervativci
sada imaju samo jedno mjesto u parlamentu izvan Engleske.
Nacionalističke stranke imale su vrlo dobre rezultate u Škotskoj,
Walesu i Sjevernoj Irskoj. Uz prijenos ovlasti koje je uveo Tony
Blair, ta tri povijesna područja imaju vlastite sabore.
Britansko protivljenje Europi velikim je dijelom protivljenje
Engleske Europi- što je još jedan razlog zbog kojega bi
konzervativci mogli biti izabrani samo u Engleskoj. Stavovi prema
Europi u Škotskoj i u Walesu mnogo su pozitivniji.
Uz prijenos ovlasti, staro, visokocentralzirano, unitarističko
Ujedinjeno Kraljevstvo već je mrtvo. Ako je prijenos ovlasti bio
prvi čavao u lijesu Britanije, pojava europske federalne
'superdržave' bila bi posljednji čavao. Za njih je federalizam
nepristojna riječ.
Meni se čini da je istina upravo suprotna. Europa i federalizam su
jedini način na koji se može spasiti Britaniju. Kao što to
stanovnici Sjeverne Amerike znaju, dobro osmišljen, fleksibilni
federalni sustav najbolji je način omogućavanja opstanka
različitih razina političke odgovornosti, suverenosti i
identiteta.
Kao što je predsjednik George W. Bush izraziti Teksašanin kao i
Amerikanac, tako i stanovnik Federalne Republike Njemačke
istodobno može biti pravi Bavarac, dobar Nijemac i istinski
Europljanin. Dok federalizam za britanske konzervativce znači
'centraliziranu napoleonsku superdržavu', za Nijemce on znači
ustavno usidrenu decentralizaciju. Federalni sustav, skrojen po
mjeri za višestruke identitete, pravi je put naprijed za Britaniju,
ovu tajnovitu zemlju napravljenu od četiri nacije.
Europska Unija i druge europske višenacionalne institucije nude
najbolji okvir za provođenje već zakašnjelog prekrajanja jedne od
najstarijih svjetskih i jedne od najneobičnijih država. Iskustvo
kontinentalne Europe u proteklih deset godina ide u prilog ovoj
lekciji. Od kraha komunizma, niz slobodnih multinacionalnih država
srušio se poput kula od karata: Jugoslavija, Čehoslovačka,
Sovjetski Savez. U istom razdoblju, zemlje unutar Europske Unije s
etničkim manjinama prilagodile su se mnogo uspješnije, iako ne bez
velikih napora.
Federalna kraljevina Belgija, koja dijeli prijestolnicu s EU-om,
klasični je primjer. Belgija je sve podijeljenija između Valonaca
koji govore francuski i Flamanaca koji govore holandski. No ova
veoma dalekosežna decentralizacija postignuta je na miran način,
unutar šireg europskog okvira.
Trenutno, većina Britanaca teško da bi bila oduševljena
prijedlogom da Britanija postane više nalik Belgiji. No taj širi
europski okvir nudi mogućnosti koje inače nisu dostupne, a moguće
je da se radi o jedinom načinu na koji se Britanija dugoročno može
održati na okupu.
Prijenos moći iz Westminstera u Bruxelles možda nije tako loša
stvar kao što se boje skeptici. Ustavni okvir Europske Unije morat
će biti prekrojen dok se EU priprema primiti dio postkomunističkih
zemalja. Ovako proširena Unija može funkcionirati samo ako se
zemlje članice slože raditi manje na europskoj razini, no raditi
kvalitetnije", piše Timothy Garton Ash, predavač koledža
"St. Antony's" u Oxfordu, za "The New York Times" a porenosi list.