FR-DE-IT-integracije-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada FRANC.-LIBERATION 5.6.01. EUROPA NIKAD NIJE BILA NESIGURNIJA FRANCUSKALIBERATION5. VI. 2001.Europa bez savjesti"Sedam mjeseci prije uvođenja eura budućnost Europe je,
paradoksalno, nesigurnija no ikad. Opravdani strahovi potrošača i ne manje razumljiv strah poduzeća od nečuvenog monetarnog preokreta pogoršat će očita kriza europskog identiteta. Od Joschke Fischera do Lionela Jospina, preko Jacquesa Chiraca i Gerharda Schroedera, njemački i francuski čelnici sve češće 'pozivaju na Europu'. No nizanje stajališta zasjenjuje raspru više nego je potiče.(...) Europska unija koja ima zajedničku valutu, koja je bitna sastavnica federalizma, sada je osuđena da odlučno ide naprijed, inače joj prijeti kronična nestabilnost. Prvi neodlučni koraci Europske središnje banke pokazuju, ako je to bilo potrebno, kako nije prikladno da gospodarska vlada stvara neuravnoteženu monetarnu vlast. Opsjednut brigom da dokaže kako je neovisan o vanjskim pritiscima, ESB je pokazao dogmatizam zbog kojeg je izgubio povlasticu kasnijeg smanjenja stopa koje je na koncu odobrio. Istodobno postojanje zajedničke valute u jedanaest
FRANCUSKA
LIBERATION
5. VI. 2001.
Europa bez savjesti
"Sedam mjeseci prije uvođenja eura budućnost Europe je,
paradoksalno, nesigurnija no ikad. Opravdani strahovi potrošača i
ne manje razumljiv strah poduzeća od nečuvenog monetarnog
preokreta pogoršat će očita kriza europskog identiteta. Od Joschke
Fischera do Lionela Jospina, preko Jacquesa Chiraca i Gerharda
Schroedera, njemački i francuski čelnici sve češće 'pozivaju na
Europu'. No nizanje stajališta zasjenjuje raspru više nego je
potiče.
(...) Europska unija koja ima zajedničku valutu, koja je bitna
sastavnica federalizma, sada je osuđena da odlučno ide naprijed,
inače joj prijeti kronična nestabilnost. Prvi neodlučni koraci
Europske središnje banke pokazuju, ako je to bilo potrebno, kako
nije prikladno da gospodarska vlada stvara neuravnoteženu
monetarnu vlast. Opsjednut brigom da dokaže kako je neovisan o
vanjskim pritiscima, ESB je pokazao dogmatizam zbog kojeg je
izgubio povlasticu kasnijeg smanjenja stopa koje je na koncu
odobrio. Istodobno postojanje zajedničke valute u jedanaest
zemalja i nepostojanje političkih mjera za gospodarsko uređenje
Eurolanda vrlo je pogubno. Što će se dogoditi ako jednu članicu na
tom području pogodi teška kriza? Umjesto mjera solidarnosti,
potrebna će se prilagodba provesti prema stvarnim varijablama
(zapošljavanje, prihodi), na nesreću dotičnih naroda. Ujedinjena
Europa ne može se zadovoljiti podjelom novčanica.
Bitno pitanje o političkom nastavku eura ozbiljno dijeli čelnike
Starog kontinenta. Očitovanje stajališta koja se redaju već godinu
dana izaziva vrtoglavicu. 12. V. 2000. Joschka Fischer, njemački
ministar vanjskih poslova, izaziva buru hvaleći buduće izglede za
'federaciju nacionalnih država'. Svi padaju u nesvijest zbog
njegove vizionarske odvažnosti zaboravljajući, čini se, da tu
čelnik 'zelenih' oprezno odbacuje staru federalističku dogmu
njemačkih 'zelenih'. Njegov govor uostalom ide više za tim da
potakne vatru europske integracije ograničene na 'jezgru' država,
sačuvavši tako središnje mjesto Njemačke u novoj velikoj Europi.
Susret na vrhu u Nici od 11. XII., oštro odskače od tih uzvišenih
ciljeva. Tegobno francusko-njemačko cjenjkanje rađa
institucijski sustav koji zatvara vrata bilo kakvoj
integracionističkoj perspektivi. To je u europskog zastupnika,
centrista Jeana-Louisa Bourlangesa izazvalo prikrivenu ljutnju.
On s pravom ističe da će prevelika zastupljenost malih država u
budućoj proširenoj Uniji odvratiti velike zemlje da im predaju
stvarne ovlasti. Sporazum iz Nice tako znači neuspjeh i slijepu
ulicu za pristaše odlučnog federalizma.
Pogledajmo ukratko riječi koje je 9. II. 2001. u Cahorsu izgovorio
Jacques Chirac. Predsjednik Francuske Republike preuzima pojam
'federacije nacionalnih država' pod koji se svašta dade ugurati,
dopuštajući u pravi čas da se njegov sadržaj odredi u tijeku
'raspre'. Na sreću, dokument koji je 30. IV. objavio Gerhard
Schroeder pokreće tu raspru. No po cijenu neobične besmislice.
Spočetka se stajalište njemačkog kancelara tumačilo kao
veličanstveno približavanje federalističkim ciljevima. Ustvari,
Schroeder maše velikim institucijskim reformama - kao što je
preustroj Ministarskog vijeća u drugu europsku skupštinu - kako bi
bolje istaknuo prijedloge koji idu za renacionalizacijom nekih
zajedničkih politika. Njemačka se izričito želi osloboditi skupih
regionalnih i strukturnih agrarnih politika. Nejasno pozivanje na
'jaku izvršnu europsku vlast' malo vrijedi u usporedbi sa željom za
europskim uzmakom.
Mjesec dana kasnije, 28. V. Lionel Jospin dosta jasno zauzima
oprečno stajalište od saveznog kancelara. Glasovita francusko-
njemačka osovina doista je daleka prošlost. Francuski premijer
razborito ističe kako nikakav ozbiljan institucijski pomak nije
moguć ako se ne temelji na zajedničkom političkom projektu.
Prijenos ovlasti prihvatljiv je samo ako je u službi vrijednosti
koje dijele dotični narodi. Odatle Jospinov pokušaj da odredi
'društveni projekt' koji će se temeljiti na pojmu solidarnosti. Dio
američkog tiska izrugivao se ponovnoj pojavi 'socijalističke
liturgije'. Zamisao o osnutku 'fonda za konjunkturno djelovanje'
koji bi prethodio 'gospodarskoj vladi područja eura' otvara,
međutim, put Europi koja svojom moći neće upravljati samo pomoću
tržišnih mehanizama. Cilj poreznog usklađivanja i izrade europskog
socijalnog prava jednako srdi gorljive pristaše liberalne dogme.
To je, ipak, jedini način da se potvrdi europska osobitost u oceanu
globalizacije.
Jospinov europski plan ipak ima mali nedostatak: nitko, ili gotovo
nitko u Europi ga ne želi. Mnogi strani promatrači otvoreno su mu
zamjerili da brani 'francusku Europu'. Prije toga su optuživali
Schroedera da zagovara 'njemačku Europu'... Tony Blair pak ne treba
vikati s krovova da je njegova Europa britanska. Kada je riječ o
Silviju Berlusconiju, on nipošto ne skriva da slabo mari za Europu.
Premda je europeizam jak u Italiji, pogled njegova novog gazde uprt
je u drugu obalu Atlantika. Europski čelnici nisu samo blokirani
institucijskom zbrkom proizišlom iz sporazuma iz Nice. Oni su
također neutralizirani nedostatkom veziva. Onog što bi se moglo
nazvati europskom sviješću", piše Eric Dupin, novinar lista.