RU-AT-US-integracije-Organizacije/savezi-Vlada-Obrana-Političke stranke RUSIJA-NEZAVISIMAJA GAZETA OD 26.5.01.U AUSTRIJSKOJ NEUTRALNOSTI RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA26. V. 2001.Novo pripojenje Austrije?"Već gotovo godinu i pol dana na
vlasti u Austriji je koalicijska vlada Narodne stranke koju predvodi kancelar Wolfgang Schuessel i Austrijske slobodarske stranke sa sada neslužbenim vođom Joergom Haiderom. Uspješno preživjevši srdžbu Europske unije, ta dvojica odlučnih političara vrlo su uporno počeli nagovarati sugrađane da preispitaju rezultate poslijeratnog rješavanja austrijskog pitanja, uključujući i neutralnost zemlje. No stvar se, na žalost, ne ograničava samo na agitaciju.Zahvaljujući naporima koalicije na vlasti, parlament je nedavno izglasovao dopune zakona o uvozu, izvozu i prijevozu robe za vojnu uporabu, kao i zakona o boravku stranih postrojba na području Austrije, koje bi trebale znatno proširiti popis uvjeta u kojima se dopušta tranzit ili raspoređivanje stranih postrojba i vojne opreme u toj zemlji. Pritom će osnova za primjenu tih dopuna u praksi biti ne samo odluke Vijeća sigurnosti UN-a i OESS-a, već i prikladne inicijative EU-a i 'drugih međunarodnih organizacija' (čitaj: NATO-a).
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
26. V. 2001.
Novo pripojenje Austrije?
"Već gotovo godinu i pol dana na vlasti u Austriji je koalicijska
vlada Narodne stranke koju predvodi kancelar Wolfgang Schuessel i
Austrijske slobodarske stranke sa sada neslužbenim vođom Joergom
Haiderom. Uspješno preživjevši srdžbu Europske unije, ta dvojica
odlučnih političara vrlo su uporno počeli nagovarati sugrađane da
preispitaju rezultate poslijeratnog rješavanja austrijskog
pitanja, uključujući i neutralnost zemlje. No stvar se, na žalost,
ne ograničava samo na agitaciju.
Zahvaljujući naporima koalicije na vlasti, parlament je nedavno
izglasovao dopune zakona o uvozu, izvozu i prijevozu robe za vojnu
uporabu, kao i zakona o boravku stranih postrojba na području
Austrije, koje bi trebale znatno proširiti popis uvjeta u kojima se
dopušta tranzit ili raspoređivanje stranih postrojba i vojne
opreme u toj zemlji. Pritom će osnova za primjenu tih dopuna u
praksi biti ne samo odluke Vijeća sigurnosti UN-a i OESS-a, već i
prikladne inicijative EU-a i 'drugih međunarodnih organizacija'
(čitaj: NATO-a).
Novo čelništvo alpske republike donijelo je također odluku o slanju
dviju tisuća austrijskih 'ramba' u korpus EU-a za brzo djelovanje
koji će imati šezdeset tisuća ljudi. Uz klasične pješačke postrojbe
planira se poslati i streljački bataljun i tenkovsku četu. Pritom
austrijski vojni dužnosnici i diplomati ističu potrebu tijesne
suradnje vojnih ustroja EU-a i NATO-a kako bi se 'izbjeglo
nepotrebno preklapanje'.
Međutim, austrijski savezni ustavni zakon o stalnoj neutralnosti
iz 1955., koji nije poništen, obvezuje austrijsku vladu da sačuva
neutralnost i da 'je brani svim raspoloživim mogućnostima'. Dakako
da je to kost u grlu novih austrijskih čelnika. Austrijski
'slobodari' i 'narodnjaci' za sada ne mogu poništiti taj zakon jer
nemaju potrebnu dvostrećinsku većinu u parlamentu. K tomu,
austrijski predsjednik Thomas Klestil jasno je dao do znanja da
pitanje sudbine neutralnosti neće rješavati pojedine stranke, već
narod na referendumu. (...)
Da bi opravdali svoju vojno-političku djelatnost, austrijski
čelnici pozivaju se na činjenicu da se ulaskom u EU 1995. i potvrdom
Amsterdamskog sporazuma 1997. (kojim se predviđa da članovi EU-a
imaju zajedničku vanjsku i sigurnosnu politiku, a u budućnosti i
obrambenu) Austrija ne samo može, već i mora integrirati u vojne
ustroje EU-a. No očito obmanjuju, budući da Amsterdamski sporazum
predviđa mogućnost 'konstruktivnog suzdržavanja' od donošenja
odluka i, prema tomu, od zajedničkog djelovanja pod pritiskom. On
također obvezuje sudionike sporazuma na međusobno poštovanje
nacionalnog identiteta.
Uostalom, politički krugovi u Austriji nisu jedinstveni u svezi s
time. Austrijska oporba, koju čine 'zeleni' i većina
socijaldemokrata, koja je nedavno ojačala na regionalnim izborima,
tvrdi da se obveze zemlje u sklopu EU-a moraju tumačiti u svjetlu
ustavnog zakona o neutralnosti, a ne obrnuto. Inovacije koalicije
na vlasti ona promatra kao pokušaj da se stvarno dokine neutralni
status Austrije lišivši ga realnog sadržaja i oslobodivši pravni
prostor za priključenje zemlje NATO-u.
Mnogi austrijski političari misle da se u suvremenim uvjetima, kada
Europa nije izložena izravnim vojnim prijetnjama, neutralnost
zemlje mora sačuvati. Logika je jednostavna: politika nemiješanja
u tuđe stvari koja se temelji na neutralnosti, štiti Austriju da ne
upadne u opasne vojne intervencije izvan zemlje, omogućuje uštedu
na vojnim izdatcima i održavanje normalnih, međusobno korisnih
odnosa sa svim zemljama.
Pokušavajući pridobiti javnost na svoju stranu, stranke na vlasti
pustile su svoju promičbeni stroj u puni pogon. I, treba reći, ne
bez uspjeha. Nagovaranje u korist NATO-a utjecalo je čak na neke
austrijske socijaldemokrate koji su uvijek slovili kao 'jamci'
neutralnosti.
Stvar je u tomu što sadašnje čelništov rabi u potpunosti pristojne
parole za militarizaciju svijesti austrijskog društva i njegovu
'psihološku pripremu' za primjenu oružanih snaga izvan zemlje: 'Za
mir i sigurnost', 'U obranu ljudskih prava', 'Za sprječavanje
humanitarnih katastrofa'.
No kao što pokazuje praksa iz prošlih godina, a poglavito nedavno
iskustvo NATO-ove agresije na Jugoslaviju, humanitarne katastrofe
(ne virtualne na način CNN-a, već stvarne) događaju se upravo nakon
vojnih napora 'mirotvoraca'. Doista, kao u Bibliji: 'svi viču: mir,
mir, a mira nema!'
I ministar obrane i ministar vanjskih poslova neumorno opetuju da
je neutralnost tobože rezultat hladnog rata, prežitak prošlosti.
Čega je onda prežitak neutralnost Švicarske koja potječe iz XVI.
stoljeća, a zajamčile su je europske države 1815. na Bečkom
kongresu, zahvaljujući kojoj su ratovi gotovo dva stoljeća
mimoilazili tu zemlju? Ne bi li bilo prirodnije upravo NATO
promatrati kao zakržljali ostatak hladnog rata?", pita se Jevgenij
Petrov.