FR-DE-premijeri-Vlada-Organizacije/savezi-Diplomacija-Obrana FRANCUSKA-LE MONDE OD 24.5.01. JOSPINOVA VIZIJA EUROPE FRANCUSKALE MONDE24. V. 2001.G. Jospin želi ojačati Europu ne mijenjajući institucijsku ravnotežu"Napokon! Lionel
Jospin će govoriti o Europi, o njezinu smislu i organizaciji. Njegov je govor najavljen još prije nekoliko mjeseci, kada je 12. V. 2000. Joschka Fischer, njemački ministar vanjskih poslova, pokrenuo raspru o ustavu Unije. Odgađao se više puta: nakon francuskog predsjedanja EU-om, nakon općinskih izbora...Premijer je izabrao trenutak: ne prerano, kako bi i drugima omogućio da se očituju i ne prekasno, kako ne bi utjecao na predsjedničku predizbornu utrku. Nije žurio, odbijajući da odgovara pod pritiskom, važući već obznanjena stajališta i reakcije na njih. I pobijedivši vlastitu neodlučnost u svezi s izgradnjom Europe: je li Unija preteča opće liberalizacije, ili oruđe nadzora nad globalizacijom? 'Europa nije problem, već rješenje', odgovara Pascal Lamy, europski povjerenik. Samo kad bi u to uvjerio i Lionela Jospina.Premijer je proučio puno bilješki koje su pripremili njegovi
FRANCUSKA
LE MONDE
24. V. 2001.
G. Jospin želi ojačati Europu ne mijenjajući institucijsku
ravnotežu
"Napokon! Lionel Jospin će govoriti o Europi, o njezinu smislu i
organizaciji. Njegov je govor najavljen još prije nekoliko
mjeseci, kada je 12. V. 2000. Joschka Fischer, njemački ministar
vanjskih poslova, pokrenuo raspru o ustavu Unije. Odgađao se više
puta: nakon francuskog predsjedanja EU-om, nakon općinskih
izbora...
Premijer je izabrao trenutak: ne prerano, kako bi i drugima
omogućio da se očituju i ne prekasno, kako ne bi utjecao na
predsjedničku predizbornu utrku. Nije žurio, odbijajući da
odgovara pod pritiskom, važući već obznanjena stajališta i
reakcije na njih. I pobijedivši vlastitu neodlučnost u svezi s
izgradnjom Europe: je li Unija preteča opće liberalizacije, ili
oruđe nadzora nad globalizacijom? 'Europa nije problem, već
rješenje', odgovara Pascal Lamy, europski povjerenik. Samo kad bi u
to uvjerio i Lionela Jospina.
Premijer je proučio puno bilješki koje su pripremili njegovi
suradnici i resorni ministri. Puno se dogovarao. Ti su prinosi
ispunili neku vrstu 'kutije sa zamislima'. Njegov govor u
ponedjeljak 28. V. neće biti odgovor bilo komu, ni Jacquesu Chiracu
koji se prije godinu dana u Bundestagu očitovao za europski ustav i
za 'pionirsku skupinu' s 'tajništvom', ni kancelaru Schroederu
koji je nedavno, uime SPD-a, iznio svoje prijedloge.
Lionel Jospin ne želi, uostalom, da ga zarobi čisto institucijska
raspra. Kao što kaže Pascal Lamy, Europska unija ne smije se
ponašati kao 'športski klub čiji bi članovi stalno raspravljali o
poslovniku, a ne bi se dogovorili kojim će se disciplinama baviti:
ragbijem ili boćanjem?'
Dakle, prvo pitanje rješavanju kojeg premijer želi pridonijeti je:
zašto Europa? Već je imao prigodu da naznači odgovore. Europa mora
imati politički utjecaj u svijetu sukladno njezinu gospodarskom i
monetarnom ugledu koji ima s eurom. Ona mora braniti svoj obrazac
društvenog razvitka utemeljen na ravnoteži između potrebe rasta i
poštovanja okoliša i građanskih prava; braniti također pojam javne
službe i solidarnosti među različitim društvenim slojevima, kao i
između sjevernih i južnih zemalja. Ona mora omogućiti politički
odgovor na globalizaciju koju ne treba pobijati, već urediti. Da bi
u tomu uspjela, Europa mora istodobno biti legitimna i
djelotvorna.
Tu se institucijska raspra ne da izbjeći. Kako će napredovati
Europa nakon proširenja na dvadeset pet i trideset članova? Joschka
Fischer je više nabrajao postavke nego što je ponudio rješenja.
Godinu dana kasnije, kancelar je bio određeniji. Preuzeo je
takozvanu politiku 'kukuljice' koju su prije predlagali kršćanski
demokrati: Povjerenstvo se promeće u vladu, Europski parlament u
donji dom, a Vijeće ministara u dom država. Institucijski obrazac
koji je preslika obrasca Savezne Republike.
Općenito se izgradnja Europe ne zamišlja tako u Francuskoj. Zamisao
o pretvorbi Vijeća u neku vrstu Senata uglavnom je loše primljena.
Lionel Jospin trebao bi potvrditi da reforma europskih ustanova ne
ide bez jačanja postojećeg trokuta - Vijeće, Povjerenstvo,
Parlament - a da se njegova ravnoteža bitno ne poremeti. Trebao bi
također opetovati da Europsko vijeće koje okuplja šefove država i
vlada članova, nositelja demokratske legitimnosti, mora i dalje
imati bitnu ulogu u procesu odlučivanja.
Hoće li Lionel Jospin ići dalje od ovih općenitih načela i izložiti
institucijske promjene koje vode k federaciji nacionalnih država,
kako je, ima tomu već nekoliko godina, govorio Jacques Delors i koje
su prilično prihvaćene? Hoće li izgovoriti riječ europski 'ustav'
kako bi označio tekst koji bi mogao poteći iz raspre planirane do
2004., ili će se zadovoljiti neodređenijim pojmom poput
'ustavotvorni sporazum', kako ne bi preplašio suvereniste? (...)
Nakon Jacquesa Delorsa, Pierre Moscovici je predložio da se osnuje
stalno vijeće ministara za europska pitanja koje bi se zajedno s
Povjerenstvom bavilo zajedničkim poslovima, dok bi se ministri
vanjskih poslova posvetili zajedničkoj diplomaciji. Hoće li Lionel
Jospin preuzeti tu zamisao, uz opasnost da ozlovolji Huberta
Vedrinea? Bit će teško ići naprijed s dvadeset pet i trideset
članova, ali premijer neće ostati pri zamisli o 'čvrstoj jezgri' -
'pionirska skupina' u chiracovskom rječniku - dajući prednost
'pojačanoj suradnji' između država članica, koja je otvorenija i
manje obvezuje.
Lionel Jospin zacijelo neće previše ulaziti u pojedinosti ni
poticati teološku raspru između europske integracije i međuvladine
suradnje. Ipak, mora biti dovoljno jasan kako ga ne bi optužili da
općenitim zamislima prikriva nedostatak čvrstih uvjerenja", piše
Daniel Vernet.