AT-E-ŠKOLSTVO-Politika AU 17.V.-APA-BEOGRAD PROSUĐUJE VRIJEDNOST BALKANSKIH UDŽBENIKA IZ POVIJESTI AUSTRIJAAPA17. V. 2001.Jugoistočna Europa: analiza povijesnih knjiga pokazuje 'crno-bijelo slikanje'"Crno-bijelo slikanje i govor
mržnje čini se još uvijek prevladavaju u povijesnim knjigama većine od jedanaest jugoistočnih država. Centar za demokraciju i pomirbu u jugoistočnoj Europi, međunarodna nevladina organizacija (NGO) sa sjedištem u Solunu, uz suradnju povjesničara iz cijeloga svijeta, izradila je usporednu studiju o povijesnim knjigama. Obuhvaćene su ne samo bivše jugoslavenske države, nego i Mađarska, Rumunjska, Bugarska, Turska i Cipar.Jugoslavenski član skupine povjesničara Dubravka Stojanović s beogradskog Filozofskog fakulteta, tjedniku 'Vreme' izjavila je da rezultati radne skupine za povijest 'izazivaju zabrinutost'. ''Naša strana' uvijek je povijesno korektna, nikada nikomu nije nanijela zlo, nije vodila osvajačke ratove, uvijek se željela osloboditi tuđih vladara, hrabra je, časna, ima smisao za pravdu...' Preko udžbenika naraštaji učenika i dalje se poučavaju da zlo sustavno dolazi s druge strane.
AUSTRIJA
APA
17. V. 2001.
Jugoistočna Europa: analiza povijesnih knjiga pokazuje 'crno-
bijelo slikanje'
"Crno-bijelo slikanje i govor mržnje čini se još uvijek
prevladavaju u povijesnim knjigama većine od jedanaest
jugoistočnih država. Centar za demokraciju i pomirbu u
jugoistočnoj Europi, međunarodna nevladina organizacija (NGO) sa
sjedištem u Solunu, uz suradnju povjesničara iz cijeloga svijeta,
izradila je usporednu studiju o povijesnim knjigama. Obuhvaćene su
ne samo bivše jugoslavenske države, nego i Mađarska, Rumunjska,
Bugarska, Turska i Cipar.
Jugoslavenski član skupine povjesničara Dubravka Stojanović s
beogradskog Filozofskog fakulteta, tjedniku 'Vreme' izjavila je da
rezultati radne skupine za povijest 'izazivaju zabrinutost'.
''Naša strana' uvijek je povijesno korektna, nikada nikomu nije
nanijela zlo, nije vodila osvajačke ratove, uvijek se željela
osloboditi tuđih vladara, hrabra je, časna, ima smisao za
pravdu...' Preko udžbenika naraštaji učenika i dalje se poučavaju
da zlo sustavno dolazi s druge strane.
'Ta podjela između nas i drugih može postati opasna u konkretnom
političkom ponašanju, što smo mogli vidjeti u posljednjih deset
godina: poruka je glasila da nikada nismo imali teritorijalnih
pretenzija, nikada nismo vodili osvajačke ratove i bili smo žrtve
jednog od susjednih naroda. Time se stvara mentalitet žrtve, što
nije dobro, jer u biti na taj način nastaje mentalitet odabranog
naroda', drži Dubravka Stojanović.
Kako se različito tumači povijest, po njezinu mišljenju
najzanimljivije dolazi do izražaja u Balkanskim ratovima (1912. -
1913.). Dok su u turskim povijesnim knjigama gotovo tabu tema s
pojašnjenjem da se zapravo radilo o aktivnosti britanskih tajnih
služba koje su htjele potaknuti Balkanske ratove protiv
Osmanlijskog carstva, u Srbiji su doživljeni kao oslobodilački
ratovi. U Albaniji se pak Balkanski ratovi drže katastrofom. 'Ako
se sučele srpska i albanska shvaćanja povijesti, lakše se može
razumjeti osjećaje koji se pojavljuju i u aktualnom sukobu', drži
D. Stojanović.
Jedinstvena analiza povijesnih knjiga po listu 'Vreme' pokazala je
da samo u Sloveniji postoje uistinu dobri udžbenici koji u svakom
pogledu ispunjavaju suvremene europske norme. U Hrvatskoj, gdje je
ministarstvo obrazovanja propisalo planove i knjige poslije
državnog osamostaljenja i njih se treba strogo pridržavati, u
međuvremenu postoji više alternativnih udžbenika. Jednoga od njih
sastavili su profesori povijesti sa zagrebačkog Filozofskog
fakulteta.
U Bosni i Hercegovini stanje je prema listu 'Vreme' najlošije:
svaka narodnosna skupina ima svoje povijesne udžbenike - hrvatska
narodna zajednica preuzela je (najlošije) udžbenike iz Tuđmanove
ere. U udžbenicima bosansko-srpskog dijela zemlje dobili su sliku i
priliku. Muslimanska je narodna zajednica izradila vlastite
udžbenike.
Međunarodni dužnosnik za Bosnu Wolfgang Petritsch, koji prema
listu 'Vreme' ni jednu od narodnosnih skupina ne može nagovoriti na
promjenu sadržaja udžbenika, sadržaje udžbenika triju narodnosnih
skupina kojima vrijeđaju druge narode, obilježava crvenim
pečatom."