BA-stranke-Političke stranke-Vjerske zajednice-Arhitektura RFE 9. V. DOGAĐAJE U BANJOJ LUCI IZAZVALA OBNOVA VJERSKIH OBJEKATA? RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE9. V. 2001.Ferhadija - reakcije političara iz Republike Srpske: zataškavanje
izvornog zločina. Prilog Ivana Lovrenovića.Mjesto, na kojemu je 414 godina, sve do 7. svibnja 1993. stajao veličanstveni arhitektonski kompleks Ferhad-pašine džamije sa sahat-kulom i mauzolejima, nalazi se u samom urbanom središtu Banje Luke. Svuda uokolo su asfaltirane ulice i ravni pločnici na kojima u normalnim prilikama nećeš vidjeti krupnijega predmeta od kakve nemarno odbačene kutije cigareta. Prošloga ponedjeljka, kada se trebala održati svečanost polaganja temeljnoga kamena za obnavljanje Ferhadije, taj prostor osvanuo je pod gomilama tucanoga kamena ? cijelu noć, kažu, kamionima je odnekud dovezen. Svrha toga trudbeničkoga poduhvata ubrzo se vidjela: to kamenje nemilosrdno je zapljuštalo po leđima i glavama ostarjelih ljudi i žena, muslimanskih vjernika, što su s raznih strana stigli na ovo svojevrsno hodočašće, željni svoje Banje Luke i svoje Ferhadije, svoga bivšega lijepog života. I sada u televizijskim izvještajima gledamo prizore ubilačkog kamenovanja, dok u isto vrijeme slušamo izjave političara iz Republike Srpske. Osim što načelno osuđuju nasilje, svi oni, neovisno o tomu zovu li se Šarović ili Ivanić,
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
9. V. 2001.
Ferhadija - reakcije političara iz Republike Srpske: zataškavanje
izvornog zločina. Prilog Ivana Lovrenovića.
Mjesto, na kojemu je 414 godina, sve do 7. svibnja 1993. stajao
veličanstveni arhitektonski kompleks Ferhad-pašine džamije sa
sahat-kulom i mauzolejima, nalazi se u samom urbanom središtu Banje
Luke. Svuda uokolo su asfaltirane ulice i ravni pločnici na kojima u
normalnim prilikama nećeš vidjeti krupnijega predmeta od kakve
nemarno odbačene kutije cigareta. Prošloga ponedjeljka, kada se
trebala održati svečanost polaganja temeljnoga kamena za
obnavljanje Ferhadije, taj prostor osvanuo je pod gomilama
tucanoga kamena ? cijelu noć, kažu, kamionima je odnekud dovezen.
Svrha toga trudbeničkoga poduhvata ubrzo se vidjela: to kamenje
nemilosrdno je zapljuštalo po leđima i glavama ostarjelih ljudi i
žena, muslimanskih vjernika, što su s raznih strana stigli na ovo
svojevrsno hodočašće, željni svoje Banje Luke i svoje Ferhadije,
svoga bivšega lijepog života. I sada u televizijskim izvještajima
gledamo prizore ubilačkog kamenovanja, dok u isto vrijeme slušamo
izjave političara iz Republike Srpske. Osim što načelno osuđuju
nasilje, svi oni, neovisno o tomu zovu li se Šarović ili Ivanić,
Čavić ili Radišić, iks ili ipsilon, odgovornost za banjalučke i
trebinjske događaje obavezno pripisuju i takozvanoj 'politizaciji
obnove vjerskih objekata'. Indikativno, od svih drugih političkih
organizacija u Bosni i Hercegovini, takvoj karakterizaciji jedino
se još pridružio HDZ.
U samom temelju ovoga stava leži skandalozno političko i moralno
licemjerje. Njime se, zapravo, žrtve jednoga zastrašujućega i
očevidno dobro organiziranog vandalizma proglašavaju krivcima za
vlastito stradanje. Također, njime se pokušava navući potpuni
zaborav na izvorni zločin. Za svih ovih osam godina, naime, niti
jednoj garnituri vlasti u Republici Srpskoj, pa ni Šarović, nije ni
na pamet palo da utvrdi i primjerno kazni rušitelje Ferhadije i
preko tisuću drugih džamija u Bosni i Hercegovini. To jest
prvorazredni škandal ? pravni, moralni i civilizacijski. I
politički, također.
Gomile kamena tucanika, kojim su u crni ponedjeljak zasipani
banjalučki muslimani, morale su biti dovezene iz nekog povećeg
pogona za preradu kamena. Ne leži vraže, možda iz istog onoga u
blizini Banje Luke, u koji je 1993. odvezena sva kamena građa od
srušene Ferhadije i tamo smrvljena.
(RFE)