AT-BA-SUKOBI-Politika AU 8.V.-APA-BOSNA JE ZEMLJA PODIJELJENA MRŽNJOM AUSTRIJAAPA8. V. 2001.Bosna: još uvijek vladaju etničko nepovjerenje i nesnošljivost"Čini se kao da u Bosni i Hercegovini još uvijek vladaju etničko nepovjerenje i
nesnošljivost. Najnoviji događaji u Banjoj Luci pokazuju da su ektremističke i nacionalističke snage još uvijek na djelu. I pet godina poslije Daytonskoga sporazuma jazovi između etničkih skupina još uvijek su vrlo duboki. Još prije 60 godina hrvatski je nobelovac Ivo Andrić upozoravao na kobnu značajku bosanskoga života: mržnju.U ponedjeljak su srditi Srbi u Banjoj Luci, glavnom gradu 'republike srpske' pokušali spriječiti polaganje temeljnoga kamena za obnovu tijekom rata razrušene džamije Ferhadije. Došlo je do silovitih obračuna s policijom u kojima je bilo na desetke ranjenih. Brojni nazočni diplomati i predstavnici međunarodne zajednice obasuti su jajima, bocama i kamenjem.Bosanski Hrvati već mjesecima zahtijevaju vlastitu državu. 'Svehrvatski sabor' u Mostaru je početkom ožujka proglasio vlastitu vladu i najavio da ne želi priznati središnju vladu u Sarajevu. Iako hrvatski nacionalisti u Bosni time idu u smjeru
AUSTRIJA
APA
8. V. 2001.
Bosna: još uvijek vladaju etničko nepovjerenje i nesnošljivost
"Čini se kao da u Bosni i Hercegovini još uvijek vladaju etničko
nepovjerenje i nesnošljivost. Najnoviji događaji u Banjoj Luci
pokazuju da su ektremističke i nacionalističke snage još uvijek na
djelu. I pet godina poslije Daytonskoga sporazuma jazovi između
etničkih skupina još uvijek su vrlo duboki. Još prije 60 godina
hrvatski je nobelovac Ivo Andrić upozoravao na kobnu značajku
bosanskoga života: mržnju.
U ponedjeljak su srditi Srbi u Banjoj Luci, glavnom gradu
'republike srpske' pokušali spriječiti polaganje temeljnoga
kamena za obnovu tijekom rata razrušene džamije Ferhadije. Došlo je
do silovitih obračuna s policijom u kojima je bilo na desetke
ranjenih. Brojni nazočni diplomati i predstavnici međunarodne
zajednice obasuti su jajima, bocama i kamenjem.
Bosanski Hrvati već mjesecima zahtijevaju vlastitu državu.
'Svehrvatski sabor' u Mostaru je početkom ožujka proglasio
vlastitu vladu i najavio da ne želi priznati središnju vladu u
Sarajevu. Iako hrvatski nacionalisti u Bosni time idu u smjeru
sukobljavanja sa Zapadom, sve izjave vodećih bosansko-hrvatskih
političara ukazuju da se neće dati odvratiti od svoje crte.
14. prosinca 1995. u Parizu je potpisan Daytonski sporazum i time je
bosanski rat službeno svršen. Taj je sporazum doduše prema van
očuvao jedinstvo bosanske države, no iznutra je zemlja podijeljena
na dvije područne jedinice (entitete): na bošnjačko-hrvatsku
federaciju i Srpsku republiku. Otad muslimanski Bošnjaci, Srbi i
Hrvati uglavnom žive u etnički homogenim područjima i na taj način
više jedni pored drugih nego jedni s drugima.
Mnoga prava utvrđena Daytonskim sporazumom do danas nisu mogla biti
provedena, ponajprije pravo izbjeglica na povratak u njihov
zavičaj. Nepovjerenje i etnička distanca između Bošnjaka, Srba i
Hrvata još se čine prevelikima. Stanovništvo pokušava spriječiti
povratak a i među onima koji se žele vraćati, čini se da vladaju
nepovjerenje i strah. Dva čimbenika koja je Ivo Andrić temeljito
analizirao.
U svojoj kratkoj pripovijesti napisanoj tijekom Drugog svjetskog
rata 'Pismo iz 1920. godine', Andrić opisuje Bosnu kao 'zemlju
mržnje'. Postoje doduše malobrojne zemlje u kojima se može naći
tako puno 'nježnosti i strastvene ljubavi, tako puno dubine
osjećaja (...) i tako puno gladi za pravednošću'. No ispod svih tih
svojstava kriju se 'u neprozirnoj dubini oluja mržnje cijeli orkani
napetih, potisnutih osjećaja mržnje koji zriju i čekaju svoj
trenutak'.
Andrić govori o 'urođenoj, nesvjesnoj, endemskoj mržnji' čija je
kobna značajka upravo to što je nitko nije svjestan. Pa ipak, kaže
Andrić, činjenica je da u Bosni ima više ljudi 'koji su iz
različitih motiva i pod najrazlilčitijim izgovorima u napadima te
nesvjesne mržnje spremni ubiti i dopustiti da budu ubijeni, nego u
drugim po broju stanovnika i prostoru daleko većim zemljama, bile
one slavenske ili ne.'
Nobelovac koji je umro 1975. godine također se bojao da će 'stari
nagoni i Kainovi planovi' u Bosni drijemati 'sve dok se iz temelja
ne promijene materijalni i duhovni uvjeti bosanskoga života'. 'No
kad će doći to vrijeme i tko će imati snage to provesti?', pita Ivo
Andrić."