US-YU-HR-diplomati-krize-Politika US-16.IV. WASH.TIMES-KATASTROFALNA BALKANSKA POLITIKA R. HOLBROOCKEA I M. ALBRIGHT SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES16. IV. 2001.Suvremeni balkanski revizionizam"Pet godina nakon daytonskih
sporazuma i dvije godine nakon kosovskog zračnog rata, dvoje arhitekata balkanskog gliba, bivša državna tajnica Madeleine Albright i bivši veleposlanik SAD-a pri Ujedinjenim narodima Richard Holbrooke, ustrajavaju u svojim nastojanjima da neuspješnu balkansku politiku stavljaju među svoje najdraže povijesne bilješke.Njihovi članci od 8. travnja u The Washington Postu i New York Timesu, nisu ništa drugo nego revizionizam, uobličen njihovim pogrešnim tumačenjem balkanske povijesti. Zabluda je tvrditi da su kršenja ljudskih ili građanskih prava bili temeljni razlozi pet balkanskih ratova koji su našu intervenciju učinili moralnim imperativom.Niti empirijski dokazi, niti iskustvo iz našeg angažmana ne podupiru takvo tumačenje. Pogrešno tumačenje povijesti možda može učiniti da se oni koji se oduševljaju izgradnnjom država osjećaju dobro, no to neće donijeti mir regiji koja je voli ponavljati.Cijepanje Jugoslavije i posljedice toga suočili su zapadnjačke
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
16. IV. 2001.
Suvremeni balkanski revizionizam
"Pet godina nakon daytonskih sporazuma i dvije godine nakon
kosovskog zračnog rata, dvoje arhitekata balkanskog gliba, bivša
državna tajnica Madeleine Albright i bivši veleposlanik SAD-a pri
Ujedinjenim narodima Richard Holbrooke, ustrajavaju u svojim
nastojanjima da neuspješnu balkansku politiku stavljaju među svoje
najdraže povijesne bilješke.
Njihovi članci od 8. travnja u The Washington Postu i New York
Timesu, nisu ništa drugo nego revizionizam, uobličen njihovim
pogrešnim tumačenjem balkanske povijesti. Zabluda je tvrditi da su
kršenja ljudskih ili građanskih prava bili temeljni razlozi pet
balkanskih ratova koji su našu intervenciju učinili moralnim
imperativom.
Niti empirijski dokazi, niti iskustvo iz našeg angažmana ne
podupiru takvo tumačenje. Pogrešno tumačenje povijesti možda može
učiniti da se oni koji se oduševljaju izgradnnjom država osjećaju
dobro, no to neće donijeti mir regiji koja je voli ponavljati.
Cijepanje Jugoslavije i posljedice toga suočili su zapadnjačke
političare s paradoksom kojega je prva primijetila velika dama
balkanske povijesti Rebecca West: jučerašnje žrtve postaju
današnji tlačitelji.
Ljudska ili građanska prava teško da su bila, ako ikada i jesu, bit
problema Balkana nakon hladnog rata, a kojega se može naći u
izjednačavanju etničke podjele s demokratizacijom, prihvaćanju
disidenata iz vremena hladnog rata kao istinskih demokrata,
neopreznom pretvaranju administrativnih granica u međunarodne, i
preranom priznavanju jugoslavenskih republika prije no što su
riješile manjinska pitanja.
Rezultati toga su očiti svima osim revizionistima balkanske
povijesti, među kojima su gospođa Albright i Holbroooke. U njihovo
doba stara je Jugoslavija s mnogim etničkim rivalitetima
pretvorena u pet mini-Jugoslavija s istim takvim problemima.
Slično tomu, njihova je sklonost društvenom inženjeringu svela
NATO, najuspješniji obrambeni savez u povijesti, na kooperanta
Ujedinjenih naroda.
Veleposlanik Holbrooke sada savjetuje novoj administraciji da ne
gubi vrijeme s preispitivanjem politike ili 'slaganjem ekipe' (to
zvuči kao molba za posao 'posebnog izaslanika') nego da
nepromišljeno umaršira u glib kojega je Clinton ostavio za sobom.
Vrijeme je za suočavanje sa stvarnošću i odvažan pristup regiji
koja ima potencijal da administraciju Busha II. učini jednako
nemoćnom poput one Jimmyija Cartera. Predsjedniku nije potrebno
preispitivanje politike već zaokret u politici kako bi spriječio
gubitke među saveznicima i ponavljanje somalijskog sindroma.
Pet osnovnih načela može poslužiti kao smjernice u potpunoj
ponovnoj procjeni politike i potrebnoj promjeni pravca: Prvo, kao
što je gore naznačeno, političari moraju shvatiti da ljudska i
politička prava nisu nikada bila osnovna briga albanskih čelnika na
Kosovu, u Bivšoj jugoslavenskoj republici Makedoniji (FYROM), ili
Salije Berishe i njegovih sljedbenika u Albaniji.
Ti čelnici ponovno vode ratove iz 1912. i 1940. i kao krajnji cilj
imaju 'Veliku Albaniju'. U tu svrhu 'status žrtve' postaje sredstvo
za ostvarenje cilja, a ne povod. Podrazumijeva se da će svatko tko
stane na put albanskim ili hrvatskim aspiracijama može biti smatran
'legitimnom metom', a to uključuje i mirovnjake.
Besmisleno je nedavne događaje u FYROM-u pripisati djelu 'nekoliko
fanatika', kao što su pokušali Albrightova i Holbrooke. Isto tako,
riskantna je pretpostavka da će 'umjereni' čelnici spasiti stvar.
Drugo, imperativ je da Bushova administracija zauzme nedvojbeno
stajalište u potpori postojećih balkanskih granica. Odgađanje bi
matematički sigurnim učinio stvaranje meteža i izvan balkanskih
granica. Povijesni obrasci potvrđuju da kada si balkanski ratni
vođe osiguraju vanjske zaštitnike, uvijek udvostračavaju svoje
napore da nametnu dugo usporavanje rasporeda rada, čak i ako to
znači žrtvu njihovog vlastitog naroda.
Treće, opcija neovisne Crne Gore u ime 'samoodređenja' mora biti
odbijena za vlastito dobro te republike. Crna Gora nije održiva
država. Neovisnost za tu republiku sa 600.000 stanovnika i jednakim
brojem ovaca bila bi poziv na trostrani građanski rat: Srba,
Crnogoraca i Albanaca.
Pod njezinim sadašnjim čelništvom, kojega neki smatraju
'demokratskim', Crna Gora je pretvorena u krijumčarski raj u službi
albanskih kartela za trgovinu drogom i prostituciju. No što je
važnije, neovisna Crna Gora (ako i pretpostavimo da će je Srbi
prihvatiti) imat će 30 posto albanskog stanovništva i već postojeći
ogranak Kosovske oslobodilačke armije. Bilo bi pitanje vremena
kada će se skopljanski scenarij ponoviti u Podgorici.
Četvrto, povremeni probni baloni o poželjnosti konferencije poput
one u Lausannei kako bi se riješilo 'sva glavna balkanska pitanja i
nametnula rješenja' (ideja koju je nedavno oživio lord Owen) može
otvoriti Pandorinu kutiju. Za početak, očekivanje od bilo kakve
veće konferencije za rješavanje 'svih balkanskih pitanja' bilo bi
poticaj nezadovoljnim etničkim skupinama, od Crnog mora do
Jadrana, da 'stvore činjenično stanje na terenu' kako bi to bilo
uključeno u dnevni red.
Konačno, oklijevanje da se čvrsto podrže postojeće granice nije
alternativa. Bez stabilnosti granica, strani ulagači neće
dolaziti, društvenogospodarska međuovisnost (put za trajnu
stabilnost) bit će iluzija, a nasilje bi moglo progutati države i
izvan granica bivše Jugoslavije.", Nikolaos A. Stavrou.