ZAGREB, 17. travnja (Hina) - Smanjiti u idućih pet godina broj poginulih na sto tisuća stanovnika sa sadašnjih 14 na 11 osoba, cilj je Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa što je iz hrvatske Vlade stigao saborskim
zastupnicima.
ZAGREB, 17. travnja (Hina) - Smanjiti u idućih pet godina broj
poginulih na sto tisuća stanovnika sa sadašnjih 14 na 11 osoba, cilj
je Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa što je iz
hrvatske Vlade stigao saborskim zastupnicima. #L#
Do kraja prve faze Programa, dakle do kraja 2003., broj poginulih na
sto tisuća stanovnika planira se smanjiti na 12, što znači da bi
godišnje broj poginulih trebalo smanjivati za oko 70 osoba.
Nacionalni cestovni program za razdoblje 2001. - 2005. planira se
provesti u dvije faze - do kraja 2003., odnosno do kraja 2005.
Smanjenje brzina, zaštita pješaka, ali i biciklista i
motociklista, saniranje opasnih mjesta na cestama, veća tehnička
ispravnost vozila, dio su planiranih aktivnosti za to razdoblje.
Glede zaštite sudionika u prometu, najavljuje se da će se, uz
pješake, pojačano štititi i biciklisti i to boljom ispravnošću
njihovih 'vozila', ali i osiguranjem površina za kretanje.
Najavljuje se i modernizacija i gradnja javnih cesta, veća
kvaliteta redovnih tehničkih pregleda, nastavak prometnog
obrazovanja svih kategorija građana.
Uz te, gotovo redovne, Program sadrži i niz dodatnih aktivnosti, a
dio njih vezan je za mlade vozače, te istraživanja prisustava
alkohola i droga u prometnim nezgodama. Naglašava se da treba
poboljšati obuku vozača dok se kroz izmjene zakona ne omogući
uvođenje privremene vozačke dozvole i još nekih ograničenja za nove
vozače. Ističe se i da treba istražiti utjecaj alkohola i droga na
prometne nezgode te razraditi mjere za smanjenje njihova
utjecaja.
Program se planira financirati po postojećem modelu - iz proračuna
države osiguravalo bi se do 40 posto sredstava prikupljenih
naplatom prometnih kazni, a dio bi stizao iz fondova osiguravajućih
društava i stručnih organizacija (Centar za vozila, HAK).
Sve te mjere Hrvatska planira poduzeti da bi spasila ljudske
živote, smanjila gospodarske i druge gubitke, izišla iz skupine
prometno nesigurnih zemalja.
Rekordan broj stradalih u prometu Hrvatska je zabilježila 1990.,
kada je 1.360 osoba poginulo, a gotovo 20 tisuća ozlijeđeno.
S početkom Domovinskog rata promet je blago oslabio i pao je broj
stradalih, no unatoč tomu 1993. Hrvatska je bila među prometno
najnesigurnijim europskim zemljama sa oko 20 poginulih na sto
tisuća stanovnika.
Da bi taj trend promjenila, Vlada je 1994. prihvatila Nacionalni
program sigurnosti cestovnog prometa koji je dao dobre rezultate,
pa se 1997. Vlada odlučila za njegov nastavak do 2000.
(Hina) bm az