US-KRIZA-Obrana-Diplomacija-Izbori-Ratovi SAD-CSM-12.4.-POMOZITE JUGOSLAVIJI DA SE IZLIJEČI SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR12. IV. 2001.Pomozite Jugoslaviji da zacijeli rane"Slobodan Milošević je, dakle, uhićen. Prvog
travnja, srbijanski diktator koji je na vlasti bio 11 godina konačno se predao jugoslavenskoj novoj demokratskoj vladi koja ga optužuje da je prekršio zakone vlastite države.Što bi moralo biti sljedeće - za Miloševića i za, što je još važnije, više od 20 milijuna ljudi svih izmučenih dijelova bivše Jugoslavije?Mnogi su na Zapadu uzbuđeni zbog mogućnosti da će UN-ov sud za ratne zločine u Haagu moći suditi Miloševiću sad kad je u zatvoru. Šestog travnja protokolist suda predao je jugoslavenskom ministru pravosuđa zahtjev za Miloševićevo izručenje.Dosad, međutim, mnogi čelnici i narod jugoslavenske republike Srbije, još su se odupirali pravu međunarodnog suda da sudi Miloševiću. Neki misle da je sud pristran i pod utjecajem SAD-a i njegovih saveznika koji su prije dvije godine bombardirali srbijanske civile, kao i vojnike, tijekom napada 1999. u vrijeme rata na Kosovu. Neki, uključujući i jugoslavenskog predsjednika
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
12. IV. 2001.
Pomozite Jugoslaviji da zacijeli rane
"Slobodan Milošević je, dakle, uhićen. Prvog travnja, srbijanski
diktator koji je na vlasti bio 11 godina konačno se predao
jugoslavenskoj novoj demokratskoj vladi koja ga optužuje da je
prekršio zakone vlastite države.
Što bi moralo biti sljedeće - za Miloševića i za, što je još važnije,
više od 20 milijuna ljudi svih izmučenih dijelova bivše
Jugoslavije?
Mnogi su na Zapadu uzbuđeni zbog mogućnosti da će UN-ov sud za ratne
zločine u Haagu moći suditi Miloševiću sad kad je u zatvoru. Šestog
travnja protokolist suda predao je jugoslavenskom ministru
pravosuđa zahtjev za Miloševićevo izručenje.
Dosad, međutim, mnogi čelnici i narod jugoslavenske republike
Srbije, još su se odupirali pravu međunarodnog suda da sudi
Miloševiću. Neki misle da je sud pristran i pod utjecajem SAD-a i
njegovih saveznika koji su prije dvije godine bombardirali
srbijanske civile, kao i vojnike, tijekom napada 1999. u vrijeme
rata na Kosovu. Neki, uključujući i jugoslavenskog predsjednika
Vojislava Koštunicu, sud za ratne zločine smatraju potpuno
neprijateljski raspoloženim prema Srbima. A neki Srbi, bez sumnje,
jednostavno više vole članove vlastite etničke skupine smatrati
glavnom žrtvom svih povijesnih nepravdi umjesto da shvate što su
srbijanski pojedinci, uključujući Miloševića, učinili
pripadnicima drugih etničkih skupina.
I drugi bi faktori mogli blokirati brzo izručenje Miloševića Haagu.
Uskoro bi moglo postati nejasno pitanje koja ga razina vladinih
dužnosnika ima ovlasti izručiti. Crna Gora, srbijanski partner u
sadašnjoj jugoslavenskoj federaciji, izlazi na izbore 22. travnja
i možda će izglasati odcjepljenje. Kako će izgledati novi ustavni
poredak, uključujući i one koji utječu na izručenje? Rješavanje
svih ovih problema bi moglo potrajati.
U međuvremenu, onaj isti NATO koji je 1999. bombardirao Beograd,
sada sve više treba potporu Beograda u pokušajima stabilizacije
problematičnih područja Preševa, Kosova i Makedonije. Tako bi
zapadni čelnici, iako energično niječu da nastoje utjecati na rad
suda za ratne zločine, sad mogli biti prilično zadovoljni ako sud
odluči da neće ugrožavati diplomatske odnose na Balkanu. Britanci
su već pokazali da ne žele primijeniti suviše snažan pritisak radi
Miloševićeva izručenja, ako bi to moglo oslabiti Koštuničinu
vlast.
A strah od mogućeg oživljavanja masovnih simpatija za Miloševića u
Srbiji možda nisu pretjerani. Demonstracije Miloševićevih
pristaša održane 7. travnja u Beogradu privukle su samo oko 3.000
ljudi - u usporedbi sa stotinama tisuća ljudi koji su u listopadu
demonstrirali za Koštunicu. No Koštunica je na vlasti manje od šest
mjeseci. Nije imao mnogo vremena da se riješi birokracije bivših
Miloševićevih pristaša, od kojih su mnogi i dalje u vladi,
uključujući i sigurnosne službe. Oni bi mogli biti izvor velikih
problema ako procjene da njihov novi šef prema svom prethodniku
postupa nepošteno.
Za sada taj faktor Koštunicu, čini se, sprječava da Miloševića
pošalje u Haag. S vremenom bi, međutim, taj faktor mogao početi
djelovati u suprotnom smjeru. U situaciji u kojoj vlada politička
nesigurnost - i s obzirom na činjenicu da je čak i njegova vlastita
vladajuća koalicija još nestabilna - Koštunica bi mogao
procijeniti da je preopasno da baš on sudi Miloševiću i kažnjava ga.
Izručenje Miloševića strancima i prepuštanje obveze da mu sude i da
ga kazne u toj bi se fazi moglo činiti pametnijim rješenjem.
Međutim, povijest bivše Jugoslavije kreće se tako brzo da je
pitanje budućnosti Slobodana Miloševića postalo pomalo
zastarjelim. Pitanje što će se dogoditi s bivšim silnikom sad se
čini manje važnim od pitanja kako i kada će sadašnje okolnosti
prepune rizika u bivšoj Jugoslaviji krenuti prema stabilnosti. Ta
zadaća zahtijeva veliku diplomatsku vještinu i stvarno ulaganje
svih koji se nadaju napretku mlade srbijanske demokracije.
Srbija je s 10,5 milijuna stanovnika i dalje najveća sila u cijeloj
regiji. Srbijanski demokrati izborili su jasnu pobjedu kad su,
demokratskim sredstvima, Miloševića zbacili s vlasti. Sada je
njihova najvažnija zadaća ojačati kulturu demokracije i
tolerancije u svojoj zemlji, dok počinju ponovno graditi svoju
zemlju nakon desetljeća ratnih razaranja.
Kako im se najbolje može pomoći u tome? Koja kombinacija
povjerenstava za ispitivanje istine, sudova za ratne zločine,
diplomacije, ulaganja u ponovnu izgradnju regije i drugih
mehanizama može pomoći Srbima i njihovim susjedima da stignu do
cilja?
Još otkad je 1993. godine počeo raditi sud za ratne zločine za
Jugoslaviju, mnogi su se nadali kako će nastaviti tamo gdje su nakon
Drugoga svjetskog rata nuernberška suđenja stala u izgradnji
međunarodne kulture u kojoj bi se počinitelje zvjerstava moglo
držati odgovornima za zlodjela. Ta je kultura još daleko. U
međuvremenu, međutim, vrijedi se zapitati koliko bi učinkovit bio
nuernberški projekt reforme Njemačke da nakon njega nisu
uslijedila velika ulaganja u obnovu prema Marshallovu planu.
Suđenje ili liječenje: nakon počinjenih zvjerstava, što je
važnije? Rekla bih liječenje. Učinimo što možemo i uložimo ono što
moramo, kako bismo pomogli svim narodima bivše Jugoslavije da
zacijele rane.
Odluka Bushove administracije od 2. travnja da deblokira 50
milijuna dolara izravne pomoći Beogradu i pet puta toliko u sklopu
podrške Međunarodnog monetarnog fonda, bila je mudra odluka. No
Washington bi morao učiniti mnogo više. Državni tajnik Colin Powell
dobro bi učinio kad bi se ugledao na američkoga generala koji je
postao državnikom i koji je razumio vrijednost ulaganja u
regionalnu stabilizaciju: generala Georgea C. Marshalla, autora
Marshallova plana. Pitam se kako bismo mogli nazvati plan državnog
tajnika Powella", piše Helena Cobban.