ZAGREB, 30. ožujka (Hina) - Primjena novog načina financiranja cestovne infrastrukture, razlog je što od noćas INA povećala maloprodajne cijene benzina za 49 lipa po litri za sve motorne benzine i dizelsko gorivo, osim Eurodizela
plavog i loživog ulja ekstralakog.
ZAGREB, 30. ožujka (Hina) - Primjena novog načina financiranja
cestovne infrastrukture, razlog je što od noćas INA povećala
maloprodajne cijene benzina za 49 lipa po litri za sve motorne
benzine i dizelsko gorivo, osim Eurodizela plavog i loživog ulja
ekstralakog. #L#
Naime, u Narodnim novinama, broj 27/2001., od 30. ožujka, bit će
objavljene izmjene Zakona o javnim cestama, kojima se među ostalim
danom stupanja na snagu Zakona uvodi naknada za financiranje
građenja i održavanja javnih cesta, u iznosu od 40 lipa. No samo
uvođenje naknade maloprodajnu je cijenu derivata povećalo devet
lipa više jer se naknada obračunava na Ininu prodajnu cijenu
uvećanu za trošarinu, pa se na tako dobiven iznos obračunava PDV.
Zakonskim izmjenama sadašnja Hrvatska uprava za ceste preoblikovat
će se u dva društva s ograničenom odgovornošću - Hrvatske ceste
(HC), koje bi se bavile upravljanjem, gradnjom i održavanjem
državnih cesta, te Hrvatske autoceste (HAC) koje bi isti posao
odrađivale za autoceste. Uz to HAC bi za državu obavljao i sve
stručne poslove u vezi koncesija, nad kojima bi nadzor imalo
Ministarstvo javnih radova.
Sukladno organizacijskim promjenama mijenja se i dosadašnji način
financiranja. Tako će se u ovoj godini primjenjivati mješoviti
model, odnosno dio sredstava išao bi iz proračuna i to za Hrvatske
ceste, dok bi se iz naknade na cijenu naftnih derivata financirale
Hrvatske autoceste. Od iduće godine financiranje oba društva išlo
bi iz naknada u cijeni goriva.
Hrvatske ceste bi pak u ovoj godini zadržale financiranje iz
proračuna, dok bi se i one od iduće godine financirale iz naknade na
cijenu goriva. Ta bi naknada od 1. siječnja 2002. iznosila 60 lipa
po litri derivata.
Naknada koja je uvedena novi je dio u strukturi cijena naftnih
derivata, pa u Ministarstvu pomorstva, prometa i veza procjenjuju
da će to imati za posljedicu povećanje cijena goriva (po toj osnovi)
i to u ovoj godini za 40 lipa po litri, a u idućoj za daljnjih 20 lipa.
Taj niži porast cijene u idućoj godini vezan je uz najavu Vlade da od
iduće godine smanji trošarine na naftne derivate. Tako bi se
predloženim smanjenjem trošarina od 50 lipa po litri povećanje
cijene derivata, po obvezi naknade, uspjelo u slijedećoj godini
svesti, računa se, na 20 lipa.
Uz naknadu iz cijene benzina dvije bi se tvrtke zadužene za
cestogradnju financirale i iz naplate cestarina (HAC), naknade za
korištenje zemljišta (HC), te godišnje naknade pri registraciji
(koja bi ostala prihod županijskih uprava za ceste).
Istodobno s promjenom organizacije financiranja cestogradnje,
primjenjuje se i Program građenja i održavanja javnih cesta za
razdoblje od 2001. do 2004. Najzanimljiviji njegov dio je plan
izgradnje autocesta, a dovršetak 14 dionica na važnijim
autocestama razvrstan je u sedam skupina prioritetima. Ovisno o
njima u ovoj se godini sa 1,2 milijarde kuna planira nastavaka
gradnje dionice Kupjak-Karlovac, Bregana-Zagreb, Velika-
Kopanica-Županja, Sv. Rok-tunel-Zadar 1 te dovršiti sve pripreme
na ostalim projektima kako bi se s izgradnjom moglo započeti krajem
ove odnosno u 2002.
Cjelovit program za četverogodišnje razdoblje bio bi gradnja 530
kilometara autocesta ili poluautocesta, za što bi bilo potrebno
ukupno 22,7 milijardi kuna. Po sadašnjim procjenama, moguće je
osigurati oko 16 milijardi kuna, a ostatak bi se zatvarao različito
po dionicama i pravcima: od kredita izvođača, koncesija, kreditima
uz državno jamstvo.
Program obuhvaća i program održavanja cesta za što je do kraja ove
godine predviđeno 944 milijuna kuna, a za četiri godine ukupno 4,6
milijardi kuna.
Gotovo tri milijarde kuna planira se tijekom četverogodišnjeg
razdoblja uložiti u rekonstrukciju i modernizaciju postojeće mreže
cesta.
(Hina) db ds