HR-VJERSKE ZAJEDNICE-Vlada-Vjerske zajednice-Političke stranke RFE 26. III. NAPADAJI NA BISKUPE ZBOG KRITIKE RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE26. III. 2001.Hrvatski biskupi u proteklih godinu dana više su puta kritizirali novu hrvatsku
vlast, zamjerajući joj nacionalnu i socijalnu neosjetljivost. Istodobno se crkveni vrh žestoko buni kad mu se spočitava politička pristranost. Prilog Ines Šaškor.Najnoviji je primjer predstojeći popis stanovništva. U Hrvatskoj će se obavljati od 1. do 15. travnja. Za njega vlada veliko zanimanje jer će se po prvi put utvrditi i demografske posljedice proteklog burnog desetljeća. Hrvatska je odlučila prihvatiti u svijetu uobičajeno načelo o dobrovoljnom iskazivanju nacionalne i vjerske pripadnosti, i Državni statistički zavod je uvrstio odgovarajuću napomenu u sam tekst popisnice. Biskupi su se zabrinuli za nacionalni i vjerski identitet Hrvata i u naputku da se građani ne moraju nacionalno i vjerski izjasniti prepoznali omalovažavanje vjere i narodnosti, pa čak i smišljenu tendenciju da se smanji broj Hrvata i katolika. Neki hijerarhiji bliski kolumnisti poput početnika u žutoj štampi prepričavaju čak navodna priželjkivanja među diplomatima u Zagrebu da broj Hrvata u Hrvatskoj ne pređe 50 posto. Hrvatski biskupi nisu toliko neuki da ne znaju da je dobrovoljnost
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
26. III. 2001.
Hrvatski biskupi u proteklih godinu dana više su puta kritizirali
novu hrvatsku vlast, zamjerajući joj nacionalnu i socijalnu
neosjetljivost. Istodobno se crkveni vrh žestoko buni kad mu se
spočitava politička pristranost. Prilog Ines Šaškor.
Najnoviji je primjer predstojeći popis stanovništva. U Hrvatskoj
će se obavljati od 1. do 15. travnja. Za njega vlada veliko
zanimanje jer će se po prvi put utvrditi i demografske posljedice
proteklog burnog desetljeća. Hrvatska je odlučila prihvatiti u
svijetu uobičajeno načelo o dobrovoljnom iskazivanju nacionalne i
vjerske pripadnosti, i Državni statistički zavod je uvrstio
odgovarajuću napomenu u sam tekst popisnice.
Biskupi su se zabrinuli za nacionalni i vjerski identitet Hrvata i u
naputku da se građani ne moraju nacionalno i vjerski izjasniti
prepoznali omalovažavanje vjere i narodnosti, pa čak i smišljenu
tendenciju da se smanji broj Hrvata i katolika. Neki hijerarhiji
bliski kolumnisti poput početnika u žutoj štampi prepričavaju čak
navodna priželjkivanja među diplomatima u Zagrebu da broj Hrvata u
Hrvatskoj ne pređe 50 posto.
Hrvatski biskupi nisu toliko neuki da ne znaju da je dobrovoljnost
iskazivanja vjerske i nacionalne pripadnosti standard
civiliziranoga svijeta. Oni naprosto koriste svaku priliku za
prigovor aktualnoj vlasti. U protekloj godini pojedini biskupi i
svećenstvo u župama u više su navrata otvoreno iskazivali mrzovolju
što je na vlast došla socijaldemokratsko-liberalna koalicija. S
oltara se često govorilo o 'bezbožnoj' vlasti. U
socijaldemokratima vide 'crvene', 'antikrista', a liberali su
masoni i anacionalni kozmopolite.
Neki hrvatski biskupi kao da žive u pretprošlom stoljeću u duhu
izjave pape Pia IX. po kojemu je 'demokracija bezbožna zabluda'.
Njihov politički svjetonazor blizak je desnici, stavovi o
društvenim pitanjima konzervativni. Oni ne umiju prepoznati
modernitet.
Drugi vatikanski koncil još nije postao duhovna baština mnogih u
Katoličkoj crkvi u Hrvatskoj. U takvom okruženju reformistički
orijentirani zagrebački nadbiskup Josip Bozanić taktizira. Stvar
je u tome da je u hrvatskom društvu nakon 10 godina došlo do
političkog, socijalnog i kulturnog zaokreta, a u Crkvi nije.
Nije problem to što biskupi imaju politička stajališta različita od
aktualne vlasti, a bliska bivšoj vlasti, već što to ne priznaju. Ne
odolijevajući politikantstvu, Crkva najviše šteti svome izvornom
poslanju. Na tržištu političkih ideja sve su legitimne, ali trebaju
kao takve biti i vrednovane. Kada Crkva govori o Ustavu, Haagu, BiH,
promjenama u sudstvu, dignitetu Domovinskog rata i sl., izriče
političke stavove. Biskupi pretendiraju na vječne istine i
odbijaju da su u službi određene politike. I to one politike koju su
građani masovno odbacili.
U sveopćoj duhovnoj i moralnoj nesigurnosti koja zapljuskuje
tranzicijsku Hrvatsku, institucija koja želi biti moralni
autoritet udaljena je od običnih ljudi, ne dijeli njihov teški
socijalni položaj, ne tješi i ne ohrabruje. I kada prepozna
siromaštvo i glad i pokuša pomoći, to politički instrumentalizira,
kao nedavno u Kninu. Vlast će se već nekako snaći s politiziranim
biskupima. Uostalom, to joj je i posao. Ali što da rade građani, k
tome u velikom broju vjernici?
(RFE)