ZAGREB, 21. ožujka (Hina) - Carinska služba, temeljem prijedloga novog zakona o toj službi, dobila bi nova posebna ovlaštenja i mogućnost djelovanja na području cijele države, ne samo na graničnoj crti.
ZAGREB, 21. ožujka (Hina) - Carinska služba, temeljem prijedloga
novog zakona o toj službi, dobila bi nova posebna ovlaštenja i
mogućnost djelovanja na području cijele države, ne samo na
graničnoj crti.#L#
Uređuje se i sustav stegovne odgovornosti, koji predviđa da
Carinska uprava ustroji i disciplinski sud.
Hrvatska je Vlada na prošlotjednoj sjednici utvrdila dva zakonska
prijedloga vezana za carinu - onaj o carinskoj službi, te o uvjetima
za obavljanje poslova zastupanja u carinskom postupku
(otpremništvo i špediterstvo).
Zakonskim tekstom o carinskoj službi pobliže se opisuju poslovi
koji se stavljaju u djelokrug carinske uprave, među kojima se
izdvaja potreba uskog povezivanja "s mjestima gdje se utvrđuje i
provodi državna razvojna i ekonomska politika" te "najuže suradnje
s drugim dijelovima državnoga aparata".
Predloženim se zakonom carini znatno povećavaju nadzorne ovlasti i
odgovornosti glede primjene propisa o posebnim propisima
(trošarine) sukladno organizaciji temeljenoj na europskoj praksi.
Istodobno bi se ustrojili i posebno obučili stručnjaci zaduženi za
provedbu postupka prisilne naplate, osposobljeni za prevladavanje
svih oblika izbjegavanja plaćanja carine i drugih davanja koja se
naplaćuju u postupku carinjenja robe. To znači da se i povećavaju
zadaci i ovlaštenja Carinske uprave glede provođenja istražnih
radnji povezanih s izbjegavanjima plaćanja carine i drugih
davanja.
Iako se povećavaju ovlasti carinske službe, predlagač napominje da
se služba ustrojava prije svega prema kontroli i nadziranju robnoga
prometa, praćenju robnih tijekova rizičnih roba te operativnom
nadzoru putničkoga prometa.
Dakle, carinska se služba uspostavlja kao jedinstvena i samostalna
upravna organizacija koja poslove iz svoga djelokruga obavlja
neposredno ili putem svojih ustrojbenih jedinica - središnjeg
ureda i carinarnica. Mrežu carinarnica utvrđuje ministar
financija, a osnivaju se u gospodarskim i prometnim središtima.
Propisana su posebna ovlaštenja carinskih službenika, zbog čega se
u javnosti, pa i u samoj Vladi, pojavile dvojbe i upozorenja da je
potrebno precizno pravno regulirati te ovlasti, zbog ograničenja
zadiranja u Ustavom i međunarodnim konvencijama utvrđena prava
građana. Naime, među ovlastima su provjera i utvrđenje identiteta
osoba, postupak traganja za carinskom i trošarinskom robom i
osobama odgovornima za utvrđenje pravnog statusa robe te namirenje
carinskih i poreznih obveza, privremeno ograničenja slobode
kretanja osoba, privremeno oduzimanje robe, pregled i pretragu
prostora i prostorija u kojima se smješta carinska i trošarinska
roba ili postoje osnove sumnji da je smještena takva roba. Ujedno se
dopušta pregled poslovnih i drugih evidencija, pregled i pretragu
osoba, robe i prijevoznih sredstava i na mjestima gdje se ta roba
uključuje u slobodan prometa, zaprimanje prijava, uporabu
sredstava prisile.
Budući da je zakonodavac uspostavio i dao ovlaštenja carinskim
službenicima koja u određenim segmentima premašuju i ovlaštenja
drugih, klasičnih represivnih državnih tijela kao što je policija,
ovlasti je nužno uskladiti sa svjetskim standardima.
I ministar pravosuđa Stjepan Ivanišević upozorio je na sjednici
Vlade da će carina dobiti široke ovlasti, pa i policijske, jer bi
imala pravo zadržavanja osoba, pretresa i slično. "Ako to
prihvatimo pored redovne i financijske, ustanovili bi još i
carinsku policiju", upozorava. Stoga traži da se do drugog čitanja
razmotri, dira li se time u područje zaštite ljudskih i građanskih
prava.
Ministar unutarnjih poslova Šime Lučin predlaže da se moguća
zlouporaba položaja regulirala podzakonskim aktom,
postupovnikom.
Prijedlogom zakona o obavljanju poslova zastupanja u carinskom
postupku uređuju se uvjeti i postupak pridobivanja odobrenja za
obavljanje poslova zastupanja u carinskom poslu te predviđa
uskladiti njihov pravni status - ovlaštenog carinskog otpremnika.
(Hina) db ds