GB-US-FR-DE-mediji - dp-Politika DNEVNI PREGLED BR. 45. 5. OŽUJKA 2001. BRITANSKI RADIO - BBC4. III. 2001. Emisija na srpskom jezikuIz tiska'The Observer' izvješćuje o jučerašnjoj odluci Hrvatskog narodnog sabora u Mostaru da bosanski
Hrvati uspostave samoupravu u dijelu Bosne i Hercegovine koji nadziru. List ovu odluku naziva najvećom dosadašnjom prijetnjom Daytonskom mirovnom sporazumu i prenosi najave zapadnih diplomata da neće tolerirati secesionističke akcije bosanskih Hrvata. List prenosi izjavu neimenovanog zapadnog diplomata, objavljenu u zagrebačkom 'Večernjem listu', da su u pripremi sankcije protiv bosanskih Hrvata koje bi uključivale zabranu stranog ulaganja i zatvaranje zastupstava stranih kompanija na području pod kontrolom bosanskih Hrvata, kao i zamrzavanje računa onih poduzeća koje kontrolira HDZ. O mogućnosti da bivši jugoslavenski predsjednik Slobodan Milošević uskoro bude uhićen, u velikoj reportaži 'The Sunday Telegraph' zaključuje da novim jugoslavenskim vlastima neće biti nimalo lako dokazati krivnju Slobodana Miloševića. Ako je Milošević izdavao zapovjedi za zločine u Bosni i na Kosovu, odnosno za ubojstva u Srbiji, to nikada nije bilo u pisanom obliku. Kako u Jugoslaviji ne
BRITANSKI RADIO - BBC
4. III. 2001.
Emisija na srpskom jeziku
Iz tiska
'The Observer' izvješćuje o jučerašnjoj odluci Hrvatskog narodnog
sabora u Mostaru da bosanski Hrvati uspostave samoupravu u dijelu
Bosne i Hercegovine koji nadziru. List ovu odluku naziva najvećom
dosadašnjom prijetnjom Daytonskom mirovnom sporazumu i prenosi
najave zapadnih diplomata da neće tolerirati secesionističke
akcije bosanskih Hrvata. List prenosi izjavu neimenovanog zapadnog
diplomata, objavljenu u zagrebačkom 'Večernjem listu', da su u
pripremi sankcije protiv bosanskih Hrvata koje bi uključivale
zabranu stranog ulaganja i zatvaranje zastupstava stranih
kompanija na području pod kontrolom bosanskih Hrvata, kao i
zamrzavanje računa onih poduzeća koje kontrolira HDZ.
O mogućnosti da bivši jugoslavenski predsjednik Slobodan Milošević
uskoro bude uhićen, u velikoj reportaži 'The Sunday Telegraph'
zaključuje da novim jugoslavenskim vlastima neće biti nimalo lako
dokazati krivnju Slobodana Miloševića. Ako je Milošević izdavao
zapovjedi za zločine u Bosni i na Kosovu, odnosno za ubojstva u
Srbiji, to nikada nije bilo u pisanom obliku. Kako u Jugoslaviji ne
postoji program zaštite svjedoka, malo je vjerojatno da bi netko od
Miloševićevih bliskih suradnika pristao svjedočiti protiv njega. U
takvom stanju, novim vlastima bi možda bilo lakše da bivšeg čelnika
pošalju u Haag, ali ni to neće biti lako, nastavlja list, jer nova
vlast nije jedinstvena u pitanju njegova izručenja, kojem se
najglasnije protivi predsjednik Vojislav Koštunica. Tim je povodom
jedan neimenovani službenik beogradskog ministarstva pravosuđa
kazao: 'Koštunica je postao najveći Miloševićev zaštitnik'.
'The Sunday Times' piše da je pitanje Miloševićeva izručenja Haagu
dovelo do ozbiljnih podjela u DOS-u, gdje su, kako se tvrdi,
najglasniji zagovornici skorog Miloševićevog uhićenja premijer
Srbije Zoran Đinđić i ministar pravosuđa u njegovoj vladi Vladan
Batić. Pojedini ministri se pak zalažu da se prije Miloševića uhite
neki njegovi bliski suradnici i tu se, kako piše 'The Sunday Times',
najviše misli na Nikolu Šainovića i Milovana Bojića.
2. III. 2001.
Pregled tiska
'The Financial Times' piše kako Hrvati svojom najavom mogućeg
istupanja iz Federacije Bosne i Hercegovine podižu napetosti u toj
zemlji, o čemu bi se u subotu na zasjedanju trebao očitovati
Hrvatski narodni sabor BiH kojim, kaže izvjestitelj tog lista
Robert Wright, dominira HDZ Bosne i Hercegovine. List prenosi i
upozorenje Chrisa Birda iz Ureda visokog predstavnika koji je
kazao: 'HDZ dobro zna da je svaki pokušaj ustanovljavanja
takozvanog 'trećeg entiteta' u Bosni i Hercegovini protuustavan i
da krši Daytonske sporazume i tako opasnosti izlaže mirovni proces
u cijeloj zemlji'. List još piše kako je visoki predstavnik do sada
često koristio svoje pravo da smjenjuje političare koji podrivaju
mirovni proces, ali da je u slučaju čelnika HDZ BiH Ante Jelavića
oklijevao zbog potpore koju njegova stranka uživa među bosanskim
Hrvatima. 'The Financial Times' prenosi i riječi Gerlada Knausa iz
udruge Inicijativa za europsku stabilnost, koji drži kako bi
međunarodna zajednica trebala postići kompromis s bosanskim
Hrvatima, jer da postoji opasnost da se stekne dojam da je
cjelokupni ustavni ustroj usmjeren protiv Hrvata u toj zemlji.
Gotovo svi listovi pišu i o sve brojnijim špekulacijama da
predstoji skoro uhićenje bivšeg jugoslavenskog predsjednika
Slobodana Miloševića. 'The Guardian' tako javlja da su švicarske
vlasti potvrdile da su dvije tvrtke iz Grčke i sa Cipra izvezle u
Švicarsku 173 kilograma zlata iz rudnika u Boru u trenutku kada je
krajem prošle godine Milošević bio svrgnut sa svog položaja. Po
mišljenju švicarskih dužnosnika, riječ je o neuobičajenoj
transakciji, budući da se takvim poslovima dotad uobičajeno bavila
Narodna banka Jugoslavije, ali kažu kako dosad nije utvrđena
izravna veza bivšeg jugoslavenskog režima i izvoza zlatnih
poluga.
Kao što se moglo i očekivati jutrošnjim izdanjima britanskih
dnevnih listova velikog formata dominira epidemija slinavke i šapa
koja je, čini se, sada proširila na cijelu zemlju i tako dovela u
pitanje i održavanje općih izbora koje su, prema općem uvjerenju,
vladajući laburisti htjeli raspisati za 3. svibnja. Naime, kako
piše 'The Times', u situaciji kada je u mnogim područjima zemlje
ograničeno kretanje kako bi se spriječilo širenje zaraze, ministar
poljoprivrede Nick Brown je u jednom radijskom programu rekao kako
je veći dio dužnosnika izrazio mišljenje da u sadašnjoj situaciji
nema uvjeta za njih. No, iz ureda premijera u ulici Downing - piše
isti list - odmah je stiglo tumačenje da to ne znači da su svibanjski
izbori otpisani što 'The Times' tumači kao očajničku nadu laburista
da bi se zaraza na vrijeme mogla obuzdati i tako omogućilo da se
izbori održe u trenutku kada sva ispitivanja raspoloženja birača
najavljuju ponovnu uvjerljivu pobjedu Laburističke stranke.
Gotovo svi listovi pišu i o sve brojnijim špekulacijama da
predstoji skoro uhićenje bivšeg jugoslavenskog predsjednika
Slobodana Miloševića. 'The Guardian' tako javlja da su švicarske
vlasti potvrdile da su dvije tvrtke iz Grčke i sa Cipra izvezle u
Švicarsku 173 kilograma zlata iz rudnika u Boru u trenutku kada je
krajem prošle godine Milošević bio svrgnut sa svog položaja. Po
mišljenju švicarskih dužnosnika, riječ je o neuobičajenoj
transakciji, budući da se takvim poslovima dotad uobičajeno bavila
Narodna banka Jugoslavije, ali kažu kako dosad nije utvrđena
izravna veza bivšeg jugoslavenskog režima i izvoza zlatnih
poluga.
'The Times' i 'The Daily Telegraph' izvješćuju kako se ispred
Miloševićeve rezidencije u Beogradu okupilo nekoliko desetaka
njegovih pristaša kako bi, kako tvrde, ako zatreba, i oružjem
spriječili njegovo uhićenje. Njihov vođa kaže kako su Srbi s Kosova
donijeli 50 tisuća pušaka kako bi zaštitili Miloševića i da vlada
riskira građanski rat ako se odluči uhititi bivšeg predsjednika.
Nekoliko listova piše i o stanju na makedonsko-kosovskoj granici,
pa tako 'The Financial Times' i 'The Daily Telegraph' izvješćuju da
postoji opasnost od izbijanja nove krize na Balkanu nakon što su
izbili sukobi između makedonskih snaga i albanskih gerilaca koji su
preuzeli kontrolu nad selom Tanuševci na granici. 'The Daily
Telegraph' piše kako je NATO apelirao na makedonske vlasti da se
uzdrže od vojne akcije, jer iako bi unatoč rezultatima koji bi se
njome možda postigli na kraći rok, dugoročno bili samo stvorene
teški problemi.
'The Financial Times' drži da je sadašnje stanje najveća opasnost
po stabilnost Makedonije od kosovskog sukoba prije dvije godine, pa
kaže kako je nedavno potpisivanje graničnog sporazuma između
Jugoslavije i Makedonije - koji je inače jučer ratificiran u
makedonskom parlamentu - bilo ono što je albanske pobunjenike
potaklo na akciju i da prijeđu granicu.
(BBC)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE 3.
III. 2001.
Zagreb: država kao crvljiva jabuka
Jedna talijanska poslovica kaže da je državni novac kao sveta
vodica. Svatko u njega umače prste. Možda je samo ta, najšira
definicija korupcije, dovoljno široka da obuhvati ono što se
prošlih godina događalo u Hrvatskoj. U to je vrijeme sve bilo
dopušteno - naravno samo onima iz vladajućeg kruga. Prva bogatstva
stvarana su golom otimačinom novca iz državnih i javnih fondova.
Jedan od miljenika HDZ-a, počeo je, na primjer, krađom novca iz
fonda za socijalno nezbrinute. Za taj slučaj, usput rečeno, do
danas nitko nije optužen. Opljačkan je i Mirovinski fond, a samo po
onome što je uhvatila revizija, korupcionaši su grizli 10 posto
državnog budžeta. U privatizaciji je nekadašnja društvena
privreda, proglašena državnom. Odmah je nakon toga počelo
namakanje prstiju.
Je li promjena vlasti, promijenila i takvo stanje? Ministar
pravosuđa, Stjepan Ivanišević, nije zadovoljan. Na listi 90
zemalja, koje prati specijalizirana međunarodna organizacija za
korupciju, Transparenty International, Hrvatska je napredovala sa
74., na još uvijek loše 51. mjesto. 'To nam je slaba utjeha', kaže
Ivanišević. Pa ipak, mnogo je promijenila sama činjenica da je HDZ
pao s vlasti. Iako nova Vlada još nije započela sustavnu borbu
protiv korupcije, pa ni reviziju privatizacije, ona je uspostavila
drukčiju klimu u zemlji. Na primjer, više nikome ne pada na pamet da
gradi bez ikakvih dozvola i to na tuđem zemljištu. A to se radilo čak
usred Zagreba, pri čemu se vlasnicima gradilišta poručivalo kako im
je bolje da čuvaju glavu nego imovinu.
Upletenost državnih struktura u reket bila je tolika, da je
Hrvatska udruga poslodavaca javno tvrdila, kako je korupcija
najveća smetnja normalnom poslovanju. Poslodavci se, sada,
uglavnom žale na neke druge probleme. Takozvanim paketom
antikorupcijskih mjera, Vlada sada želi postići dva cilja; jedan je
osposobljavanje pravosuđa da se nosi s organiziranim kriminalom,
koji je uvijek povezan s nekim u vlasti. Zato se osniva posebno
tijelo u Državnom odvjetništvu. Drugi je cilj da se javni
službenici ne smiju istovremeno baviti privatnim biznisom, što je i
u svijetu regulirano propisima. U vladajućoj koaliciji, na to se
dosad žmirilo.
Ali jedan oblik korupcije i nova je vlast legalizirala, umjesto da
joj se suprotstavi. To je podjela javnih službi, poput plijena,
ljudima iz vlastitih stranaka. Tako je i dalje aktualna još jedna
stara mudrost, koja kaže: 'Država je poput zrelog voća; crvi su
uvijek unutra.'
(RFE)
NJEMAČKI RADIO - RDW
2. III. 2001.
Iz tiska
List 'Tagesspiegel' danas se bavi izjavom predsjednika HDZ BiH i
člana predsjedništva BiH Ante Jelavića u Busovači, kada je izjavio,
da 'od danas bosansko-hrvatska federacija je jedna bosanska
tvorevina bez Hrvata'. Komentator lista 'Tagesspiegel' dodaje da
ukoliko bi se bosanski Hrvati privrženi HDZ-u na sutrašnjem skupu
zaista odlučili prekinuti zajedničku suradnju s bošnjačkim dijelom
u Federaciji i odlučili se za treći entitet u okviru Bosne, tada bi
model Bosne bio ugrožen, jer prema Daytonu iz 1995. godine, Bosna je
multietnička država s tri nacionalne skupine.
Muslimani, Srbi i Hrvati koji su zbog rata postali neprijatelji
trebali bi se sada zajednički boriti za mirnu budućnost. Od kraja
1996. godine se oko 30 tisuća SFOR-ovih vojnika iz više od 30 država
i oko 40 tisuća suradnika međunarodnih organizacija brine o miru na
Balkanu. Ali to je protektorat - konstatira komentator
'Tegesspiegela' dodaje da su se suradnici visokog predstavnika
međunarodne zajednice u BiH Wolfganga Petritscha trudili su se da
ne predaju veliku važnost nedavnim Jelavićevim izjavama. Hrvatski
predsjednik Stipe Mesić je još u prosincu 1999.godine najavio
smanjivanje financijske potpore hrvatskoj komponenti u vojsci
federacije i pozvao je bosanske Hrvate na suradnju s međunarodnim
organizacijama. Međutim, posljednju riječ ima visoki predstavnik
međunarodne zajednice u BiH Wolfgang Petritsch koji je ovlašten
blokirati svakog političara koji ne provodi dogovoreno u Daytonu. U
tom smislu je on već reagirao smjenjivanjem političara iz sva tri
naroda. To su bili svi oni koji su se protivili povratku izbjeglica
i vraćanju zaposjednutih područja, piše 'Tagesspiegel'.
List 'Tages Anzeiger', objavljuje tekst o krizi na jugu Srbije i
piše da je NATO-va čizma upravo zbog američke politike duboko
zaglibila u balkansku močvaru. A o nekom povlačenju još godinama ne
može biti ni govora. To su zapadni političari već objasnili svojim
građanima. NATO misija na Kosovu se tek nalazi pred najvećim
izazovima. Zapadni vojnici koji su od strane kosovskih Albanaca
najprije bili slavljeni kao osloboditelji, mogli bi uskoro naći u
ulozi neprijatelja. Njima prijeti da se nađu između fronti u
trokutu između Kosova, južne Srbije i Makedonije. U tom području su
velikoalbanski nacionalisti počeli crtati novi zemljovid. NATO-ov
odgovor na aktivnosti ekstremista mjesecima je izostajao. Ali i
pojačanim vojnim naporima protiv ubilačkih namjera zapadne
postrojbe ne mogu osigurati granice Kosova prema Makedoniji i
južnoj Srbiji. Neprohodno područje pogodno je samo gerilcima.
Ključna točka aktualnih problema na Balkanu pitanje je državne i
međunarodno-pravne budućnosti Kosova. Što dulje Zapad odlaže
rješavanje ovog političkog pitanja, utoliko je lakše ekstremistima
da, zahvaljujući stanju, dobiju i profit i utjecaj i moć. I to ne
samo na albanskoj strani, piše list.
Druga tema o kojoj pišu njemački komentatori u današnjim izdanjima
njemačkih novina je službeni njemački stav prema planiranom
američkom proturatkeni obrambenom raketnom sustavu. 'Dresdener
Neuesten Nachrichten' piše da staro pravilo oportunizma, koje
Gerhard Schroeder sada primjenjuje na američki raketni sustav, je
da ako nešto ne možeš spriječiti, onda u tome sudjeluješ. Iz
novootkrivene želje saveznog kancelara za sudjelovanje u
proturaketnom sustavu može se nazrijeti da je sustav crveno-zelena
koalicija svom snagom kritizirala, ali bez uspjeha. Ono što joj, s
obzirom na to, sada još samo preostaje je procjenanužnosti ?
pragmatizam, dakle. Je li to razlog promjene mišljenja? To bi bilo
shvatljivo. Samo, Schroeder prikriva dvije stvari: prvo, da je ono
što se iz Berlina do sada na tu temu moglo čuti je više izgledalo kao
potiho gunđanje podređenog nego jasna kritika. Drugo, argument da
bi distanciranje proturaketnog obrambenog sustava moglo imati
opasne posljedice za tranatlantske veze, postavlja stvari naopako.
Jer upravo svojevoljno i samostalno djelovanje Sjedinjenih Država
predstavlja problem za savez, zaključuje komentator lista
'Dresdener Neuesten Nachrichten'.
U komentaru o uspostavi diplomatskih odnosa između Njemačke i
Sjeverne Koreje berlinski 'Tagesspiegel' konstatira da je ledeno
hladni rat u Aziji završen. 'Sunčev sjaj' - tako na jugu
podijeljenog poluotoka zovu zbližavanje dvije Koreje. Normalno je
da i druge države sada podržavaju ovo popuštanje napetosti između
dvije države ? uspostavom diplomatskih odnosa s obje strane. I to
upravo Europa, a ne samo Sjedinjene države. (...) Iskustva
Njemačke, zemlje koja je i sama prošla kroz višegodišnje iskustvo
podijeljenosti, svakako su dobrodošla. Šteta je samo što zemlje
članice EU-a ponovno nisu uspjele dogovoriti oko zajedničkog
djelovanja, drži berlinski 'Tagesspiegel'.
(RDW)
GLAS AMERIKE - VOA
2. III. 2001.
Kako sa Sadamom - rasprava o američkoj politici prema Iraku. Prilog
Eda Warnera.
Za američku vladu Irak predstavlja jedan od glavnih
vanjskopolitičkih izazova. Američko ratno zrakoplovstvo nedavno
je napalo vojne ciljeve u blizini Bagdada, u sklopu zaštite zone
zabrane leta nad dijelovima Iraka. S druge strane, Washington
razmatra ublažavanje sankcija protiv režima Sadama Huseina. O
američkoj politici prema Iraku raspravljalo se nedavno na panelu
Instituta Cato održanom u Washingtonu. Sudionici su govorili o nizu
opcija - od oružane intervencije do započinjanja pregovora s
iračkim vlastima.
Rat protiv Sadama Huseina nije gotov, drži stručna suradnica za
Srednji istok Laurie Mylroie. 'Okončajmo ga, pa čak i slanjem
američkih kopnenih postrojbi, bude li to potrebno,' kaže gospođa
Mylroie. Ona tvrdi da je upravo Sadam Husein odgovoran za
terorističke napade na američke ciljeve, uključujući i podmetanje
bombe u newyorškom World Trade Centru početkom 1993.
= Problem će se riješiti kada se otarasimo Sadama. Uvjerena sam da
bi on vrlo brzo bio uklonjen kada bi naoružali iračku oporbu i
pomogli joj našim ratnim zrakoplovstvom. Ako ga ne uklonimo, on će
nastaviti s ratom protiv nas jer se želi osvetiti - smatra ova
američka analitičarka.
'Ako Sadama Huseina motivira osveta, zašto ga onda stalno izazivamo
- upitao se Edward Peck, koji primjećuje da američki i britanski
zrakoplovi gotovo svakodnevno napadaju iračke ciljeve:
= Napadamo mi njih, a ne oni nas. Ako prestanemo s bombardiranjem, a
gospodarski embargo protiv Iraka učinimo selektivnijim - možda nas
irački režim ne bi više ugrožavao. Jer njihovu reakciju upravo
izazivaju naše zračne snage nad Irakom.
Bivši američki veleposlanik u Iraku Edward Peck drži da bi
svrgavanje Sadama Huseina dovelo do kaosa. Zemlja bi se raspala,
njezini bi se dijelovi sukobili, što bi štetilo stabilnosti cijelog
područja. Nakon deset godina sukoba i sankcija, zašto ne počeli
pregovarati sa Sadamom - pita se Edward Peck. Jer, kaže on,
Washington na svjetskoj pozornici pregovara s raznim političarima,
a ne samo s onima s kojima se politički slaže.
Direktor Odjela Instituta Cato za proučavanje vojnih pitanja Ivan
Eland drži da je problem Iraka preuveličan. Sadam Husein ne
predstavlja tako veliku prijetnju, njegovi su susjedi od njega
nekoliko puta jači, tvrdi on:
= Članice vijeća za suradnju u Perzijskom zaljevu, posebice
Saudijska Arabija, gospodarski i vojno su nekoliko puta jače od
Iraka. Saudijci imaju jedan od najvećih vojnih proračuna na svijetu
- gotovo 22 milijarde dolara. Irački vojni proračun iznosi 1,4
milijarde dolara. Znači da je saudijski gotovo 16 puta veći.
Američka vojna zaštita Saudijske Arabije omogućava Saudijcima da
novce troše na druge stvari. Ja mislim da se ravnoteža moći u regiji
može postići i bez američke intervencije - tvrdi gospodin Eland.
On je također podsjetio da Izrael, jedina nuklearna sila Srednjeg
istoka, raspolaže s oko 200 nuklearnih bombi, što bi Irak trebalo
odvratiti od bilo kakve pomisli o napadu. Ivan Eland drži da se
Izrael može sam obraniti. Zbog toga nije potreban pritisak
židovskih organizacija u Sjedinjenim državama - koje se zauzimaju
za još veću američku pomoć Izraelu. Ovaj stručnjak za Srednji istok
kaže da nije dobro kada je američka politika koncentrirana
isključivo na jednu osobu, u ovom slučaju na Sadama Huseina. 'Ako
prestanemo o njemu mnogo razmišljati, možda će se i prijetnja koja
dolazi iz Bagdada smanjiti', smatra Ivan Eland.
(VOA)
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
4. III. 2001.
Strah od zaokreta Washingtona
"Predstoji li dramatični zaokret u američkoj balkanskoj politici
pod novom vladom? I hoće li možda već u dogledno vrijeme iz
Washingtona doći zapovijed za povlačenje američkih postrojba
razmještenih u Bosni i Hercegovina i na Kosovu?
Dana H. Allin, stručnjak za Balkan i suradnik uglednog londonskog
Međunarodnog instituta za strategijske studije, za sada ne vidi
nikakvih naznaka radikalne promjene smjera. Ministar vanjskih
poslova Colin Powell za to mu je krunski svjedok. On je prošloga
tjedna uvjeravao europske NATO-ove saveznike: 'Zajedno smo išli
onamo, zajedno ćemo i otići'.
No izjave suradnika Bushove ekipe tijekom američke izborne borbe o
jednostranom povlačenju američkih vojnika s Balkana dakako su
uznemirile jugoistočnoeuropske zemlje, potvrđuje Allin. Na
predavanju u Austrijskom institutu za međunarodnu politiku,
analitičar je te izjave ponajprije pojasnio različitim sklonostima
američkih demokrata i američkih republikanaca o pitanjima vojnih
intervencija u inozemstvu.
Pod predsjednikom Clintonom koncept 'liberalnog
intervencionizma' doživio je veliki procvat. Naprotiv,
predsjednik George W. Bush naginje u republikanskoj stranci
tradicionalno udomaćenom 'konzervativnom skepticizmu', ali ne i
izolacionizmu: 'Washington pod Bushom jednostavno više neće
intervenirati u svakom sukobu, makar on izazivao velike patnje i
bijedu', proriče Allin.
Osim toga je novi američki ministar obrane Donald S. Rumsfeld
naložio veliku inventuru cijelog američkog obrambenog aparata.
Rezultat te inventure moglo bi biti dubokosežno prestrukturiranje
američkih oružanih snaga. Možda za nekoliko godina za intervencije
poput one na Kosovu jednostavno više neće biti dovoljno vojnika i
odgovarajuće opreme. Što se tiče daljnjeg angažmana na Balkanu,
bitno je i kako će na posljetku završiti dvoboj između dvojice
'velikih igrača' u formuliranju američke vanjske i sigurnosne
politike - ministra vanjskih poslova Powella i šefa Pentagona
Rumsfelda. Iako Powell Europljanima za sada jamči stalan angažman
SAD-a, Rumsfeld u to nipošto nije uvjeren. Osim toga, kako je Allin
saznao iz vlastitih razgovora s američkim časnicima razmještenima
u Europi, akcije na Balkanu među američkim vojnicima nisu posebno
omiljene. No ministru obrane kao i predsjedniku, osobito je stalo
baš do morala postrojbe" - piše novinar lista b. b.
NJEMAČKA NOVINSKA AGENCIJA - DPA
4. III. 2001.
Bosansko-hrvatski čvrstorukaši proglasili autonomiju
"Hrvatski čvrstorukaši u Bosni i Hercegovini proglasili su
vlastitu autonomnu vladu i više ne priznaju središnju vladu u
Sarajevu. 'Svehrvatski sabor' više od 500 političara i
gospodarskih predstavnika u subotu je u Mostaru istodobno zatražio
preoblikovanje države u saveznu republiku i široku regionalizaciju
vlade. Čvrstorukaši time kao dosadašnjim vrhuncem svojega smjera
sukobljavanja prihvaćaju kršenje mirovnoga sporazuma iz Daytona.
Oko tri tisuće simpatizera poduprlo je tu odluku prosvjedima.
Ured glavnog koordinatora za mirovnu pomoć (OHR) Wolfganf
Petritsch osudio je izjavu, ali nije ulazio u pojedinosti.
Predsjednik susjedne Republike Hrvatske Stipe Mesić kritizirao je
samovladu. 'Hrvati u Bosni i Hercegovini žele razbiti zemlju',
rekao je.
Čvrstorukaši su međunarodnim organizacijama dali 15 dana za
razmišljanje. 'Hrvatska samovlada ne priznaje autoritet Bosne i
Hercegovine ni (muslimansko-hrvatske) federacije', rečeno je u
jednoglasno usvojenom dokumentu. Za sada bi trebalo vladati
'vijeće svih općina' Hrvata. 'Svehrvatski sabor' istodobno je
hrvatsku komponentu u federacijskoj vojsci zadužio da i u
prijelaznom razdoblju osigura sposobnost funkcioniranja.
Promatrači su to razumjeli kao zahtjev za izdvajanje iz zajedničke
vojske s muslimanima.
Bosna se po mirovnom sporazumu iz Daytona sastoji od srpske
republike i muslimansko-hrvatske federacije u kojoj nacionalna
hrvatska stranka zahtijeva za sebe više prava. Autonomija bi
trebala vrijediti u područjima s većinskim hrvatskim
stanovništvom.
Pozadina napetosti su promjene izbornoga prava provedene u
listopadu 2000. pod vodstvom OESS-a. Nacionalistička bosansko-
hrvatska stranka HDZ BiH odmah je izjavila da je zbog promjena
izbornoga prava zakinuta. U međuvremenu su se i u međunarodnim
krugovima pojavile dvojbe u promjene izbornoga prava."
AUSTRIJA
DIE PRESSE
5. III. 2001.
Bosna: Hrvati proglasili vlastitu vladu
"Sabor hrvatskih nacionalista u Bosni i Hercegovini proglasio je
vlastitu vladu i time prekršio mirovni sporazum iz Daytona iz 1995.
godine. 'Hrvatska samovlada ne priznaje autoritet Bosne i
Hercegovine ni bošnjačko-hrvatske federacije', kaže se u dokumentu
za vikend jednoglasno sačinjenog zaključka 'svehrvatskog
kongresa'.
Zapad koji želi očuvati jedinstvo federacije Hrvata, muslimana i
Srba u Bosni i Hercegovini, osudio je taj korak. Da su zaključci
kongresa nelegalni i da krše zakon i mirovni sporazum iz Daytona,
izjavio je jedan glasnogovornik međunarodnog dužnosnika za Balkan
Wolfganga Petritscha. Austrijanac Petritsch još je ranije
hrvatskim vođama zaprijetio da će ih u slučaju pokušaja stvaranja
vlastite uprave udaljiti s njihovih političkih dužnosti cjelovite
države", izvješćuje list.
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
4. III. 2001.
Rim protiv regija
"Dragi uredniče, Europska Unija ulazi duboko u prostor nacionalnih
nadležnosti i ne štedi one regionalne. Odluka vlade u Rimu da
zabrani narodne referendume glede 'devolution-a' koje su
predložile pokrajine Veneto, Pijemont i Lombardija još više slabi
autonomiju tih regija. Sadašnji uspjeh zemalja Unije, kao
primjerice Finske i Irske, koje nisu veće od prosječne veličine
neke europske regije, pokazuje kako se u doba globalizacije tim
politički manjim entitetima, koje znaju kako biti bliže građanima i
mogu računati na dobro ukorijenjen identitet, otvaraju velike
perspektive. To vrijedi poglavito za regije koje su u stanju, u
kontekstu jednog šireg državnog prostora, ispuniti traženja
samouprave za određene kulturalne i jezične skupine.
Nije slučajno što od kraja Drugog svjetskog rata do danas nikada
nije prestao rasti broj europskih zemalja koje su, ostavljajući za
sobom centralizirane državne modele, izabrale regionalne
autonomije, ne samo lokalne nego i zakonodavne.
Jedna za drugom, zemlje među kojima su Italija, Španjolska, Velika
Britanija gledale su na Njemačku i Austriju kao na modele za
oponašanje.
Njihovo potvrđivanje i rastući interes za te institucionalne
modele, makar bili u različitim povijesnim kontekstima, potvrda je
da se nalazimo pred jednom povijesnom tendencijom.
To ne isključuje pitanje da odnos regija koje imaju zakonodavnu
vlast, bilo s državom kojoj pripadaju, bilo s Europskom Unijom,
dobiva neke očito osjetljive i složene aspekte. Više nego od prava,
razlozi te složenosti ovise o povijesti.
Kao što je poznato, veći dio sadašnjih europskih država je zbroj
starih 'domovina' koje su u njih okupljene katkad sporazumno katkad
silom. Često, mada ne uvijek, današnje regije podudaraju se u
cijelosti ili velikim dijelom s tim starim 'domovinama', na koje
centralističke državne vlasti gledaju s velikim nepovjerenjem i
drže ih pod pravnim nadzorom. U tom kontekstu na taj legitiman
izravan odnos između regija i Unije nerijetko središnje vlasti ne
gledaju blagonaklono, utoliko više što danas međuregionalne
gravitacije često pokazuju veće potencijale od državno-
nacionalnih entiteta.
S druge strane, uzdizanje snažnih regionalnih vlasti u Europi ovih
godina ovisi ne od možebitnog zajedničkog projekta regionalnih
političkih skupina nego upravo od povijesne tendencije: očito
živimo u doba tranzicije od Europe država na Europu u kojoj će
ponovno postojati, kao što se u više puta dogodilo u povijesti,
jedna mreža različitih protagonista, nadnacioanlnih,
nacionalnih, regionalnih, lokalnih: mreža koja će na pozitivan
način predstavljati odgovarajući odraz sve snažnijeg kulturalnog i
gospodarskog policentrizma koji obilježava post-moderno doba u
koje svijet ulazi. Radi se, dakle, o tome da se ta faza živi na
pozitivan način, smanjujući u najvećoj mjeri moguće trvenja. U toj
perspektivi kriterij temeljnog odnosa mora biti načelo istinski
shvaćenog ispomaganja.
To načelo koje, vrijedi ponoviti nema nikakve veze s
'decentralizacijom' niti s 'sudjelovanjem', vodi
institucionalnim sustavima koji su dijametralno suprotni onima
koji su prevladavali na našem kontinentu od Francuske revolucije do
pada Berlinskog zida: novim sustavima u kojima je sloboda
djelotvorni temelj odnosa ne samo između raznih razina vlasti, nego
još više između građanskog društva i cjelokupne sfere političke
vlasti.
Ne čudi što postoje golemi otpori od strane vladajućeg sustava
spram zaokreta koji stvara rješenje s kontinuitetom spram razvoja
koji je trajao dva stoljeća.
Pa ipak osjećamo obvezu odlučno nastaviti našim putem prema Europi
regija: taj je zaokret više nego ikad žuran ako ne želimo da Europa
jednog dana na kraju sliči na starog dinosaura nesposobnog
prilagoditi se promijenjenom stanju okoliša.", pišu Erwin Teufel
premijer Baden-Wuerttenberga, Roberto Formigoni, predsjednik
regije Lombardija, Jordi Pujol predsjednik katalonske vlade.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
2. III. 2001.
Blair i Bush
"George W. Bush inaugurirao je svoj odnošaj s Europom slažući se,
izgleda, s Tonyem Blairom glede većine ključnih pitanja oko kojih
se SAD i Europa ne slažu. Unatoč velikoj zabrinutosti u njegovoj
stranci i Pentagonu glede neovisne europske obrambene sile,
predsjednik Bush krajem prošlog tjedna je iznenađujuće srdačno
prihvatio tu inicijativu, kakvom mu ju je opisao britanski
premijer. Blair je, pak, u potpunosti prihvatio američku želju za
realizacijom raketne obrane, kakvom mu ju je opisao Bush.
Iskazivanje međusobne potpore na njihovom prvom sastanku za oba je
bilo od političke koristi. No oba bi isto tako mogla otkriti i kako
je pretakanje riječi u djela teže.
Taj bi se izazov mogao pokazati većim za Blaira. Čelnika
Laburističke stranke suparnici konzervativci napadaju zbog
činjenice da se složio s planom Europske Unije za obrambenu silu, a
on je, pak, želio okončati neugodno ispitivanje Ministra obrane
Donalda Rumsfelda. Tako je obećao da će sudjelovati samo u
humanitarnim i mirotvornim misijama za koje se NATO savez odlučio
da ih neće provoditi, i da zapovjedničke i operacije planiranja
takve vojne sile EU-a neće biti odvojene od onih NATO-a.
U takovim uvjetima, sila bi zaista mogla 'imati mnogo smisla za našu
zemlju', kako je to Bush pun entuzijazma bio kazao. No kako su u
međuvremenu konzervativci istaknuli, to nisu isti uvjeti koji se
nalaze u planu EU-a; u njenim aneksima se podupiru aspiracije
Francuza da operacije vojne sile EU-a budu planirane i da njima bude
zapovijedano isključivo unutar EU-a. Slično tako, Blairova opća
potpora zamisli 'obrambenog sustava' protiv oružja masovnog
uništenja ovisi o Bushovom obećanju opsežnog 'procesa
savjetovanja', što je obećanje koje će Britanci bez sumnje smatrati
prekršenim ako SAD odluči realizirati raketnu obranu unatoč
nastavku protimbe Europljana.
Britanski dužnosnici tvrde da je Blair siguran u to da će njegova
vizija europske obrane prevladati; Bush je, sa svoje strane, kazao
kako ne sumnja u to da saveznike može utjeriti da pristanu na
raketnu obranu. Ako su oboje u pravu, sastanak koji je održan
prošlog vikenda mogao bi označiti početak sigurnosnog odnošaja
između SAD-a i Europe koji bi bio prikladan za novo stoljeće. Ako
ne, između Londona i Washingtona bi moglo biti gorkih uzajamnih
optužbi, a njihovi bi politički čelnici mogli pretrpjeti ozbiljnu
političku štetu", stoji u uvodniku Washington Posta a prenosi
list.
THE NEW YORK TIMES
2. II. 2001.
Kosovska granica - ničija zemlja
"NATO prihvaća realan pristup složenom problemu duž granice između
Kosova i Srbije. Naoružani albanski separatisti mjesecima
iskorištavaju razvojačeno područje na srbijanskoj strani granice
za izvođenje napada na srbijansku policiju i civile. NATO je sada
spreman početi povlačiti se iz te zone, dopuštajući postupni
povratak srbijanskim vojnicima. No NATO ustraje i na tome da
Beograd prvo ispuni niz političkih i vojnih uvjeta koji su
zamišljeni tako da štite prava albanskih civila koji žive u
problematičnom području granice. Državni tajnik Colin Powell je
tijekom svog posjeta Bruxellesu ovoga tjedna izrazio američko
odobrenje, 'u načelu', ovog pristupa.
Razvojačeno područje stvoreno je nakon što su kampanjom
bombardiranja NATO-a s Kosova prije 21 mjesec istjerane srbijanske
vojne snage. Željeli su se spriječiti sukobi između Srba u
povlačenju i mirotvornih snaga NATO-a koje su ulazile na Kosovo.
Razvojačeno područje ne postoji više iz tog razloga. Osim toga,
područje granice, kojim ne ophodi ni NATO ni srbijanske vojne
ophodnje, kao sigurno utočište koriste albanski separatisti koji
pokušavaju preuzeti kontrolu nad obližnjim područjem Preševske
doline, u kojem većinsko stanovništvo čine Albanci.
Jasno je da NATO ne bi trebao pružati sigurno utočište albanskim
teroristima. No prije nego što se srbijanskim snagama omogući
povratak u područje, Beograd mora popraviti svoje odnošaje s
albanskim stanovnicima Preševske doline. Pod Miloševićevom
diktaturom Albanci su sustavno isključivani iz lokalnih vladinih
tijela te policijskih snaga. Čak i sada, pod novim čelništvom u
Beogradu, srbijanska vojska tenkove drži odmah izvan
demilitarizirane zone i sprema se povesti 'antiterorističku'
kampanju koja za cilj ima zastrašiti lokalno albansko civilno
stanovništvo.
Srbijanska demokratska vlada predlaže neke pomirbene korake, kao
što je priključivanje više Albanaca u lokalne snage policije u
Preševskoj dolini. No NATO traži više, posebice povlačenje tenkova
i odbacivanje predloženih 'antiterorističkih' mjera. Ako Beograd
poduzme te dodatne korake, NATO bi se trebao početi povlačiti iz
razvojačenoga područja", stoji u uvodniku lista.
Pretjerano naoružani
"Objava predsjednika Busha prigodom njegova prvog obraćanja
Kongresu da je vrijeme da se 'odbace relikvije Hladnog rata a naše
vlastite nuklearne snage reduciraju kako bi održavale današnje
potrebe' važan je korak u pravom smjeru.
Rizik nuklearnog napada još uvijek predstavlja jedinu prijetnju
našem opstanku. Provedba oštrih rezova u globalnom nuklearnom
naoružanju ključno je za naš nacionalni interes. No još od 1991.
godine, kada je sporazum poznat kao Start I potpisan, smanjenja
nuklearnih arsenala u Washingtonu i Moskvi zaustavio je
demokratski predsjednik koji se bojao političkih posljedica
'unilateralnih' smanjenja, zajedno s republikanskim Kongresom
koji je izmijenio federalni zakon kako bi spriječio sadašnjeg
predsjednika da ode ispod razina propisanih sporazumom Start I.
Rezultat je slijedeći: naš arsenal je sasvim iznad razina koje su
potrebne za uništenje ikoje nacije koja prijeti SAD-u. Trenutno
imamo 7.200 strateških bojnih glava koje bi mogle biti lansirane
protiv bilo kojeg potencijalnog neprijatelja. (...)
Zadržavanje pretjerano velikog broja strateškog oružja ne samo da
je za američke porezne obveznike skupo, Ruse tjera da održavaju
strateški i taktički arsenal koji sasvim nadmašuje ono što oni sebi
mogu priuštiti. Ruski vojni čelnici potiču svoje političke čelnike
da smanje arsenal na tisuću bojnih glava ili manje iz ovog istog
razloga.
Jedan od razloga zbog kojeg Kongres nije izvršio pritisak s ciljem
većih smanjenja nuklearnog arsenala jest taj da članovi Kongresa
nikada nisu vidjeli planove za ciljanje raketama, koje je razvila
vojska po naputcima predsjednika. U Senatu sam dvanaest godina
(...) neuspješno pokušavao dobiti ove informacije. Zapravo, nisam
uspio pronaći niti jednog člana Senata koji jest. Bush bi trebao
narediti svojim vojnim zapovjednicima da izvijeste članove
Kongresa o ovim planovima.
Ne sumnjam da bi predsjednik Bush dobio potporu i republikanaca i
demokrata da se zna više detalja. Zemljovid Rusije koji bi
sadržavao na tisuće crvenih krugova koji bi, pak, označavali
nuklearnu detonaciju uvjerljivo bi ilustrirao opseg pretjerano
velikog nuklearnog arsenala kojim raspolažemo.
Osim smanjenja arsenala, Kongres mora proširiti i Nunn- Lugarov
program za smanjenje nuklearne prijetnje. U sklopu ovog programa,
Rusija je dobila oko 450 milijuna dolara godišnje za reduciranje
nepotrebnih nuklearnih materijala na siguran i brz način. No, ovaj
je program imao tek djelomičnu podršku Kongresa, što se mora
izmijeniti.
Trebali bismo osigurati mnogo više novca da pomognemo Rusiji
riješiti se nuklearnog oružja(...). Predsjednik Bush izrazio je
podršku za ovaj plan tijekom svoje predsjedničke kampanje. Sada je
vrijeme da u svezi s time učini i nešto konkretno. Ako izvrši hitno i
znatno smanjenje američkog nuklearnog arsenala i počne se zalagati
za širenje Nunn- Lugarovog programa, naciji i svijetu će učiniti
veliku uslugu", piše Bob Kerrey, bivši senator SAD-a.
FRANCUSKA
LIBERATION
3.-4. III. 2001.
Švicarci misle da Bruxelles može čekati
"Vjeruje se da će ovog vikenda dvoje od troje Švicaraca odbaciti
zamisao o brzom prijamu u Europsku uniju. Ako su zadnja
istraživanja točna, birači će dati povjerenje tradicionalnim
izolacionistima nepokolebljivo sumnjičavim prema Europi i vladi
koja će se na referendumu također odlučiti za 'ne'. Bern nipošto
nije htio ovaj referendum koji na svjetlo dana iznosi njegova
proturječja. No, izravna demokracija obvezuje, i mala je skupina
pristaša Europe prisilila Savezno vijeće da se očituje. Po cijenu
bolnog poraza u nedjelju. Uostalom, bio je to cilj organizatora
kampanje prije referenduma, kao što ističe jedan među njima,
Francois Cherix: 'Mi u Švicarskoj smo prvaci u zaobilaženju raspra.
Zahvaljujući nama, raspra o Europi se dogodila. Krinke su pale:
vlada doista više ne želi ući u Uniju.'
Savezno vijeće, koje je zapravo u nezgodnom položaju, 'ima malih
problema s obavješćivanjem', priznaje švicarski ministar vanjskih
poslova Joseph Deiss. Jer, ono mora istodobno govoriti kako je
ulazak i dalje njegov 'strateški cilj' i odbijati da prijeđe na
djelo. 'Proeuropljane treba zaštititi od njihovih ambicija', kaže
ministar gospodarstva Pascal Couchepin. Ukratko: žurimo polako
prema Bruxellesu, dok javnost ne sazrije. U protivnom, za četiri do
pet godina, nakon pregovora s EU-om, švicarski će građani na novom
referendumu odbaciti ulazak, što će ga odgoditi do grčkih kalenda.
U stvari, suzdržanost vlade tumači se uglavnom protivljenjem
gospodarstvenih krugova. Možemo li se tomu čuditi, kad se banke -
koje privlače 40 posto privatnog imutka u svijetu i čine 40 posto
nacionalnog bogatstva - boje europskog pritiska u svezi s ukidanjem
bankovne tajne? Ovih su dana banke dobile potporu u njihovu
odbacivanju Europe. Nakon kobnog francuskog parlamentarnog
izvješća u kojemu se upozorilo na hinjenu borbu švicarskog
financijskog središta protiv pranja novca, europski je povjerenik
Chris Patten oštro upozorio vlasti i zaprijetio 'ozbiljnim
negativnim posljedicama' ako Švicarska ne bude više surađivala u
svezi s krijumčarenjem i oporezivanjem ušteđevine.
Kada je riječ o drugim područjima gospodarstva, ona su nakon
bilateralnih sporazuma s Bruxellesom iz 1999. izgubila svaki
interes da uđu u Europu. 'Zahvaljujući tim sektorskim sporazumima,
kaže Francois Cherix, gospodarstveni su krugovi imali sve što su
htjeli od Europe a da nisu morali kupovati ulaznicu. Zbog toga nema
stvarnog pritiska na vladu radi ulaska.' Dvojeći da jasno i glasno
kaže kako se Švicarska osjeća dobro izvan Unije, vlada ostaje na
polju europske politike sve dok to traži nacionalni interes. 'Vlada
ne želi progutati čitav europski jelovnik, ona želi jesti po
izboru', kaže politolog Rene Schwok. Od čitavog niza tema -od
ljetnog vremena do kravljeg ludila - Švicarska se zapravo u svojim
odlukama povodila za odlukama petnaestorice.
'Europuževi', kako zovu pristaše vladina stajališta, ističu
nedostatke ulaska u EU: povećanje PDV-a, povećanje kamatnih stopa,
uz opasnost da se izazove 'recesija' i žrtvovanje švicarskog
franka. Prosječni eurofobi zapjevali su dobro znane pripjeve
protiv bruxelleske hidre: Europa će pogaziti švicarski suverenitet
i neutralnost, ugušiti izravnu demokraciju, sjesti za vrat
poreznim obveznicima, nametnuti pogibeljne sustave izobrazbe i
zdravstva i izopačiti ponosit švicarski identitet.
Pa ako se zemlja u nedjelju nađe podijeljena na govornike
francuskog jezika - većinom proeuropski raspoložene - i njemačkog -
koji su veći protivnici Europe - neki, poput Maximiliana Reimanna,
zastupnika UDC-a (nacionalistička desnica, glavna stranka u
Švicarskoj), već imaju odgovor: 'Ako se francuski dio Švicarske
bolje osjeća u velikoj Europi gdje su prosječni prihodi po
stanovniku manji, gdje su veće kamatne stope i nezaposlenost, gdje
je PDV najmanje 15,6 posto, gdje će se švicarski franak zamijeniti
eurom koji gubi brzinu, a porezni će obveznici ipak morati plaćati
milijarde, onda ih njemački dio ne treba u tomu sprječavati'", iz
Ženeve izvješćuje Pierre Hazan.
L'EXPRESS
1. III. 2001.
Velika prekretnica
"Nadnevak nije bio točan. Hladni rat nije se završio ni 1989. s
padom Berlinskog zida, ni 1991. s raspadom SSSR-a. Tek sada, 2001.
izlazimo iz njega, u godini kada Sjedinjene Države i Europa
započinju pogađanje koje će odrediti poslijesovjetsku ravnotežu.
Na Zapadu, Amerikanci. Od sredine 80-ih sanjaju - tada se govorilo o
'zvjezdanom ratu' - o uspostavi sustava za proturaketnu obranu koji
je populariziran putem crtanih filmova iz Pentagona. Tu su se mogle
vidjeti američke rakete koje u letu pogađaju neprijateljske
rakete. Ta tehnologija zapravo nije bila dovršena. A i da je bila,
Sovjeti ne bi dopustili Ronaldu Reaganu da je primijeni, i samo je
izlaganje tog plana poticalo Moskvu na razmišljanje.
Budući da je SSSR-u dala do znanja koliko kasni, potaknula je
Gorbačova da pokrene pregovore o smanjenju naoružanja i da se
pokuša dogovoriti s Europljanima. Zvjezdani je rat toliko pridonio
slomu SSSR-a, da ga George Bush danas ponovno izvlači iz ladice pod
nazivom NMD, Nacionalna proturaketna obrana.
Premda nije pouzdana, tehnologija je postala vjerodostojna i
Amerikanci vide tri prednosti tog 'štita' koji su odlučili
izgraditi. Prva je što bi doista mogao štititi od nove prijetnje
nekontroliranih, tzv. lupeških država od kojih će mnoge uskoro
imati rakete velikog dometa.
Druga je prednost što bi jačanje te prijetnje dalo iznimno snažan
poticaj istraživanju i vojnoj industriji, što bi se u carstvu
liberalizma mogao primjenjivati keynesianizam, poticao bi se slab
rast i sačuvale mnoge civilne stečevine. To se to više dade
obraniti, što, kada jednom budu zaštićene od svega, Sjedinjene
Države više neće biti velesila, već gospodari svijeta, a to je treća
prednost.
Jedini je nedostatak što se Europa, Kina i Rusija protive, jer bi
američki štit potaknuo ponovnu strahovitu utrku u naoružanju,
poništio nuklearnu prednost i tako isključio sile koje ga
posjeduju. SAD bi, očito, mogao primijeniti silu. Tko bi ga mogao
spriječiti? Nitko, ali, osim što bi za to trebalo prekršiti
međunarodne sporazume, zašto se ljutiti, kada je moguć dogovor?
Na istoku, Europska unija želi potvrditi svoju neovisnost
razvijajući u sklopu NATO-a samostalne obrambene snage. Washington
se tomu protivi, ali kako će Amerikanci spriječiti Europljane da
ostvare francusko-njemačko-britansku zamisao? Mogu je samo
kočiti, premda bi od nje mogli načiniti sredstvo za razračunavanje
- europska obrana protiv proturaketne obrane.
To se i priprema. SAD i Europa ojačat će svoju moć, ostavljajući iza
sebe Kinu, ostatak svijeta i Rusiju. To je izvrsno na papiru. U
stvarnosti, moguća je uspostava dvaju protivničkih blokova. Ako se
Europa ne potvrdi kao arbitar, kao treća sila između SAD-a i trećeg
staleža u svijetu, bit će to igranje s vatrom", piše Bernard
Guetta.
SLOVENIJA
3. III. 2001.
Mala schengenska škola
"Tko želi imati klub za izabrane, mora ispred vrata postaviti
redara. Talijanima je to potpuno jasno, pa zato stvaraju histeriju
zbog neizabranih koji prodiru u njihov dio Schengenske Europe preko
albanskog, hrvatskog ili slovenskog teritorija.
Ministar Enzo Bianco zato je početkom tjedna iskoristio činjenicu
da je predsjedavao milanskom sastanku kolega ministara pravosuđa i
unutarnjih poslova iz skupine G-8. Predložio je osnivanje
nacionalno miješanih europskih policijskih postrojba na vanjskim
granicama EU. Ne mislim na tisuće francuskih policajaca na
talijanskoj granici sa Slovenijom. Bilo bi ih dovoljno deset, kao
što bi bilo dovoljno deset talijanskih policajaca u Gibraltaru ili
deset engleskih na njemačkoj granici sa Poljskom, tumačio je u
Milanu ministar Bianco.
Zajedno sa njemačkim ministrom unutarnjih poslova Ottom
Schillyjem, koji nakon skupoga njemačkog iskustva s balkanskim
izbjegličkim valom odlučno zagovara usklađenu europsku graničnu
kontrolu i jedinstveniju imigrantsku politiku, Bianco se je
nekoliko dana nakon sastanka G-8 našao u Tirani, a onda i u
Ljubljani. Navodno u ime Italije, Njemačke i Španjolske koje bi
trebale koordinirati jugoistočni rub schengenske Europe.
Zašto Bianco i Schilly nisu otišli rješavati probleme i u Hrvatsku
koja ima s Italijom najdužu istočnu (morsku) granicu i zašto
helikopterom nisu preletjeli madžarsko-rumunjske predjele ili
Gibraltar preko kojega u Europu isto tako prodiru horde izbjeglica
iz bombardiranog Iraka, preplašene Azije i gladne Afrike, to ne
znamo. Ali zato znamo odgovor koji su Europskoj uniji na pitanje
Tonyja Blaira i Giuliana Amata dale Hrvatska i Albanija još prije
summita G-8 u Milanu, a ticalo se zajedničkog pisma britanskog i
talijanskog premijera. . Iako Hrvatska i Albanija nisu baš tako
blizu ulasku u Europsku uniju, njihov je odgovor glasio - Ako nam ne
budete dali novce za pooštrenu kontrolu granice, onda se nećemo
moći nositi sa problemom.
Glavni su problem dakle zajednička europska sredstva te
integrirana računalna tehnologija koju moraju dobiti i zemlje
kandidati za članstvo ako se želi da za Bruxelles i Uniju u cjelini
učinkovito kontroliraju tako važne vanjske granice Europske
zajednice. A drugi problem je u tome gdje uopće postaviti
schengenske kontrolne točke, kako ih ne bi trebalo pomicati svakih
nekoliko godina.
Nadamo se da su se Bianco, Schilly i Bohinc iznad još ne u cijelosti
definirane hrvatsko-slovenske granice dobro čuli dok je zujao
helikopterski rotor." - zaključuje Damjan Slabe.
2.III.2001.
Rečeno između redaka
"U međunarodnim odnosima ne postoje slučajnosti. Osim tu i tamo.
Recimo, kad u Ljubljanu dođu jedan nakon drugoga češki i njemački
ministar i to netom prije nego što će u Beč otići šef slovenske
diplomacije. Savjetovanje sa Nijemcima i Česima prije sastanka
Rupela sa austrijskom ministricom u Beču sredinom idućeg tjedna
bilo je više nego odlično tempirano.
Aktualnog materijala za razgovor sa Česima, koji sa Austrijom imaju
slične probleme, bilo je više nego dovoljno. Usput rečeno, šef
praške diplomacije nije se bojao na glas reći da ne vidi razloga za
novo ,,strateško povezivanje,, uz integracije koje već postoje -
Višegradska skupina, CEFTA i Srednjeeuropska inicijativa. Još
manje mu se sviđa pokroviteljstvo jedne Austrije. To je rječnik
koji u Sloveniji ne možemo čuti. A ujedno je tu i poneka ideja koju
bi vrijedilo imitirati.
A slovensko-njemački diplomatski susret bio je za domaćina
prvorazredni blagdan. Ostavimo sada ,,blještavu tradiciju
bilateralnih odnosa,, - jer govorilo se o multilateralnim temama,
rekao je jučer Joschka Fischer. Konačno, danas su samo te teme
sadržaj diplomatskih razgovora. Slovenska bi strana posjet između
ostalog mogla iskoristiti i za mjerenje njemačkog pulsa u odnosu na
austrijsku zamisao o ,,strateškom partnerstvu,,. Integracija u
srednjoj Europi kojoj bi takt određivao Beč, to jamačno nije ideje u
odnosu na koju bi Berlin mogao biti ravnodušan.
Na novinarsko pitanje o ,,strateškom partnerstvu,, ministar
Fischer odgovorio je vrlo kratko. Nije komentirao jer se kako kaže
ne želi miješati u austrijske poslove. Stvarno, nije običaj da bi se
gosti prigodom bilateralnih posjeta određivali prema politici
trećih država. Takvi komentari smatrali bi se ponešto
neprimjerenima. Ali, što je s ponešto nervoznom reakcijom gosta, te
blago trijumfalnim izrazom lica kod domaćina? Da li je šef
berlinske diplomacije u Ljubljani nešto rekao o strateškom
partnerstvo, o tome bismo mogli samo špekulirati. Kao i o tome što
znači preporuka Sloveniji da što tješnje surađuje s Višegradskom
skupinom. To je uglavnom zatvoren krug, a savjet je malo
neupotrebljiv. Uz te sumnje najmanja je zasigurno ona o tome jesu li
ambiciozne ideje Austrije da pod svoja krila uzme i Poljsku
simpatične velikoj susjedi - Njemačkoj." - zaključuje Saša
Vidmajer.
RUSIJA
IZVESTIJA
2. III. 2001.
Zlatna glava
"Događaji oko Jugoslavije pokazuju: odnosi između čelništva u
zemlji i Zapada polako zatopljuju. To se događa zbog nagodbe koju
nisu stavili na velika zvona. Ulog je glava bivšeg predsjednika
Slobodana Miloševića kojeg je Rusija podupirala doslovno do
zadnjeg dana. Jučer je započela istraga u svezi s optužbom da je u
jesen prošle godine (kada se režim jako poljuljao) iz zemlje
nedopušteno iznio u Švicarsku 173 kilograma zlata. Do konca ožujka,
kada istječe američki 'ultimatum' za njegovu predaju Haaškom sudu
za bivšu Jugoslaviju, optužnica bi se mogla promijeniti. Tada će
biti riječ o ratnim zločinima.
Vlada Vojislava Koštunice i Zapad djelatno razmjenjuju
'komplimente'. Još se prošlog tjedna u britanskom tisku pojavila
vijest: Srbi su tobože dali NATO-u obavještajne podatke pri
bombardiranju Iraka. Vijest se činila neobičnom, budući da Srbi
očito nisu mogli stvarno vojno koristiti NATO-ovcima. Prije je
riječ o čistoj propagandi: tobože, opredijeljenost Beograda se
mijenja. Zatim je, uoči nedavnog susreta šefova ministarstva
vanjskih poslova zemalja NATO-a, Koštunica rekao da treba smanjiti
područje sigurnosti oko Kosova koje je uvedeno u lipnju 1999., kada
su nadzor nad Kosovom preuzele međunarodne snage KFOR koje predvodi
NATO. Iz Bruxellesa su zaredala hotimična curenja podataka: Savez
se, navodno, sprema da 'Beogradu vrati nadzor nad dijelom srpskog
područja, kao znak dobre volje i povjerenja u novo demokratsko
čelništvo u Srbiji'. (...)
U svezi s time, zaoštrava se odnos Koštuničine vlade s bivšim
čelnicima u zemlji. Uhićuju se Miloševićevi suradnici. Zadnji je
bio šef tajne policije Rade Marković. Optužbe protiv samog
Miloševića za sada imaju kaznene značajke: nezakonita kupnja kuće u
predgrađu Beograda 1999., zloporaba vlasti, a sada i zlato.
Koštunica ga za sada ne želi predati Haškome sudu, ističući kako mu
trebaju suditi (ako budu) kod kuće. Premda su i pri 'domaćoj'
inačici moguće optužbe za uhićenja ljudi, ubojstva protivnika i
druge prijestupe tipične za sve diktatore. (...)
Jugoslavenske vlasti već istražuju javno mišljenje hoće li uhidba
bivšeg diktatora izazvati nemire. Prema podacima objavljenih
istraživanja, od 50 do 60 posto Srba podupire zamisao da mu se sudi
za ratne zločine, dok je 12-31 posto protiv.
Po svoj prilici, približavanje Beograda i NATO-a će se nastaviti.
Tada će se pokazati koliko je pogrješno bilo jednostrano uzdanje
Moskve u Miloševića u desetogodišnjoj balkanskoj drami. Također je
vjerojatno da će se, otkrije li se 'ruski trag' u korupciji u
Miloševićevu predmetu, to posvuda razglasiti. To neće poboljšati
ugled Rusije niti će učvrstiti njezine veze s novim jugoslavenskim
čelništvom koje je otvorilo novu stranicu u odnosima s Moskvom kada
je izrazilo neveliku želju da plati dugove. A nije isključeno da će
već sadašnje čelništvo ruskog ministarstva vanjskih poslova morati
očitovati 'krajnju zabrinutost' zbog planova o ulasku Jugoslavije
u NATO. Makar se to možda neće tako brzo dogoditi...", piše Georgij
Bovt.