IT-integracije-regije-Politika IT-4.III.-CORRIERE- REGIJE I SREDIŠNJA VLAST ITALIJACORRIERE DELLA SERA4. III. 2001.Rim protiv regija"Dragi uredniče, Europska Unija ulazi duboko u prostor nacionalnih nadležnosti i ne štedi one
regionalne. Odluka vlade u Rimu da zabrani narodne referendume glede 'devolution-a' koje su predložile pokrajine Veneto, Pijemont i Lombardija još više slabi autonomiju tih regija. Sadašnji uspjeh zemalja Unije, kao primjerice Finske i Irske, koje nisu veće od prosječne veličine neke europske regije, pokazuje kako se u doba globalizacije tim politički manjim entitetima, koje znaju kako biti bliže građanima i mogu računati na dobro ukorijenjen identitet, otvaraju velike perspektive. To vrijedi poglavito za regije koje su u stanju, u kontekstu jednog šireg državnog prostora, ispuniti traženja samouprave za određene kulturalne i jezične skupine.Nije slučajno što od kraja Drugog svjetskog rata do danas nikada nije prestao rasti broj europskih zemalja koje su, ostavljajući za sobom centralizirane državne modele, izabrale regionalne autonomije, ne samo lokalne nego i zakonodavne.Jedna za drugom, zemlje među kojima su Italija, Španjolska, Velika
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
4. III. 2001.
Rim protiv regija
"Dragi uredniče, Europska Unija ulazi duboko u prostor nacionalnih
nadležnosti i ne štedi one regionalne. Odluka vlade u Rimu da
zabrani narodne referendume glede 'devolution-a' koje su
predložile pokrajine Veneto, Pijemont i Lombardija još više slabi
autonomiju tih regija. Sadašnji uspjeh zemalja Unije, kao
primjerice Finske i Irske, koje nisu veće od prosječne veličine
neke europske regije, pokazuje kako se u doba globalizacije tim
politički manjim entitetima, koje znaju kako biti bliže građanima i
mogu računati na dobro ukorijenjen identitet, otvaraju velike
perspektive. To vrijedi poglavito za regije koje su u stanju, u
kontekstu jednog šireg državnog prostora, ispuniti traženja
samouprave za određene kulturalne i jezične skupine.
Nije slučajno što od kraja Drugog svjetskog rata do danas nikada
nije prestao rasti broj europskih zemalja koje su, ostavljajući za
sobom centralizirane državne modele, izabrale regionalne
autonomije, ne samo lokalne nego i zakonodavne.
Jedna za drugom, zemlje među kojima su Italija, Španjolska, Velika
Britanija gledale su na Njemačku i Austriju kao na modele za
oponašanje.
Njihovo potvrđivanje i rastući interes za te institucionalne
modele, makar bili u različitim povijesnim kontekstima, potvrda je
da se nalazimo pred jednom povijesnom tendencijom.
To ne isključuje pitanje da odnos regija koje imaju zakonodavnu
vlast, bilo s državom kojoj pripadaju, bilo s Europskom Unijom,
dobiva neke očito osjetljive i složene aspekte. Više nego od prava,
razlozi te složenosti ovise o povijesti.
Kao što je poznato, veći dio sadašnjih europskih država je zbroj
starih 'domovina' koje su u njih okupljene katkad sporazumno katkad
silom. Često, mada ne uvijek, današnje regije podudaraju se u
cijelosti ili velikim dijelom s tim starim 'domovinama', na koje
centralističke državne vlasti gledaju s velikim nepovjerenjem i
drže ih pod pravnim nadzorom. U tom kontekstu na taj legitiman
izravan odnos između regija i Unije nerijetko središnje vlasti ne
gledaju blagonaklono, utoliko više što danas međuregionalne
gravitacije često pokazuju veće potencijale od državno-
nacionalnih entiteta.
S druge strane, uzdizanje snažnih regionalnih vlasti u Europi ovih
godina ovisi ne od možebitnog zajedničkog projekta regionalnih
političkih skupina nego upravo od povijesne tendencije: očito
živimo u doba tranzicije od Europe država na Europu u kojoj će
ponovno postojati, kao što se u više puta dogodilo u povijesti,
jedna mreža različitih protagonista, nadnacioanlnih,
nacionalnih, regionalnih, lokalnih: mreža koja će na pozitivan
način predstavljati odgovarajući odraz sve snažnijeg kulturalnog i
gospodarskog policentrizma koji obilježava post-moderno doba u
koje svijet ulazi. Radi se, dakle, o tome da se ta faza živi na
pozitivan način, smanjujući u najvećoj mjeri moguće trvenja. U toj
perspektivi kriterij temeljnog odnosa mora biti načelo istinski
shvaćenog ispomaganja.
To načelo koje, vrijedi ponoviti nema nikakve veze s
'decentralizacijom' niti s 'sudjelovanjem', vodi
institucionalnim sustavima koji su dijametralno suprotni onima
koji su prevladavali na našem kontinentu od Francuske revolucije do
pada Berlinskog zida: novim sustavima u kojima je sloboda
djelotvorni temelj odnosa ne samo između raznih razina vlasti, nego
još više između građanskog društva i cjelokupne sfere političke
vlasti.
Ne čudi što postoje golemi otpori od strane vladajućeg sustava
spram zaokreta koji stvara rješenje s kontinuitetom spram razvoja
koji je trajao dva stoljeća.
Pa ipak osjećamo obvezu odlučno nastaviti našim putem prema Europi
regija: taj je zaokret više nego ikad žuran ako ne želimo da Europa
jednog dana na kraju sliči na starog dinosaura nesposobnog
prilagoditi se promijenjenom stanju okoliša.", pišu Erwin Teufel
premijer Baden-Wuerttenberga, Roberto Formigoni, predsjednik
regije Lombardija, Jordi Pujol predsjednik katalonske vlade.