ZAGREB, 1. ožujka (Hina) - Donošenjem protuustavnih izbornih pravila o načinu izbora zastupnika u Dom naroda, međunarodna zajednica ozbiljno je ugrozila ravnopravnost hrvatskog naroda, što je protivno Daytonskom mirovnom sporazumu,
kaže se u pismu što ga je u četvrtak potpredsjednik Hrvatskog sabora Zdravko Tomac uputio predsjedniku Parlamentarne skupštine OESS-a Adrianu Severinu.
ZAGREB, 1. ožujka (Hina) - Donošenjem protuustavnih izbornih
pravila o načinu izbora zastupnika u Dom naroda, međunarodna
zajednica ozbiljno je ugrozila ravnopravnost hrvatskog naroda, što
je protivno Daytonskom mirovnom sporazumu, kaže se u pismu što ga je
u četvrtak potpredsjednik Hrvatskog sabora Zdravko Tomac uputio
predsjedniku Parlamentarne skupštine OESS-a Adrianu Severinu.#L#
Slanje pisma i razvoj događaja u BiH bili su povod sazivanju
konferencije za novinare na kojoj su prestavnici medija dobili po
jedan primjerak pisma, koje je nastalo nakon što je Tomac u svojstvu
voditelja saborskog izaslanstva pri Parlamentarnoj skupštini
OESS-a sudjelovao na prošlotjednoj redovitoj sjednici Stalnog
vijeća te organizacije u Beču. Na tom je skupu Tomac iznio hrvatske
primjedbe na odluku Privremenog izbornog povjerenstva u BiH.
"Budući da na sjednici nije bilo vremena za šira obrazloženja i
raspravu, ovim pismom šire argumentiram moju tvrdnju da je u BiH
privremenim izbornim pravilima, suprotno odredbama Daytonskog
mirovnog sporazuma, ugrožena ravnopravnost hrvatskog naroda",
kaže Tomac u pismu, tražeći istodobno od Severina da se o navedenim
problemima organizira rasprava, odnosno da Parlamentarna
skupština o njima zauzme stajalište.
Nije riječ o uplitanju Hrvatske u probleme BiH, već Hrvatska kao
potpisnica Daytonskog mirovnog sporazuma ima obvezu pridonijeti
stabilizaciji i demokratizaciji BiH i cijele regije, podsjeća
Tomac.
Potpredsjednik Sabora navodi kako je izaslanstvo kojemu je bio na
čelu početkom veljače posjetilo BiH, kad je u brojnim susretima s
lokalnim i međunarodnim dužnosnicima iznijelo koncept nove
hrvatske politike prema BiH.
Ona se temelji na pet osnovnih stajališta - potrebi razvijanja
međusobnih odnosa dviju suverenih i ravnopravnih država;
odlučnosti Hrvatske da se apsolutno ne upliće u unutarnje stvari
BiH, ali uz postojanje ustavne obveze RH da skrbi za dijelove
hrvatskog naroda koji žive u drugim državama i štiti ih; potrebi
oživotvorenja Daytonskog sporazuma; potrebi smirivanja stanja uz
stalan dijalog između predstavnika hrvatskog naroda i međunarodne
zajednice; te, konačno, potrebi osnivanja međuparlamentarne
skupine koja bi poticala vlade obiju zemalja na brže rješavanje
otvorenih pitanja.
Pritom se za oživotvorenje Daytonskog sporazuma posebno istaknula
potreba da se odluka Ustavnog suda BiH o konstitutivnosti Bošnjaka,
Hrvata i Srba na cijelom teritoriju BiH brzo i dosljedno provede u
oba entiteta, te da se pristupi izmjeni izbornih pravila i Ustava
oba entiteta.
Isto tako je ukazano na neprihvatljivost jednostrane promjene
Daytonskog mirovnog sporazuma i Ustava BiH, koji se mogu mijenjati
samo uz punu suglasnost sva tri konstitutivna naroda i to po
propisanom postupku.
Hrvatsko je izaslanstvo tada isticalo da način izbora zastupnika u
Dom naroda prema izmijenjenim izbornim pravilima bitno narušava
ustavnu konstitutivnost i ravnopravnost hrvatskog naroda, što može
izazvati veliku krizu s nesagledivim posljedicama.
Također je ukazalo na činjenicu da se u dva entiteta BiH odvijaju
vrlo proturječni procesi, odnosno na opasnost povezivanja RS sa
Srbijom i SRJ putem sporazuma o posebnim odnosima, ali i na
činjenicu da u praksi RS jača kao država srpskog naroda u BiH, dok se
istodobno usvajanjem niza posebnih akata mijenja Daytonski
sporazum, odnosno Federacija sve više pretvara u entitet u kojem
Hrvati gube ravnopravnost.
"Polazeći od potrebe ostvarivanja navedenih načela vrlo smo
kritički i otvoreno ukazali na problem koji je stvorila međunarodna
zajednica donošenjem protuustavnih izbornih pravila o načinu
izbora zastupnika u Dom naroda, čime je, suprotno Daytonskom
mirovnom sporazumu, ozbiljno ugrozila ravnopravnost hrvatskog
naroda", kaže se u pismu upućenom Adrianu Severinu.
U Daytonskom sporazumu, podsjeća se, utvrđeni su konkretni
mehanizmi ostvarivanja ravnopravnosti hrvatskog i bošnjačkog
naroda u Federaciji Bošnjaka i Hrvata (odlučivanje konsenzusom o
bitnim nacionalnim interesima, kadrovski paritet, izmjenjivost
predsjedavajućih po nacionalnom ključu), zbog čega je Daytonskim
sporazumom utvrđeno konstituiranje Doma naroda, u kojem svaki
narod bira svoje predstavnike.
"Suprotno takvoj koncepciji privremena izborna pravila, koja je
donijelo Privremeno izborno povjerenstvo, omogućuju da
predstavnike hrvatskog naroda biraju Bošnjaci, a ne Hrvati", jer
Bošnjaci u većini kantona imaju većinu, odnosno njihova većina
odlučuje tko će od Hrvata biti izabran u Dom naroda.
"Takav izbor onemogućava izražavanje političke volje hrvatskog
naroda u Domu naroda i ostvarivanje rezultata izbora i bez formalne
promjene Dayonskog sporazuma, a Federaciju kao jedan od entiteta
BiH negira kao oblik garantiranja ravnopravnosti hrvatskog
naroda", tvrdi Tomac u pismu.
Već se pokazalo da takva rješenja, kaže se dalje, stvaraju nove
probleme i jačaju snage koje nude staru politiku stvaranja etnički
čistih teritorija. Opet su na površinu isplivale snage koje traže
treći entitet kao uvjet ravnopravnosti hrvatskog naroda, na djelu
je nacionalna homogenizacija i jačaju snage sukoba i podjela BiH.
Zbog svih tih razloga potrebno je kritički preispitati politiku
međunarodne zajednice u BiH, otvoriti argumentiranu raspravu o
rješavanju postojeće krize i donijeti čvrst izborni zakon koji će
otkloniti sadašnje pogreške.
Cijeli koncept BiH nužno je izgrađivati na dva bitna načela -
ostvarivanju pune ravnopravnosti svih državljana BiH na cijelom
njezinu teritoriju i konstitutivnosti sva tri naroda u oba entiteta
i u BiH kao cjelini.
I misije OESS-a na terenu dužne su poštovati temelje demokratskih
načela, Ustava i potpisanih sporazuma, ukazuje Tomac i tvrdi da se i
Daytonski sporazum može mijenjati "ako je to u interesu građana i
naroda BiH", ali su neprihvatljive njegove "promjene jednostranim
odlukama bez propisane procedure na štetu bilo kojeg naroda".
(Hina) dam rt