ZAGREB, 28. veljače (Hina) - Institut društvenih znanosti "Ivo Pilar" više od godinu dana, od prošlih parlamentarnih izbora, nije radio istraživanje javnog mnijenja, iako su se takva istraživanja te znanstvene ustanove pokazala
najkvalitetnijima i najpreciznijima.
ZAGREB, 28. veljače (Hina) - Institut društvenih znanosti "Ivo
Pilar" više od godinu dana, od prošlih parlamentarnih izbora, nije
radio istraživanje javnog mnijenja, iako su se takva istraživanja
te znanstvene ustanove pokazala najkvalitetnijima i
najpreciznijima.#L#
"Od 1991. do 2000. svake smo godine kontinuirano provodili
ispitivanja javnoga mnijenja o svim važnijim događajima, a neke
godine i po nekoliko puta", izjavio je ravnatelj Instituta Vlado
Šakić, dodavši kako za sada nemaju narudžaba za takva ispitivanja u
Hrvatskoj.
"Spremni smo za svakoga naručitelja provesti istraživanje javnog
mnijenja o bilo kojoj društvenoj činjenici ili pojavi te na osnovi
istraživanja predložiti i odgovarajuće akcije", izjavio je Šakić.
U dnevnim ili tjednim novinama u zadnje vrijeme često se o
različitim temama mogu pročitati rezultati ispitivanja javnog
mnijenja, koje rade agencije. Među onima, koji se javljaju na
"hrvatskom tržištu javnoga mnijenja", i američki je IRI. Tako sada
imamo pomalo paradoksalnu situaciju - od države financiran
Institut, ove godine čak u 90-postotnom iznosu, ne provodi
znanstvena ispitivanja javnog mnijenja, a neke agencije to rade
gotovo svaki mjesec.
Josip Županov, jedan od najuglednijih hrvatskih sociologa, smatra
kako je u Hrvatskoj "dosta kaotična situacija" s ispitivanjem
javnoga mnijenja. "Problem je u tome što dnevni ili tjedni listovi
ne mogu čekati studioznije ispitivanje javnog mnijenja, pa se
koriste blic anketama, kod kojih nisu toliko problematične
formulacije pitanja koliko uzorak jer bi on trebao biti prilagođen
predmetu istraživanja", drži Županov.
Po njegovim riječima, ispitivanje javnoga mnijenja postalo je
biznis, roba, koja se prodaje strankama. Podsjeća na primjer
jednoga slovenskoga istraživača, koji je radio istraživanje javnog
mnijenja unatrag tridest godina. Takvo istraživanje u jednoj
vremenskoj seriji nema nijedna zemlja u tranziciji, ističe,
dodajući kako bi jedna agencija, da bi mogla proizvesti vremensku
seriju, morala postavljati više godina ista pitanja kako bi se
vidio trend razvoja javnog mnijenja.
O određenim pitanjima u Hrvatskoj imate homogenizirana mišljenja
građana, kao primjerice o nezaposlenosti. O tome se mogu dobiti
slični odgovori u Splitu, Osijeku i Zagrebu, ali, na primjer, kad se
ispituje javno mnijenje o generalu Norcu, regionalni moment može
biti glavna varijabla, kaže Županov, dodajući kako slučajni uzorak
u pravilu zahvaća malu populaciju, a i telefonske ankete su često
manjkave.
"Istraživanje javnoga mnijenja jedan je od poslova Instituta
društvenih znanosti 'Ivo Pilar'", izjavio je Šakić, dodavši kako su
njihova istraživanja javnoga mnijenja kompleksnija te se ne mogu
uspoređivati s istraživanjima agencija i pojedinih novina.
"Ako uskoro ne dobijemo narudžbu za ispitivanje javnog mnijenja,
morat ćemo naprosto sami pronaći novac za takvo istraživanje, jer
kontinuitet ispitivanja moramo nastaviti", napomenuo je Šakić.
"Pilarovi" znanstvenici od osnutka Instituta, više od devet
godina, radili su stotinjak projekata. Trenutačno rade i šest
međunarodnih projekata COST-a, među kojima su zaštita djece te
utjecaj Interneta i masovnih medija.
(Hina) mc