GB-US-FR-IT-mediji - dp-Politika DNEVNI PREGLED BR. 41. 27. VELJAČE 2001. BRITANSKI RADIO - BBC26. II. 2001. Iz tiskaI britanski tisak danas se bavi špekulacijama o mogućnosti skorog uhićenja i suđenja Slobodanu Miloševiću. Tako 'The
Independent' na naslovnici ističe, pozivajući se na neimenovane beogradske izvore, kako bi Miloševićeva uhidba mogla uslijediti u idućih nekoliko dana. List otkriva kako je cijeli kat jednog od središnjih beogradskih zatvora u potpunosti raščišćen i spreman za prihvat bivšeg jugoslavenskog predsjednika i nekoliko njegovih najbližih suradnika. Istodobno, sadašnji predsjednik Vojislav Koštunica i nova jugoslavenska vlast, kako ističu, žele izbjeći bilo kakvu mogućnost da se Miloševića pretvori u žrtvu i odbijaju sve špekulacije koje su se čule prošlih dana. Milošević, u međuvremenu, i dalje živi u predsjedničkoj rezidenciji na Dedinju, piše današnji 'The Independent'.(BBC)NJEMAČKI RADIO - RDW25. II. 2001.Interview s koordinatorom Pakta stabilnosti Bodom Hombachom nakon regionalne konferencije u Skopju. Razgovor vodila Nada Steinmann.
BRITANSKI RADIO - BBC
26. II. 2001.
Iz tiska
I britanski tisak danas se bavi špekulacijama o mogućnosti skorog
uhićenja i suđenja Slobodanu Miloševiću. Tako 'The Independent' na
naslovnici ističe, pozivajući se na neimenovane beogradske izvore,
kako bi Miloševićeva uhidba mogla uslijediti u idućih nekoliko
dana. List otkriva kako je cijeli kat jednog od središnjih
beogradskih zatvora u potpunosti raščišćen i spreman za prihvat
bivšeg jugoslavenskog predsjednika i nekoliko njegovih najbližih
suradnika. Istodobno, sadašnji predsjednik Vojislav Koštunica i
nova jugoslavenska vlast, kako ističu, žele izbjeći bilo kakvu
mogućnost da se Miloševića pretvori u žrtvu i odbijaju sve
špekulacije koje su se čule prošlih dana. Milošević, u međuvremenu,
i dalje živi u predsjedničkoj rezidenciji na Dedinju, piše današnji
'The Independent'.
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
25. II. 2001.
Interview s koordinatorom Pakta stabilnosti Bodom Hombachom nakon
regionalne konferencije u Skopju. Razgovor vodila Nada Steinmann.
- Što se u Skopju važno dogodilo, što je na ovoj četvrtoj
regionalnoj konferenciji dogovoreno?
= Ne želim pretjerivati, ali dogodilo se mnogo toga važnog. Prvo,
klima se iz temelja promijenila. Predsjednici država koji prije
godinu dana još nisu međusobno htjeli ni razgovarati, sada se
dogovaraju za večernje susrete nakon kraja radnog dijela
konferencije, i ponekad do ranih jutarnjih sati traže odgovore na
složena pitanja. Klima se promijenila, i sada vlada povjerenje.
Drugo, regionalna suradnja više nije samo prazna floskula, već
dobiva konkretne oblike. Dogovara se slobodna trgovina između
pojedinih država, dogovara se povezivanje energetskih sustava. To
je gospodarski nužno, a politički mudro. Stvorena je mreža
međusobne suradnje, zajednički se planiraju infrastrukturni
projekti i izgradnja važnih prometnih koridora. Surađuje se u
pitanju povratka izbjeglica i u borbi protiv kriminala. To znači da
su prihvaćeni svi instrumenti koji su oblikovani u okviru Pakta
stabilnosti. Čak i zemlje koje su u početku bile suzdržane, poput
Bugarske, sada u punoj mjeri sudjeluju u provedbi projekata Pakta.
To pokazuje da regionalna suradnja nije samo hobi koordinatora
Pakta, već nužna pretpostavka za uključenje u strukture EU. To su
vrlo jasno stavili do znanja i gospodin Solana i gospodin Patten.
- Kakve su perspektive za stabilizaciju i produbljenje odnosa među
susjedima u jugoistočnoj Evropi?
= Držim da su perspektive tamo gdje svatko može pronaći svoj
interes. Kada se prihvati da je gospodarska suradnja korisna za
sve, onda će ostatak doći sam po sebi. U Europi se svojedobno
započelo također na taj način. Nakon rata je Njemačka s Francuskom
dogovarala gospodarska pitanja, prije svega oko rješenja problema
vezanih za proizvodnju ugljena i željeza. Sve ostalo je došlo
kasnije. Dakle, potrebno je najprije da pojedine države pronađu
zajedničke interese koji su od koristi svima, a potom mogu učiti
jedna drugu voljeti. Ali naravno da je prije svega potrebno
integrirati različite komponente, poput stvaranja demokratskih
institucija, reguliranja povratka izbjeglica i rješavanja pitanja
sigurnosne politike. U ovo posljednje ulazi i borba protiv
organiziranog kriminala. Prije godinu dana smo se još bojali da bi
moglo doći do Miloševićeve vojne intervencije u Crnoj Gori. Sada je
taj problem nestao. Mi ćemo imati još drugih problema, i vjerojatno
ćemo doživljavati krize, ali opasnost od rata više nije na dnevnom
redu Balkana.
- Četvrta regionalna konferencija balkanskih zemalja završena je
donošenjem akcijskog programa o međusobnoj suradnji u regiji. O
čemu je tu riječ?
= Prije svega, ja sam ponosan da je donesen plan koji predstavlja
koncept preventivne diplomacije, i za koji se u okviru Pakta
stabilnosti zalažemo već godinu i pol dana. Mnogo toga što su
predsjednici država i vlada ovdje u Skopju dogovorili inicirano je
u okviru Pakta stabilnosti. Uz sve kritike da bi programe Pakta
trebalo brže realizirati, sam Pakt je ipak prihvaćen kao temeljni
okvirni program. S druge strane, ja smatram da je ova konferencija
ima povijesni značaj. Ovdje dogovorena regionalna suradnja ima
veliki značaj i potpuno je u duhu europskih integracija. Za Europu
je, osim toga, vrlo važno da se za ovdašnje probleme rješenja nalaze
unutar regije, a ne izvan nje. Činjenica da se na konferenciji
intenzivno raspravljalo o napetostima na jugu Srbije pokazuje da
zemlje jugoistočne Evrope imaju namjeru da same nađu rješenja za
probleme. To je dobro, budući da one to mogu bolje nego što bismo mi
to mogli. Kada Kosovari iz Tirane dobiju jasne signale, to na njih
ostavlja jači dojam nego kada bismo im mi iste stvari rekli,
zaključuje koordinator Pakta stabilnosti za jugoistočnu Europu
Bodo Hombach u razgovoru koji je nakon regionalne konferencije o
Balkanu održane u Skopju s njim vodila Nada Steinmann.
24. II. 2001.
Pregled tiska
Dnevnika 'Neue Ruhr - Neue Rhein Zeitung' iz Essena komentira
jučerašnju odluku međunarodnog haaškoga suda kojom se silovanje
proglašava ratnim zločinom. List piše da pretjerivanja ne koriste
istini, ali nije pretjerana tvrdnja da je haaška kazna izrečena
protiv srpskog ratnog zločinca čitavom čovječanstvu otvorila nove
pravne dimenzije. Jer po prvi put u povijesti silovanje i seksualno
porobljavanje progone se i kažnjavaju kao ratni zločin.
Počinitelji su se uljuljkivali u sigurnost jer nigdje na svijetu ni
jedan sud do sada nije ta nedjela proglasio ratnim zločinom.
Presuda će dobiti stvarno povijesno značenje kada se u statutu
novog međunarodnog kaznenog suda silovanje izričito navede kao
zločin protiv čovječnosti. Time žene ni ubuduće neće biti zaštićene
od tih užasnih nedjela, ali će njihovi potencijalni mučitelji
morati računati s drakonskim kaznama, ocjenjuje essenski list.
Dnevnik 'Luebecker Nachrichten' osvrće se na vanjsku politiku
američkog predsjednika. Neugodni se osjećaji bude kada oštre
prijetnje, smrtonosni raketni napadi i forsiranje jednog plana
naoružavanja od danas do sutra počnu obilježavati američku
diplomaciju. Bush pokazuje jasno i beskompromisno stajališta
Washingtona: svi moraju plesati onako kako mi sviramo. To uzrokuje
novu solidarnost između posvađanih arapskih država i pothranjuje
antiameričko raspoloženje, koje je tamo ionako snažno zastupljeno.
Moglo bi doći do pooštravanja situacije na Bliskom i Srednjem
istoku, upozorava 'Luebecker Nachrichten'.
'Frankfurter Allgemeine Zeitung' osvrće na prvi posjet novog
američkog ministra vanjskih poslova Colina Powella Bliskom istoku.
List drži da će Powell morati objasniti Bushovu izjavu kako Amerika
od Sadama očekuje da bude dobar susjed. To bi bilo priznanje da su
pokušaji rušenja diktatora kroz potporu iračkim oporbenim
skupinama u najboljem slučaju imali karakter dobronamjerne
prividne akcije. U pojedinim pitanjima mladi se Bush vraća na
politiku svog pretprethodnika istog imena. On prije deset godina na
savjet svojih najviših časnika i saveznika iz regije nije želio
okončati vojnu operaciju. S dugoročnim posljedicama te odluke sada
se moraju boriti njegov sin i osoblje preuzeto iz tog doba. Stari
Bush otvorio je nakon Zaljevskog rata prozor prema novom Bliskom
istoku. Ali on se zalupio više no jednom. Možda će novi predsjednik
pronaći ono mjesto s kojeg se može baciti optimističniji pogled,
nada se 'Frankfurter Allgemeine Zeitung'.
(RDW)
ITALIJA
LA STAMPA
26. II. 2001.
U obranu Slavena
"Od prvih nesigurnih pretpostavki glede tragedije u mjestu Novi
Ligure, naš je list kao što je naglasio glavni urednik Marcello
Sorgi, izbjegao pridodati svoj glas zboru koji bi u svakom zločinu
htio vidjeti sjenu pretpostavljenih bandita 'Slavena' ili
'Albanaca'. Radi se o fenomenu koji uopće nije nov.
Kulturalna lakoumnost, neznanje, da ne kažemo dvolična politička
zloba kojom mnogo tiska, dugo godina pripisuje općenito
identificiranim 'Slavenima' ulogu čudovišta u nacionalnim crnim
kronikama, izgleda kao da prikrivaju jednu mentalnu manu koja je u
nacistima imala velike prethodnike: sjetit ćemo se da su rase koje
su smatrane inferiornima okupljale, po padajućem redu, Židove,
Cigane i Slavene. U taj se tipični ideološki krug 20. stoljeća
uključuje optužba koju je nakon zločina iznio Marco Zacchera iz
Alleanze Nazionale protiv 'slavenskih bandi, povijesno i genetski
naviknute na takve okrutnosti'.
Poglavito taj toliko simptomatičan pridjev 'genetski', koji
ukazuje na izvorno biološko prokletstvo, izgleda da izdaje
redovnog ili virtualnog čitatelja 'Mein Kampfa'. Neka Gospodin
oprosti gospodinu Zaccheri za ono što tvrdi i misli. Što, međutim,
treba kazati o televizijama, novinama koje su se upustile u taj isti
rasistički trag, uključujući i one kršćanskog usmjerenja koje bi
ako ništa drugo trebale poštivati nacioanlni identitet Pape
Slavena?
No koliko Talijana, pa i među onima koji pišu u novinama, uistinu
zna da su Poljaci Slaveni i da, pored Poljaka katolika istoj skupini
pripadaju i pravoslavni Rusi, Bjelorusi, Ukrajinci, Kozaci, Česi,
Slovaci, Slovenci, Srbi, Hrvati, bosanski muslimani, Bugari,
Makedonci? Kada se u najzlokobnijim kronikama jednog dnevnika
nepromišljeno piše 'Slaven', na koju se između ovih različitih
etničkih grana misli?
Primjerice, općenito se 'Slavenima' nazivaju mnogi cigani s
istoka, koji govore poneku slavensku riječ, a koji međutim nemaju
ništa sa slavenstvom i na koje se često iz ksenofobnog komoditeta
ukazuje kao na odgovorne za neki zločin, ali na kraju proizlaze
potpuno nevini. Htjeli bi pak podsjetiti mnoge više ili manje
svijesne slavofobe da 'Slaven' nije uopće pogrdan epitet ili
sinonim. (...)
Slavenske jezike osim toga govori oko 300 milijuna stanovnika od
središnje Europe do središnje Azije, a na slavenskom su jeziku
Tolstoj i Dostojevski napisali svoje knjige. Govorio ga je i jedan
od glavnih inžinjera suvremenog talijanskog, filolog i domoljub
Niccolo Tommaseo, koji je, dok je Italiji prije ujedinjenja davao
nacionalnu podlogu svojih čuvenih rječnika, pisao poeziju na
hrvatskom i majci Slavenki slao pisma na hrvatskom. Koliko
Milanaca, idući središnjom ulicom nazvanom po Ruđeru Boškoviću,
znaju da je taj isusovac i veliki matematičar, osnivač
observatorija Brera, rođen u trojezčnoj republici Ragusi, danas
Dubrovniku, gdje se govorio talijanski, srpskohrvatski i
latinski?
Da se vratimo novijim vremenima, koliko njih zna da modni kreator i
olimpijac Missoni, koji je također rođen u Dubrovniku, zna govoriti
i pjevati na slavenskom poput Slavena?. (...) Jesu li i oni
potencijalni kriminalci? Olaki rječnik, vidi se, može izvesti
ružne šale onome koji ga koristi previše nemarno i lakoumno.", piše
Enzo Bettiza.
LA REPUBBLICA
26. II. 2001.
Irsko čudo, pobunjenik protiv eura
"(...) Irci, kažu brojidbe Eurostata objavljene prije dva dana,
imaju dvostruki brutto domaći proizvod po glavi u odnosu na
Kalabriju, kupovnu moć veću od Nijemaca, više mobitel i računala od
Engleza, i provode više večeri u kinima od bilo kojih drugih
Europljana.
Iseljenički otok, s kojega su u milijunima bježali od gladi,
oskudice i siromaštva postao je Eldorado za useljenike, koji trče
ispuniti praznine koje je ostavila puna zaposlenost. Europska
Pepeljuga postala je tako dobrostojeća i sigurna u sebe da je
postala pobunjenikom Europe.(...)
Reaganovsko gospodarstvo uz viktorijansku javnu administraciju
upalili su motor, i spasili zemlju od kronične depresije. No sada se
taj motor pregrijao i riskira da iskoči. Inflacija je dvostruka od
eruopskog prosjeka. 'Irci ne mogu uživati u prednostima eura,
niskim kamatama, izvoznoj konkurentnosti, i ne mariti za
posljedice po euro', presudili su u Bruxellesu. Loša ocjena u
vladanju za najboljeg u razredu.
Međutim, Irci uopće ne mare. Kada se Charlie McCreevy, ćudljivi
ministar financija vratio u Dublin nakon europskog pranja mozga,
dočekan je kao nacionalni junak, novi de Valera. 70 posto njegovih
sunarodnjaka navija za njega i njegov proračun, darežljiv u
poreznim olakšicama. Kada se novac vrti, lako se zaboravlja. Ulice
Dublina doslovno su popločane novcem iz Europe, nema asfaltirane
ceste s dvije trake koja nije sagrađena novcem od pridruživanja. Do
jučer je Bruxelles bio brižna majka koja je Irsku istrgnula iz šapa
zločestog engleskog oca. Danas, međutim, kaže vicepremijerka Mary
Harney, 'srce Iraca bliže je Bostonu nego Berlinu'. U svibnju će se
održati referendum o ratifikaciji sporazuma iz Nice. Neizlazak i
skepsa po prvi puta riskiraju otvoriti si rupu u tradicionalnom
eurozanosu Iraca. (...) Premijer Bertie Aherne, ovdje premijera
zovu 'Taoiseach', što znači 'vođa', iz Nice se vratio bijesan radi
Chiracovog odnosa prema njemu. 'Bilo je kao u vrijeme imenovanja
predsjednika Europske banke', povjerio je kolegama u parlamentu,
'držali su me osam sati u predsoblju dok su Francuska i Njemačka
odlučivale, i potom pozvali da odobrim u osam minuta ono što su
odlučili'.
Dakle, Irska ne popušta. Ne mijenja svoj proračun, unatoč europskog
pritiska. Postaje savršeni školski primjer kojega su čekali
eurooskeptici, dokaz da jedinstvena mjera eura ne može pristajati
12 tako međusobno različitih gospodarstava. Dokaz da ako jedna
zemlja odluči ići svojim putem drugi ne mogu ništa učiniti, jer
nemaju nikakav instrument da bi je kaznili. Dublin inaugurira
postmaastrichtsku dvojbu: što se treba činiti u vrijeme obilja kada
umjesto manjka za smanjivanje ima viškova za potrošiti? 'No mi
nismo cvrčci Europe' prosvjeduju Dublinboysi koji u rukama drže
gospodarstvo.(...)
'Umjesto da nas kritizirate trebali biste nas oponašati', kaže
ministar financija. 'No upravo to plaši Europu, da netko ne počne
oponašati', kaže Quentin Peel, novinar Financial Timesa koji je
toliko razbjesnio Berlusconija. 'Ako bi sutra Italija odabrala
isti put, Europa jedinstvene valute bi nestala. Divovski
talijanski javni dug je mnogo opasnija mina od irske inflacije'.
Irish Times to piše svakoga dana: 'Udarili su na nas kako bi
upozorili Italiju'.
Pa ipak, buneći se protiv Europe, mala se Irska pomalo buni i protiv
sebe same, i svoje prošlosti. Jedno nijemo gunđanje kruži zemljom,
izjeda intelektualce, uznemiruje Katoličku crkvu. 'Gubimo dušu',
upozoravaju nemirni duhovi, oni koji se ne hrane dohotkom po glavi
stanovnika. Jedna homogena i solidarna zemlja otkriva tamnu stranu
bogatstva: nepravdu i društvene napetosti, eksploziju
mikrokriminaliteta nepoznatog u ruralnoj zemlji,
najalkoholiziraniju mladež u Europi, hlađenje izvanredne
kreativnosti ovih ljudi, od U2 do Seamus Heaneya, u kontaktu s
'limuzinama' i vilama hollywoodskih diva. (...)", piše Antonio
Polito.
ŠVICARSKA
LE TEMPS
26. II. 2001.
Sarajevo, vrata u 'europsku utvrdu'
"Nakon svakog slijetanja zrakoplova Turkish Airlinesa u sarajevsku
zračnu luku, opetuje se isti obred. Letjelica iskrcava stotinjak
putnika, većinom mladih ljudi, bez ili s malo prtljage. Govore
turski, farsi ili arapski, a djelatnicima policije kažu da dolaze
na 'odmor'. Ulazne su formalnosti ograničene na najmanju mjeru, jer
ovim turistima, zahvaljujući dobrim odnosima između Sarajeva i
islamskih zemalja u ratnim godinama (1992.- 1995.), za ulazak u
Bosnu i Hercegovinu ne treba viza. Vjerna starim saveznicima, vlada
u Sarajevu dugo se protivila dok prije mjesec dana nije ponovno
uvela vizu za iranske državljane. No za sve ostale, Bosna je još
uvijek lako dostupna. Dovoljno je da, u sunčano jutro, dođu na
šalter za prijavu putnika u carigradskoj zračnoj luci. Zrakoplovi
Turkish Airlinesa više puta u tjednu uglavnom prazni odlaze iz
Sarajeva. U drugom pravcu, zrakoplovi Air Bosne odlaze prazni iz
Sarajeva, a vraćaju se iz Carigrada bez ijednog slobodnog sjedala.
'Jedino što pogranična policija pita pridošlice je da dokažu kako
imaju čime platiti boravak ovdje. Dovoljan je debeli snop njemačkih
maraka', kaže Amra Kebo, novinarka 'Oslobođenja' i izvjestiteljica
iz Bosne International War and Peace Reporta (IWPR), londonskog
'think tanka'. Na izlazu iz dvorane za dolazak putnika prepredeni
taksisti čekaju osobite putnike. Masud, star 21 godinu, upravo je
doputovao iz Carigrada. 'Neću ostati u Bosni, kaže, vragolasta
izgleda. Još večeras pokušat ćemo se dočepati hrvatske granice'.
(...) 'Sve je organizirano u putničarskoj agenciji u Turskoj'.
Noćas će pokušati prijeći u Hrvatsku, a zatim se domoći Slovenije, a
onda Austrije i Italije, koje su vrata za ulazak u schengenski
prostor, eldorada kojeg se zadnjih godina dočepalo već više članova
njihovih obitelji.
Za nešto više od godinu dana, Sarajevo je postalo jedno od glavnih
središta trgovine ilegalnim useljenicima u pravcu zapadne Europe.
Prema Ujedinjenim narodima koji nakon Daytonskih sporazuma iz
studenog 1995. imaju poluprotektorat nad Bosnom, pedeset tisuća
useljenika koji su prošle godine došli preko četiriju međunarodnih
zračnih luka u zemlji (Sarajevo, Tuzla, Mostar i Banja Luka),
izgubilo se u prirodi i započelo dug hod prema Schengenlandu.
'Razmjeri pojave daju razloga za uzbunu, to više što je ona sinonim
za prave humanitarne nesreće, kaže Frederic Larsson, 'programm
manager' bosanske podružnice Međunarodne organizacije za
migracije (OIM). (...)
Tek je nedavno međunarodna zajednica počela činiti pritisak na
bosanske vlasti i zatražila da zaustave priljev. Prava 'crna rupa'
usred Europe s upravnim ustrojem koji je zamršen koliko i
razdrobljen između različitih 'entiteta' (srpski, hrvatski i
muslimanski), Bosna doista počinje shvaćati da je u njezinu
interesu da surađuje s Europskom unijom želi li jednom biti njezin
dio. 'No s nepostojećim gospodarstvom koje se održava zahvaljujući
međunarodnoj pomoći (5,1 milijarda dolara od 1995.) i stopom
nezaposlenosti blizu 40 posto, ilegalno useljavanje preko Bosne
nije bez stanovitog gospodarskog probitka, tvrdi dužnosnik
humanitarne organizacije sa Zapada. Nitko nema dokaza, ali svi
vjeruju: da bi zemlja bila takav prolazni filtar, vlasti moraju
biti kratkovidne'. Drugim riječima, neki politički čelnici u Bosni
- kako u Republici Srpskoj, tako i u Hrvatsko-muslimanskoj
federaciji - pasivni su suradnici, ako ne i izravni sudionici u
'industriji' koja donosi gotovo 250 milijuna njemačkih maraka na
godinu. To je jedina industrija u Bosni koja danas radi. (...)
Zapljuskujući val tranzitnih 'turista' očito nije bosanska
specijalnost. U Beogradu postoji paralelna mreža koju rabe Kinezi.
Slobodan Milošević otvorio je sva vrata za ulazak kineskih
useljenika u Srbiju, što se pojačalo nakon NATO-ova bombardiranja
kineskog veleposlanstva u proljeće 1999. Vjeruje se da u srpskoj
prijestolnici ima sto tisuća Kineza. 'Zna se da su vrlo moćne
kineske zločinačke organizacije u Beogradu ustrojile svoje mreže
na čitavom Balkanu, kaže Jonathan Martens, 'field officer' OIM-a.
Ima ih i u Sarajevu. Umjesto da odmah okušaju sreću na granici, kao
ostali useljenici, Kinezi nestaju na nekoliko mjeseci kako bi
radili na crno i 'platili' put. Zatim opet kreću na put. Odredište
je uvijek isto, schengenski prostor", iz Sarajeva izvješćuje Serge
Enderlin.
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
24. II. 2001.
Spora demokratizacija u Bosni i Hercegovini
"Više od pet godina poslije potpisivanja 'Općeg okvirnog sporazuma
za mir u Bosni i Hercegovini' u prosincu 1995. koji je dovršio
troipolgodišnji bosanski rat, zemlji u mnogo pogleda još nedostaju
atributi suverene države. Država je doduše de jure ostala u svojim
međunarodno priznatim granicama. De facto su i teritorij i vlast
podijeljeni između tri najvažnije narodnosne skupine - Bošnjaka
(muslimani), Srba i Hrvata.
I dalje postoje tri oružane snage. U zajedničkim ustanovama svaka
etnička skupina ima pravo veta. A do sada su svi izbori zajedno
dovodili do jačanja monolitnih nacionalističkih stranaka. Ratni
cilj diobe Bosne za srpske i hrvatske nacionaliste nipošto nije
skinut s dnevnoga reda. Toj se centrifugalnoj tendenciji
međunarodna zajednica pokušava suprotstaviti. Dayton je daleko
više doli klasični mirovni sporazum. Zadaća State Buildinga
prenijeta je na razne međunarodne organizacije. Organizacija za
sigurnost i suradnju u Europi (OESS) samo je jedna od njih. Pripale
su joj presudne zadaće koje su joj dopustile da dokaže mjerodavnost
i sposobnost. Izgrađena u najkraćem roku i do sada najveća misija
OESS-a morala je najprije prosuditi jesu li 'vjerodostojni izbori u
danim socijalnim okolnostima u oba entiteta', u bošnjačko-
hrvatskoj federaciji i u Republici srpskoj uopće mogući.
Daytonskim mirovnim sporazumom predviđeni najkasniji datum 14.
rujan 1994. nije slovio kao 'nedodirljiv'.
Tadašnji predsjednik OESS-a Flavio Cotti kojemu je formalno
pripala odluka o roku, ukazao je da bi izbori bez minimalne
pretpostavke za 'prividno demokratsko legitimiranje ekstremnih
nacionalističkih struktura vlasti i etničkih čišćenja' mogli
propasti. No tadašnji švicarski ministar vanjskih poslova nije
vidio razumnu alternativu - i pod pritiskom SAD-a i drugih članova
međunarodne kontaktne skupine.
Privremena izborna komisija pod predsjedavanjem OESS-ovoga šefa
misije Roberta Frowicka upravljala je svim aspektima izbornoga
procesa. Osobito su se kontroverznima pokazale odredbe u odnosu na
izbjeglice i unutarnje prognanike. Dok Daytonski sporazum određuje
da bi ti građani 'kao temeljno pravilo' morali svoje biračko pravo
ostvariti u općinama u kojima su 1991. godine imali boravište,
izborno im je povjerenstvo ostavilo slobodu da se prijave u drugim
općinama. Velika zloporaba tih odredaba na posljetku je dovela do
odgode općinskih izbora predviđenih za isti datum. Neutralna
politička klima nije bila omogućena: sloboda mišljenja,
okupljanja, kretanja i tiska bile su jako ograničene. Velika OESS-
ova promatračka misija u svojoj je zaključnoj izjavi odustala i od
predikata 'slobodni, pošteni i demokratski'. Osim tehničkih
nedostataka, postojala je i sumnja na izbornu prijevaru. No jedan
je drugi aspekt bio presudan: birači su se velikom većinom odlučili
za tri nacionalističke stranke, srpski SDS, hrvatski HDZ i
bošnjački SDA.
Ponajprije su SDS i HDZ sustavnom opstrukcijom mirovnoga procesa
uvjetovali neprekidnu međunarodnu nazočnost. OESS je nadgledao pet
idućih izbora: izbore širom zemlje 1998. i 2000., općinske izbore
1997. i 2000. kao i izvanredne izbore u Republici srpskoj 1997.
Slaba tendencija prema politički umjerenim strankama pokazale se
samo među Bošnjacima za koje cjelovita država predstavlja jedinu
šansu opstanka. OESS je različito koristio svoje velike ovlasti:
nepodobne je kandidate brisao s popisa, smjenjivao izabrane
političare i cijele općinske skupštine (provedba rezultata prvih
općinskih izbora pokazala se izvanredno teškom), sankcionirao
huškačke izborne slogane i na jednom od izbora čak je zabranio dvije
manje stranke. No očekivana promjena mišljenja je izostala. Čak ni
demokratski preokret u Hrvatskoj i Jugoslaviji nije donio više
suradnje unutar Bosne.
Bez izbora nema demokracije, ali demokracija znači više od izbora.
Tako je OESS poslije prvih izbora pojačao soje napore u
učvršćivanju demokratskog građanskog društva. Nevladine
organizacije - primjerice multietničke udruge za povratak
prognanika - sustavno su unaprjeđivane kao alternativa
nacionalističkim strukturama. I političke stranke dobivale su
financijsku i tehničku pomoć, pri čemu su multietničke i Daytonskom
procesu odane stranke imale prednost. To je imalo smisla zbog toga
što tri nacionalističke stranke raspolažu velikom neformalnom
mrežom - sve do vlastitih tajnih služba -, što im je u odnosu na nove
grupacije dalo strategijske prednosti. U strategiju OESS-a za
demokratizaciju pripada i obrazovanje općinskih vlasti i
pravosudnih službenika. Pri tomu su u prvom planu borba protiv do
danas sve veće korupcije i unaprjeđivanje pravne države koja u
Bosni ima malo vjerodostojnosti.
Središnji element sposobnog građanskog društva, po mišljenju OESS-
a su pluralistički, neovisni mediji. Jer povijesna istina i
sadašnji događaji u Bosni također su etnički podijeljeni. Uz
švicarsku pomoć 1996. godine izgrađena je prva radio postaja
cjelovite Bosne, no broj slušatelja unatoč velikoj
profesionalnosti, u kritičnim je područjima razočarao. Kao sve
uspješnije zastrašivanje protiv huškačke propagande pokazalo se
dnevno promatranje izvještavanja, uvedeno 1998. za općinske
izbore, od strane stručnog medijskog povjerenstva bliskog OESS-u.
Time je trebalo osigurati poštenje i pristup svih stranaka
medijima.
Ne manje od 16 međunarodnih sporazuma o ljudskim pravima - među
njima i Europska konvencija o ljudskim pravima - integrirano je u
mirovni sporazum iz Daytona i izravno primjenjivo kao državno pravo
u Bosni. Zapravo je diskriminacija na temelju etnije, ponajprije od
strane Srba i Hrvata, stalno na dnevnom redu. Povratak prognanika
prošle je godine doduše dobio polet, ali se i dalje masovno
sprječava. OESS raspolaže s 30 ureda za ljudska prava,
raspodijeljenima po cjeloj zemlji a time ima i najveću nazočnost
ljudskih prava na terenu. Posebna je pozornost posvećena povratku
presudnih pitanja o imovini, no njihova je moć samo neformalna.
Isto vrijedi i za osobu ombudsmana pod egidom OESS-a, koji operira
po nacionalnom pravu. Preuzima individualne žalbe o kršenjima
ljudskih prava od strane državnih organa, raspravlja o njima s
vlastima i daje preporuke. Prva ombudsmanica Švicarka Gret Haller
bez velikog je publiciteta uspjela riješiti brojne pojedinačne
slučajeve. Neke naznake ukazuju da se preporuke ombudsmana sve više
prihvaćaju.
Pod posredovanjem OESS-a 1996. između bivših su zaraćenih strana
sklopljena dva vojna sporazuma. Jedan je sporazum između Bosne i
Hercegovine, bošnjačko-hrvatske federacije i Republike srpske o
mjerama stvaranja povjerenja i sigurnosti. U provedbi treba
istaknuti veliki broj do sada obavljenih inspekcija. One su ipak
unaprijed najavljivane. Treba dodati i poboljšano ozračje između
pripadnika triju de facto postojećih vojska koje se tijekom vremena
sve više popravlja. To se primjerice vidjelo 1999. na OESS-ovom
seminaru o demokratskom nadzoru oružanih snaga. U drugom se vojnom
sporazumu radi o nadregionalnom sporazumu o razoružanju koji
uključuje i Hrvatsku i Jugoslaviju, s ciljem uravnotežene stabilne
razine obrambenih snaga na najnižoj razini u skladu sa sigurnosnim
potrebama. Prvi koraci u razgradnji teškog oružja već su
napravljeni.
U odnosu na izbore kod kojih OESS ima stvarnu moć, treba primijetiti
neke kritične točke. Neispunjeni minimalni uvjeti za prve izbore
pripomogli su ultranacionalističkim strankama da dobiju dodatnu
legitimaciju. No ipak su daleko teže bile odredbe privremenog
izbornog povjerenstva iz 1996. i 1997. koje su prognanicima
omogućile da jednostavno glasuju u nekom drugom mjestu, a ne u
boravištu. OESS mora dopustiti prigovor da se nije dovoljno
suprotstavljao cementiranju ratom postignutih 'etničkih
čišćenja'. Na posljetku mu je prigovorena pristranost, jer je OESS
očito preferirao socijaldemokratske i liberalne stranke. Čini se
da je ta strategija zbog gore spomenutih razloga ipak opravdana.
Iako su izbori bili u žarištu medija, OESS je presudno pridonio
demokratizaciji u širem smislu. Za sada je otvoreno hoće li izvana
uvedena i na svoj način 'nedemokratska' demokratizacija dovesti do
uspjeha. OESS je - uz upletanje stanovništva - dao važan doprinos
izgradnji demokratskog građanskog društva i poštivanja ljudskih
prava. Na tom području ipak je međubilanca svega nešto više od pet
godina poslije svršetka rata, preuranjena. Sigurno je da je OESS od
Daytona od često spominjanog papirnatog tigra postao sposobna i
odlučna operativna organizacija" - piše Marcel Stoessel, slobodni
novinar.
AUSTRIJA
DER STANDARD
27. II. 2001.
Ščepajte Miloševića!
"Katarza, unutarnje pročišćenje bi Srbija trebala provesti kako bi
se jugoistočna Europa mogla stabilizirati. To je nedavno izjavio
hrvatski predsjednik Stipe Mesić tijekom posjeta Austriji. Mesić
je bio zadnji predsjednik bivše Jugoslavije. Od bivšeg se suputnika
hrvatskog utemeljitelja države Franje Tuđmana prometnuo u
zagovarača nenacionalističke, otvorene Hrvatske. Pri tomu se bori
i protiv znatnih otpora u vlastitoj zemlji pa to njegovu kritiku
srpskih susjeda čini utoliko vjerodostojnijom.
Novi predsjednik Srbije Vojislav Koštunica nije do sada uspio
uvjeriti skeptike u svoju odlučnost da obračuna s bivšim režimom - i
pri tomu predoči istine, neugodne i za mnoge Srbe. No iako legalist
Koštunica upozorava na 'načelo revolucionarne pravde', čini se da
se u novom beogradskom vodstvu probija mišljenje da ni jedan put ne
može zaobići dragovoljnu katarzu, ako se želi novi uspješan početak
zemlje.
U odnosu na suradnju s UN-ovim sudom, u Beogradu još ne postoji
jedinstvena crta. Ipak se čini da vlastito pravosuđe sa stanovitom
dosljednošću provodi progon Slobodana Miloševića i njegovih
paladina. Val uhićenja među ljudima od Miloševićeva povjerenja
očito ima više ciljeva: izbjeći možebitni puč i pridobiti
'prijelaznike', koji će pružiti dokazni materijal protiv bivšega
šefa.
Prijelaznika je moralo već i sada biti dovoljno, kako bi akcija
'ščepajte Miloševića' uopće mogla krenuti. No to je druga a osim
toga nipošto nova priča" - zaključuje komentator lista Josef
Kirchengast.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
26. II. 2001.
Prijatelj ili neprijatelj?
"Je li Rusija prijatelj ili predstavlja prijetnju? Kada je Barbara
Walters ovo pitanje postavila Georgeu W. Bushu, predsjednik je dugo
oklijevao prije nego što je odgovorio: još uvijek ne znam.
Nadam se da je Rusija prijatelj. Odabir načina na koji će se
shvatiti ruska politika biti će važna odluka.
Rusija više nije supersila, njezino gospodarstvo je u izrazito
lošem stanju, oružane snage također, no ipak se još uvijek radi o
golemoj zemlji s golemim narodnim i ljudskim potencijalom i još
uvijek jednim od dva najveća nuklearna arsenala. Ima moć kojom može
pomoći ili naškoditi pitanju svjetskog mira.
Administracija bi stoga trebala Rusiju staviti na vrh liste svojih
prioriteta. Trebalo bi sve poduzeti kako bi se Rusiju učinilo
partnerom koji će u potpunosti surađivati, jednakim partnerom
euroatlantskoj zajednici. Bivši predsjednik Bill Clinton ovo je
pokušavao postići i nije uspio. Američko-ruski odnošaji pogoršali
su se vidno nakon 1993. godine, a posebice u posljednjih 18 mjeseci
Putinove vlasti.
SAD je u rusko gospodarstvo uložila više od 20 milijardi dolara koji
su platili američki porezni obveznici, i zalagala se za daljnju
pomoć Rusiji iz međunarodnih novčarskih ustanova. Nakon sedam
godina ove stalne američke pomoći, raspoloženje u Rusiji sve je
više neprijateljsko i prema Americi i prema NATO-u. Pozitivni stav
o SAD-u pao je sa 75 posto 1993. godine na 37 posto 2000. Clinton se
smatra najnepopularnijim stranim čelnikom, nakon Sadama Huseina.
Nova administracija mora otkriti zbog čega je Clintonova politika
kod Rusa prošla tako neslavno, i iz toga izvući prikladne
zaključke. Putinova javna izjava da bi sav bivši teritorij
Sovjetskog Saveza NATO trebao smatrati ekskluzivnom sferom ruskog
interesa i nadzora nije rezultirala nikakvim odgovorom SAD-a.
Clinton je dvaput javno pokazao kako nije previše zabrinut zbog
rata koji se vodi protiv civilnog stanovništva u Čečeniji. Pokušaji
da se dobije eksplicitni ili tihi ruski pristanak na širenje NATO-a
usporio je proces i zaustavio ga na pola puta.
Kremlj je imao razloga vjerovati da može beskonačno odlagati prijem
baltičkih zemalja i drugih zemalja-kandidata u NATO. Razvučeni
proces širenja NATO-a u fazama stvorio je izvor trajnog
neslaganja.
Clintonova uprava nehotice je potaknula ruske ambicije da proširi
svoje područje utjecaja i nadzora. Putin je bio ohrabren da vjeruje
kako će moći provoditi suparničku politiku prema SAD-u bez
posljedica.
Rusija je danas preslaba da bi otpočela vojni napadaj na NATO. No
zadržala je znatni potencijal kojim može potkopati politiku SAD-a i
postati agresor u zastupanju. Ovo postiže prodajući sofisticirano
navalno i obrambeno oružje Kini, Iranu i Indiji, te pokušajima
uklanjanja ili ignoriranja sankcija protiv Iraka, Libije i Kube.
Nastojeći stvoriti savez s potencijalnim agresorima, Putin opasno
povećava njihove nade za uspjeh. Sasvim je moguće da nastoji
slijediti Staljinove manevre iz 1939. kada je sovjetski diktator
Hitlera gurnuo u rat sa zapadnim saveznicima nadajući se da
Sovjetski Savez neće biti upleten, te 1950., kada je pokušao Kinu
uplesti u rat s SAD-om zbog Koreje.(...)
Što se može učiniti da se ovo zaustavi? Promjena ruskog
ekspanzionističkog mentaliteta ne može se postići prilagodbom,
nego učinkovito blokadom ikakvih realnih mogućnosti za rusku
ekspanziju. NATO je spriječio početak Trećeg svjetskog rata.
Sadašnja svrha NATO-a trebala bi biti sprječavanje Drugog hladnog
rata. Širenje NATO-a ne bi trebalo obustaviti niti usporiti zbog
straha od ruske reakcije. Primanje novih članica ne bi trebalo biti
predmetom pregovaranja s Kremljom. Obrambeni potencijal novih
članica ne bi trebao biti korišten kao kriterij za članstvo.
Baltičke zemlje mogu biti okupirane u roku od nekoliko sati bile one
članice NATO-a ili ne. Širenje NATO-ovog štita nad baltičkim
zemljama učinkovito bi obeshrabrio pokušaje da ih se prisilno
podjarmi.
Rusija ne bi trebala biti stavljena u položaj da u svojim
pregovorima s euro-atlantskom zajednicom nema što ni dobiti ni
izgubiti. Važeću ponudu gospodarske potpore treba još više
naglasiti, no treba biti podložna uvjetima i pravilima koji bi bili
provedeni pod strogim nadzorom.
Bivša Clintonova administracija Rusiji je nudila mrkvu bez štapa.
Bush bi trebao koristiti oboje. Ako se Rusiji dopusti da eskalira
svoju suparničku politiku koju trenutno provodi, tijekom prvog
Bushova mandata moglo bi doći do velike krize", piše Jan Nowak,
bivši savjetnik nacionalnog Vijeća sigurnosti za pitanja Središnje
i Istočne Europe.
THE NEW YORK TIMES
26. II. 2001.
Odbori za utvrđivanje istine
"Kada je zemlja u tranziciji iz ratnog stanja ili diktature u
demokraciju, standardan je postupak održati izbore, osloboditi
političke zatvorenike, a sada i sastaviti odbor za utvrđivanje
istine. Odbori za utvrđivanje istine, koji su tek prije nekoliko
godina bili egzotična pojava, postali su poznati nakon osnivanja
južnoafričkog Odbora za utvrđivanje istine i za mirenje. Danas su
postali cjelovitim dijelom procesa prevladavanje represivne
prošlosti.
Odbori za otkrivanje istine zemljama u tranziciji mogu pomoći
razumjeti i prekrojiti oštećenu političku kulturu. Žrtvama mogu
pomoći da zacijele svoje rane, stvore konsenzus za demokratske
reforme i otkriju dokaze koji se mogu koristiti kako bi se sudilo
okrivljenima. No neke zemlje koje osnivaju odbore neće imati
nikakvih koristi od ovoga i to zato što nove demokracije nemaju ni
želje ni moći kojom bi održali njihov rad ili su, pak, sastavili
odbore za utvrđivanje istine koji nisu prikladni za njihova
društva.
Odbori za otkrivanje istine nedavno su počeli s radom u Nigeriji i
Panami a uskoro će početi s radom u Sijera Leoneu i Istočnom Timoru.
Indonezija i Peru dovršavaju pravila za nove a o odborima se
ozbiljno raspravlja i u Meksiku, Bosni, Srbiji, Gani, Burudniju i
drugdje. (...)
Iako odbor za otkrivanje istine provodi službenu istragu
represivne prošlosti, svaka nacija mora odrediti koje vremensko
razdoblje će se istraživati, koji će zločini njome biti obuhvaćeni
te prema kojim pravilima će se provoditi istraživanje. Npr., odbor
možda neće dobiti ovlasti da udjeljuje amnestiju, ili, pak, može
slijediti primjer Južne Afrike i ponuditi amnestiju onima koji u
potpunosti priznaju svoje zločine. Odbori moraju odlučiti i to da
li će sudovima proslijediti informacije koje su sakupili.
Ti izbori mogu ovisiti o povijesti određene zemlje te snazi nove
demokratske vlade. No neke se lekcije mogu naučiti iz prošlih
iskustava. Najvažnije je da odbor za otkrivanje istine ima dovoljno
novca, dovoljno dugi mandat te potporu na najvišoj razini jer će
zasigurno naići na moćan otpor.
Takav otpor ponekad odbore za istinu može spriječiti da objavi
imena onih koji su vjerodostojno optuženi za zvjerstva. No ovo bi
trebalo učiniti ako je ikako moguće, posebice u zemljama u kojima su
počinitelji još uvijek dovoljno moćni da si pribave obećanje o
amnestiji.
Svjedočanstva bi također trebalo davati u javnosti, ako žrtvama
zbog toga ne prijeti opasnost. Kada žrtve u tajnosti kažu svoje
iskaze, istina se pojavljuje tek kada se objavi konačno izvješće
odbora. Priscilla Hayner, koja je napisala knjigu o svom iskustvu
surađivanja s mnogim zemljama glede osnivanja odbora za otkrivanje
istine, 'Neopisive istine' ('Unspeakable Truths'), tvrdi kako je
davanje iskaza koje se potom emitiralo na televiziji u Južnoj
Africi bilo od ključne važnosti, jer je na taj način s iskazima bila
upoznata i široka javnost.(...)
Iako se osnovna pravila mogu usvajati od drugih zemalja, svaka bi
vlada pojedinačno trebala krojiti odbore po svojoj mjeri.(...)
Južna Afrika i Njemačka, npr., ispitivale su ulogu institucija kao
što su crkva ili mediji u podržavanju diktature, što je zamisao koju
sada koristi nigerijski odbor za ispitivanje istine. Odbor je
održao saslušanja u svezi akcija koje je tvrtka 'Shell Oil'
poduzela glede sprječavanja pogubljenja Ken Saro- Wiwa i drugih
aktivista za zaštitu okoliša 1995. godine, nakon što su osuđeni
zbog ubojstava prijekim sudom. 'Shell', koji u Nigeriji ima veliki
utjecaj, protiv egzekucije je progovorio tek dva dana prije nego
što je do nje i došlo.
(...)
Možda je najvažnije pravilo odbora za utvrđivanje istine
preporučiti reforme u sudnicama, policiji i školama. U Sijera
Leoneu, npr., preporuke novog odbora za utvrđivanje istine biti će
mandatne, a odbor će osnovati i skupinu koja će izvijestiti glede
kvalitete izvršenja preporuka. Razumijevanje prošlosti ključno je
za zemlju koja je pretrpjela rat ili diktatorski režim, no takovo
razumijevanje korisno je samo u slučaju da vodi promjenama", piše
Tina Rosenberg.
THE LOS ANGELES TIMES
25. II. 2001.
Novo oruđe protiv ratnih silovanja
"Bosanski sukob koji je počeo početkom 1990-tih rezultirao je
najgorim kršenjima ljudskih prava u Europi još od Drugog svjetskog
rata, uključujući i silovanja i seksualno porobljavanje tisuća
djevojaka i žena. Međunarodni promatrači smatraju da su svi
sudionici sukoba - Srbi, Hrvati i Muslimani - bili uključeni u
spolna zlostavljanja, no istražitelji Europske Unije smatraju da
su Srbi nadmašili ostale sudionike sukoba. Samo tijekom prve godine
rata, izvješćuje EU, Srbi su silovali 20.000 muslimanskih
djevojaka i žena. Mnoge su bile prisiljene trpjeti spolno
zlostavljanje mjesecima.
Silovanje je bilo sastavni dio vojnih pljačkaških pohoda od samih
početaka ratovanja. U novije vrijeme, npr., japanski su vojnici
sistematično zlostavljali žene koje su zatočili u okupiranim
zemljama tijekom Drugog svjetskog rata. Sada, takovo zlostavljanje
po prvi je puta i službeno proglašeno zločinom protiv čovječnosti.
UN-ov sud za ratne zločine u Hagu tri je Srbina osudio za višestruka
silovanja, mučenja, zatočenja i povredu osobnog dostojanstva. Svi
optuženi su bili suočeni i s mogućnošću doživotnog zatvora, no
osuđeni su na između 12 do 28 godina zatvora- što je blaga presuda s
obzirom na zvjersku narav zločina koje su počinili.
Konačna presuda ne bi bila moguća bez svjedočanstava 16 žrtava
srbijanske 'politike sistematičnog silovanja', kao što je to 1993.
godine opisalo UN-ovo povjerenstvo. Djevojke, od kojih su neke
imale tek 12 godina, silovalo je više osoba za redom, držane su u
zatočeništvu i do osam mjeseci a bile su i iznajmljivane ili
prodavane za seksualne usluge. Suđenje optuženima za silovanja u
Bosni dugo je bilo blokirano zbog nevoljkosti žrtava da svjedoče
(...). Šesnaest žena koje su svjedočile bile su veoma hrabre kada su
odlučile otkriti svoj identitet istražiteljima, otišle u Hag i
suočile se sa svojim mučiteljima.
Malo je vjerojatno da će presuda tribunala okončati spolno
zlostavljanje za vrijeme ratova. No definiranje silovanja i
zatočenja žena tijekom rata kao zločina protiv čovječnosti
predstavlja dobrodošao presedan za suđenje i kažnjavanje osuđenih,
postajući tako oružjem pravde za mnoge žrtve toga zločina", stoji u
uvodniku lista.
FRANCUSKA
COURRIER INTERNATIONAL
22. II. 2001.
Grčka sanja o miru, a Albanija o veličini
"I nakon Miloševićeva pada zahtjevi i neprijateljstva između
različitih etničkih skupina na Balkanu ometaju povratak mira.
Sukobi između Srba i Albanaca na Kosovu i na jugu Srbije dovode u
pitanje krhku ravnotežu na području koje je izmučeno
desetogodišnjim ratom. U tom smislu, susret na vrhu državnih
poglavara i ministara vanjskih poslova održan u Skopju, u
Makedoniji, nema velikih izgleda da sukobe privede kraju.
Uz sukobe Srba i Albanaca, tu je i problematično pitanje crnogorske
neovisnosti kojeg se Jugoslavija plaši, a moglo bi i pogoršati
stanje na Kosovu, u Makedoniji i u Bosni. Stoga je George Papandreu,
grčki ministar vanjskih poslova, istaknuo potrebu da se 'spriječi
daljnje cijepanje', prenosi 'Financial Times'. No sukob između
Albanaca i Srba i dalje je u središtu pozornosti. Nazočnost
albanske manjine u više država na tom području, a napose zahtjevi za
neovisnost, izazivaju u nekih strah od nastanka velike Albanije.
Zbog toga se Grčka približava svom sjevernom susjedu, Makedoniji, s
kojom je bila u zategnutim odnosima. Grčki dnevnik 'I Kathimerini'
smatra da je 'makedonska politička elita shvatila da je za njih
Albanija veća prijetnja nego Grčka', što je za Atenu prava prigoda
da postane čimbenik stabilnosti na Balkanu.
Na albanskoj strani, ministar vanjskih poslova Paskal Milo kaže na
stranicama dnevnika 'Gazeta Shqipetare' kako su najvažnije zadaće
Tirane - uostalom vrlo razborite - regionalna integracija kao uvjet
za razvitak i budući ulazak u Europsku uniju, područna suradnja u
energiji i borba protiv organiziranog kriminala. No, na sjednici
ministara vanjskih poslova, šef albanske diplomacije postavio je
bolno pitanje Preševa. Ta dolina koja pripada Srbiji, a nastanjena
je Albancima, područje je stalnih sukoba i upada kosovske milicije.
Tirana je predložila Beogradu da se o toj temi započnu pregovori s
albanskim vođama na Kosovu. No predstavnici Europske unije koji su
sudjelovali na summitu odlučno odbijaju pokrenuti raspru o
granicama na tom području", piše list.
LIBERATION
26. II. 2001.
'Ne, uime Europljana'
S predsjednikom UDF-a, Saveza za francusku demokraciju, Francoisom
Bayrouom razgovarao je Gilles Bresson: " - Rekli ste da u ovakvim
prilikama nećete glasovati za sporazum iz Nice. Zbog čega?
= Jer se Europa u Nici odlučila udaljiti od našeg ideala. Europsko
pitanje obuhvaća zapravo dva pitanja: želimo li da Europa bude sila
u XXI. stoljeću i želimo li da bude demokracija, koju će prosječan
građanin potpuno poznavati i, na koncu, odlučivati? Moć,
demokracija? U Nici su odbačena oba ova izazova.
Sile u stoljeću koje dolazi poznajemo ili nagađamo koje bi to mogle
biti: Sjedinjene Države, najveća sila, Kina, Indija, naftne
države, barem pedeset godina, i velike financijske sile na planetu.
Na tom popisu, samo je jedno pitanje: hoće li Europa biti na njemu
ili neće? Jer, u Nici nisu odlučili izgraditi silu, već slabost,
neku vrstu međuvladinog foruma, s kratkoročnim državnim interesima
kao glavnim ciljem. To nužno znači nemogućnost odlučivanja, češće
blokade. I to u Europi koja je smanjila svoje ambicije. Pomislite da
su u Nici potpisali da će se europska obrana isključiti iz pojačane
suradnje! Dodajmo, za zaljubljenike državnih interesa, da smo zbog
dvostruke pogrješke u pregovaranju dobili loptu u glavu.
Natovarili smo si na leđa mnoge europske države, jer smo ih htjeli
nasilu potisnuti u drugi plan kao 'male' zemlje, a one su se
osvetile tražeći da se 'prosječna' Francuska razlikuje od
Njemačke. Europa iz Nice ne odgovara nikakvoj predodžbi, nikakvu
idealu. Dobro znamo da će se sporazum prihvatiti zahvaljujući
kohabitantima PS-u (Socijalistička stranka) i RPR-u (Savez za
republiku). No neki ipak moraju reći ne, uime Europljana iz
uvjerenja, kako bi se jednom sjetili toga kada nužno dođe do
neuspjeha.
- Ali, Nica je barem zaslužna što je omogućila proširenje...
= Iskoristiti proširenje da bi se Europa učinila slabom, nije
usluga koja bi se ikome trebala učiniti. Francuska je to čak
unaprijed osudila putem svog parlamenta. A pozvati zemlje
kandidate iz Srednje i Istočne Europe da sudjeluju u sustavu bez
duše i volje, ne znači biti im prijatelj.
- Kako sada treba postupati u razdoblju nakon Nice?
= Nica nije uspjela zato što ponajprije francuski čelnici nisu bili
kadri da ponude jedinstvenu predodžbu o Europi za novo stoljeće.
Hoće li to biti lakše učiniti nakon Nice, nego prije Nice? Očito je
da će biti teže! Bojim se da nas jednom očekuje europska kriza! No
budući da nam najavljuju forum, veliku raspru, neka graditelji
Europe tu barem brane postavke koje će svima biti razumljive i
poticajne. Želimo Europu koja će moći odlučivati, a neće sama sebe
kočiti, s Povjerenstvom koje će imati ugled pravog ujedinitelja,
demokratski ustav, izabrane a ne imenovane europske čelnike koji će
izlagati narodne projekte, a ne samo u beskraj blokirane nagodbe
vlada.
- Hoćete li europsko pitanje staviti u središte vaše predsjedničke
utrke?
= Vjerujem da će Francuska 2002. okrenuti stranicu iz doba meteža.
Dakako, europsko je pitanje temeljno i trebat će nam projekt koji će
svi razumjeti. Francuska ima svoj identitet. Ima svoje
vrijednosti. Ona je republika. Ali sve to, ta laička ambicija
Francuske, imat će budućnost samo u snažnoj Europskoj uniji koja je
kadra da sjedne za stol svjetskih moćnika govoreći jasno i glasno,
kako bi branila slabe protiv materijalističkog parnog valjka i bila
zagovornica duhovnih vrijednosti i suosjećanja."