ZAGREB, 21. veljače (Hina) - Prvi Ombudsman u povijesti bio je imenovan u Švedskoj davne 1809. godine, a njegova je zadaća bila s jedne strane pomoći građanima u rješavanju problema s tijelima državne uprave, s druge pomoći parlamentu
da kontrolira rad vlade, kazao je u srijedu za Hinu federalni Ombudsman Kraljevine Belgije Pierre-Yves Monette.
ZAGREB, 21. veljače (Hina) - Prvi Ombudsman u povijesti bio je
imenovan u Švedskoj davne 1809. godine, a njegova je zadaća bila s
jedne strane pomoći građanima u rješavanju problema s tijelima
državne uprave, s druge pomoći parlamentu da kontrolira rad vlade,
kazao je u srijedu za Hinu federalni Ombudsman Kraljevine Belgije
Pierre-Yves Monette.#L#
Iznimno je važno da Ombudsman bude potpuno neovisan od vlade, i zato
ga u većini država imenuje parlament, rekao je Monette.
Od 15 zemalja Europske unije, 12 članica posjeduje tu instituciju,
a Luksemburg će je vjerojatno dobiti do kraja ove godine. Italija
još uvijek ima pučkog pravobranitelja za svaku regiju i zasad nisu
urodili plodom pokušaji nekoliko vlada da uspostave tu kategoriju
na nacionaloj razini. U Njemačkoj djeluje Povjerenstvo za peticije
koje zaprima pritužbe građana, rekao je Monette koji drži da je to
tijelo dosta pod utjecajem politike.
Belgija, Bosna i Hercegovina, a odnedavna i Republika Srpska jedine
su u svijetu koje imaju kolegijalnog Ombdusmana, instituciju koju
čini nekoliko osoba. Primjerice u Federaciji BiH tu dužnost
obnašaju tri osobe, po jedna iz svakog od triju naroda. Monette
ističe da je takav model dobar za zemlje (kakva je i Belgija) gdje
postoje dvije ili više etničkih ili vjerskih zajednica, jer on
građaninu ulijeva povjerenje u instituciju Ombudsmana.
Ono što pak određuje kvalitetu Ombudsmana je prije svega
neovisnost. Stoga je nadasve važno kako se Ombudsman imenuje i kako
se financira: čini li to vlada ili parlament ili netko treći, kazao
je Menotte koji nije mogao ocjenjivati rad hrvatskog pučkog
pravobranitelja jer o tome nema uvida, ali je kazao da se o
kvaliteti može suditi upravo na temelju način izbora.
U Belgiji federalnog kolegijalnog Ombudsmana (tri člana) imenuje
parlament koji se očituje o prijedlogu (od samo tri imena) koje
odabire skup sveučilišnih profesora, nakon testiranja većeg broja
kandidata.
Monette ističe da nema najboljeg modela, no zanimljiv je i primjer
Nizozemske gdje se, u pokušaju da se depolitizira izbor, Ombudsman
imenuje na prijedlog predsjednika Državnog vijeća, predsjednika
Prizivnog suda te predsjednika Državne revizije.
U nekim zemljama za imenovanje Ombudsmana potrebne su dvije trećine
glasova u parlamentu, ali tu leži i opasnost od politiziranja u
smislu "danas ćemo mi podržati vašeg kandidata a sutra vi našeg",
upozorava Monette.
Financiranje je jedanko važan čimbenik koji će odrediti neovisnost
institucije Ombudmana. U Hrvatskoj je za rad pučkog
pravobranitelja zatraženo daleko više financijskih sredstava,
čulo se na Okruglom stolu održanom u srijedu u Zagrebu u
organizaciji Pakta o stabilnosti za jugoistočnu Europu.
U Belgiji se Ombudsman financira iz državnih sredstava ali ne i iz
državnog proračuna, već izdvojenim sredstvima namijenjenima,
između ostalog i za instituciju kralja.
(Hina) rt sd