FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ŠVEDSKA, ZEMLJA S 200-GODIŠNJOM TRADICIJOM PUČKOG PRAVOBRANITELJA

ZAGREB, 21. veljače (Hina) - Prvi Ombudsman u povijesti bio je imenovan u Švedskoj davne 1809. godine, a njegova je zadaća bila s jedne strane pomoći građanima u rješavanju problema s tijelima državne uprave, s druge pomoći parlamentu da kontrolira rad vlade, kazao je u srijedu za Hinu federalni Ombudsman Kraljevine Belgije Pierre-Yves Monette.
ZAGREB, 21. veljače (Hina) - Prvi Ombudsman u povijesti bio je imenovan u Švedskoj davne 1809. godine, a njegova je zadaća bila s jedne strane pomoći građanima u rješavanju problema s tijelima državne uprave, s druge pomoći parlamentu da kontrolira rad vlade, kazao je u srijedu za Hinu federalni Ombudsman Kraljevine Belgije Pierre-Yves Monette.#L# Iznimno je važno da Ombudsman bude potpuno neovisan od vlade, i zato ga u većini država imenuje parlament, rekao je Monette. Od 15 zemalja Europske unije, 12 članica posjeduje tu instituciju, a Luksemburg će je vjerojatno dobiti do kraja ove godine. Italija još uvijek ima pučkog pravobranitelja za svaku regiju i zasad nisu urodili plodom pokušaji nekoliko vlada da uspostave tu kategoriju na nacionaloj razini. U Njemačkoj djeluje Povjerenstvo za peticije koje zaprima pritužbe građana, rekao je Monette koji drži da je to tijelo dosta pod utjecajem politike. Belgija, Bosna i Hercegovina, a odnedavna i Republika Srpska jedine su u svijetu koje imaju kolegijalnog Ombdusmana, instituciju koju čini nekoliko osoba. Primjerice u Federaciji BiH tu dužnost obnašaju tri osobe, po jedna iz svakog od triju naroda. Monette ističe da je takav model dobar za zemlje (kakva je i Belgija) gdje postoje dvije ili više etničkih ili vjerskih zajednica, jer on građaninu ulijeva povjerenje u instituciju Ombudsmana. Ono što pak određuje kvalitetu Ombudsmana je prije svega neovisnost. Stoga je nadasve važno kako se Ombudsman imenuje i kako se financira: čini li to vlada ili parlament ili netko treći, kazao je Menotte koji nije mogao ocjenjivati rad hrvatskog pučkog pravobranitelja jer o tome nema uvida, ali je kazao da se o kvaliteti može suditi upravo na temelju način izbora. U Belgiji federalnog kolegijalnog Ombudsmana (tri člana) imenuje parlament koji se očituje o prijedlogu (od samo tri imena) koje odabire skup sveučilišnih profesora, nakon testiranja većeg broja kandidata. Monette ističe da nema najboljeg modela, no zanimljiv je i primjer Nizozemske gdje se, u pokušaju da se depolitizira izbor, Ombudsman imenuje na prijedlog predsjednika Državnog vijeća, predsjednika Prizivnog suda te predsjednika Državne revizije. U nekim zemljama za imenovanje Ombudsmana potrebne su dvije trećine glasova u parlamentu, ali tu leži i opasnost od politiziranja u smislu "danas ćemo mi podržati vašeg kandidata a sutra vi našeg", upozorava Monette. Financiranje je jedanko važan čimbenik koji će odrediti neovisnost institucije Ombudmana. U Hrvatskoj je za rad pučkog pravobranitelja zatraženo daleko više financijskih sredstava, čulo se na Okruglom stolu održanom u srijedu u Zagrebu u organizaciji Pakta o stabilnosti za jugoistočnu Europu. U Belgiji se Ombudsman financira iz državnih sredstava ali ne i iz državnog proračuna, već izdvojenim sredstvima namijenjenima, između ostalog i za instituciju kralja. (Hina) rt sd

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙