DE-POVIJESTI-Vlada-Gospodarstvo/poslovanje/financije RDW 15. II. BALKAN I TERET PROŠLOSTI NJEMAČKI RADIO - RDW15. II. 2001.RDW prenosi dijelove članka pod naslovom "Balkan i teret prošlosti", koji je objavio švicarski list "Neue
Zuericher Zeitung"."Nakon stjecanja neovisnosti od Otomanskog carstva, imperiji u novim nacionalnim državama jugoistočne Europe pokušali su stvoriti centralističku državnu strukturu po uzoru na zemlje zapadne Europe. Ono što se na Zapadu stvaralo stoljećima, trebalo se dostići u roku od nekoliko desetljeća. Država je uzimala sve više kompetencija. Najprije je ukinuta lokalna samouprava koja je postojala u doba Otomanskog carstva, umjesto da bude dorađena i modernizirana. S centralizacijom je povezan bio i brzi rast glavnih gradova pojedinih država, naglo je rastao broj stanovnika, ali i gospodarski, politički i kulturni značaj prijestolnica.Razlog nije bio samo taj što su mnogi, u potrazi za poslom, stizali u glavne gradove, nego su se - baš zbog centralizacije - mnoge tvornice otvarale baš u glavnom gradu. Tu je čovjek bio blizu vlade i središnje vlasti i bilo je lakše obaviti poslove. Sveučilišta i druge obrazovne institucije, moderne bolnice i najbolji liječnici - sve to bilo je koncentrirano u glavnom gradu, dok je izgradnja
NJEMAČKI RADIO - RDW
15. II. 2001.
RDW prenosi dijelove članka pod naslovom "Balkan i teret
prošlosti", koji je objavio švicarski list "Neue Zuericher
Zeitung".
"Nakon stjecanja neovisnosti od Otomanskog carstva, imperiji u
novim nacionalnim državama jugoistočne Europe pokušali su stvoriti
centralističku državnu strukturu po uzoru na zemlje zapadne
Europe. Ono što se na Zapadu stvaralo stoljećima, trebalo se
dostići u roku od nekoliko desetljeća. Država je uzimala sve više
kompetencija. Najprije je ukinuta lokalna samouprava koja je
postojala u doba Otomanskog carstva, umjesto da bude dorađena i
modernizirana. S centralizacijom je povezan bio i brzi rast glavnih
gradova pojedinih država, naglo je rastao broj stanovnika, ali i
gospodarski, politički i kulturni značaj prijestolnica.
Razlog nije bio samo taj što su mnogi, u potrazi za poslom, stizali u
glavne gradove, nego su se - baš zbog centralizacije - mnoge
tvornice otvarale baš u glavnom gradu. Tu je čovjek bio blizu vlade
i središnje vlasti i bilo je lakše obaviti poslove. Sveučilišta i
druge obrazovne institucije, moderne bolnice i najbolji liječnici
- sve to bilo je koncentrirano u glavnom gradu, dok je izgradnja
ostalog dijela zemlje bila sramotno zanemarena. Već poslije Prvog
svjetskog rata u balkanskim zemljama bilo je, po stanovniku, više
dužnosnika nego u zapadnoj Europi, a u apsolutnim brojevima
Rumunjska je pretekla mnogo veću Njemačku. Zato je proračun stalno
bio opterećen izdacima za javne službe, ali i za vojsku, jer je
iredentizam balkanskih zemalja često završavao ratovima. Javne
službe ostale su do danas bitne za tržište rada, poslije 1945. i to
je pojačano podržavljenjem privrede u komunističkim zemljama, a u
Grčkoj sve većim etatizmom.
Dio nasljeđa 19. stoljeća je i nacionalizam kao državna ideologija,
pri čemu se država ne smatra državom svih građana, bez obzira na
njihovu nacionalnu i vjersku pripadnost, nego predstavlja
instituciju dominantne nacije. Sve ostale nacionalne skupine
trebale bi biti asimilirane u vladajuću naciju, a tamo gdje to ne
uspijeva, kao što je to slučaj kod vjerskih, ponajprije
muslimanskih manjina, dolazi do trajnih sukoba i diskriminacije.
Osim toga, nacionalizam je do danas onemogućavao istinsko
zbližavanje susjednih zemalja po uzoru na zapadnoeuropski proces
nakon 1945. S obzirom na višenacionalnu realnost balkanskih
zemalja, bilo je kobno što je uzor bila Francuska koja inzistira na
centralizmu i etničkoj homogenosti stanovništva. Naime, od 1848.
godine švicarska savezna država pružala je, za balkanske prilike,
mnogo bolji uzor. Za razliku od zapadne Europe proces modernizacije
tekao je isključivo od vrha prema dnu i njime je rukovodila
politička elita školovana na Zapadu koja je vjerovala da će,
preuzimajući zapadne institucije, preuzeti i njihovu efikasnost.
Institucije izvan državnoga nadzora nisu se tolerirale. Odnos
građana prema državi do danas je ostao ambivalentan. Efikasnost
države u pogledu ispunjavanja zadataka nije na nekoj cijeni, čime
se može objasniti i široko rasprostranjeno izbjegavanje plaćanja
poreza. Još danas birokracija na građane gleda kao na podanike i
dosadne molitelje. Tko ide redovitim putem, cilj postiže sporo ili
ga uopće ne postigne - zato je uobičajeno da se, kad god je moguće,
koriste veze i poznanstva.
Političke strukture jugoistočne Europe imaju, dakle, ishodište u
prvoj, nedovršenoj - odnosno neuspjeloj modernizaciji u 19. i 20.
stoljeću. Duhovno, i danas mnogi političari iz tog područja još
žive u 19. stoljeću, iako je malo onih kod kojih je taj mentalitet
tako izražen kao kod jugoslavenskog predsjednika Vojislava
Koštunice. U svakom slučaju, transformacija traži strpljivost ne
samo ekonomskih, nego i političkih struktura i dugoročnu
perspektivu - i u samom regiji, i na zapadu Europe. Ne mogu se
očekivati brzi i spektakularni uspjesi, pogotovo ne samo od
formalnog prenošenja zapadnoeuropskih institucija i zakona.'
(RDW)