HR-MEDIJI-E-S DNEVNI PREGLED BR. 30 12.2.2001. RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE 11. II. 2001.Dragan Lalović: "HSLS drži ključeve krize"S Draganom Lalovićem, profesorom Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu, razgovarao Mladen
Mali:"-Ugrožavaju li događaji oko generala Norca doista ustavni sustav Hrvatske? = Mislim, ako najkraće trebam na to odgovoriti, da ne. Da ne mogu ugroziti ustavni sustav zemlje u smislu u kome se pod ugrožavanjem misli na ugrožavanje temelja na kojima počiva naša politička zajednica. Ali ako se pod tim misli da li ugrožava normalni put rješavanja problema, onda bi odgovor naravno bio - da. On ugrožava normalno funkcioniranje institucija sustava, ali mislim da ne ugrožava sustav kao cjelinu. - Nakon prošlogodišnjih izbora bilo je mnogo procjena da se može očekivati reakcija poražene strane. Da li se, po Vašem mišljenju, sadašnja reakcija doista mogla predvidjeti? = Mislim da se morala očekivati i mislim da je to jedan od razloga zašto je tako sporo tekao ovaj proces koji se očekivao, u koji su bile uložene velike nade na prošlim parlamentarnim izborima. Očekivalo se od nove koalicije da će počistiti ono što nije
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
11. II. 2001.
Dragan Lalović: "HSLS drži ključeve krize"
S Draganom Lalovićem, profesorom Fakulteta političkih znanosti u
Zagrebu, razgovarao Mladen Mali:
"-Ugrožavaju li događaji oko generala Norca doista ustavni sustav
Hrvatske?
= Mislim, ako najkraće trebam na to odgovoriti, da ne. Da ne mogu
ugroziti ustavni sustav zemlje u smislu u kome se pod ugrožavanjem
misli na ugrožavanje temelja na kojima počiva naša politička
zajednica. Ali ako se pod tim misli da li ugrožava normalni put
rješavanja problema, onda bi odgovor naravno bio - da. On ugrožava
normalno funkcioniranje institucija sustava, ali mislim da ne
ugrožava sustav kao cjelinu.
- Nakon prošlogodišnjih izbora bilo je mnogo procjena da se može
očekivati reakcija poražene strane. Da li se, po Vašem mišljenju,
sadašnja reakcija doista mogla predvidjeti?
= Mislim da se morala očekivati i mislim da je to jedan od razloga
zašto je tako sporo tekao ovaj proces koji se očekivao, u koji su
bile uložene velike nade na prošlim parlamentarnim izborima.
Očekivalo se od nove koalicije da će počistiti ono što nije
vrijedilo u starom režimu, a to je ponajprije jedan sustav koji se,
blago rečeno, može zvati nefunkcioniranjem prava i pravosudnih
institucija. Posebno u kontekstu u kojem je Hrvatska obvezna
podložiti se pravilima Haškog suda, i to ne u smislu nekakve
heteronomne odluke, nego jednostavno u smislu Ustavnog zakona,
koji je usvojila čak i stara vlast, pristajući dakle na taj način da
za nas vrijede pravila civiliziranog svijeta. Svatko zna da je to
bila jednostavno glavna politička teškoća s kojom se suočavala
koalicijska vlast, a to je: kad će krenuti u taj proces. Možemo se
sjetiti kakva je bila reakcija na presudu u Blaškićevom slučaju,
možemo se sjetiti reakcija kakve su bile u vezi pisma generala, pa
sve do danas: imamo reakciju onoga što bi se pristojno nazvalo
izvanparlamentarnom oporbom. Po mom mišljenju, problem je u tome
što ne funkcionira normalna oporba u Hrvatskoj. Ili, da tako kažem,
HDZ nije kontrolno sposobna desna oporbena stranka, pa onda sve ono
što bi ona trebala kao desna stranka izražavati u parlamentu,
izražava se izvan parlamenta. Izvan parlamenta, dakle protiv
sadašnje političke orijentacije vlade, dakle protiv onoga za što je
dobijen mandat u 3. siječanjskim izborima, izražava se mišljenje na
ulici. Izražava se mišljenje preko jednog broja institucija koje se
zovu Stožeri za dignitet, za ovo, za ono itd. I tu je taj problem.
Dakle taj je problem, po mom mišljenju, pojačan ukidanjem tzv.
polupredsjedničkog sustava, jer se sada sve ključne odluke
koncentriraju u parlamentu, a parlament ne može izraziti sva
mišljenja koja u Hrvatskoj postoje, pa se onda moraju izraziti
izvan parlamenta, a ja bih rekao i protiv parlamenta. Otuda
osjećaj, koji nije bez osnova, da smo mi u svojevrsnoj ustavnoj
krizi.
- Ima li vladajuća šestorka snage demokratski riješiti te
probleme?
= Na to bih pitanje volio odgovoriti potvrdno. Ali Vi znate da je tu
problem u činjenici da je to dosta heterogena politička formacija,
i da bar jedna od tih stranaka koketira s mišljenjima koja su
izražavana na ovaj izvanparlamentarni način. To bi tražilo dužu
elaboraciju, ali bih najkraće mogao reći da je vezano uz položaj
HSLS-a i posebno njezina čelnika, koji je u vlasti i nije u vlasti, i
koja se cijelo vrijeme ponaša na način koji začuđuje našu javnost, a
to je da se ponaša tako da na mahove podržava ono što radi šestorka,
a na mahove se ponaša kao da je ona najčvršća oporbena stranka. To je
povezano s ovim prijašnjim pitanjem, dakle u situaciji kad nemamo
prave oporbe koja je kontrolno sposobna, HSLS glumi istodobno i
oporbu. Prema tome, HSLS drži ključ krize kad je riječ o pitanju je
li šestorka za to sposobna, pogotovo jer SDP iz raznih razloga,
odnosno njegovo vodstvo, sebe ne smatra dovoljno legitimnim u toj
problematici da može čistih ruku obaviti posao. Čak naravno i uz
pretpostavku da zna, a zna, da je to posao pravosuđa. Naime, kod nas
nitko ne vjeruje da je pravosuđe samostalno, i da nije u ovakvom ili
u onakvom dosluhu ili u vezi s vrhom izvršne vlasti. Prema tome, na
to pitanje bih mogao odgovoriti, naravno ovdje posve skraćujući
analizu, da HSLS koji štiti bok prema desnome, prema onome što
nekritički vrednuje Domovinski rat, što naciju stavlja iznad
države itd., da dalje ne elaboriram, u situaciji kada je HDZ izgubio
tu legitimaciju. Mislim da o toj stranci i njezinim liderima ovisi
da li će oni to moći normalno obaviti ili ne. Ako trebam i to reći, ja
procjenjujem da će se oni napokon odlučiti djelovati kao stranka na
vlasti, i da će onda rješenje biti pronađeno. Jer, mislim da nema
alternative. Alternativa je kaos."
(RFE)
BRITANSKI RADIO - BBC
9. II. 2001.
Pregled tiska
"Vijest o izdavanju naloga za uhićenje umirovljenog generala HV-a
Mirka Norca, 'The Guardian' objavljuje među kratkim vijestima iz
svijeta. Jedina međunarodna tema koja se uspjela probiti na neke od
naslovnih stranica je jučerašnja eksplozija automobila-bombe u
Jeruzalemu. Svi su listovi jedinstveni u ocjeni kako je riječi o
reakciji na rezultate izbora na kojima je mjesto premijera dobio
Ariel Sharon, desničarski bivši general kojega Arapi optužuju za
zločine protiv civila.
'Independent' iz Beograda izvješćuje kako je posjet Javiera
Solane, koordinatora EU-a za vanjsku politiku pokazao da opada
javna podrška bivšem jugoslavenskom predsjedniku Slobodanu
Miloševiću. List to potkrepljuje tvrdnjama da su Beograđani jučer
uglavnom ignorirali prosvjede skupina nacionalista koji su
prosvjedovali zbog Solanina posjeta i koji su ga, kao bivšeg
glavnog tajnika NATO-a, nazivali ubojicom djece. Na jednom od
organiziranih prosvjeda pojavilo se samo nekoliko desetaka,
uglavnom starijih, prosvjednika, a na skupu kojeg su ispred hotela
'Hayatt' organizirali ljevičari Mire Marković i Šešeljevi
radikali, nije bilo nikoga, piše 'Independent'. List napominje i da
su predstavnici EU-a vlastima u Beogradu dali do znanja da je
financijska pomoć Jugoslaviji povezana sa suradnjom s Haaškim
sudom, iako je naglašeno da Unija ne slijedi politiku Amerike koja
je pomoć od 100 milijuna dolara uvjetovala time da se do kraja
ožujka Miloševića izruči Haaškom sudu".
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
9. II. 2001.
Pregled tiska
"U središtu pozornosti komentatora njemačkih dnevnih novina, danas
je, među ostalim, financijska afera Kršćansko-demokratske unije.
'Die Welt' iz Berlina komentira ponudu državnog odvjetništva da
odustane od istražnog postupka u CDU-ovoj aferi, ako bivši kancelar
Helmut Kohl plati novčanu kaznu u iznosu od 300 tisuća maraka:
'Stranka još nije izašla iz najveće krize u njezinoj povijesti.
Naprotiv. Što se treznije u međuvremenu promatra pravnu stranu CDU-
ove financijske afere - a tome je znatno pridonijelo neovisno
pravosuđe - to je vidljivija politička strana. Sada se s velikom
jasnoćom pokazalo da se kaotično stanje Unije ne može objasniti
samo kao gorka posljedica kršenja Zakona o strankama, za koje je
lako utvrditi krivca. I koliko god su suci bili milostivi prema CDU-
u, oni su mu istodobno oduzeli alibi. Sada više nema afere, sada je
ponovo na redu politika', analizira berlinski 'Die Welt'.
'General Anzeiger' iz Bonna bilježi: 'Čim se odluka državnog
odvjetništva i sudski potvrdi, Kohl se više ne mora brinuti zbog
ružne riječi 'kažnjavan'. A republika ostaje pošteđena kažnjavanog
bivšeg kancelara. Nije uznemirujuće što se to ne sviđa jednom Hans-
Christianu Stroebelu iz parlamentarnog istražnog odbora. Taj
političar iz stranke Zelenih Kohla je progonio sa starozavjetnim
bijesom. Ali, vjerojatno ima i drugih koji se pri tome ne osjećaju
dobro. Jer, jesu li stvarno svi jednaki pred zakonom? Nije li taj
Helmut Kohl možda ipak 'jednakiji' nego bilo koji Kohl iz
telefonskog imenika? Ništa ne govori u prilog tome. No, Kohl je
počinjenu štetu popravio bar materijalno', podsjeća bonnski
'General Anzeiger'.
No, komentator dnevnika 'Badische Zeitung' iz Freiburga zastupa
nešto drukčije mišljenje i pita: 'Što je to, molim vas, Kohl
popravio? Najveći dio štete nije materijalne prirode i zato se ne
može popraviti. Ona se sastoji od toga što je ovdje visoki državni
predstavnik namjerno prekršio zakone, koje je sam potpisao i time
istodobno pogazio državnu prisegu. A onda je, kad je sve izašlo na
vidjelo, samo slegnuo ramenima i govorio o 'pogreški', a uopće nije
shvatio koliko se nemoguće ponio kao državnik i političar. Tako si
ni najveći cinici nisu predstavili duhovno-moralne promjene kojima
je Kohl zaprijetio pri dolasku na vlast. Osim toga, Kohl i danas
odbija podnijeti račun o podrijetlu dobrovoljnih priloga. On se
poziva na svoju časnu riječ donatorima. Iz toga se može zaključiti:
časna riječ, koju je Kohl dao milijunima birača, potpuno mu je
nevažna', zaključuje 'Badische Zeitung' iz Freiburga.
U današnjem njemačkom tisku riječ je i o reakcijama na posjet
europske trojke Beogradu. Berlinske novine 'Die Tageszeitung' o
posjetu iz Europe pišu da u normalnim okolnostima posjet visoke
delegacije EU-a Srbiji ne bi izazvala neke osobite reakcije srpske
javnosti. Švedska ministrica vanjskih poslova Anna Lindh i
povjerenik EU-a zadužen za vanjsku politiku Chris Patten, bili bi
rado viđeni gosti u Beogradu, gosti koji novim vlastima mogu pomoći
u obnovi zemlje koja je socijalno, privredno i politički razorena u
vrijeme režima Slobodana Miloševića. Ali treći predstavnik Europe
izazvao je u zemlji veliko uzbuđenje i ponovo oživio gotovo
zaboravljenu ksenofobiju. Riječ je o Javieru Solani, visokom
predstavniku EU-a za zajedničku vanjsku i sigurnosnu politiku. Za
vrijeme zračnih napada NATO saveza na Jugoslaviju u proljeće 1999.
godine, on je bio glavni tajnik zapadne alijanse. U Srbiji ga
nazivaju 'anđelom smrti'. Mnogi Beograđani jednostavno ne mogu
razumjeti što onaj koji je, po njihovu mišljenju, odgovoran za rat,
smrt, patnju, razaranja i veliku nepravdu koja im je učinjena,
traži u Srbiji. A novi ljudi na vlasti pokušavaju sve prikazati u
povoljnom svjetlu. Njima je naime jasno da bez pomoći EU u zemlji
nema napretka, piše komentator lista.
Komentator lista 'Frankfurter Allgemeine Zeitung' drži da je
ovisnost Zapada i Srbije obostrana. Ako nova srpska vlada ne uspije
pronaći izlaz iz ekonomske krize, postoji velika opasnost da
socijalisti i ultranacionalisti ponovo dobiju veliku potporu. Zbog
toga je EU spremna davati novac Srbiji, a predsjednika Koštunicu je
primila u zagrljaj kao da je on oduvijek dio obitelji. Međutim
arogantan odnos Koštunice prema glavnoj tužiteljici haaškog suda
Carli del Ponte za njenog boravka u Beogradu, otvorio je oči svima
koji su držali da je odlaskom Miloševića s vlasti uklonjeno sve zlo
u Srbiji. Promjena u Srbiji je ograničenog dosega. Novo vodstvo
objašnjava svoje odbijanje izručenja Miloševića sudu u Haagu
tvrdnjom da bi joj to oslabilo položaj. Na Zapadu taj argument ne
ostaje bez utjecaja jer se postavlja potanje - tko će doći nakon
toga na vlast. Ali međunarodna zajednica ne može prihvatiti da
Beograd po svojoj volji odlučuje u kojoj će mjeri surađivati s
haaškim sudom. Zbog toga je krajnje vrijeme da EU traži da se
Milošević izruči, i to odmah. Na tome će se vidjeti koliko je
revolucija u Beogradu stvarno duboka, drži FAZ.
Komentator austrijskog lista 'Der Standard' osvrće se na ukupni
položaj Srbije unutar međunarodne zajednice, u tekstu pod nazivom:
'Država pod uvjetnom kaznom'. List piše da si Srbija, koja je za
vrijeme vladavine Slobodana Miloševića proglašena za pokretača
ratova, i faktički se nalazi pod uvjetnom kaznom, sada više ne može
priuštiti nijednu pogrešku. Zato se srpska policija i vojska moraju
svladavati kada borci albanske ekstremističke organizacije
'Oslobodilačka vojska Preševa, Bujanovca i Medveđe' pucaju na njih
iz područja zone razdvajanja prema Kosovu. Tijekom deset godina
međunarodne izolacije u Beogradu se shvatilo da bez pomoći Zapada
ništa ne može ići naprijed. S druge strane, ako se napadi
intenziviraju, Zapad će se naći pred dilemom: da li jugoslavenskoj
vojsci dopustiti da vodi tzv. antiterorističke akcije protiv
dojučerašnjih saveznika Zapada. Za diplomaciju ima sve manje
vremena, upozorava austrijski list.
(RDW)
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
12. II. 2001.
'Hoćemo nove izbore'
"U Hrvatskoj se zaoštravaju napetosti između vlade
socijaldemokratskog predsjednika Stipe Mesića i nacionalističkih
pristaša njegova pokojnoga prethodnika Franje Tuđmana. Više od sto
tisuća nacionalista prosvjedovalo je u nedjelju u Splitu protiv
istrage o bivšem generalu Mirku Norcu, osumnjičenom za ratne
zločine. Srdita gomila vikala je 'Idemo u Zagreb' i 'Hoćemo nove
izbore'. Središte Splita paralizirali su prosvjednici koji su
autobusima doputovali iz svih dijelova zemlje. Na obali i u zaleđu
Dalmacije za vikend su se osim toga nastavile njihove blokade
cesta.
Prosvjed je usmjeren protiv naloga za uhićenje Norca.
Tridesettrogodišnji Norac nije se odazvao pozivu istražnoga suda u
Rijeci, gdje je trebao biti saslušan zbog ubojstva oko 40 srpskih
civila 1991. u Gospiću.
Vlada u Zagrebu nije koristila policiju protiv blokada koje od
četvrtka priječe promet na jadranskoj obali i na prometnicama koje
vode u unutrašnjost. Predsjednik vlade Ivica Račan govorio je o
'napadu na demokratski i pravni poredak', predsjednik Stipe Mesić o
'organiziranoj destrukciji predstojeće turističke sezone'.
Prosvjede su organizirale udruge hrvatskih veterana i invalida
rata od 1991. do 1995. Podupire ih i stranka osnivača države Franje
Tuđmana, koja je nakon njegove smrti prije godinu dana izgubila
vlast.
Postupak zbog ubojstava u Gospiću počeo je prošle godine. Tijekom
procesa Norac je okrivljen da je kao zapovjednik brigade
zapovijedao i vodio smaknuća. Među prosvjednicima Norac slovi kao
ratni junak i branitelj Gospića. Grad je do ponovnog oslobađanja
krajine 1995. bio pod srpskom okupacijom. Norčev zamjenik Milan
Čanić se predao.
Vladajuća koalicija šest stranaka u Zagrebu zbog svoje je suradnje
s UN-ovim sudom u progonu ratnih zločinaca u Hrvatskoj izložena
silovitim napadima političkih protivnika. Početkom mjeseca
Vrhovni je sud naložio novi proces protiv pet vojnika koji su pod
Tuđmanom bili oslobođeni optužbe da su 1991. u Pakračkoj poljani
pobili uhićene Srbe.
Izaslanstvo parlamenta EU pod vodstvom Njemice Doris Pack u
međuvremenu je od Beograda poslije razgovora s predsjednikom
Vojislavom Kopštunicom zatražilo izručenje trojice časnika sudu,
kao 'znak dobre volje'. Traženi časnici Mile Mrkšić, Veselin
Šljivančanin i Miroslav Radić, optuženi za pokolj kod Vukovara
1991., nesmetano borave u Beogradu. Doris Pack je izjavila da je
pomoć EU 'povezana s uvjetima'. Jugoslavenski predsjednik vlade
Zoran Žižić izjavio je da svrgnuti vlastodržac Slobodan Milošević
neće biti izručen 'sve dok sam ja načelu savezne vlade'",
izvješćuje Bernhard Kueppers.
ITALIJA
LA STAMPA
11. II. 2001.
"Rusija, prijetnja Zapadu"
"'Iskreno mislim da Rusija predstavlja prijetnju za Zapad
općenito, a posebno za naše europske saveznike', kazala je u jednom
interviewu francuskom listu 'Politique Internationale' koji je
djelomice prenio 'Le Figaro Magazine', Condoleezza Rice,
savjetnica za sigurnost američkog predsjednika Georgea W. Busha. U
interviewu Condoleezza Rice otkriva i to da se protivila
'motivacijama' i načinu na koji se vodila misija na Kosovu. 'Ni
Europljani, ni Amerikanci', nastavila je, 'ne paze dovoljno na
opasnosti koje predstavljaju nuklearni arsenal i balistička
sredstva Kremlja. Imamo sve razloge da se bojimo mogućih prijenosa
nuklearnih tehnologija od Rusa'.
Rusiji je posvećen velik dio interviewa Condoleezze Rice, koja kaže
kako se 'ne protivi zamisli o potpori tranziciji u Moskvi', ali
'Rusi moraju jasno pokazati volju da idu naprijed na putu reformi,
koliko god bio opasan'. 'Problem je', to je dijagnoza Condoleezze
Rice, 'što je Clintonova administracija s Borisom Jeljcinom imala
tako privilegirane odnose da je zaboravljala što se događa na
razini vlade i u samoj zemlji. Rezultat: vizija Washingtona bila je
potpuna kriva'.
Vanjska politika Kremlja, nastavlja, dovest će Moskvu 'do sve većeg
približavanja arapskim državama, uključujući Irak, a taj će je
razvoj dovesti do odbijanja doprinosa određenim mirovnim
naporima'. Glede američke vanjske politike Bushova savjetnica kaže
da je protiv 'olako odlučenih' vojnih intervencija SAD-a.
Na jedno pitanje o uključenosti Sjedinjenih Država u neke operacije
NATO-a za mandata Billa Clintona, Condoleezza Rice je odgovorila
kako je 'za vojnu intervenciju Sjedinjenih Država u slučaju
potvrđene ili potencijalne opasnosti za naše saveznike'. No da je
'protiv bilo kakvog olako odlučenog uključivanja radi zahtjeva
obavljanja humanitarne misije', kao što se dogodilo na Kosovu.
Condoleezza Rice je podsjetila da nova administracija namjerava
ispitati, u suglasju s Europljanima, nazočnost američkih snaga na
Balkanu."
LA REPUBBLICA
10. II. 2001.
Karadžić i poprišta užasa - tako Bosna skriva prošlost
"(...) Nalozi za uhićenje 19 policajaca i paravojnika koje je izdao
haaški sud, potvrđuju da su optuženi ubijali radi zabave, silovali
i mučili najsadističkijim metodama. Nije bilo okrutnosti koja bi
bila zabranjena, dakle koja nije bila neizravno ohrabrivana. (...)
Omarska predstavlja ono najbliže Auschwitzu što je Europa
proizvela od 1945. do danas.
Pa ipak se danas događa ovo: nacrt podjele Bosne, zbog koje je
Omarska i stvorena, ponovno se vraća na obzor mogućnosti. 'Meka'
podjela: jedan dio Srbiji, jedan dio Hrvatskoj, a ono što ostaje
pretvara se u muslimanski protektorat NATO-a. To u jednom uvodniku
sugerira 'The New York Times', na tragu želja Bushove vlade da se
povuče s Balkana. Za tim otvoreno idu srpski i hrvatski
nacionalizam, a potajno i ne mali broj čelnika polu-nove Srbije,
uvjereni da će u budućnosti Beograd moći mijenjati dvije trećine
Kosova za teritorije koje danas zauzima republičica bosanskih
Srba. U Sarajevu 'guverner' Bosne za račun zapadnjaka, Austrijanac
Wolfgang Petrisch, ponavlja nam da ponovno stavljanje granica u
raspravu znači riskiranje novog rata na Balkanu. No neke
zapadnjačke diplomacije ne izgledaju tako svjesne te opomene,
sudeći po lakoći kojom se poigravaju s idejom neovisnog Kosova,
odnosno podijeljene Bosne.
Tako naš put u Bosnu, od Omarske do planina kod Foča gdje se Radovan
Karadžić, već legendarno, skriva, put je preko zemlje koja već ima
opasno poljuljanu ravnotežu, čiji su razlozi za nadu, koji ipak
postoje, ugušeni očitošću da je gotovo istodoban nestanak Tuđmana i
Miloševića, ponovno pokrenuo, umjesto da zauvijek pokopa njihov
nacrt podjele. 'Završilo je prvo poluvrijeme', čut ćemo kako se
ponavlja između Banje Luke i Pala od bezbrojnih poštovatelja
Karadžića, koji su sad uvjereni da nova srpska demokracija može
uspjeti tamo gdje Milošević nije uspio. Baš je to 'drugo
poluvrijeme'. U kojem će i Bosna i sjećanje na logore propasti, ili
će se zajedno spasiti. Zapravo je sjećanje to koje nameće jednu
nepodijeljenu Bosnu. I povratno, samo jedina moguća jedinstvena
Bosna, pravna država, može jamčiti sjećanje, na prvom mjestu u
sudnicama. (...)
Međutim, pogriješio bi onaj tko bi Srbe iz Omarske, i Bosne
općenito, optužio da su bili spremni Miloševićevi krvnici. Za
razliku od Nijemaca u Drugom svjetskom ratu, oni nisu imali aktivnu
ulogu u pokoljima u logorima. Njihova je krivnja bila (i još je) što
su šutjeli. Radi moralne neosjetljivosti, iz koristi, radi
plemenskog duha. No poglavito radi utemeljenog straha. 'Naravno,
znali smo da se u rudniku događa nešto ružno', priznaju u Omarskoj
oni koji se ne boje kompromitirati razgovarajući sa zapadnim
novinarom. 'No znali smo i da je bilo riskantno istraživati'.
I još je. Zbog toga je Jelko Kopanja završio u invalidskim kolicima.
Kopanja vodi banjolučki neovisni dnevnik, u prijestolnici srpske
bosanske republičice, 25 kilometara od Omarske. 27. listopada mu je
bomba odnijela noge. Sada je uvjeren da je atentat odlučen u
Beogradu, iz vrha tajne policije. Razlog: list je gurao nos u odnose
tog aparata i paravojnih milicija tijekom rata. I tako je narušio
državnu tajnu: etničko čišćenje nije bilo spontani proizvod
mržnje, nego organizirana operacija. (...)
U međuvremenu se Karadžić pojavljuje iza narančaste Zastave na
području Foče, dva sata od Sarajeva, duž cesta koje izbjegavaju
zapadnjački vojnici. (...) I mogao bi računati na potporu, u
Beogradu, važnog dijela bivše srpske oporbe, koja sada vodi zemlju.
Osobe s vrha, institucionalne figure poput predsjednika Koštunice,
nekad su prema njemu pokazivali veliko prijateljstvo i još ga drže
domoljubom, Miloševićevom žrtvom. 'Guvernera' Bosne Petrischa
podsjećaju na one austrijske i njemačke konzervativce koji su
dvadesetih godina fašizam uzeli za politički prihvatljivo
stajalište. 'Ne želim izjednačavati srpski nacionalizam i
nacionalsocijalizam. No ponovno vidim u tim političarima istu
nesposobnost shvaćanja da je agresivni nacionalizam
nekompatibilan s pravnom državom'. Drugim riječima: može li Srbija
sebe smatrati demokratskom i istodobno se praviti da previđa logor
u Omarskoj i sustav koji ga je proizveo?", piše Guido Rampoldi.
FRANCUSKA
LE MONDE
10. II. 2001.
'Trenutačno nema francusko-njemačke bliskosti'
Laurent Zecchini razgovarao je s bivšim francuskim predsjednikom
Valeryjem Giscardom d'Estaingom o francusko-njemačkim odnosima:
"- Francusko-njemačka neslaganja danas su očita. Ne ovise li ti
odnosi, koji su puni uspona i padova, o povijesnim vezama između
dviju zemalja i o činjenici da Njemačka danas može steći ugled u
Europi bez francuskog političkog pokroviteljstva?
= Dodao bih treću stvar: danas se francuski i njemački europski
projekt više ne podudaraju i ne idu prema istom cilju. Dakako,
odnosi između dviju zemalja cikličke su naravi, s većim ili manjim
oscilacijama koje su četrdeset godina u stvari bile slabe. No ne
treba se čuditi što su neka razdoblja bila srdačnija od drugih. Ona
nisu bila toliko srdačna dok je predsjednik bio Georges Pompidou;
za mog mandata, a zatim i Francoisa Mitterranda, ponovno su postala
toplija. No istina je da njemačka strana zadnjih godina nije jasno
vidjela potrebu za francusko-njemačkim parom. Ne u trenutku
ujedinjenja, nego sedam do osam godina kasnije. Njemačka je postala
svjesna svoje osobite važnosti u Europi, počela je sređivati
račune, a napose voditi računa o puku i o gospodarskoj snazi, a onda
je mislila da Francuska kao međunarodni jamac više nije toliko
potrebna, pa i da je nekorisna, što prema mom mišljenju nije u
potpunosti istina.
- Čime se može protumačiti taj nestanak francusko-njemačke
'bliskosti'?
= Helmut Schmidt i ja imali smo isti cilj, tj. zamisao da Europa
treba imati snažan politički ustroj, i to federativni, i da se
njezin identitet razlikuje od atlantskog. U ovom času napose
začuđuje, osobito ako pogledate nedavnu konferenciju u Berlinu, da
kancelar Schroeder daje veliku važnost, pa i prevlast atlantskoj
dimenziji - dok s Francuskom to nije slučaj - i da se planovi o
političkom ustroju razlikuju. Uostalom, nijedan plan - i u tome je
teškoća - nije prihvatljiv. Njemački je plan u stvaranju
federacije. No, budući da smo za proširenje, ujedinit ćemo 'veliku
Europu'. A to nije moguće. Na francuskoj strani, mi smo zapravo za
međuvladin ustroj u 'velikoj Europi', ali prihvaćamo središnju
jezgru, ne želeći da ona bude federalna, što također nije realno!
Dakle, riječ je o prilično neuspješnom dijalogu koji prikriva
razlike: srdačnost postoji, nema neprijateljstva, ali bliskost se
mora temeljiti na podudarnosti interesa. To na žalost nije slučaj i
trenutačno nije vjerojatno.
- Nije li poziv g. Schroedera nejasan, jer se zna da Laenderi traže
podjelu ovlasti u Europi i da to čine kako bi zadržali svoje
ovlasti, a ne da bi ih prenijeli Bruxellesu?
= Svakako, ali to nije moguće: Nijemci, kao ni mi uostalom, nisu
kadri prenijeti veliku moć odlučivanja Europi sa 460 milijuna
stanovnika, vrlo šarolikoj, s prilično nejednakim političkim
iskustvom. Nitko nije spreman pokoriti se pravilu koje propisuje
jaka središnja vlast u takvoj Europi, ni Nijemci, ni mi. Uostalom,
dovoljno je promotriti tijek susreta na vrhu u Nici: Nijemci su jako
odlučno branili izrazito nacionalna stajališta. Dakle, stajalište
kancelara Schroedera ima dobru nakanu - u Europi mora biti više
političke vlasti - ali postupak nije vjerodostojan.
- Imate li dojam da će 'francusko-njemački motor' biti središnji
dio europske građevine, ili će Njemačka s proširenjem doći u
iskušenje da potraži druge saveze u Europi?
= Ne vjerujem, jer to u stvarnosti nije djelotvorno. Sada postoje
dva povijesna pokreta: pokret za izgradnju 'velike Europe' koji
neće ići k integraciji, već prema tješnjem obliku suradnje, prema
zajedničkom odlučivanju itd. U stvari, po toj shemi Nijemce više
neće zanimati francusko-njemačko prijateljstvo, već će tražiti
rješenja koja odgovaraju njihovim susjedima, napose onima iz
srednje i iz istočne Europe, što je, uostalom, uobičajen politički
korak. Naprotiv, ako poput Francuza žele da, kada za to dođe
vrijeme, ponovno poduzmu korake radi uspostave jakog političkog
entiteta koji će nužno biti više istorodan, jer ne može obuhvatiti
cijelu 'veliku Europu' (u svakom slučaju, u roku od pedeset
godina), u tom će času to moći učiniti samo s francuskim partnerom.
Nema drugog partnera koji bi imao vjerodostojnost, iskustvo i polet
za izgradnju takvog političkog sustava."
LE COURRIER INTERNATIONAL
8. II. 2001.
Koštuničina nemoguća misija
"U razgovoru za beogradski tjednik 'Nin' Koštunica je zapravo
potvrdio da bi mogući raspad Jugoslavije doveo u pitanje nastavak
njegove političke karijere. Jer, unatoč brzoj demokratizaciji SRJ-
a i njegovu povratku na međunarodnu pozornicu, budućnost
federacije još je nesigurna.
I s razlogom. Crnogorski predsjednik Milo Đukanović zdušno brani
zamisao o odcjepljenju svoje republike. Prema njegovu mišljenju,
'neovisna Crna Gora zauvijek će pokopati zamisao o velikoj Srbiji'.
To više što su 'kroz povijest svi srpski čelnici rabili Jugoslaviju
samo kao okvir za ostvarenje nacionalističkih želja'. Odatle i
potreba da se ispitaju odnosi između Beograda i Podgorice i da se
Crnogorci na referendumu očituju o budućnosti svoje republike. Taj
bi referendum Beograd rado izbjegao, ali će se on sigurno ubrzo
održati. Ipak, hladan doček koji je nova američka vlada pripremila
Đukanoviću za nedavnog posjeta Washingtonu, kao i neke europske
izjave koje su išle u istom pravcu, pokazuju suzdržanost
međunarodne zajednice.
Promjene u Beogradu obvezuju, i čini se da na međunarodnoj
pozornici pušu drukčiji vjetrovi. Najnoviji dokaz su odgovori na
nedavno djelovanje Vojske za oslobođenje Preševa-Medveđe-
Bujanovca (UCPMB) na jugu Srbije. Ova milicija, podružnica
Oslobodilačke vojske Kosova (UCK, službeno raspuštena), vodi
ofenzivu protiv srpske policije na području uz granicu s Kosovom.
No ovaj put - KFOR je to jasno pokazao nakon pojačanja nadzora na
kosovskoj granici - albanski gerilci ne mogu očekivati nikakvu
pomoć sa Zapada. To više što se, kako ističe analitičar u mađarskom
dnevniku 'Magyar Hirlap', i sam podrijetlom iz Jugoslavije, 'nova
vlast u Beogradu očito suzdržava kada je posrijedi uporaba oružanih
snaga i nudi plan za rješavanje krize'. Plan je izradio
dopredsjednik srbijanske vlade Nebojša Čović, a objavio ga je
beogradski dnevnik 'Danas'. Imao bi sljedeće tri etape: 1. mirovni
pregovori i integracija Albanaca kojima se jamče sva prava: 2.
razvojačenje sigurnosnog područja između Kosova i Srbije; 3.
pokretanje gospodarstva na tom područjuu uz međunarodnu pomoć.
Plan ne ide na ruku albanskim ekstremistima, a Zapad mu je sklon,
jer postoji opasnost od mogućeg proširenja sukoba.
To očito nije čudotvoran lijek, nego jasan potez koji se uklapa u
jugoslavensku unutrašnju realpolitiku s obećanjima o gospodarskoj
obnovi koja čekaju na kraju tunela. Još samo treba doznati može li
se ta realpolitika proširiti na Kosovoo. I može li spasiti
federaciju...", piše Miklos Matyassy.
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
10. II. 20001.
Proturaketna obrana između politike i polemike
"U širokim krugovima zapadne javnosti američki projekt nacionalne
proturaketne obrane u zadnje vrijeme izaziva sve više dvojbe, čak
strah. NMD, kratica za National Missile Defense gotovo je već
postala sinonim za sve bezobzirniju i riskantniju težnju za moći
jedine preostale supersile koja svoj hegemonijski položaj u
svijetu sada želi ojačati i time da postane neranjivom. S NMD-om,
tako se naime sve češće čuje u Europi, SAD se ponaša kao lakomisleni
grobar sigurnosnog poretka koji je ipak nekoliko desetljeća
omogućavao stanovitu uračunljivost u odnosu između supersila.
Okretanje od te sklonosti moglo imati kobnih posljedica, glasi
facit.
Ma koliko bila razumljiva stanovita nesigurnost prema američkim
planovima, toliko je nužan trijezan obračun s njima i to i u
tehničkom i u političkom pogledu. National Missile Defense je,
doduše, razmjerno složen projekt za rano upozorenje, određivanje
cilja i presretanje, ali s egzotičnim planovima Rata zvijezda iz
osamdesetih godina nema puno zajedničkoga. Oslanja se na
konvencionalnu tehniku koja naravno zbog ambicioznih ciljeva mora
udovoljiti golemim zahtjevima. Izreka o puščanom metku koji drugi
mora pogoditi, nije posve isisana iz prsta. U tu svrhu služe testovi
koji se već neko vrijeme obavljaju u SAD-u i koji su pokazali da je
NMD još daleko od zrelosti za uporabu.
U činjenicu da će široka proturaketna obrana jednoga dana biti
spremna za uporabu, više ne treba dvojiti. SAD-u je cilj razoriti
rakete u napadu raketama za presretanje, na širokoj fronti i s
velikim troškovima. NMD je s tim u vezi možda sam najupadljiviji i
najprijeporniji sustav, jer je usmjeren protiv letećih balističkih
dalekometnih raketa. Ali i na operativnom i na taktičkom području
radi se na obrambenim uređajima koji se mogu primijeniti s kopna i s
brodova. Tek ta povezanost otkriva stvarnu svrhu NMD-a, koja se
sastoji u tomu da se u sve nepreglednijem i nepredvidljivijem
sigurnosnom okružju ograniči opasnost napada ili velike štete.
U definiciji dugoročnih američkih sigurnosnih interesa je i to da
SAD svoj globalni angažman usmjeri na pojavu novih oblika
prijetnja. Proturaketna obrana ima za cilj, dakle, mnogo više od
same zaštite vlastita teritorija. I saveznici preko mora trebali bi
imati koristi od obrambenih mjera, jednako kao i od američkih
postrojba razmještenih zbog sigurnosti širom svijeta. NMD je tek
jedna cigla te goleme sigurnosne arhitekture koja već odavno
postoji u pojedinačnim dijelovima. Daljnji razvoj i usavršavanje
iz te se perspektive čine logičnim. Za SAD ima takvo značenje da je
spreman potrošiti goleme svote i izložiti se golemoj kritici. Ni
predsjednik Clinton se više nije mogao opirati toj logici. George
W. Bush to niti neće.
Mada je NMD tehnički još u razvojnoj fazi, politička je
kontroverzija već u punom jeku, što mnogo toga odaje o značaju
međunarodnih odnosa. Posve su izišli na vidjelo na muenchenskom
zasjedanju o strategiji. Pri tomu je u središtu sporazum ABM iz
1972. godine koji bi Washington morao otkazati ako postavi sustav
NMD. Tim su sporazumom i SAD i Sovjetski savez za slučaj nuklearnog
pohoda jamčili sposobnost uzajamnog razaranja i time stabilizirali
svoju nuklearnu ravnotežu.
Za mnoge je zato sporazum ABM postigao gotovo mitsko značenje, iako
su se scenariji prijetnje iz temelja promijenili. Ipak ponajprije
europski kritičari prizivaju strah od nove utrke naoružanja ako SAD
iziđe iz režima ABM. Svim ih snagama podupiru Rusija i Kina koje već
neko vrijeme masovnom propagandnom paljbom obasipaju planove NMD.
Pri tomu manje čude prijetnje iz Moskve ili Pekinga nego način kako
poslušno čak i dobro obaviješteni krugovi u zapadnoj Europi
dopuštaju da utječu na njih. Pri tomu NMD nipošto nije prikladan za
promjenu ravnoteže straha između tih atomskih sila. Sposobnost
drugog udara, dublji ratio sporazuma ABM, očuvan je čak i u slučaju
Kine, a dakako i u odnosu s Rusijom. Što dakle misliti o istočnim i
dalekoistočnim prijetnjama i kuda one smjeraju?
Ako se pomnije promotri ruska predbacivanja, postaje jasno da je za
Moskvu u prvom redu riječ o tomu da spriječi daljnje zaostajanje u
visokoj tehnologiji u odnosu na Zapad. Rusija se danas više ne može
suprotstaviti američkom sustavu NMD ili se naoružati na klasičnim
ofenzivnim područjima. Svaka prijetnja 'protumjerama' je blef. U
skladu s tim Moskva s jedne strane polemizira protiv američkih
planova, a istodobno Europljanima nudi nebuloznu suradnju u
izgradnji vlastite proturaketne obrane. Već iz toga proizlazi
temeljno proturječje ruskih argumenata: s jedne strane upozoravaju
na obezvrijeđenje ofenzivnih strategija koje sada vrijede a s druge
strane najavljuje želju za vlastitom defenzivnom strukturom.
Zapravo su Rusi unatoč svim suprotnim izjavama i sami već odavno
spoznali problem novih oblika prijetnje. Na njihovoj južnoj
granici nalaze se neka od onih područja koja se mogu identificirati
kao 'states of concern', kao budući izvori opasnosti. Budući da im
nedostaju sredstva za izgradnju vlastite proturaketne obrane i
budući da je jasno da se SAD neće upustiti u besplatni transfer
tehnologije, Moskvi je stalo samo do toga da po svaku cijenu
spriječi daljnji rad Amerikanaca i da zapadnom savezu podmetne
klip.
Za Europljane koji djeluju vrlo neodlučno, krajnje je vrijeme da
progledaju takve manevre i Rusiju potaknu na dijalog na koji neće
utjecati prijetnje. Inače će se s američkog stajališta pojačati
dojam da više nisu sposobni postaviti političke prioritete saveza.
NMD bi mogao uskoro postati sinonimom daljnje transatlantske
ljutnje - a stari bi kontinent skupo stajalo ako se Amerika odluči
krenuti samostalno", zaključuje komentator.
RUSIJA
SEGODNJA
10. II. 2001.
Beč je izabrao 'NATOlitet'
Oksana Jevdokimova razovarala je s poznatim austrijskim
politologom Manfredom Velanom o austrijskoj neutralnosti koja je
glavna tema posjeta ruskog predsjednika Vladimira Putina Beču:
"- Kako gledate na pokušaje Rusije da utječe na raspru koja se vodi u
Austriji o njezinu neutralnom statusu?
= Vladimir Putin brzo je odgovorio na političke prilike u Austriji.
Pohvalio bi očuvanje stalne austrijske neutralnosti i u njezinu je
čast čak održao zdravicu. No istodobno je spreman prihvatiti svaku
odluku koju donese austrijski narod. Putin zna da, s jedne strane,
dvije trećine Austrijanaca podupire neutralnost, da oporba želi da
se ona sačuva, a s druge - parlamentarna većina i vlada žele se
odreći neutralnosti. Općenito, našli smo se u nejasnim
okolnostima. Sve je to jako nerazumljivo, ali mi se čini da je
tipično za Austriju. U stvari, Austrija bi htjela dobiti status
'NATOliteta', tj. htjela bi ući u Sjevernoatlantski savez i
istodobno biti neutralna. Zapravo, tako je bilo oduvijek.
Jednostavno, nisu svi znali da nam je sustav državne obrane slab.
Premda su to znali u inozemstvu, kao i u Rusiji, ili u bivšem
Sovjetskom Savezu. Sovjetski Savez bio je jamac da su i druge države
poštovale austrijsku neutralnost.
- Protivnici austrijske neutralnosti tvrde da nakon promjene
geopolitičkih prilika u svijetu austrijska neutralnost nema
važnost koju je imala prije.
= Mislim da Austriji neutralnost više nije potrebna, ali istodobno
mislim da je korisno sačuvati je. Nakon Drugog svjetskog rata pojam
'neutralnost' bio je za Austrijance dio državne ideje u nekom
smislu, dio našeg identiteta.
- Još u svibnju 1999. na snagu je stupio članak 23 austrijskog
ustava prema kojemu je Austrija opet dobila pravo da sudjeluje u
ratu. K tomu, prema novom shvaćanju državne sigurnosti, Austrija se
ne smatra 'neutralnom', već 'nesvrstanom' zemljom. Može li se tada
govoriti o Austriji kao o neutralnoj državi?
= Nedavno su Švedska i Irska uspjele dobiti status neutralnih
država u sklopu Europske unije. I mi smo to pokušavali. S jedne
strane, moramo pokazati međunarodnu solidarnost, a s druge, moramo
ostati neutralni. Što znači pojam 'neutralnost'? Tek odricanje od
sudjelovanja u ratu, u građanskim ratovima, jer su oni stvar svake
pojedine zemlje. Već bi samo to omogućilo da se izbjegnu mnogi
sukobi našeg doba. To nesudjelovanje u ratu u sklopu solidarnostti
s EU-om ili UN-om uvijek je za Austriju bilo neka vrsta problema,
jer je Austrija, za razliku od Švicarske, već 1955. uz suglasnost
četiriju zemalja sudionica protuhitlerovske koalicije, ušla u UN.
No i ta organizacija donosi odluke o nekim vojnim sankcijama. Tako
je odluka o prihvaćanju neutralnosti od početka bila nedosljedna.
Zato mi se čini da se pojam 'neutralnost' mora protumačiti šire:
poštovati nove obveze ne odričući se starih.
- Ima li alternative napuštanju neutralnosti?
= Naravno, alternativa postoji: integracija u sustav europske
sigurnosti. No za napuštanje neutralnosti, u Austrijskom državnom
vijeću treba prikupiti dvotrećinsku većinu glasova. Danas te
većine nema, jer je stranke na vlasti nemaju. U bližoj budućnosti ne
treba očekivati da će se ustavni zakon o stalnoj neutralnosti
poništiti. Osim toga, mnogi žele provesti referendum o napuštanju
neutralnosti. S formalnog gledišta, to nije obvezno jer je stalna
neutralnost proglašena bez referenduma. No iz političkih razloga,
treba provesti narodno glasovanje. Sada je tek 35 posto
Austrijanaca za napuštanje neutralnosti, a 65 posto je za njezino
očuvanje."
SJEDINJENE DRŽAVE
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
8. II. 2001.
Atlantske struje upućuju na razilaženje
"Rasprave o raketnoj obrani i planiranim europskim snagama za brzu
intervenciju koje su prošlog vikenda dominirale na ovogodišnjoj
muenchenskoj Konferenciji o međunarodnoj sigurnosti, i dalje pate
od nedostatka iskrenosti.
Malo ljudi iz američkih znanstvenih krugova, čak i stručnjaka za
strategiju, očekuje da će projekt proturaketne obrane doista
rezultirati neprobojnim obrambenim štitom (...). Neizgovoren je
cilj projekta opravdati opsežan program istraživanja čiji bi se
nepredvidljivi rezultati mogli pokazati zanimljivima i važnima. To
bi istodobno održalo vojnu zrakoplovnu industriju, što je glavni
element u nacionalnoj industrijskoj politici zadržavanja
tehnološkog vodstva.
Formuliranje istraživačkog projekta kao programa koji bi štitio od
raketa trošak čini politički i psihološki neodoljivim većini
glasača. Tko ne bi volio biti zaštićen od mogućih neprijatelja iza
neprobojnog štita?
Ako američki porezni obveznici, moglo bi se tvrditi u inozemstvu,
žele svoj novac dobiven od poreza trošiti na ekstravagantno
istraživanje tehnološki nevjerojatnog oružja, pod izgovorom
obrane od jednako ekstravagantne mogućnosti prijetnje iz nevažnih
država sa slabašnim gospodarstvom i zanemarivim tehnološkim
mogućnostima, zašto bi to ikoga moralo zabrinjavati?
Očito je da su u inozemstvu zabrinuti, i to s razlogom, jer američka
inicijativa potkopava stratešku stabilnost najmoćnijih zemalja
koju su od kraja hladnog rata jamčili postojeći sporazumi za
kontrolu oružja. Racionalni odgovor Rusije i Kine bio bi jačanje
nuklearnih raketnih sustava (...).
Ni Europljani nisu iskreni u pogledu motiva koji stoje iza njihove
planiranih snaga brzu intervenciju. Izvrgnuti kritikama
Washingtona, trenutačno umanjuju značaj svoje odluke da ih
realiziraju. (...)
Joschka Fischer, njemački ministar vanjskih poslova, ustrajao je u
Muenchenu na tome da 'NATO ostaje prvi odabir' Europe. Britanski
ministar obrane, Geoff Hoon, uvjeravao je Amerikance nazočne u
Muenchenu kako nove snage ne bi imale 'ni strukture za planiranje ni
odvojeno zapovjedništvo.'
Da je sve ovo istina, Europljani ne bi ni morali osnivati odvojene
vojne snage. Komentator u francuskom listu 'Le Monde' napisao je
kako su se Europljani u Muenchenu, suočeni s Amerikancima, ponašali
kao djeca uhvaćena u nepodopštini.
Francuski ministar obrane jedini je iskreno rekao da Europska
Unija, 'koja nije država nego nešto više od skupine odvojenih
država', želi raspolagati sredstvima koja bi joj omogućila veću
međunarodnu političku ulogu i želi instrument kojim bi mogla sama
rješavati krize kada to bude potrebno.
To nije samo odraz nagona za opstanak niti veličanja samog sebe koji
ima svako birokratsko tijelo. To odražava činjenicu da bez NATO-a
SAD nemaju institucionalnu bazu u Europi a nemaju ni sredstava
kojima bi mogle tražiti ulogu u europskim pitanjima.
To Washington prisiljava da usprotivi svim nastojanjima Europljana
da stvore vojni instrument koji bi smanjio važnost NATO-a,
zamijenio neke od njegovih funkcija i ponudio mogućnost, u
budućnosti, da NATO postane nepotreban.
Glavni je argument Donalda Rumsfelda i drugih Amerikanca koji se
protive europskoj vojnoj sili to da bi ona oslabila NATO. Prijete da
bi ova europska inicijativa mogla potaknuti SAD da iziđe iz NATO-a.
Pa ipak, to je zadnje što bi Washington želio učiniti.
Europljani imaju mnogo dobrih razloga da žele opstanak NATO-a. NATO
je postao glavno sredstvo prekoatlantskih političkih i strateških
odnosa i suradnje. On predstavlja osiguranje od moguće obnove ruske
prijetnje, iako to u Europi malo tko očekuje.
Na kraju, zapadna bi Europa, uz veće industrijsko gospodarstvo i
brojnije stanovništvo od američkoga, mogla, kada bi morala,
opstati i bez NATO-a.
Činjenica da je EU odlučila izgraditi snage za brzu intervenciju
pokazuje da Europljani to razumiju. Jednom, prije ili poslije,
morat će se snalaziti bez NATO-a.
U Europi je raširena svijest o postupnom strateškom odvajanju od
SAD-a. Potaknuta je dijelom i gospodarskim suparništvom. Jedan od
razloga je i zaokupljenost današnjeg Washingtona samim sobom i
jednostranost američkih odluka poput nacionalne raketne obrane.
Ipak, riječ je najviše o razumijevanju osnovne činjenice: Europa i
SAD su različita društva s različitom poviješću, suočena s
različitom budućnošću", piše William Pfaff.
THE NEW YORK TIMES
9. II. 2001.
Srbi bi mogli uhititi Miloševića zbog lokalnog suđenja
"Slobodan Milošević, koji je Srbe poveo u četiri rata i 13 godina
siromaštva i izolacije, mogao bi uskoro biti uhićen radi suđenja za
višestruke zločine, od pronevjere i krađe izbora do diskriminacije
manjina i izdaje, kazao je novi srbijanski ministar pravosuđa.
Nakon posjeta Carle del Ponte, glavne tužiteljice UN-ova suda za
ratne zločine u Haagu, sve se češće raspravlja o mogućnosti
uhićenja Miloševića koji je pod stalnim policijskim nadzorom.
Ipak, i dalje je mnogo vjerojatnije da će se Miloševiću, koji je i
dalje aktivan kao čelnik Socijalističke partije, najveće oporbene
stranke u srbijanskom parlamentu, suditi u Srbiji. Odluka o njegovu
izručenju - u skladu sa statutom UN (...) - kako bi mu se sudilo u
Haagu mogla bi biti donijeta uskoro, ali se sad očito više
pozornosti posvećuje lokalnom suđenju. (...)
Miloševićev nasljednik na dužnosti jugoslavenskog predsjednika,
Vojislav Koštunica, prigodom susreta s Carlom del Ponte izrazio je
svoje neprihvaćanje (...) suda, koji je podignuo optužnicu protiv
Miloševića 1999. tijekom NATO-ova rata protiv Jugoslavije, za
zločine koje su njegove snage počinile na Kosovu. No srbijanski
dužnosnici i, sve više, i sami Srbi sve su odlučniji da Miloševića
dovedu pred lice pravde.
Vladan Batić, ministar pravosuđa u novoj srbijanskoj vladi kazao je
kada su ga upitali za moguće uhićenje Miloševića: 'Ne želim
određivati rok, ali očekujem da će to biti uskoro'. Velik dio dokaza
protiv Miloševića pružili bi njegovi bivši bliski suradnici, od
kojih se neke već ispituje, rekao je.
To pokazuje da je vjerojatnije kako će se Miloševiću suditi za
gospodarske zločine i druge zločine u Srbiji, a ne za zločine koje
su počinile njegove snage u Hrvatskoj, Bosni i na Kosovu
devedesetih. Srbija je bila uključena i u rat sa Slovenijom.
Ministri očito ne misle da su ratni zločini u tim slučajevima
prioritet, nego su predložili da se saslušanja za haaški sud održe u
Srbiji.
Novi javni tužitelji biraju se ovoga tjedna, a srbijanski bi ih
parlament morao odobriti u ponedjeljak, kazao je Batić. Jedna od
prvih zadaća glavnog tužitelja bit će pokretanje postupka protiv
čelnika koji su pali nakon kad je narod 5. listopada Miloševića
prisilio da vlast preda Koštunici, koji je osvojio izbore u rujnu,
kazao je Batić. 'Srbijanskim je građanima jako stalo do samo dvije
stvari: da ljude koji su im uništavali život proteklih 10 godina
vide u zatvoru i da im se poveća životni standard', dodao je.
Drugi ministri, članovi osamnaesteročlanog saveza koji je porazio
Miloševića i njegove saveznike na predsjedničkim a zatim i
parlamentarnim srbijanskim izborima prošle godine, iznijeli su
slične komentare. Zoran Đinđić, koji kao srbijanski premijer
nadgleda moćnu policiju Srbije, prošloga je tjedna kazao kako bi
Milošević mogao biti optužen za dva tjedna. 'Želimo da se sve koji
su počinili zločine smatra odgovornima; želimo da odgovaraju pred
našim institucijama', kazao je Đinđić nakon susreta s državnim
tajnikom Colinom Powellom u Washingtonu. Đinđić je dodao kako novi
srbijanski čelnici žele 'dati priliku našim sudovima jer su
kompetentni'", piše Carlotta Gall.