RU-US-procesi-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi RU-SEGODNJA-7.2.-GLOBALIZACIJA RUSIJASEGODNJA7. II. 2001.Peta violina u četvrtom redu"Na sjednici Vijeća za vanjsku i obrambenu politiku (SVOP) raspravljalo se o problemima
međunarodnih odnosa u uvjetima globalizacije. Cvijet ruske politologije raspravljao je o mjestu Rusije u svijetu koji se naglo mijenja i o novim pravilima međunarodne igre. S kime ćemo ići - s Istokom, sa Zapadom, ili je ruskom dvoglavom orlu lakše letjeti 'između kapi'? Mišljenja sudionika susreta bila su različita.Prema riječima akademika RAN-a (Ruska akademija znanosti) Jevgenija Primakova, razvoj međunarodnih odnosa u doba globalizacije može ići po dvama scenarijima. Ako prevlada natocentrizam, UN će pasti na razinu međunarodne organizacije, a Rusiju će potisnuti na rub svjetskih događaja, prisiliti je da traži nove partnere i potaknuti njezino približavanje Kini i Indiji. Drugi je scenarij višepolarni, a temelji se na takozvanom zauzeću polja zajedničkih interesa: borba s terorizmom, ekološkim problemima i ostalim globalnim 'izazovima', širenje procesa razoružanja, rješavanje problema najsiromašnijih zemalja. Prema
RUSIJA
SEGODNJA
7. II. 2001.
Peta violina u četvrtom redu
"Na sjednici Vijeća za vanjsku i obrambenu politiku (SVOP)
raspravljalo se o problemima međunarodnih odnosa u uvjetima
globalizacije. Cvijet ruske politologije raspravljao je o mjestu
Rusije u svijetu koji se naglo mijenja i o novim pravilima
međunarodne igre. S kime ćemo ići - s Istokom, sa Zapadom, ili je
ruskom dvoglavom orlu lakše letjeti 'između kapi'? Mišljenja
sudionika susreta bila su različita.
Prema riječima akademika RAN-a (Ruska akademija znanosti)
Jevgenija Primakova, razvoj međunarodnih odnosa u doba
globalizacije može ići po dvama scenarijima. Ako prevlada
natocentrizam, UN će pasti na razinu međunarodne organizacije, a
Rusiju će potisnuti na rub svjetskih događaja, prisiliti je da
traži nove partnere i potaknuti njezino približavanje Kini i
Indiji. Drugi je scenarij višepolarni, a temelji se na takozvanom
zauzeću polja zajedničkih interesa: borba s terorizmom, ekološkim
problemima i ostalim globalnim 'izazovima', širenje procesa
razoružanja, rješavanje problema najsiromašnijih zemalja. Prema
mišljenju Primakova, 'ruski čimbenik neće biti posljednji u
povijesnom izboru između tih scenarija'. Rusija, prema njegovu
mišljenju, 'u prilikama globalizacije', mora posve odbaciti
izolacionizam i usmjeriti pozornost na razvitak prodornih
tehnologija. Pritom država ulaganjima mora poduprijeti 'sedam do
osam uspješnih pravaca'. Danas je, misli Primakov, Rusija pred
izborom: ili uljuđeno tržište, ili vladavina oligarha; ili borba s
korupcijom, ili imitacija te borbe. Ona će također morati birati
između glasnosti i očuvanja diktata države ili oligarha nad
glasilima, između državnog nadzora i gospodarskog nereda. Pritom
je predsjednik OVR-a (Domovina čitava Rusija) istaknuo: važno je da
Vladimir Putin 'potpuno napusti snage koje su ga izbacile za
Jeljcinova nasljednika'.
Prema mišljenju zamjenika direktora Europskog instituta RAN-a,
predsjednika predsjedništva SVOP-a Sergeja Karganova, svijet se
danas raspada na tri skupine: zemlje prvog svijeta (SAD i druge
vodeće države), nove industrijske zemlje (koje su 'uzletjele'
sedamdesetih i osamdesetih) i države koje 'padaju', tj. nemaju
izgleda da se učvrste čak ni na rubu razvijenog svijeta. U drugu
skupinu ulaze Kina, Indija, većina 'azijskih tigrova' i zemalja
Latinske Amerike, bivše socijalističke zemlje, Iran i druge naftne
države. U trećoj je gotovo cijela Afrika, velik dio Azije i država
bivšeg SSSR-a. Rusija je po razini gospodarskog razvoja u donjoj
polovici drugog svijeta i njezina će se uloga smanjivati zbog
nedostatka odlučnih reforma. U kulturno-prosvjetnom, a djelomice i
geostrateškom smislu, Rusija je, s obzirom na to što ima nuklearno
oružje i s obzirom na vektore gospodarskih veza, u prvom svijetu. No
taj nas svijet ne smatra svojima.
Dvojba je u sljedećem: treba li Rusija svirati četvrtu-petu violinu
u prvom svijetu, ili treba igrati na nezadovoljstvo 'drugog
ešelona' i pokušati razbiti raznorodnu koaliciju koju neizbježno
predvodi Kina. Druga će mogućnost značiti oslanjanje na
mobilizacijsko gospodarstvo, autoritarnost, političku i
informacijsku zatvorenost. Tu je velika vjerojatnost oštrog
pritiska od strane SAD-a i prekid približavanja Europskoj uniji.
Prvi scenarij pretpostavlja gospodarsku otvorenost, demokratsko
društvo. Takav je pravac moguć, ali je moralno tegoban, jer
zahtijeva gušenje oholosti u sebi, pa čak i odustajanje od nekih
vanjskopolitičkih interesa.
Za sada je, misli Karaganov, ruska politika između tih težnja.
Sadašnji vanjskopolitički pravac koji je povezan s predsjednikovom
osobnom djelatnošću, može, prema mišljenju politologa, biti
'neproduktivan'. On može dovesti do veće napetosti s SAD-om. A za
sada se ne predviđa savez Rusije i 'drugog svijeta'. Proglašeni
pravac integracije u svjetsko gospodarstvo još je samo izjava, a
'Putinova modernistička retorika razvija se u pravcu
tradicionalističke politike'. Međutim, ići 'između kapi' sve je
teže. Negdje ćemo morati izgubiti. Karaganov misli da se možemo
boriti 'ili za svoje interese, ili za višepolarni svijet'", piše
Valerija Sičeva.