FR-US-DE-diplomati-Obrana-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada FRANCUSKA-LE MONDE OD 6.2.01.O AMERIČKOJ POLITICI FRANCUSKALE MONDE6. II. 2001.Washigton ne skriva svoje protivljenje europskoj politici obrane"Nova uprava. Stara
poznanstva. Na 37. konferenciji o sigurnosti koja se održavala u Muenchenu od petka 2. veljače do nedjelje 4. veljače okupilo se više europskih ministara vanjskih poslova i obrane, s ministrom obrane Georgea W. Busha Donaldom Rumsfeldom. Njega je pratila skupina članova Kongresa, kako republikanaca, tako i demokrata, poput Johna McCaina, suparnika Georgea W. Busha na izborima za elektore i Josepha Liebermana, kandidata na listi Ala Gorea. Bio je to prvi takav susret nakon američkih izbora, no Donald Rumsfeld koji je bio veleposlanik u NATO-u i ministar obrane za predsjednika Forda, ostavljao je dojam kao da čini dvojac s Henryjem Kissingerom čiji su mnogi prijatelji i učenici u novoj upravi.Govor američkih sudionika o dvjema temama koje su prevladale u raspravi bio je vrlo jasan: s jedne strane, ne žele europsku politiku obrane onakvu kakva je potvrđena na susretu na vrhu u Nici, u prosincu 2000: s druge, odlučili su stvoriti sustav proturaketne obrane, bez obzira na stajalište europskih saveznika, a još manje
FRANCUSKA
LE MONDE
6. II. 2001.
Washigton ne skriva svoje protivljenje europskoj politici obrane
"Nova uprava. Stara poznanstva. Na 37. konferenciji o sigurnosti
koja se održavala u Muenchenu od petka 2. veljače do nedjelje 4.
veljače okupilo se više europskih ministara vanjskih poslova i
obrane, s ministrom obrane Georgea W. Busha Donaldom Rumsfeldom.
Njega je pratila skupina članova Kongresa, kako republikanaca,
tako i demokrata, poput Johna McCaina, suparnika Georgea W. Busha
na izborima za elektore i Josepha Liebermana, kandidata na listi
Ala Gorea. Bio je to prvi takav susret nakon američkih izbora, no
Donald Rumsfeld koji je bio veleposlanik u NATO-u i ministar obrane
za predsjednika Forda, ostavljao je dojam kao da čini dvojac s
Henryjem Kissingerom čiji su mnogi prijatelji i učenici u novoj
upravi.
Govor američkih sudionika o dvjema temama koje su prevladale u
raspravi bio je vrlo jasan: s jedne strane, ne žele europsku
politiku obrane onakvu kakva je potvrđena na susretu na vrhu u Nici,
u prosincu 2000: s druge, odlučili su stvoriti sustav proturaketne
obrane, bez obzira na stajalište europskih saveznika, a još manje
na stajalište Rusa i Kineza. Pitanje nije hoće li ga, nego kada će ga
i kako uspostaviti, rekao je Jo Lieberman.
Protivljenje europskom identitetu sigurnosti i obrane (IESD) prati
potreban diplomatski oprez. Razlozi koji se ističu uglavnom se ne
razlikuju od razloga koje je rabila prethodna uprava u određivanju
točnih granica pothvata petnaestorice. Oni su tek odlučnije
potvrđeni, a prihvaćaju ih i druge zemlje članice NATO-a koje nisu u
Europskoj uniji (EU). Turska koja blokira sporazum o odnosima
između EU-a i NATO-a, nada se djelatnijoj potpori iz Washingtona.
No nije sama. Kanadski ministar obrane Arhur Eggleton bio je vrlo
jasan: 'Nećemo dopustiti, rekao je, da kandska oprema i osoblje
koje ju rabi, ne budu pod nadzorom Atlantskog vijeća', drugim
riječima pod nadzorom Europske unije, u slučaju europske operacije
u koju bi bio uključen NATO. Dodao je da prijedlozi petnaestorice o
dogovoru između NATO-a i EU-a 'ne idu dovoljno daleko' i zatražio da
strateško planiranje i dalje bude isključivo pravo
Sjevernoatlantske organizacije, premda EU želi imati takvu
mogućnost.
Taj je prijepor izraz NATO-ova, a napose američkog stajališta. SAD
ne osuđuje jačanje europskih snaga; čak ih potiče, želeći zbog
smanjenja vojnih troškova, ali nastoji da europska politika obrane
ne iziđe iz okvira Sjevernoatlantskog saveza i spreman je
usprotiviti se svakoj želji za autonomijom. 'Podupiremo napore
Europljana koji više ulažu u obranu kako bi potpuno sudjelovali u
NATO-u', izjavio je Donald Rumsfeld, ali IESD 'ne smije pokvariti
prekoatlantske veze'.
Dakle, Amerika je još zabrinuta, unatoč opetovanim uvjeravanjima
Europljana. Svi izaslanici petnaestorice koji su nastupili u
Muenchenu - uz uglednu iznimku francuskog ministra obrane Alaina
Richarda - umanjili su rezultate IESD-a. Nakon Berlina 1996., (kada
su Amerikanci prihvatili europski stup u NATO-u), 'nismo učinili
ništa drugo, osim što smo slova WEU (Zapadnoeuropska unija)
zamijenili s EU', kazao je čak visoki predstavnik za zajedničku
vanjsku i sigurnosnu politiku Javier Solana. IESD je 'nadopuna
NATO-u', a ne suparnik ili zamjena. 'I dalje je prva odluka NATO'
(Joschka Fischer, njemački ministar vanjskih poslova). IESD je
'dio NATO-ova strateškog plana' (Gerhard Schroeder). 'Neće biti
odvojenih ustanova, ni ustroja za planiranje i za zapovijedanje'
(Geoffrey Hoon, britanski ministar obrane).
Govoreći o europskoj politici obrane, Alain Richar nije htio rabiti
nezgodne riječi, kao što je 'neovisnost', koja je u Nici rasrdila
Britance. Ali je vrlo pedagoški obrazložio što su petnaestorica
započela. EU - koji 'nije država, nego više od skupa različitih
država' - želi dobiti mogućnost da bude politički čimbenik i da može
rješavati krize. On tako obogaćuje 'lepezu mogućnosti kojima
raspolaže Sjevernoatlantska organizacija'. Zato on mora
'politički samostalno odlučivati i djelovati'. On ne prihvaća
'nekorisno' preklapanje s NATO-om, ali odluke želi donositi sam, u
dogovoru sa saveznicima.
Tako je Alain Richard tek podsjetio na ono što su petnaestorica
odlučila u Helsinkiju 1999. i što su ponovili u Nici. Zašto ne bi
otvoreno razgovarali s Washingtonom, a ne ponašali se kao djeca
kada ih odrasli uhvate da rade nedopuštene stvari?", piše Daniel
Vernet.