DE-E-US-SAVEZI-Obrana NJ-DIE WELT-5.2.-NATO-OVE GRANICE NJEMAČKADIE WELT5. II. 2001.NATO-ove granice"Od svršetka hladnoga rata sve je prijelaz. No putovi i ciljevi nisu obilježeni. Američka proturaketna obrana National Missile Defense
(NMD) ispitana je pod Clintonom i, kad rezultati ispitivanja vojsci i vladi nisu bili zadovoljavajući, bila je odgođena. Pod Bushom međutim, NMD je gotova stvar i može povezati atlantske države. No taj ih mega projekt može i razdvojiti. Naprotiv, projekt NATO-ove europske brze postrojbe za intervencije može propasti, ako ne ojača.Još su nepoznati odgovori od kojih svaki pojedinačno odlučuje o sudbini atlantskoga saveza. Muenchenska konferencija o sigurnosti tijekom vikenda - koju je Ewald von Kleist utemeljio kao zasjedanje o 'obrani' a danas je pod vodstvom Horsta Teltschika veliki skup strategijskih stručnjaka - nije donijela konačne odgovore. No glavnim sudionicima jasno je i bolno pokazala što je na kocki. Riječ je o ništa manje nego o strukturi i djelotvornosti atlantske kolektivne obrane.Međusobno se uljudno razgovaralo, pozorno slušalo i obećavalo
NJEMAČKA
DIE WELT
5. II. 2001.
NATO-ove granice
"Od svršetka hladnoga rata sve je prijelaz. No putovi i ciljevi nisu
obilježeni. Američka proturaketna obrana National Missile Defense
(NMD) ispitana je pod Clintonom i, kad rezultati ispitivanja vojsci
i vladi nisu bili zadovoljavajući, bila je odgođena. Pod Bushom
međutim, NMD je gotova stvar i može povezati atlantske države. No
taj ih mega projekt može i razdvojiti. Naprotiv, projekt NATO-ove
europske brze postrojbe za intervencije može propasti, ako ne
ojača.
Još su nepoznati odgovori od kojih svaki pojedinačno odlučuje o
sudbini atlantskoga saveza. Muenchenska konferencija o sigurnosti
tijekom vikenda - koju je Ewald von Kleist utemeljio kao zasjedanje
o 'obrani' a danas je pod vodstvom Horsta Teltschika veliki skup
strategijskih stručnjaka - nije donijela konačne odgovore. No
glavnim sudionicima jasno je i bolno pokazala što je na kocki. Riječ
je o ništa manje nego o strukturi i djelotvornosti atlantske
kolektivne obrane.
Međusobno se uljudno razgovaralo, pozorno slušalo i obećavalo
konzultacije. Europljani neće iz Washingtona dobiti veto. Jer kod
NMD više nije riječ o 'da li' nego samo još o tehničkoj izvedivosti,
dometima, savezničkoj snošljivosti i međunarodnom smještanju u
nadzor naoružanja s Rusijom i ravnoteži s Kinom. Europska obrambena
inicijativa nije određena samo za slučaj kolektivne obrane saveza
po članku 5. sjevernoatlantskoga sporazuma. Morala bi preuzeti
humanitarne akcije, očuvanje mira i provedbu mira - potonje zadire
u opasno područje. Za to ne postoje novi vojnici, nego tek posebne
europske strukture za donošenje odluka. One bi, kako je upozorio
Henry Kissinger, stariji državnik i prijatelj nove američke
administracije, mogle znatno omesti proces donošenja odluka u
NATO-u i dovesti do paralize u kriznim uvjetima.
Jer tada će postojati tri središta odlučivanja: Bruxelles EU-a sa
suparničkim vanjskopolitičkim ovlastima, Bruxelles NATO-a - jer
postrojbe treba osmisliti a elemente koji nedostaju posuditi od
NATO-a ili SAD-a - te napokon za pitanja intervencija kao zadnja
instancija američki senat. No njegova privola za upuštanje u
europske krizne scenarije bit će minimalna - osim ako ruski medvjed
ne viri kroz prozor. Europljane bi to, prije nego što se očekivalo,
moglo izazvati da dokažu hrabrost za svoja uvjerenja.
Europska sigurnosna i obrambena politika u najboljem slučaju može
donijeti svjetskopolitičku diobu rada a NATO koji je od vremena
Kennedyja uvijek značio nužan europski stup, u najgorem slučaju
Amerikancima može otkazati vodeću ulogu za što nitko u Europi, kad
se bolje pogleda, nije spreman. Čak ni u skupljanju svojeg, u
usporedbi s SAD-om nedjelotvornog rashoda za obranu i industriju
oružja, Europljani ne pokazuju ozbiljnost - kako onda misle, ako
dođu loša vremena, uspješno svladati ozbiljne krize?
Između Amerikanaca i Europljana ne razlikuju se samo analize
prijetnja, potrošnja za obranu i strukture oružanih snaga više nego
što je dobro. I Europljani međusobno razmišljaju posve različito o
smislu i primjeni novog vojnog ustroja. Prije nego što se obave
atlantska raščišćavanja, bilo bi dobro utvrditi među Europljanima
što je prikladna kriza, što u određenom slučaju treba poduzeti i tko
među vrlo različitim nacionalnim akterima snosi političku
odgovornost.
Formula samoobrane da se Europa brine za Europu a Amerika za svijet,
neće dostajati. Dvadeseto je stoljeće pobilo takve formule. Dioba
rada mora biti okomita prema dimenziji krize, samo tako nove vizije
i veliki projekti neće oslabiti NATO, nego će ga učiniti otpornim za
vremena koja će još dugo biti prijelaz - a nitko ne zna kamo", piše
Michael Stuermer u glavnom komentaru.