HR-MEDIJI-E-S DNEVNI PREGLED BR.23 1.2.2001. RADIO SLOBODNA EUROPE - RFE31. I. 2001.Zagreb: strane investicije i liberaliPrilog Milan Gavrović: "'Strani su investitori potpuno nezainteresirani za Hrvatsku'. To je izjavio ministar
gospodarstva Goranko Fižulić na gospodarskom forumu koji je organizirala njegova Hrvatska socijalno-liberalna stranka. Izjava ministra, Goranka Fižulića, koji se nedavno vratio s puta u Aziju, pa je još pun svježih dojmova, odudara od svega što je Vlada dosad govorila hrvatskoj javnosti. Dok drugi ministri, uključujući i premijera Ivicu Račana, u stranim investicijama vide glavno oružje za prevladavanje krize, gospodin Fižulić kaže da nikoga u svijetu ne zanima ulaganje u Hrvatskoj. Dok se Vlada oslanja na Međunarodni monetarni fond, Svjetsku ili Europsku banku, kao i ljubazne komplimente njihovih dužnosnika prilikom posjeta Hrvatskoj, njezin ministar gospodarstva spominje potpunu nezainteresiranost 500 multinacionalnih kompanija. Gdje su Sony, Intel, IBM, Microsoft..., pita. To je dobro zazvučalo u javnosti. Suočavanje s istinom za ljude na vlasti uvijek je bolna operacija. Manje je uvjerljiva akcija koju je najavio gospodin Fižulić. Predstavnici njegova ministarstva razgovarat će s
RADIO SLOBODNA EUROPE - RFE
31. I. 2001.
Zagreb: strane investicije i liberali
Prilog Milan Gavrović: "'Strani su investitori potpuno
nezainteresirani za Hrvatsku'. To je izjavio ministar gospodarstva
Goranko Fižulić na gospodarskom forumu koji je organizirala
njegova Hrvatska socijalno-liberalna stranka.
Izjava ministra, Goranka Fižulića, koji se nedavno vratio s puta u
Aziju, pa je još pun svježih dojmova, odudara od svega što je Vlada
dosad govorila hrvatskoj javnosti. Dok drugi ministri, uključujući
i premijera Ivicu Račana, u stranim investicijama vide glavno
oružje za prevladavanje krize, gospodin Fižulić kaže da nikoga u
svijetu ne zanima ulaganje u Hrvatskoj. Dok se Vlada oslanja na
Međunarodni monetarni fond, Svjetsku ili Europsku banku, kao i
ljubazne komplimente njihovih dužnosnika prilikom posjeta
Hrvatskoj, njezin ministar gospodarstva spominje potpunu
nezainteresiranost 500 multinacionalnih kompanija. Gdje su Sony,
Intel, IBM, Microsoft..., pita. To je dobro zazvučalo u javnosti.
Suočavanje s istinom za ljude na vlasti uvijek je bolna operacija.
Manje je uvjerljiva akcija koju je najavio gospodin Fižulić.
Predstavnici njegova ministarstva razgovarat će s
multinacionalnim tvrtkama kako bi ih uvjerili da ulažu u Hrvatsku.
I to ne u bilo što, već u izgradnju novih tvornica ili pogona u
prerađivačkoj industriji, gdje se otvara najviše novih radnih
mjesta. Pitanje je, međutim, zašto strane banke nije nitko morao ni
u što uvjeravati, a one su ipak došle u Hrvatsku i pokupovale cijelo
hrvatsko bankarstvo? Ili, kako to da su strani trgovački lanci
navalili u Hrvatsku, iako ih nitko iz ministarstva nije ništa
molio, niti s njima obavljao informativne razgovore?
Što bi stranci mogli pitati u tim razgovorima? Samo jedno: koliko
mogu zaraditi u novim tvornicama koje bi sagradili u Hrvatskoj.
Odgovor je, nažalost - malo ili ništa. HDZ je svojom ekonomskom
politikom uništio uvjete za proizvodnju, a pogodovao je trgovini i
bankarstvu. Zato u Hrvatskoj nema ulaganja u proizvodnju, iako je
štednja u bankama narasla na 14 milijardi maraka. Zašto bi se
strancima isplatilo ono što se ne isplati domaćem kapitalu? Nova se
vlast još nije odlučila to promijeniti, vjerojatno u strahu od
povratka inflacije zbog drukčijih uvjeta privređivanja kojima bi
se poskupjeli uvoz i trgovina, a pojeftinili proizvodnja i izvoz.
Tražeći rješenje bez pravih promjena, dakle kako da vuk bude sit, a
ovce na broju, liberali su se opet dosjetili nekih posebnih
pogodnosti koje bi trebalo dati strancima. Stručnjaci su, međutim,
odavno upozorili da strani investitori baš to neće. Za njih vrijedi
pravilo: u Rimu kao Rimljani. Sve je drugo sumnjivo, nesigurno i
opasno."
(RFE)
NJEMAČKI RADIO - RDW
31. I. 2001.
'Nema više romantike', komentar Gerde Meuer o njemačko-francuskim
odnosa pred strasbourški susret
"Oni su nekad bili 'tim snova' europske integracije: Helmut Kohl i
Francois Mitterand, jamci uspješnog njemačko-francuskog odnosa,
koji su obojica političara inscenirali s mnogo patetike i osjećaja.
Kohl i Mitterand su bili pokretač Europske unije, ubrzavali su
njezin razvoj u teškim vremenima, jer su znali da na velikom
projektu Europe obje strane moraju imati jedan, egzistencijalni
interes. Pri tome se nisu bojali velike geste - s rukom u ruci
simbolizirali su njemačko-francuski savez. Ipak takvi su se odnosi
promijenili, pa je i romantika mogla jednog dana otići. Niko danas
više ne može zamisliti da kancelar Schroeder i predsjednik Chirac
nastupe s rukom u ruci. 'Stanje više nije tako romantično', smatra
francuski europski ministar Pierre Moscovici.
Ali koliko je duboka pukotina, pitaju se promatrači još od susreta
na vrhu Europske unije, održanog u prosincu prošle godine u Nici.
Tamo je Francuska ljubomorno upozorila da u okviru reforme Europske
unije Njemačka neće imati veći broj glasova u Ministarskom vijeću
kao 'velika nacija'. S obzirom na demografske činjenice, a u odnosu
na broj stanovnika, bilo bi ispravno da Berlin ima više glasova u
spomenutom tijelu, međutim Njemačka se povukla i samim time dobila
samopouzdanja i spremnosti na kompromis, čime je ojačala svoju
položaj u klubu Petnaestorice, odnosno Europskoj uniji, dok je
Francuska sa svojom arogancijom, i tvrdoglavošću, izgubila na
širem području.
Unatoč tome diplomati obje strane od tada jednoglasno tvrde da su
bilateralni odnosi dobri. Iako cijeli svijet sumnja da se iza
intimne večere političkog vrha Njemačke i Francuske u alzaškom
restoranu poznatom po specijalitetima skriva krizni susret na
vrhu, tada je to pogrešno. Bez obzira na sve špekulacije, susret na
vrhu u selu Blaesheim kod Strasbourga ima svoj smisao. Nekadašnji
romantični odnosi dvije zemlje trebaju novu definiciju. Stanje u
Europi se od kraja 'hladnog rata' i njemačkog ponovnog ujedinjenja
promjenilo. Njemačka traži novi položaj u temeljnim pravima
Europske unije. Ona je ujedno i najveća zemlja Europske unije i ima
najjaču monetu. Pariz se boji da bi Berlin mogao ojačati svoju
nadmoć. Schroeder želi više integracije, dok Chirac ne želi
izgubiti suverenost. Pritom se postavlja pitanje mogu li, ili žele,
Berlin i Pariz raditi na zajedničkoj europskoj politici. Odgovor na
to pitanje dat će današnji susret kod Strasbourga."
Pregled tiska
"Pregled pisanja današnjeg njemačkog tiska počinjemo komentarima
njemačko-francuskih odnosa. 'Sueddeutsche Zeitung' iz Muenchena
bilježi da Europa i njemačko-francuski par moraju što prije
razmisliti o svojoj ulozi jer je riječ o identitetu, suverenitetu i
stupnju integracije. Pri tome bi obje strane morale jasno izraziti
svoje interese jer će u suprotnom nepovjerenje uništiti ono što je
dosad postignuto. Možda će se nakon iskrene analize i u njemačkoj
postići suglasnost oko ključnih problema bilateralnih odnosa sa
susjedima u Europskoj uniji: kako uopće integrirati Njemačku u
Europu, koliko će prostora ostati nacijama, a koliko će ga zauzeti
federacija, i treba li Njemačkoj uopće ministar vanjskih poslova u
europskoj Njemačkoj, pita se 'Sueddeutsche Zeitung'.
O njemačko-francuskom susretu na vrhu piše i duesseldorfski
'Handelsblatt'. Prema listu najjasnije se izrazio francuski
ministar za europska pitanja Pierre Moscovici: Ne možemo se više
svaki dan miriti jer smo se već odavno pomirili. Povijesni temelji
njemačko-francuskih odnosa podrhtavaju. I to vidno. No još se ne
vidi odgovor na pitanja imaju li posebni odnosi dviju zemalja još
nekadašnji smisao i treba li ih i ubuduće njegovati. Sigurno bi se
lako moglo zamisliti da Njemačka i Francuska oko različitih pitanja
europske integracije traže i različite partnere. Zašto ne bi bila
moguća osovina Berlin-London oko pitanja proširenja unije na Istok
ili zašto ne bi bila moguća francusko-španjolska kooperacija oko
agrarne politike? Bila bi to svakako drukčija Europa; Europa čija
je integracija i bila moguća zbog francusko-njemačke bliske
suradnje, zaključuje list.
Uz tradicionalni susret njemačkog kancelara i francuskog
predsjednika ovdašnji tisak komentira i zaključke ministara
poljoprivrede zemalja članica Europske unije o uporabi antibiotika
u prehrani svinja. 'Neue Osnabruecker Zeitung' piše: 'Ako se uzmu
zaključci EU-ministara o općoj zabrani korištenja antibiotika u
tovu svinja kao mjerilo, lako je primjetiti da odlučnost za
ozbiljnijim promjenama u agrarnoj politici zbog interesa potrošača
nije još dovoljno očita. U studenom ove godine Povjerenstvo
Europske unije predstavit će prvi prijedlog novih mjera, a onda će
trebati četiri-pet godina dok ti zaključci konačno i stupe na
snagu. To je ipak predugo razdoblje. Ako su ti antibiotici doista
tako sumnjivi kakvim ih se trenutno predstavlja, u interesu
potrošača i njihova zdravlja zabranu bi trebalo provesti znatno
prije, mišljenja je komentator 'Neue Osnabruecker Zeitunga'.
'Berliner Kurier' analizira prvi nastup nove njemačke ministrice
za zaštitu potrošača i poljoprivredu, Renate Kuenast u agrarnom
vijeću Europske Unije. Borba protiv zahtjeva kolega iz ostalih
zemalja članica često je borba protiv vjetrenjača. Već su se mnogi
njemački ministri iz Bruxellesa vratili poraženi, jer su morali
odustati od visoko postavljenih ciljeva. Gorku je pilulu sada
morala progutati i Renate Kuenast. No ipak pritisak većine nije
uspio slomiti i borbeni duh plavokose političarke stranke Zelenih.
Prvi je put agrarna Njemačka pokazala svoje novo, samopouzdano
lice. Neiskusna ministrica je na svome prvom europskom nastupu
suvereno pokazala kako je Berlin, nekadašnji kočničar, sada počeo
diktirati tempo, smatra berlinski list."
(RDW)
FRANCUSKI RADIO - RFI
31. I. 2001.
Pregled tiska
"U restoranu u alzaškom selu Blaesheimu nedaleko od Strasbourga
večeras uz jelovnik na kojem će biti kiseli kupus i guščja pašteta u
briošu, predsjednik francuske republike Jacques Chirac, premijer
Lionel Jospin i ministar vanjskih poslova Hubert Vedrine, primit će
njemačkog kancelara Schroedera i šefa diplomacije Joschku
Fischera. Tom događaju današnji francuski tisak posvećuje veliku
pozornost. I s razlogom, jer kao što je to pokazao posljednji
europski summit u Nici, ne pamti da su još od vremena Pompidou-
Brandt odnosi Francuske i Njemačke bili na tako niskoj razini.
'Pariz i Berlin između rastave i pomirenja', naslov je članka
objavljenog tim povodom u 'Le Figarou'.
'Liberation' koji francusko-njemačkom summitu posvećuje prve tri
stranice govori o velikom pravdanju. Stanje odnosa najbolje
rezimira komentar u 'Liberationu': 'Od Maastrichta 1991. dvije se
zemlje nisu uspjele dogovoriti ni oko jednog projekta. Na summitu u
Bruxellesu 1998. Jacques Chirac nije oklijevao poniziti kancelara
Kohla. Bilo je to u pogledu dužnosti predsjednika Europske
središnje banke. U ožujku 1999. Chirac je tek izabranom kancelaru
Schroederu odbio bilo kakvu mogućnost smanjenja udjela Njemačke u
financiranju europskog budžeta. U oba slučaja Njemačka je sagnula
glavu, ali nije zaboravila. Račun je naplaćen u Nici. Schroeder je
uspio nametnuti njemačke interese bez milosti prema paru Chirac-
Jospin', piše 'Liberation'.
'Le Figaro' u rubrici 'Rasprave i mišljenja': 'Bivši njemački i
bivši francuski ministar obrane, Volker Ruehe i Francois Leotard,
zajedničkim istupom i posebno potpunim slaganjem oko dva velika
pitanja, pokazuju da njemačko-francuski odnosi suradnje imaju
perspektivu bar kad su protagonisti u oporbi i pod uvjetom da bez
prigovora slijede 'velikog brata' s druge strane Atlantika. Sam
naslov njihova predloška je rječit - 'Europa i NATO, ista vrata'.
Oba bivša ministra zalažu se za prijem Turske u Europsku uniju jer
bi se tako 'nagradilo Ankara za desetljeća lojalnog služenja
Sjevernoatlanskom savezu', i drugo - Europljani bi trebali
razmotriti prijedlog Busha juniora o izgradnji zajedničkog
proturaketnog štita.
'Ankara kažnjava Francusku', čitamo u 'Le Figarou', ili još
'Genocid nad Armencima - Ankara igra na kartu oružja' u
'Liberationu'. To su naslovi analiza najnovijeg pogoršanja odnosa
Pariza i Ankare nakon što je 18. siječnja francuska nacionalna
skupština usvojila zakonski projekt kojim se masakr nad Armencima
1915. godine proglašava genocidom. Na reakciju Turske nije trebalo
dugo čekati. Jučer u trenutku kad je zakon objavljen u službenom
listu u Parizu, turski premijer Ecevit najavio je temeljnu reviziju
francusko-turskih ekonomskih odnosa. To značajnije što je
Francuska najveći strani ulagač u Turskoj i jedan od najvećih
izvoznika oružja u tu zemlju. List precizira: 'Nakon poništenja
ugovora s Alcatelom, Turska je jučer najavila i poništenje ugovora
o isporuci oružja u visini od 200 milijuna dolara. Turski bojkot ne
ograničava se na oružje. Jučer su dvije francuske tvrtke isključene
iz javne ponude za prodaju 315 tisuća tona žita. Uz to na
diplomatskom planu šef turske diplomacije doveo je u pitanje
francusko posredovanje, zajedno s nekim drugim europskim zemljama,
u sporu oko Nagorno-Karabaha, sporu između Armenije i Azerbejdžana
koji podržava Turska.
Današnji 'Le Monde' najviše pozornosti posvećuje novoj američkoj
administraciji, a posebno pitanju izgradnje nuklearnog štita. U
članku 'Proturaketni štit - panacea ili kaos', naglašavaju se muke
novoga tajnika za obranu Donalda Rumsfelda koji je morao objasniti
skeptičnoj, dapače i potpuno suprotnoj svjetskoj javnosti, odluku
Amerike da, bez obzira na moguće posljedice, krene sama u
realizaciju tog projekta.
Pod izgovorom potrebe da se neutraliziraju ofenzivne sposobnosti
tzv. banditskih država, američki štit bi, na kraju, mogao u slučaju
Rusije i Kine, ali i europskih saveznika, potaknuti potrebu za
usavršavanjem oružja za masovno uništenje, a da bi se izigrala
američka proturaketna obrana. I kao što Amerika razmišlja o novoj
generaciji projektila koji će zamijeniti Minuteman 3 i
podmorničkih projektila Trident 2D-5 ili još o poboljšanju,
poglavito kad je u pitanju brzina sadašnjih krstarećih raketa
Tomahawk, tako i Rusija unatoč budžetskim teškoćama nastavlja
razmještanje svih interkontinentalnih raketa Topol-M i razvija
program krstarećih projektila s klasičnim i nuklearnim punjenjem
KH-101 ili KH-102. Drugim riječima, kao što je uvijek bilo u
povijesti ratovanja dijalektika odnosa štit-koplje ostaje
nepromijenjena.
U 'Le Mondeu' možemo pročitati pismo američkog senatora, demokrata
iz države Delaware koji po povratku s Kosova, Srbije i Bosne, kako
je sam napisao, i pripisujući sebi 'veliko iskustvo u balkanskim
pitanjima', poziva predsjednika Busha da izmijeni svoju politiku u
pogledu uloge Amerike na Balkanu. 'Uvođenje demokracije u tom
dijelu svijeta i nastavak američkog vodstva u krilu NATO-a ovisi o
održanju američke vojne prisutnosti u Bosni i na Kosovu'."
(RFI)
BRITANSKI RADIO - BBC
31. I. 2001.
Pregled tiska
"U britanskom političkom i javnom životu u posljednje vrijeme
gomilaju se skandali, o čemu opširno javljaju današnji listovi. I
dalje se pomno analiziraju sporne okolnosti u kojima je nedavno bio
prisiljeno podnijeti ostavku ministar za Sjevernu Irsku Peter
Mandelson. Od međunarodnih događaja i dalje najviše pažnje
privlače posljedice katastrofalnog potresa u Indiji. No, najviše
prostora danas se posvećuje novom skandalu u Britaniji. Naime,
posljedicama otkrića da su mnoge britanske bolnice uzimale organe
umrlih pacijenata, ponajprije djece, bez znanja i pristanka
rodbine, odnosno roditelja, a onda ih davale za medicinska
istraživanja ili ih čak samo godinama čuvale u bolničkim depoima.
'The Times' piše da vladina istraga pokazuje kako je više od 100.000
različitih organa uskladišteno u britanskim bolnicama i
medicinskim institucijama. Tisuće ljudi sad će, kaže list,
vjerojatno pokušati doznati jesu li njihovim umrlima uzeti organi i
onda će morati proći kroz agoniju drugog pogreba kako bi sahranili
preostale posmrtne ostatke. Desecima godina, kaže se u istrazi,
bolnice su ignorirale ili kršile zakon o uzimanju dijelova tijela
za vrijeme obdukcije. Liječnici su uzimali dijelove tijela mrtvih
pacijenata, uključujući glavu jednog 11-godišnjeg dječaka, a onda
ih se rješavali kao da je to klinički otpad i to na način koji bi
šokirao javnost kad bi izašao na vidjelo, kaže se u izvješću nakon
istrage. Vlada je izjavila da će tražiti kažnjavanje odgovornih za
kršenje zakona i obećala je promijeniti propise kako se tako nešto
više nikad ne bi moglo dogoditi.
'The Guardian' piše o, kako tvrdi, krizi u Svjetskoj banci. List se
poziva na tajni memorandum u kojemu se, navodno, tvrdi da osoblje
banke živi u strahu od njezina autokratskog direktora Jamesa
Wolfensohna. U trenutku kad se banka suočava s kritikama protivnika
globalizacije i desničarskih članova američkog Kongresa, koji
traže smanjenje proračuna, memorandum je porazna kritika najveće
svjetske razvojne instutucije, piše list. U memorandumu se za
Wolfensohna, bivšeg bankara s Wall Streeta, kaže da je odvojen od
stvarnosti, da ne tolerira drukčija mišljenja od svojega te da
ponižava svoje suradnike pred ljudima izvana. Također se tvrdi da
se banka suočava s proračunskom krizom, zbog čega su u opasnosti
radna mjesta, kaže među ostalim 'The Guardian'.
'The Daily Telegraph' osvrće se na izjavu britanskog generala
Grahama Messervy-Whitinga, koji kaže da će europski kontingent za
brze intervencije konkurirati NATO-u kad bude potpuno opremljen.
General Messervy-Whiting je šef novog Vojnog stožera EU-a. On kaže
da će europske snage, koje će imati 60.000 vojnika najprije
obavljati humanitarne zadaće koje se NATO-u ne sviđaju, poput
pomoći prilikom prirodnih katastrofa i evakuacije građana, a onda
će postupno prijeći na ambicioznije operacije slične onima kakve je
NATO obavljao u Bosni. General kaže da će u tom trenutku EU i NATO
morati ozbiljno razgovarati o tome što će tko činiti.
'The Independent' piše o pokušajima Francuske i Njemačke da učvrste
strateško partnerstvo koje je u posljednje vrijeme na kušnji, na
današnjem sastanku na vrhu u Strasbourgu. Jaljaju se znakovi da
dvije strane žele izgladiti svoje razlike i obnoviti osovinu iz 80-
ih i početka 90-ih godina. Taj se susret održava nakon susreta
britanskog premijera Blaira s njemačkim kancelarom Schroederom, pa
će britanska vlada u tome vjerojatno vidjeti udarac svojim
ambicijama da uspostavi tješnje veze s Francuskom i Njemačkom. No,
francuski i njemački službenici odvraćaju kako se time samo
potvrđuje stvarnost, jer dok je Britanija izvan tzv. 'eurozone'
poticaji za europsku politiku moraju dolaziti iz Pariza i Berlina,
zaključuje list".
'The Guardian' još piše o jučerašnjim sukobima stotina Albanaca s
francuskim vojnicima iz sastava mirovnih snaga u Kosovskoj
Mitrovici i kaže kako je to najgore nasilje u tom gradu u proteklih
nekoliko mjeseci. Nasilje je izbilo nakon pogibije jednog 15-
godišnjeg Albanca u bombaškom napadu u srpskom dijelu grada. I
službenici UN-a očekuju nove probleme uoči subotnjeg obilježavanja
godišnjice pogibije 6 Albanaca koje su u njihovim domovima ubile
srpske bande. Šef uprave UN-a u Mitrovici, Tony Walch, tvrdi da su
sadašnje nasilje izazvale skupine Srba u sjevernom dijelu grada
koje su, kako kaže, željele iskušati novu brigadu KFOR-a koja je
onamo stigla. On je pritom mislio na subotnji incident u kojemu je
jedna skupina Srba pucala na francuske vojnike koji su pokušavali
zaštititi dva Albanca od napada".
(BBC)
BELGIJA
LE SOIR
31. I. 2001.
Novi slučajevi raka u belgijskih vojnika
"Nismo otkrili nikakvu neuobičajenu bolest koja bi bila povezana s
Balkanom, ustvrdio je prije petnaest dana ravnatelj belgijske
zdravstvene službe general Van Hoof, predsjednik NATO-ova
Liječničkog odbora (Comeds). Bilo je to nakon sjednice Comedsa na
kojoj je zaključeno da, kako sada stvari stoje, balkanski sindrom
od kojeg boluju veterani koji su služili u bivšoj Jugoslaviji, ne
postoji.
Prije tri mjeseca, belgijska je vojska tvrdila da se svaki peti
vojnik koji je služio na Balkanu žali na različite tegobe. Sredinom
siječnja je ministarstvo obrane priopćilo da je nakon boravka u
bivšoj Jugoslaviji od raka oboljelo devet vojnika. Petorica su
umrla.
Svi se prijavljeni slučajevi tiču plavih kaciga iz Bourg-Leopolda
koji su 1995. bili u Dardi i u Belom Manastiru, u Baranji, u istočnoj
Slavoniji (Hrvatska).
Danas doznajemo da je od raka oboljelo još šest veterana iz istočne
Slavonije: ovaj put svi pripadaju 12. pješačkoj postrojbi
stacioniranoj u gradu Spa i svi su od 1992. do 1994., jednom ili više
puta, boravili u Dardi i u Belom Manastiru.
Darda je na jugu Baranje. Tu su od travnja 1992. do listopada 1997.
belgijski vojnici iz Belbata boravili u dvorcu koji su gađali Srbi i
Hrvati, možda i kemijskim oružjem. U blizini je bila tvornica
kemijskih proizvoda gdje se, prema nekim mišljenjima, tijekom rata
skladištilo kemijsko oružje. Riječ je o silosu za žito, kaže
belgijska liječnička ekipa koja je prošle godine posjetila mjesto
kako bi uzela uzorke, čija analiza nije dala nikakve rezultate.
Vojnici iz Bourg-Leopolda oboljeli od raka rekli su da su spavali u
blatu, u podrumu dvorca, kada je granatiran 1995. Poslije je jedan
od njih (sada pokojni) primijetio osip po rukama.
'Obaviješteni smo o tomu u ponedjeljak, kaže dr. Alain Vilet iz
ureda za obranu. U Spau imamo tri različita slučaja raka s točno
utvrđenom dijagnozom: leukemija, sarkom kostiju i rak debelog
crijeva. Imamo i dva potencijalna slučaja raka (čvorići na
štitnjači) i jedan nekancerozni benigni tumor (u visini
štitnjače). Dvojica tih vojnika u dva su navrata boravila u Dardi.
Druga trojica bila su tu na zadatku u trajanju od četiri mjeseca.
Šesti je boravio u Belom Manastiru.
Kod novih slučajeva provest ćemo pretrage, proučiti povijest
bolesti i provesti usporedna istraživanja.
'Kada dobijemo potvrdu od odbora za praćenje, zatražit ćemo od
dotičnih vojnika - koji su svi medicinski zbrinuti i čije stanje u
ovom času zadovoljava - da pristanu na 'screening', dodaje dr.
Vilet.
Pukovnik Thierry Babette, zapovjednik 12. pješačke postrojbe, znao
je da trojica njegovih ljudi imaju rak. 'U jednom se slučaju bolest
pojavila prije prve misije u Slavoniji, dodaje, rekavši kako je u
ponedjeljak obaviješten da liječnička udruga započinje istragu o
drugim slučajevima'", piše Rene Haquin.
FRANCUSKA
LE FIGARO
31. I. 2001.
Pariz i Berlin između rastave i pomirbe
"Čini se da je francusko-njemački par pred raskidom. Kao kod svake
rastave, uzalud je govoriti tko je kriv. Umor od zajedničkog života
i želja za otkrivanjem novih vidika podmuklo nastavljaju svoj
podrivački posao. Francuska i Njemačka žele i dalje biti pokretači
u izgradnji Europe, ali jedna drugoj predbacuje da je izvor
nesporazuma i sve većeg nerazumijevanja. Nijemci imaju dojam da su
Francuzi teška srca prihvatili njihovo ujedinjenje.
Večeras dvije zemlje imaju prigodu reći Europi u lice da je, unatoč
prividu, njihov savez još čvrst. Bračna će se scena dogoditi iza
zatvorenih vrata, bez točno utvrđena dnevnog reda. Razgovarat će se
o prijepornim temama, bar se nadamo. Na prvom je mjestu poziv
Gerharda Schroedera da se 'preispitaju' francusko-njemački
odnosi. Francuzi žele znati što kancelar pod tim misli. Nijemci se
pitaju jesu li Jacques Chirac i Lionel Jospin na istoj valnoj
duljini i, ako jesu, kamo žele povesti Europu.
Hoće li dvije strane napokon riješiti nesporazum? Korijeni svađe su
duboki. Sežu u 1989., a pothranjivao ih je osjećaj Nijemaca da su
Francuzi nerado prihvatili njihovo ujedinjenje i strah Pariza od
moćne Njemačke u srcu ujedinjene Europe. Neće li Berlin iskoristiti
proširenje na istok kako bi nametnuo svoj europski obrazac?
Ogorčenje, koje se u početku skrivalo iza snažne osobnosti bivšeg
kancelara Helmuta Kohla, čije je europsko opredjeljenje bilo
protuteža pojavi novog njemačkog nacionalizma, pokazalo se nakon
izbora Gerharda Schroedera 1998. Čim je došao na vlast,
socijaldemokratski čelnik zatražio je da se s Njemačkom,
najbogatijom i najnapučenijom državom u Uniji, postupa kao s
'normalnom' zemljom. Bio je to težak udarac za Francusku koja je
bila sklona sebe vidjeti kao glavu obitelji.
Dakako, kad su posrijedi francusko-njemački odnosi, pretjerivanja
su uobičajena. Kad par uspješno ide naprijed, dvije zemlje optužuju
da žele stvoriti direktorij kako bi vladale Europom. Kada dođe do
zastoja, bez razmišljanja se kaže da je europski motor u kvaru. No,
susret Europskog vijeća u Nici u prosincu 2000., dokazao je da bez
francusko-njemačke sloge izgradnja Europe uzmiče pred sebičnošću
pojedinih država. Francuski su čelnici, povrijeđena ponosa, vrlo
teško podnijeli napade na 'njihov' sporazum kojemu se zamjera očit
nedostatak ambicije.
Zapravo, Njemačka i Francuska su u Nici, više ili manje, postigle
ono što su htjele. Susret na vrhu koji je imao osrednje teme, bio je
ponajprije žrtva nespretnog tumačenja. Ambicija Nice nije bila da
izgradi idealnu Europu, već samo da omogući proširenje na
dvanaestak novih država članica u sljedećih deset godina. Izazov je
uglavnom prihvaćen. Berlin je sačuvao obraz, jer je prihvaćen
njegov zahtjev za pokretanje nove reforme ustanova u 2004. Otvara
se golemo polje rada. Petnaestorica su odlučila da će ograničiti
ovlasti Unije, država članica i njihovih područja, da će se
dogovoriti o statusu europske povelje o temeljnim pravima, da će
pojednostavniti europske ugovore i utvrditi ulogu parlamenata
pojedinih država u izgradnji Europe.
Preuzevši inicijativu u Nici, Nijemci su ostavili dojam da žele
predvoditi raspru o reformi Unije. Na to ih potiču Laenderi
(savezne pokrajine) koje žele u svoju korist smanjiti ovlasti
Bruxellesa. Francuzi su se uzrujali zbog njemačke ofenzive.
Joschka Fischer već je rasrdio Pariz, kada se u svibnju 2000. javno
očitovao za 'federaciju nacionalnih država', za koju se zauzimao
Jacques Delors. Nekoliko mjeseci kasnije, Hubert Vedrine će
upozoriti na kušnju da se ide u stopu za 'neodgovornim vođama'.
Schroedera za to nije briga. Tek što se stranica iz Nice okrenula,
on već poziva Pariz da razmisli o 'ustavnim temeljima' Unije.
Poziva Francusku i Njemačku da 'odlučno' rade na političkoj
integraciji Europe.
Čini se da se Nijemci brinu kako ne bi odveć povrijedili Francuze.
'Svaki pokušaj da se Francuska izolira, imao bi kobne posljedice',
upozorio je Joschka Fischer. 'Ne možemo si dopustiti da prijeđemo
crvenu crtu iza koje bi europska Njemačka postala njemačka Europa'.
U Parizu šute. Kohabitacija ne daje puno mjesta popustljivosti,
napose s približavanjem izbora 2002. U Elizejskoj palači, kao i u
Quai d'Orsayju, ističu da ne treba žuriti, jer je sljedeći veliki
europski susret planiran za 2004. Jacques Chirac podsjeća da je već
prošle godine u Bundestagu zacrtao glavne smjernice svoje
predodžbe o Europi. U Matignonu oklijevaju. Europski govor koji je
Lionel Jospin trebao održati u siječnju, odgođen je za razdoblje
nakon općinskih izbora.
U međuvremenu, premijer je poslao ministra za europska pitanja
Pierrea Moscovicija da ga zastupa. Ovaj se potonji u prošlu subotu
očitovao za europski Ustav. 'Siguran sam da bi taj temeljni
dokument bio koristan, politički važan i da bi dostojno odrazio
zajednički projekt', izjavio je na sastanku u Aix-la-Chapelle.
Ministar je predložio da se 'politički uzdignu' tri sastavnice
europskog institucijskog trokuta, Povjerenstvo, Vijeće i
Parlament. Čini se ipak da su Francuzi tomu skloni, jer je 55 posto
njih, prema nedavnom istraživanju, sklono federalističkim
zamislima. Na koncu, što žele Francuska i Njemačka za Europu? Ako
ništa drugo, euro ih prisiljava da zajedno idu naprijed. Sljedeća
je etapa institucijskog razotkrivanja predviđena za prosinac:
Belgija, koja će tada predsjedati Europskom unijom, želi da se na
susretu na vrhu u Laekenu donese izjava koja će pripremiti veliki
susret 2004. Večerašnja bi večera mogla bar pomoći da se raspra
organizira. Očekivati više bilo bi pretjerivanje", piše Luc de
Barochez.
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
31. I. 2001.
Davos - Porto Alegre 1:0
"Industrijalci i političari koji su se ovih dana sastali na
svjetskom gospodarskom forumu u Davosu, slijede zajednički
interes: očuvanje svojih unosnih djelatnosti. To je temelj koji
drži na okupu. I golema prednost ispred svih onih koje obično
nazivaju 'protivnicima globalizacije'.
Sve te sindikaliste, zaštitnike okoliša, seljake, maoiste,
kršćane, marksiste i gerilce koji su otputovali na svjetski
socijalni forum u brazilski Porto Alegre, ujedinjuje samo to što su
protiv globalizacije. Izvan toga sudionici dijele izrazito
različite interese, djelomično čak suprotne. Tu južnoameričke
seljačke udruge promiču da poljoprivredna proizvodnja za domaće
tržište ima prednost. Istodobno razvojne udruge kritiziraju da
Europska unija napokon mora svoje tržište otvoriti poljoprivrednim
proizvodima iz Južne Amerike. Kritički ekonomisti raspravljaju o
mogućnostima kako regulirati financijska tržišta dok drugi
sudionici ne žele prihvatiti ni 'ukroćeni' kapitalizam nego
zahtijevaju posve drukčiji sustav. Neke zasvrbe šake čim vide
McDonaldsov izlog a drugi odbijaju svaki oblik nasilja.
Karakteristična je odluka da se ne sastavi zajednička zaključna
izjava, zbog straha da bi 'netko bio isključen' - ili da će dobiti
tek nekoliko mekih općih mjesta. Karakteristično je također što su
posljednjih dana trošili vrijeme na rasprave o temama foruma iduće
godine. Tako uistinu ostaje dojam koji su organizatori željeli
izbjeći: novi Woodstock, simboličan događaj bez spomena vrijednih
posljedica.
Šteta, velika šteta. Jer zamisao 'Porto Alegre' - ne prosvjed, nego
konstruktivni prijedlozi za poboljšanje - bila je i jest
besmislena. I daje povoda nadi da će neoliberalna era ipak jednoga
dana završiti. No kraj još nije na vidiku. Uz sve objavljeno
'razumijevanje za globalizaciju', sudionici susreta svjetskog
gospodarskog foruma u Davosu 'na rubu su susreta' oglasili novi
krug svjetske trgovine. A to znači: globalizaciju treba nastaviti.
1:0 za Davos", piše Katharina Koufen.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
31. I. 2001.
Američka nenadzirana granica
"Zračne su snage nedavno napravile pravodoban korak prema pripremi
za ratovanje 21. stoljeća i ispitale ranjivost američkih vojnih
satelita u zamišljenom budućem sukobu. Sjedinjene Države su
ovisnije o satelitima od bilo koje druge države - u komercijalnoj
uporabi kao i u nadzoru vojnoga kretanja i obavještajnom
djelovanju. Čuvanje tih svemirskih sustava od raznih oblika napada
ključno je za očuvanje vojne snage države.
Na sreću, za to se posebno brine Donald Rumsfeld, koji je predsjedao
stručnim povjerenstvom za to pitanje, neposredno prije nego što je
imenovan za ministra obrane. S njegovim vodstvom Bushova će vlada
vjerojatno biti ozbiljno zainteresirana za zaštitu američkih
vojnih svemirskih sustava. No ciljevi administracije moraju biti
isključivo obrambeni. Washington nema interesa u pretvaranju
svemira u poprište borbe.
Američka vojna nadmoć velik dio svoje dominacije duguje onom što
obrambeni planeri nazivaju informacijskim bojnim poljem.
Koristeći konstelaciju vojnih i civilnih satelita i računala na
zemlji te postaja za praćenje, zapovjednici u Pentagonu često mogu
viriti kroz poslovičnu ratnu maglu. Mogu pratiti kretanje
neprijateljskih snaga, štititi američke vojnike od opasnosti i
vrlo točno navoditi napade bombama i projektilima.
No te su mogućnosti krhke. Satelite za globalno navođenje koji vode
američke projektile prema cilju može se onesposobiti. Obavještajni
i komunikacijski sateliti podložni su i ometanju i krađi podataka.
Satelite se može gađati projektilima ili zaslijepiti laserom.
Postaje za praćenje na zemlji mogu biti napadnute, a vješti hakeri
mogu provaliti u njihove računalne sustave. Nedavna vježba zračnih
snaga upozorila je na neke od tih slabosti. Ona je simulirala napade
koji mogu onesposobiti zemaljske postaje, računala ili zaslijepiti
satelite za fotografsko izviđanje.
Pentagon je već poduzeo važne korake za zaštitu vojnih satelita.
Budući sateliti bit će opremljeni posebnim napravama protiv
ometanja. Osjetljive vojne komunikacije šifrirane su i šalju se
odvojenim kanalima kako bi se izbjeglo piratstvo. Izviđačke slike
najvećeg uvećanja napravljene iz svemira, kakve su najkorisnije u
vojnom ciljanju, nisu dostupne za komercijalnu uporabu, mada manje
detaljne slike sada prodaju privatne tvrtke. U slučaju mogućeg
laserskog napada, mogu se zatvoriti blende na osjetljivim optičkim
sustavima nekih satelita.
Ti su koraci ispravni, uz stalno istraživanje novih načina zaštite
satelita. Pentagon bi isto tako morao pratiti aktivnosti mogućih
neprijatelja na tom području. Jednog dana svemir može postati vojno
bojno polje. Washington se mora pripremiti za taj dan, ali ne mora
ništa činiti da bi ga požurio."
LOS ANGELES TIMES
31. I. 2001.
Obvezna je pravda za Miloševića
"Zapadne su vlade dale novom jugoslavenskom vodstvu široku
potporu, tiho pomažući tijekom izbora prošle jeseni, ukidajući
gospodarske sankcije protiv Beograda i dajući milijune dolara
pomoći. Cilj je bio da se Jugoslavija poslije Miloševića opet
postavi na noge i da joj se pomogne vratiti u međunarodnu
zajednicu.
Zauzvrat se očekivalo da će novi jugoslavenski predsjednik
Vojislav Koštunica bar poštovati obveze prema međunarodnim
institucijama i predati bivšeg predsjednika Slobodana Miloševića i
druge osumnjičene UN-ovu sudu za ratne zločine. Koštunica,
međutim, odbija surađivati s Haaškim sudom, igrajući na
nacionalističke osjećaje koji se protive 'kolektivnom
kažnjavanju' Srba i skrivajući se iza ustavne zabrane izručivanja.
On i drugi u njegovoj koaliciji žele da se Miloševiću sudi na
jugoslavenskom sudu i samo za njegove brojne financijske zločine.
Koštuničini argumenti možda se sviđaju ekstremnim nacionalistima,
no ispitivanja javnog mišljenja pokazuju da većina Srba osjeća kako
svrgnuti diktator mora odgovarati ne samo za korupciju nego i za
ratne zločine, ako Srbija želi jasno raščistiti s prošlošću. Neki
članovi Koštuničine vladajuće koalicije, uključujući srpskog
ministra pravosuđa Vladana Batića, najavljuju neizbježnost
predaje Miloševića i drugih optuženih za ratne zločine, te kažu da
vlada to mora što prije ispuniti.
UN-ova tužiteljica za ratne zločine Carla del Ponte svjesna je
političkih rizika prevelikog pritiska na jugoslavenske navodne
reformatore. No, iako spremni na pogodbu s Beogradom, uključujući i
seljenje suda u Srbiju, Sud i zapadne vlade ustraju na suradnji i
dobivanju dokumenata te na uhićenju osumnjičenih. Vlada SAD-a
kazala je da će odgoditi pomoć te da će se protiviti davanju
međunarodnih fondova za razvoj Beogradu ako Koštunica do kraja
ožujka ne ispuni obveze. Za zapad ne može biti normalnih odnosa sa
Srbijom bez potpunog iznošenja zločina koje je počinio Miloševićev
režim u Bosni, Hrvatskoj i na Kosovu devedesetih godina i
kažnjavanja glavnih počinitelja.
Koštunica zaslužuje priznanje za suradnju s NATO-om u nadzoru
kosovske granice i suzdržanom odgovoru na napade kosovskih
Albanaca. No on mora poštivati UN-ove rezolucije i privesti
Miloševića pravdi."
ITALIJA
LA STAMPA
31. I. 2001.
Kako, kada, zašto?
"I to se moralo dogoditi u Danteovoj (i Machiavellijevoj) domovini:
da se politička rasprava zažari oko election daya, nakon svađa o gay
prideu i filibusteringa oporbe u pogledu izbornog zakona. Ništa
novo u zemlji u kojoj se svaki stranački skup naziva convention, i
gdje čak i obrazovni program državne televizije nosi naziv RAI
Educational; no kod građana ipak ostaje poneka dvojba.
Što, dakle, znači election day? I čemu služi taj egzotični izraz? U
Sjedinjenim Državama se njime sa sigurnošću utvrđuje sastanak na
biralištima: točnije to je utorak nakon prvog ponedjeljka u
studenom četvrte godine od posljednjeg izbora predsjednika. U
Italiji, naprotiv, ništa nije nesigurnije od isteka izbornog
mandata, i štoviše, svaki se istek mandata pretvara u ispriku za
sukob dviju strana.
No tema nadmetanja već je gotovo potrošena, s obzirom na to da su
ispitivanja javnog mišljenja proglasila pobjedu Berlusconija i
njegovih saveznika. Budući da je već odlučeno 'za koga' glasovati,
sukob se premjestio na pitanje 'kako' glasovati i izazvao muke oko
reforme izbornog zakona, a s tog se pitanja prešlo na pitanje 'kada'
glasovati, odnosno na zlosretni dan izbora.
Samo jedan dan za i parlamentarne i lokalne izbore? Ili dva
različita izborna termina, u inat election dayu? U stvarnosti u
sretnoj Americi election day uopće nije gomilanje svih različitih
glasovanja. To bi ionako bilo nemoguće: tamo Kongres traje dvije
godine, predsjednik 4, Senat 6. Što se tiče guvernera, o njima
odlučuju zakoni pojedinih država. Sve u svemu različiti izborni
sustavi, s različitim vremenima. Zašto? Kako bi se što bolje
jamčila podjela vlasti, vladanje bilo koje demokracije, stare ili
suvremene. Drugim riječima, kako bi se postiglo to da tijela vlasti
budu različita (i da se međusobno uravnoteže) ne samo po funkciji
koju obnašaju, nego i radi njihovih različitih potvrda iz naroda.
A ta je potreba živa i u odnosu na naš slučaj: kad bi, zapravo,
zastupnici i gradonačelnici bili izvučeni iz jedinstvene izborne
juhe, federalizam o kojemu se toliko govori mogao bi se u njoj
utopiti, mogao bi izgubiti svoja posebna obilježja. Eto, dakle
razloga za podjelu parlamentarnih od lokalnih izbora.
Potom, naravno, postoji i strah da bi se birači mogli zbuniti sa
sedam listi koje moraju ubaciti, no bar smo na to mi Talijani
cijepljeni, jer smo na referendumu 1995. dobili 12 listi. Osim ako
election day nije zapravo protuotrov za slab odaziv na glasovanje
koje se ponavlja na svakim izborima. Uostalom, kad se već utvrdilo
za koga, kako i kada glasovati, birač si mora ostaviti i posljednje
pitanje: 'zašto' glasovati", piše Michele Ainis.
Šerif kojega progoni zakon
"Nemojte se bojati: neće biti recesije a gospodarstvo SAD-a i dalje
će biti snažno. 'No pripazite', upozorava Bill Gates, 'nastupit će
možda pad - dulji i dublji nego što se vjeruje'. 'New Economy' je
snažna i trajat će, uvjerava vlasnik Microsofta: u sljedećih pet
godina tehnologija će nas iznenaditi više nego u posljednjoj
četvrtini ovoga stoljeća, kad je Microsoft bio samo jedan neuredan
'band' čupavih u jednoj hali na zapadnoj obali.
No pripazite: revolucija ima granicu. 'Samo radite kod kuće', moto
je za zaposlenike Microsofta, 'ali tek kad ste ovdje u uredu
odradili svojih 50 sati tjedno?'. William Gates III., zvani Bill,
jučer je u Rimu predstavio novo lice 'New Economy': grubog sustava u
kojemu prevladavaju čvrsti ljudi. Naravno, još ima mjesta za
sanjare Mreže, za najsretnije pojedince izvan pravila koji su
izazvali carstvo softwarea u Seattleu.
No burzovni pad presudio je iluzijama: za razliku od stock optionsa
vrijednih milijardi 'u ovom razdoblju, umjesto da gubimo osobe,
imamo ljude koji nam se, kad su stvorili nove tvrtke, vraćaju jer
kažu da je vani teže'. Nakon vremena utopije, došao je trenutak
uzmaka: nesputane se ideje sada kanaliziraju na razini institucije
i tvrtke.
I tko to može činiti bolje od tisuća softwareskih stručnjaka koji
slažu Microsoftove programe, dok Bill nastoji proširiti mrežu
saveza što pokriva svaki komunikacijski sustav, od palm-pilota do
mobitela, od osobnog računala do digitalne televizije? Neki su,
antitrust povjerenstva i sud, posumnjali da se iza djelotvornosti
digitalne tvornice skriva sablast monopola.
No vrijeme će, uvjerava Gates, presuditi tim tumačenjima i
osigurati Microsoftu 'razumnu' presudu. Zaslugom Bushova
imenovanja? Predsjednik s tim nema veze (ne valja sumnjati u
neovisnost američkog pravosuđa). Ali sigurno ima ozračje koje
vlada s druge strane oceana: ulaganja su predodređena na pad,
naziru se teške godine u kojima će biti važni kapital, čvrsti živci
i sposobnost da se pred divljom kreativnošću postave pravila.
A za ulogu šerifa na Netu nitko se ne čini prikladnijim od velikog
Billa, najbržeg softwarea Zapada. Poglavito ako se poderati
antitrust 'nagrada s tjeralice'?", piše Ugo Bertone.
AUSTRIJA
DER STANDARD
31. I. 2001.
Novo razmišljanje u Beogradu
"Multietnička i demokratska zajednica u kojoj se poštuju ljudska i
manjinska prava: tako srpski podpredsjednik vlade Nebojša Čović
opisuje cilj mirnog rješenja sukoba u južnosrpskoj tampon zoni
prema Kosovu. Pri tomu Beograd želi postupiti u tri etape: najprije
suglasnost o nenasilnom uređenju bez promjena granica i posebnog
statusa za prijeporno područje, integracija nastanjenih Albanaca
uz puno očuvanje njihovih ljudskih prava. Zatim postupno
razvojačenje područja i kao treće izgradnja gospodarstva i obnova
političkih i društvenih struktura u nedovoljno razvijenoj
graničnoj regiji.
Ti tonovi koji dolaze iz Beograda posve su novi i na stanovit se
način razlikuju od dosad poznatog držanja novog jugoslavenskog
predsjednika Vojislava Koštunice. Susretom sa svojim prethodnikom
Slobodanom Miloševićem i njegovo strogo odbijanje da ga kao
optuženog za najteže ratne zločine izruči UN-ovu sudu, Koštunica je
pojačao sumnje u dobru volju da uistinu prekine s prošlošću.
Za mnoge Srbe Koštunica utjelovljuje tako reći nacionalizam s
ljudskim licem koji ih pošteđuje neugodnog obračuna s najnovijom
prošlošću. Ta je nada varljiva i što duže se održi, to će biti teža
integracija Jugoslavije u europske strukture.
No Koštuničino stajalište, kako je poznato, odavno ne dijele svi u
novom političkom vodstvu Srbije i Jugoslavije. Prijedlozi rješenja
za južnosrpsko granično područje imaju posve jasan umjeren
rukopis. Da je Beograd postupao po tim maksimama kad je kosovska
kriza postala akutnom, ne bi došlo do NATO-ovih napada.
Albanski borci 'oslobodilačke vojske Preševa, Medveđe i Bujanovca'
imaju očito istu strategiju kao nekad OVK na Kosovu: povećan broj
napada na srpske snage sigurnosti koji izazivaju jače napade
jugoslavenske vojske i koji bi zatim trebali izazvati međunarodnu
vojnu intervenciju. Pri tomu treba znati da je OVK nastao tek kao
posljedica potpune nepopustljivosti Miloševićeva režima prema
političkim zahtjevima kosovskih Albanaca koje su do tada iznosili
samo mirnim sredstvima.
Milošević je upao u kosovsku zamku. Njegovi su nasljednici čini se
prepoznali zamku koja ih čeka na jugu Srbije. Problem su iznijeli
čak i pred UN-ovim Vijećem sigurnosti - i ojačali svoj položaj. To
može koristiti vjerodostojnosti novog razmišljanja u Beogradu samo
ako poslije općih prijedloga podpredsjednika vlade Čovića uslijede
posve konkretne ponude albanskom stanovništvu južne Srbije",
zaključuje komentator Josef Kirchengast.
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
31. I. 2001.
Neovisnost prema vremenskom rasporedu
"Svi napori zapadnih diplomata koji uvjeravaju crnogorskog
predsjednika Mila Đukanovića da odustane od neovisnosti i da ne
ruši jugoslavensku federaciju, čine se uzaludni. 'Naš je cilj da
budemo izravno zastupljeni u svim međunarodnim organizacijama,
počevši od Ujedinjenih naroda. Ni na kakav drugi oblik saveza sa
Srbijom nećemo pristati', izjavio je crnogorski vođa, dočekujući u
Podgorici skupinu zapadnih novinara.
Đukanović je iznimno jasno izrazio svoje nakane. Njegove riječi ne
mogu se dvojako tumačiti. Ako Crna Gora bude članica UN-a,
jedinstvena će Jugoslavija prestati postojati. Tomu i teže vlasti u
Podgorici. I, kako se pokazalo, nikakvi razlozi sugovornika iz
Amerike i Europe ne mogu ih prisiliti da promijene mišljenje.
Suzdržanost Zapada prema zamisli o crnogorskoj neovisnosti lako je
protumačiti. Nakon svrgnuća režima Slobodana Miloševića, Beograd
više nije 'neprijatelj broj jedan'. Više nema smisla igrati na
'crnogorsku kartu' u borbi sa srpskim nacionalizmom. Zapad nije
zaniteresiran za slabljenje sadašnjeg jugoslavenskog
predsjednika Vojislava Koštunice. A odlazak Crne Gore ne bi samo
oslabio njegovu vlast, nego bi poremetio i krhku ravnotežu koja je
uspostavljena na Balkanu.
Ako se Crna Gora odvoji od Srbije, zemlja imenom Jugoslavija
zapravo će prestati postojati. To znači da će biti još teže riješiti
kosovsko pitanje i uvjeriti Albance da bar formalno ostanu u istoj
državi sa Srbima.
Đukanović pozorno sluša sve te razloge, ali radi po svome.
Republika neizbježno ide k neovisnosti. I dok je prije zamisao o
izlasku iz Jugoslavije podupiralo manje od polovice Crnogoraca,
danas je za odvajanje, prema zadnjim istraživanjima javnog
mišljenja, 55 posto stanovnika ove republike.
Opirući se na mišljenje sugrađana, Đukanović slobodno može
zanemariti preporuke Zapada. Ako referendum o samoodređenju bude
jasan, pošten, bez prijevare, međunarodna zajednica morat će
priznati njegove rezultate. Inače će morati priznati da ima
dvostruka mjerila: ispada da Slovenci i Hrvati imaju pravo o svojoj
sudbini odlučivati na referendumu i odvojiti se na temelju
očitovanja narodne volje, a Crnogorci ne.
Plan izlaska Crne Gore iz Jugoslavije već je utvrđen. Đukanović se
najprije dogovorio s predstavnicima glavnih stranaka u republici
da će se 22. travnja održati izbori za parlament. To će biti
svojevrsna provjera, lakmusov papir. Ako pobijede pristaše
predsjednika koji se otvoreno očituju za neovisnost, referendum o
samoodređenju organizirat će se vrlo brzo. 'Do konca lipnja',
obećavaju u Đukanovićevu okružju.
A već u ljeto 2001. na zemljovidu Europe možda se pojavi nova
suverena država Crna Gora sa šesto pedeset tisuća stanovnika", piše
Maksim Jusin.
SLOVENIJA
DELO
31. I. 2001.
Slovenska igra na autogol
"Predstavnici štediša u nekadašnjoj zagrebačkoj podružnici
Ljubljanske banke zagrebački odvjetnik Milivoje Žugić i poduzetnik
iz Opatije Božidar Vukasović pišu pisma i šalju ih na sve moguće
adrese. Kako je jučer izvijestio naš zagrebački dopisnik, zbog
navodno nezakonitoga postupka slovenske vlade pri 'saniranju'
dugova 'stare' LB i utemeljenja NLB nadasve su se ozbiljno
pritužili i izaslanstvu povjerenstva EU-a u Zagrebu i Ljubljani te
glavnom pregovaraču za Sloveniju Garciji Lombarderu.
Priča bi zbog osjećajne i financijske pogođenosti obojice
predstavnika i nekoliko tisuća prevarenih hrvatskih štediša
(birača) koji ih odano slijede, mogla biti rubna i nevrijedna
ozbiljne diplomatske pozornosti. Nešto poput Jorasove perilice
rublja. Ako u podtonu ne bi dakako skrivala tihu usklađenost sa
stajalištima hrvatske diplomacije i posve ozbiljne pritiske na
Banske dvore da zbog tri glavne prijeporne teme između država - LB,
NEK i granica na moru - pokušaju podmetnuti klip slovenskom
uključivanju u Europsku uniju.
Ako sjećanje ne vara, i s Italijom se - isto smo tako predugo
oklijevali i čekali odgovarajuću vladinu kombinaciju s kojom bi se
moglo lakše zaigrati europski - počelo zaplitati na sitnicama kakve
su talijanske mirovine i kućice na Primorskom a svršilo s Oglejom. A
i sa susjednom Austrijom stvari se već neko vrijeme razvlače na
sličan način.
Strah da se poslije dugotrajnog odguravanja problema i bezbrojnih
propuštenih prilika sada na posljetku otvara i treća susjedna
fronta, čini se dakle opravdanim. Manevarskog prostora za uzmak i
zavlačenje sve je manje zbog lani u Nici potvrđenog europskog
rasporeda, a zakašnjeli protunapad mogao bi brzo srušiti sve one
moguće temelje za kompromis na kojima se susjedi nisu znali
sporazumjeti - unatoč srodnoj sudbini osamostaljenja, istim
europskim ambicijama i dugogodišnjem međusobnom poznavanju,
napokon ni unatoč objema razumljivoj osuđenosti na susjedstvo.
Ima li dakle smisla unedogled se prepirati o granici koja će sutra
ili najkasnije preksutra ionako biti europska i opet je (kao nekad)
tako reći više neće biti? Isplati li se uistinu igrati na argumente
tko će biti bliže EU i NATO-u i uzajamno se zamjerati u korist
trećega koji nikad u povijesti nije bio pravi prijatelj ni jednoj ni
drugoj strani? Zar Zagrebu i Ljubljani zbilja nije jasno da su se
stabilizacijskim sporazumom za jugoistočnu Europu okolnosti
promijenile, da je važna samo kooperativnost i da je cijeli smisao
približavanja euroatlantskim organizacijama ponajprije
stabilizacija (ili opkoljavanje i izolacija) jezgre nestabilnosti
na poluotoku? Zar slovenski i hrvatski pregovarači nisu svjesni da
je to dakle dugoročni projekt u kojem su sitničave međususjedske
igre beznačajne? A i besmislene i štetne. Ponajprije za sitničare.
To vrijedi i za Hrvatsku kao i za Sloveniju koja se svojom taktikom
odgađanja i čekanja možda našla čak u težem položaju nego što je
bila u doba Tuđmanova jednoumlja kad se od nemirnoga susjedstva još
mogla odvojiti nekim odlučnim potezom (ako je bila kadra) i tada još
primjetnom europskom prednošću. Sada je naime prisiljena igrati
europski i defenzivno. Daleko više nego Hrvati koji su svih
proteklih godina unatoč minimalnom napretku u pregovorima s
politikom svršenih činjenica spretno osvajali prostor i još si mogu
priuštiti i neki 'prljavi' hitac.
Pritužbe zagrebačkog odvjetnika i opatijskog poslovnog čovjeka s
već neko vrijeme primjetnim i usklađenim medijskim i diplomatskim
razvlačenjem 'paketnoga pristupa' u rješavanju zajedničkih
problema neke već podsjećaju na novo promišljeno pripremanje
terena. Čak i da zanemarimo činjenicu da je i državama s daleko
većim aparatima nemoguće bosti na tri susjedne strane na jedanput,
opasnost za mogući novi autogol slovenske diplomacije opet je
osjetno veća", zaključuje Damijan Slabe.