US-RU-CN-HR-VLADE-Vlada-Obrana RFE-24.I.-GRAHAM O NOVOJ VANJSKOPOLITIČKOJ ORIJENTACIJI SAD-A RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE24. I. 2001.T. Graham: Bushova administracija neće se protiviti suradnji s Rusima, čak ni na planu antiraketne
obraneRazgovarao Nikola Gurović"Stručnjak za američku vanjsku politiku zaklade Carnegie u Washingtonu Thomas Graham govori za naš radio o vanjskopolitičkoj orijentaciji novog američkog predsjednika Georgea Busha. - S obzirom na pritisak 'jastrebova' iz redova republikanaca i iz samog kabineta, malo je vjerojatno da će predsjednik Bush odustati od plana antiraketne odbrane. Znajući da se Rusija i Kina, kao i neki europski saveznici protive tom planu, kakvi su scenariji mogući? = Najprije bih rekao da su Bushova vlada i sam predsjednik privrženi planu uspostave ograničenog nacionalnog sustava antiraketne odbrane. Naravno, u njegovoj administraciji ima onih koji u tome žele brže napredovati. To će ipak biti složen proces preispitivanja kakvu konstrukciju tog sustava nova administracija želi, kako bi se na temelju toga napravio niz testova. Oni bi pak prosvjedovali da SAD imaju tehnološke kapacitete za instaliranje tog sistema. Mislim, dakle, da će nam trebati vremena, što će nam omogućiti da
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
24. I. 2001.
T. Graham: Bushova administracija neće se protiviti suradnji s
Rusima, čak ni na planu antiraketne obrane
Razgovarao Nikola Gurović
"Stručnjak za američku vanjsku politiku zaklade Carnegie u
Washingtonu Thomas Graham govori za naš radio o vanjskopolitičkoj
orijentaciji novog američkog predsjednika Georgea Busha.
- S obzirom na pritisak 'jastrebova' iz redova republikanaca i iz
samog kabineta, malo je vjerojatno da će predsjednik Bush odustati
od plana antiraketne odbrane. Znajući da se Rusija i Kina, kao i
neki europski saveznici protive tom planu, kakvi su scenariji
mogući?
= Najprije bih rekao da su Bushova vlada i sam predsjednik privrženi
planu uspostave ograničenog nacionalnog sustava antiraketne
odbrane. Naravno, u njegovoj administraciji ima onih koji u tome
žele brže napredovati. To će ipak biti složen proces preispitivanja
kakvu konstrukciju tog sustava nova administracija želi, kako bi se
na temelju toga napravio niz testova. Oni bi pak prosvjedovali da
SAD imaju tehnološke kapacitete za instaliranje tog sistema.
Mislim, dakle, da će nam trebati vremena, što će nam omogućiti da
pitanje razmotrimo sa saveznicima, kao i s Rusijom te u nešto manjoj
mjeri sa Kinezima. Mislim da Vlada vrlo dobro razumije dvojbe koje
su prošlih mjeseci pokazali naši europski saveznici u vezi sa
sustavom antiraketne odbrane. Mora se jasno pokazati da sustav neće
voditi nikakvom narušavanju transatlantskih odnosa niti
proturječiti američkim obvezama u obrani Europe. Mislim da je to
Europljanima vrlo bitno. Također mislim da administracija želi
pokazati kako će sustav koji razmatra u modificiranom obliku
služiti i obrani Europe. Dakle, ima povoda za rasprave i pregovore i
prilično sam uvjeren da Bushova vlada neće nastaviti s projektom
antiraketne odbrane dok ne odgovori na sva pitanja koja su o tome
postavili europski saveznici Amerike. Kada je riječ o Rusiji imam
osjećaj da administracija želi s Moskvom razgovarati o
antiraketnoj obrani, pokazujući pri tome da je spremna ukinuti
sporazum ABM, da želi uspostaviti nacionalni antibalistički štit,
ali i da je istodobno voljna modificirati u određenoj mjeri ABM
sporazum kako bi se Sjedinjenim Državama omogućila instalacija
sustava odbrane. Također mislim da Bushova Vlada želi razmotriti
prijetnje vezane uz napad balističkim raketama, polazeći od
uvjerenja da su te prijetnje urgentno pitanje, kako za Rusiju, tako
i za SAD. Zapravo mnoge zemlje koje će u sljedećem desetljeću
usvojiti tehnologiju balističkih projektila i oružja za masovno
uništavanje su locirane bliže Rusiji i zbog više razloga su veća
prijetnja Rusiji nego Sjedinjenim Državama. Zato mislim da
administracija želi da se shvati priroda prijetnje te da potom
procijeni u kojim područjima može surađivati s Moskvom kad je riječ
o antiraketnom štitu. Bushova administracija se ne protivi
suradnji s Rusima na tom području i službenici Vlade već
razmišljaju kako rusku tehnologija uklopiti u naše sposobnosti
prikupljanja obilja informacija radi uspostave učinkovitoga
sustava obrane od balističkih projektila. Pretpostavljam da nas
očekuje dugo razdoblje rasprava, ali, za razliku od Clintonove
administracije, jasno je da će nova Vlada biti privržena izgradnji
antiraketnog štita te da je spremna na jednostrane korake, ako su
nužni, ali da bi u isto vrijeme ipak više željela s Rusima postići
sporazum. Očekujem da će se to dogoditi. Ostali scenariji su
mogući, ali će mnogo toga ovisiti o tome kako će Rusi reagirati -
hoće li imati samopouzdanja sjesti i konstruktivno pregovarati s
SAD-om, ili će pribjeći opstrukciji i zaobići ozbiljnu raspravu i
tako ostati po strani.
- Rusija i Kina su pokazale u zadnje vrijeme neuobičajene napore da
učine službenijim strateško partnerstvo. Obje misle da su SAD
najveća prijetnja globalnoj i njihovoj sigurnosti. Mislite li da
ima više retorike nego biti u njihovim nastojanjima da se
približe?
= Trenutačno mislim da postoji više retorike. Prisjetite se da
posljednjih nekoliko godina ruski i kineski čelnici govore o
bliskijim vezama. Govorilo se i o većem obujmu trgovine. Ipak ona
dostiže između 5 i 6 milijardi dolara godišnje, što je tek djelić
onoga što svaka od tih zemalja ostvaruje s SAD-om. Postoje i
dugoročne strateške razlike između Rusije i Kine. Napokon, Rusija
se želi dogovoriti sa SAD-om o antiraketnoj odbrani, jer taj sustav
nije prijetnja njezinim strateškim mogućnostima za odvraćanje
neprijateljskog napada. S druge strane, Kinezi su zabrinuti zbog
svakog sustava nacionalne antiraketne odbrane jer bi to omogućilo
Sjedinjenim Državama da brane Tajvan, na primjer, a to je nešto čemu
se Kina protivi. Uz to zbog sadašnjeg malog obujma kineskih
nuklearnih mogućnosti, ograničeni nacionalni sustav antiraketne
obrane bio bi efikasan i protiv Kine. Kroz povijest između Kine i
Rusije bilo je velikih neprijateljstava vezanih uz granice. Moskva
postaje opreznija što su kineske namjere na dalekom Istoku i u
Sibiru na dulje vrijeme. Dopustite mi još jednu zaključnu ocjenu:
Mislim da je na strani Rusije mnogo pritiska za unapređenje odnosa s
Kinom, posebno zbog povećanih isporuka oružja što je motivirano
kratkoročnim interesima, a ne dugoročnim strateškim interesima.
Dakle, Rusi moraju prodati oružje kako bi došli do čvrste valute,
ali i zbog činjenice da ruska vojska sama ne može nabavljati velike
količine oružja. Prodaja oružja u inozemstvu jedini način da ruski
vojni kompleks drži zaposlenim proizvodne kapacitete. Kina je
veliko tržište. Postoji, međutim, opasnost od povećane prodaje,
jer u njoj sudjeluje i visoka tehnologija. Kinezi će naposljetku
naučiti sami usvojiti tu proizvodnju. Rusija će se, dugoročno
gledano, naći bez tržišta i sučeliti s velikom zemljom na svojim
južnim granicama, a u vojnom pogledu vrlo sposobnom, i možda ne
toliko prijateljskom koliko se to sad čini.
- Prošle je godine Putinova Rusija revidirala obrambenu doktrinu,
učinivši jednostavnijim pritisak na nuklearni prekidač u slučaju
međunarodne krize. Što ta strategija može značiti SAD-u i NATO-u?
= Iskreno govoreći, implikacije za SAD i NATO su minimalne. Prvo,
nitko u Washingtonu ili nekoj većoj prijestolnici NATO-a nije
vjerovao u ranije sovjetske i ruske tvrdnje da neće prvi uporabiti
nuklearno oružje. Procjena je uvijek bila da je Sovjetski savez
spreman prvi uporabiti nuklearno oružje i te sumnje ostaju i u
postsovjetskom dobu. Ono što vidimo je više promjena retorike nego
promjena vojne doktrine. Međutim, mislim da raste zabrinutost u
Washingtonu i ostalim prijestolnicama NATO-a da će se značajnim
pogoršanjem sposobnosti konvencionalnih snaga u posljednjem
desetljeću ruska vojska u većoj mjeri osloniti na nuklearno oružje
kao sredstvo obrane. Nije riječ o strateškom nego o taktičkom
oružju kao zamjeni za konvencionalne snage. To taktičko nuklearno
oružje svakako se neće primijeniti protiv Europe i NATO nego duž
južnih granica Rusije, gdje se Moskva u posljednjem desetljeću
sučeljava s prijetnjama konvencionalnim oružjem.
- Citirajući anonimne obavještajne izvore 'Washington Times' je
prije nekoliko tjedana izvijestio da je Rusija razmjestila
taktičko nuklearno oružje u Kaliningradu. Rusija je negirala ove
korake, koji vraćaju sjećanja na hladnoratovske odnose. Molio bih
za vaš komentar?
= Ljudi izvan vlade, koji nemaju pristup tajnim informacijama,
teško raspoznaju što se skriva iza priče o taktičkim nuklearnim
raketama u Kaliningradu. Nekoliko bih stvari napomenuo. Prvo,
sjećam se da su se prije 10 godina tadašnji američki predsjednik
Bush i sovjetski vođa Gorbačov dogovorili o unilateralnom, ali
paralelnom povlačenju taktičkog nuklearnog oružja s brodova i
podmornica i drugih tipova platformi te njihovu skladištenju.
Gotovo je sigurno da je dio taktičkog nuklearnog oružja uskladišten
u Kaliningradu nakon raspada Sovjetskog Saveza i nakon pojave
Rusije. Nema dakle ništa novo u vezi s prisutnošću taktičkog oružja
u Kaliningradu. Drugo: obavještajni izvori su, prema navodima
'Washington Timesa', izvijestili o dopremanju taktičkog oružja u
Kaliningrad. Nisu izvijestili je li to u skladu sa shemom ili je to
narušavanje sheme, to moramo znati. Je li to nešto novo, ili nešto
što se događalo tijekom nekoliko godina, pa je neko odlučio da to
sada stavi u središte pozornosti. Pretpostavljam da se razlog
curenja informacije baš sada odnosi više na politiku Sjedinjenih
Država nego na promjene u sigurnosnom okruženju ili na prijetnju
sigurnosti SAD-a. Informacija je objavljena kako bi se pomoglo u
kreiranju konteksta u kojem bi se pitanje širenja NATO-a i
nacionalne antiraketne obrane razmotrili u prvim mjesecima Bushove
administracije.
- Neki analitičari kažu da je Europa, čini se, usvojila strategiju
prema Rusiji koja kratkoročne ekonomske interese stavlja ispred
dugoročnih strateških sigurnosnih razloga. Mislite li da ima
povoda da SAD strahuju od jačanja europsko-ruskih odnosa?
= Ne, mi smo zapravo ohrabrili jačanje veza Europe i Rusije u
proteklom desetljeću. Mislim da je to dugoročno dobro za Europu,
dobro je za stabilnost kontinenta. Moramo, mislim, izbjeći bilo
kakvu podjelu između SAD-a i europskih saveznika zbog Rusije.
Trebaju nam vrlo intenzivna savjetovanja, moramo razumjeti što
jedna i druga strana rade u pogledu Rusije, moramo osigurati da naše
politike jačaju jedna drugu. Mislim da bi najgore bilo za naše
interese i dugoročan razvoj Rusije da u Moskvi stvorimo dojam kako
mogu računati na velike razlike između Europe i Sjedinjenih Država.
To je pokušao učiniti Sovjetski Savez, to je pokušala Rusija
početkom stoljeća. To se uvijek pokazalo štetnim za europske
interese i razvoj Rusije. Ključ su konzultacije i koordinacija
između SAD-a i Europe i tada nas ne mora brinuti jačanje veza
Europljana s Rusijom.
- Nekadašnja državna tajnica Madeleine Albright pozvala je
nasljednika da nastavi s istom politikom na Balkanu. Rekla je kako
je američka prisutnost tamo vrlo važna. Što Vi mislite, hoćemo li
vidjeti ključnu promjenu američke politike u regiji?
= Mislim da ćemo vidjeti ključnu promjenu u retorici. Bush i njegovi
savjetnici jasno su rekli tijekom kampanje da žele ponovno
razmotriti američke aktivnosti na Balkanu, da žele da Europljani
preuzmu veću odgovornost za održavanje mira, što uključuje i
dodatne postrojbe i dodatni novac. Mislim da će ova Vlada problemu
prići vrlo oprezno. Ova administracija visokim prioritetom drži
kredibilitet SAD-a i neće poduzimati jednostrane korake u
povlačenju snaga s Balkana. Oni žele rasprave s europskim
saveznicima, s NATO-om, kako da se ispune obaveze, što je prava
podjela odgovornosti između SAD i Europe, i da se jasno kaže
europskim saveznicima da će oni preuzeti veću ulogu u sigurnosti
kontinenta, ne zaboravljajući činjenicu da Sjedinjene Države nisu
odgovorne samo za sigurnost Europe, nego i na globalnom planu. Ti
napori na svjetskom planu iziskuju golema sredstva. Američka
prisutnost na područjima poput Perzijskoga zaljeva i Istočne Azije
na koncu ide u korist i europskih zemalja.
- U slučaju da se postigne sporazum, mislite li da je Europska unija
spremna i sposobna preuzeti vodstvo na Balkanu. Koji su rizici
američkog povlačenja?
= Mislim da je to dobro pitanje. To će Bushova administracija morati
pažljivo analizirati. Mislim da je sad jasno kako europske zemlje
ne mogu preuzeti vodstvo. Još ima podjela među njima, još ima
nedostatka nedovoljno koordiniranih institucija, a postoji i
nedostatak vojne sile koja se može razmjestiti i preuzeti vodstvo
na Balkanu. Pretpostavljam da je Bushova administracija svjesna
toga, ali žele kretanje u tom pravcu u kojem bi Evropljani preuzeli
veću odgovornost za svoju sigurnost. Europske zemlje će morati
posvetiti veći dio ekonomskih postignuća izgradnji obrambenih
kapaciteta kako bi se postepeno pripremili za preuzimanje vodeće
uloge u sigurnosti na kontinentu. Kako sam rekao, Bushova Vlada
želi krenuti tim pravcem i neće poduzimati jednostrane mjere na
Balkanu u smislu povlačenja snaga s Balkana. Učinit će to tek nakon
dogovora s europskim saveznicima.
(RFE)