HR-MEDIJI-E-S DNEVNI PREGLED BR. 17 24.1.2001. RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE22. I. 2001.Zagreb: političari i pravosuđe ? svađa u kojoj nema nedužnihPrilog Ines Šaškor: "Potpredsjednik Hrvatske vlade Slavko Linić svojom izjavom o
'kriminalnoj' odluci Upravnog suda i o sucima koji 'ne zaslužuju sudačku odoru', a sve zbog poništenja privatizacije riječke Luke, uzvitlao je prašinu i izazvao burne reakcije. Taj je spor tek ilustracija brojnih neriješenih teškoća pravosuđa u Hrvatskoj i još neraskinute pupčane veze s politikom. Potpredsjednik Vlade Linić poznat je po žestokim reakcijama i živopisnim izjavama. Za posljednju, o 'kriminalu pravosuđa', o sucima 'koji rade protiv interesa države' sam je odmah priznao da je neodgovorna, ali, eto, nije se mogao suzdržati, jer je nanesena šteta riječkoj luci nemjerljiva. Dan prije Linića i predsjednik Mesić 'proslavio' se izjavom koja je doticala pravosudno područje. Na sjednici Vlade zauzeo se za što brži izbor državnog odvjetnika koji će 'provoditi politiku koja je pobijedila na izborima'. Gotovo istim riječima pokojni je predsjednik Tuđman provjeravao bivšeg prvog čovjeka tužiteljstva prije nego se odlučio za njega ? jeste li spremni provoditi državnu politiku, upitao ga je. Naravno ? uslijedio je odgovor. Nakon toga Tuđmanova državnog odvjetnika,
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
22. I. 2001.
Zagreb: političari i pravosuđe ? svađa u kojoj nema nedužnih
Prilog Ines Šaškor: "Potpredsjednik Hrvatske vlade Slavko Linić
svojom izjavom o 'kriminalnoj' odluci Upravnog suda i o sucima koji
'ne zaslužuju sudačku odoru', a sve zbog poništenja privatizacije
riječke Luke, uzvitlao je prašinu i izazvao burne reakcije. Taj je
spor tek ilustracija brojnih neriješenih teškoća pravosuđa u
Hrvatskoj i još neraskinute pupčane veze s politikom.
Potpredsjednik Vlade Linić poznat je po žestokim reakcijama i
živopisnim izjavama. Za posljednju, o 'kriminalu pravosuđa', o
sucima 'koji rade protiv interesa države' sam je odmah priznao da je
neodgovorna, ali, eto, nije se mogao suzdržati, jer je nanesena
šteta riječkoj luci nemjerljiva. Dan prije Linića i predsjednik
Mesić 'proslavio' se izjavom koja je doticala pravosudno područje.
Na sjednici Vlade zauzeo se za što brži izbor državnog odvjetnika
koji će 'provoditi politiku koja je pobijedila na izborima'.
Gotovo istim riječima pokojni je predsjednik Tuđman provjeravao
bivšeg prvog čovjeka tužiteljstva prije nego se odlučio za njega ?
jeste li spremni provoditi državnu politiku, upitao ga je. Naravno
? uslijedio je odgovor. Nakon toga Tuđmanova državnog odvjetnika,
koji se inače čudio zašto je razriješen, drugi još nije imenovan.
Nova je vlast u sedlu već gotovo godinu dana. Stanje u tužiteljstvu
je, blago rečeno, kaotično.
Razumljivo je Mesićevo nezadovoljstvo takvim stanjem, ali ? šef
države je jamac ustavnosti i zakonitosti. Njemu kao instituciji
mora biti svejedno tko je pobijedio na izborima. Teško je breme HDZ-
ova nasljeđa u pravosuđu. Nije lako popraviti to stanje, a ne
učiniti nove pogreške. Riječ je bila o partijskom pravosuđu,
kadrovski pokorenom nizom čistki. Deseci otjeranih sudaca i
tužitelja pobjegli su u odvjetnike. Javnost dnevno svjedoči o
zamjetnoj stručnoj nesigurnosti neiskusnih sudaca i državnih
odvjetnika u brojnim složenim procesima što se trenutačno vode.
Hrvatska inače ima, po službenim izvorima, 35 sudaca na 100 tisuća
stanovnika, a po najnovijim podacima Pravnog fakulteta taj se broj
popeo već na 43. Europski je prosjek od 20 do 25 sudaca. Povećanjem
broja sudaca nije smanjen, nego povećan broj neriješenih predmeta.
On prelazi milijun predmeta. Broj donesenih presuda po sucu deset
je puta manji nego u Njemačkoj.
Stvari se ne popravljaju. Udruge sudaca ustale su, u ime
neovisnosti sudačkog poziva, u obranu i svoga zaštićena položaja.
Ne priznaju neproglašenu, ali efikasno provedenu HDZ-ovu čistku i
dominaciju političke podobnosti nad strukom, već upiru prstom na
nove pokušaje. Zatečeno stanje je tako zacementirano.
Predstavnici nove vlasti sve češće iskazuju frustriranost takvim
stanjem koje se sporo ili nikako ne mijenja. Instrumenti promjena
su u njezinim rukama. Javnost bi pozdravila da su, naravno, na
zakonit način, ali i s jasnom političko-moralnom porukom,
obavljene neke smjene za koje evidentno postoji konsenzus u
javnosti. Nitko u Hrvatskoj, osim neofašista, ne bi zažalio za
Vicom Vukojevićem, ozloglašenim sucem Ustavnog suda.
Nekoliko takvih poteza bilo bi pozdravljeno. Bili bi znak
odlučnosti i demokratske odgovornosti nove vlasti i poslužili bi
moralnoj katarzi nacije. Pravosuđe je osobito osjetljivo područje.
Prozivajući suce, ili napadajući konkretne sudske presude,
političari svjedoče o svojoj nemoći. Stanje u pravosuđu, a ni u
Ustavnom sudu, neće se riješiti novom politizacijom, ali ni trulim
kompromisima.
(RFE)
BRITANSKI RADIO - BBC
23. I. 2001.
Pregled tiska
"'Zajednička je europska vanjska politika kaotična', prenose svi
listovi ocjenu Javiera Solane, visokog povjerenika EU za vanjsku
politiku i sigurnost. Prema izvješću koje je podnio Solana, i u
kojem se ocjenjuje prva godina europske službene prisutnosti na
svjetskoj vanjskopolitičkoj sceni, Unija bi morala biti mnogo
opreznija u javnom promicanju strateških ciljeva i morala bi više
odluka donositi po načelu kvalificirane većine. Solana tvrdi kako
zajednička europska strategija nije zasad pridonijela ugledu
Europe kao bitnog igrača na svjetskoj političkoj sceni, te
kritizira zemlje članice da provode vlastitu hobi vanjsku
politiku, snivajući, kako je rekao, 'snove velikih razmjera
umjesto da se usredotoče na doista bitne stvari'. Europska politika
prema Rusiji mogla bi se, po Solani, nazvati nedosljednom dok,
kaže, europsku vanjsku politiku prema Srednjem istoku
karakterizira mnoštvo različitih pristupa i postoji sukob napora
za ostvaranjem dugoročnih ciljeva i kratkoročnih ciljeva
postizanja mirnog rješenja. Uz sve to, piše današnji 'The Daily
Telegraph', gospodin Solana koji izravno odgovara Vijeću
ministara, a ne Europskom povjerenstvu, misli da je EU na pravom
putu da izgradi koherentnu vanjsku politiku i ne kritizira
europskog Povjerenika za vanjske poslove, Britanca Chrisa
Pattena.
'The Guardian' piše kako je novi američki predsjednik George Bush
Jr. svoje četiri godine u Bijeloj kući počeo prilično kontroverznim
potezom. Naime, kao jednu od prvih mjera nakon dolaska na položaj
predsjednika odlučio je ukinuti savezne subvencije za savjetodavne
centre za pobačaj u okviru humanitarnih organizacija u zemljama
'trećeg svijeta'. Tzv. 'meksičku zabranu', kojom se ukida
financiranje takvih ustanova iz centralne blagajne, uveo je
republikanac Ronald Reagan. Politiku je nastavio njegov nasljednik
George Bush Sr., otac današnjeg predsjednika, a ukinuo ju je Bill
Clinton kad je postao predsjednik. Predstavnik za tisak Bijele kuće
ovako je objasnio odluku: 'Predsjednik ne odobrava korištenje
novca američkih poreznika za financiranje pobačaja'. Vijest je
oduševila protivnike pobačaja koji drže da su dolaskom Georgea
Busha u Bijelu kuću dobili saveznika na visoku položaju. Pobornici
prava na pobačaj drže, pak, da je tzv. 'slučaj Roe protiv Wadea' kad
je prije 28 godina odlukom Vrhovnog suda SAD-a ozakonjen pobačaj, u
opasnosti kao nikad dosad. A političari, republikanci i demokrati,
već su najavili da će stajalište prema toj presudi u tom sudskom
slučaju biti jedno od glavnih pitanja u procesu imenovanja novih
sudaca. No, napominje 'The Guardian', čini se da je 'slučaj Roe
protiv Wadea' u stanju podijeliti u dva tabora i obitelj samog
predsjednika. Naime, Bushova supruga Laura jučer je na
televizijskoj mreži NBC izjavila kako misli da se tu presudu ne bi
smjelo mijenjati, na što je novi predsjednik SAD-a odgovorio kako
njegova supruga ima pravo na vlastito mišljenje, no da je
irelevantno da li se on s njom slaže ili ne slaže".
(BBC)
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
23. I. 2001.
Bosna: Dayton ili demokracija?
"U Bosni se događa nešto čudno. Ako se pogledate situaciju na
današnjem Balkanu, primijetit ćete da se demokratski pokreti
javljaju u dvije etnički čiste balkanske države koje su tijekom
bosanskog rata izazvale najviše problema: u Hrvatskoj i u Srbiji.
Demokracija je najmanje prisutna na mjestima na kojima su NATO i
američki vojnici: u multietničkoj Bosni i na Kosovu.
Je li NATO donio mir u Bosnu na štetu demokracije? Ne baš, no ova
misao nije ni posve netočna. Pogledajmo činjenice: u etnički čistoj
Srbiji, pobuna javnosti prošle je jeseni rezultirala rušenjem zlog
predsjednika Miloševića s vlasti i potaknula mirnu predaju vlasti
pristojnoj, demokratskoj koaliciji koju predvodi Vojislav
Koštunica. U etnički čistoj Hrvatskoj, smrt njezina tvrdokorna
nacionalističkog čelnika, Franje Tuđmana, u prosincu 1999. godine,
rezultirala je porazom njegove korumpirane stranke i pobjedom
demokrata na slobodnim izborima.
U međuvremenu, međutim, u višeetničkoj Bosni, gdje je daytonski
sporazum bosanske Srbe, Hrvate i Muslimane prisilio na suživot u
umjetno stvorenoj državi, pluralizam i demokracija idu unazad. Na
izborima održanima 11. studenog pod pokroviteljstvom NATO-a,
pobijedile su stranke ekstremnih nacionalista i separatista,
pokazujući kako pet godina i pet milijardi dolara pomoći nije
pridonijelo stvaranju nove generacije bosanskih Muslimana, Srba i
Hrvata koji bi mogli živjeti zajedno u višeetničkoj demokraciji
koja može preživjeti bez pomoći.
Pouka: na području kao što je Balkan, gdje su etnički identitet i
mržnje izrazito duboko ukorijenjeni, lakše je stvoriti samoodrživu
demokraciju u etnički homogenim zemljama, poput Srbije i Hrvatske
nego u etnički raznolikima, poput Bosne.
Zašto? Jer demokracija znači pristanak i na to da vaša skupina ili
stranka dobije manje glasova pa moć pripadne suparničkoj skupini
ili stranci, ističe stručnjak za vanjsku politiku Sveučilišta
Johns Hopkins, Michael Mandelbaum. Međutim, da bi do toga došlo,
stranka ili skupina koja je izgubila mora vjerovati novoj vodećoj
stranci i biti sigurna da će njezini osnovni interesi biti i dalje
zaštićeni te da se nema čega bojati nakon predaje vlasti.
To povjerenje, kazao mi je viši zapovjednik NATO-a, 'u Bosni
jednostavno ne postoji'. Korumpirane nacionalističke stranke,
objasnio mi je, još manipuliraju znatnom količinom 'straha i bola
naroda' pa niti jedna etnička skupina nema povjerenja u eventualno
vodstvo koje bi činili predstavnici neke druge etničke skupine.
Stanje u Bosni se možda i poboljša, no sada situacija nije bolja. Za
sada je Bosna i dalje loše složena Rubikova kocka. Djelići se baš i
ne slažu: Bosna može biti samoodrživa demokracija, no samo ako se
zemlja odrekne ujedinjenosti i višeetničkoga sastava. Ili Bosna
može biti višeetnička demokratska i ujedinjena država, ali ne i
samoodrživa. NATO bi je zauvijek morao držati na okupu.
Američki demokratski pluralizam temelji se na pojedincima
različita vjerskoga podrijetla koji su dobrovoljno odlučili
živjeti zajedno. No Bosna ne počinje s tim. Ovdje imate vjerske
skupine koje žive zajedno protiv svoje volje, pod NATO-om, nakon
jeziva rata. Daytonski sporazum je pretpostavljao da će se tri
etničke skupine koje žive u Bosni naposljetku stopiti u jedinstvenu
održivu demokraciju, uz malu pomoć NATO-a i mnogo novca. No to se
nije dogodilo. Dayton i demokracija u Bosni ne idu ruku pod ruku.
Možemo i dalje koristiti NATO kako bismo prisilili bosanske Srbe,
Hrvate i Muslimane da žive zajedno u umjetnoj bosanskoj državi,
kako je odredio daytonski sporazum. Ili saveznici NATO-a mogu
odbaciti Dayton i umjesto toga se zauzeti za neagresivnu podjelu
Bosne, dozvoljavajući da srpski sektor bude pod Srbijom, a hrvatski
pod Hrvatskom, dok bi muslimanski sektor postao neovisna državica.
Srbija i Hrvatska, dvije moćne sile u regiji, tada bi bile odgovorne
za stabilizaciju regije, a NATO bi mogao upravljati malim
protektoratom oko sarajevske muslimanske mini-države.
No prisiljavanje Bosne da ostane na okupu uz darovanje mnogo novca
neće dovesti do pomaka. Višeetnička će se demokracija pojaviti, a
globalizacija i gospodarska integracija djelovati
stabilizirajuće samo onda kada su riješena druga pitanja - posebice
pitanje tko živi unutar kojih granica - tako da ljudi mogu slobodno
razmišljati dalje od plemenskih interesa. Nije slučajno što
McDonald's ovdje ne želi otvarati restorane.
Zato pravo pitanje za Busha i njegove suradnice nije koliko vojnika
ostaviti u Bosni, nego što je uopće Bosna: Dayton ili demokracija.
Ne može biti oboje", piše Thomas L. Friedman.
***
Saveznik desnice: liberalizam
"Predsjednik Bush sigurno će upravljati Amerikom više desničarski
nego ljevičarski, kako je to pokazala i njegova jučerašnja odluka
da ukine novac iz federalnog proračuna međunarodnim skupinama za
planiranje obitelji koje podupiru ustanove za pobačaj u
inozemstvu.
No Bushova sposobnost da uspješno vlada zemljom, uključujući i
njegovu sposobnost da dobije potvrdu za svoj odabir kabineta, ovise
o toleranciji, opraštanju i, do određene mjere, moralnom
relativizmu koji konzervativci povezuju s političkom ljevicom.
Doista, samo liberalni optimizam i volja da se pojedincima dopusti
pravo da s vremenom promijene mišljenje, omogućuju Johnu
Ashcroftu, konzervativcu imenovanom na mjesto javnog tužitelja
SAD-a, da tvrdi kako će se zauzeti za primjenu zakona države - bez
obzira na to što se s nekima od njih ne slaže.
To je prilično velik paradoks jer konzervativci redovito
kritiziraju moralnu prilagodljivost ljevice. S konzervativne
točke gledišta, apsolutističke koncepcije pogrešnog i pravilnog te
i jaka etika osobne odgovornosti, potrebni su kako bi pojedince i
društvo zaštitili od skretanja s pravog puta. Konzervativci misle
da Amerikanci danas ne žele priznati kako moral zahtijeva mnogo
odricanja; kako, želeći oprostiti, prebrzo zaboravljamo, i time
ljudima prebrzo dajemo drugu ili treću ili četvrtu priliku.
Republikanci poput senatora Ashcrofta morali bi se smatrati
blagoslovljenima zbog činjenice da većina Amerikanaca ne zagovara
takva stajališta. U našoj kulturi sklonoj opraštanjima, mrzovoljni
su samo morbidni i ogorčeni ljudi. Tko želi razmišljati o prošlosti
i teškim izborima? Tako su mnogi priznali da će Ashcroft vjerojatno
biti prihvaćen iako su ga demokratski senatori oštro kritizirali.
Iz perspektive mnogih konzervativaca, ljudi bi morali biti
odgovorni za svoja djela. Pa ipak su mnogi konzervativci u slučaju
Ashcrofta potpuno voljni previdjeti neke njegove odluke (...).
Uz to, naše moralno relativističko društvo Ashcroftu omogućuje
sklonost dvostrukim mjerilima. Tako može tvrditi kako je bitna
sposobnost, a ne ideologija - iako se protivio nominaciji suca
Ronnia Whitea iz Vrhovnog suda Missouria u Federalni vrhovni sud
zbog, kako je rekao, Whiteove 'pro-kriminalne ideologije'. Čini se
da je Aschroft prihvatio verziju etike situacije po kojoj njemu ne
moraju suditi po istim mjerilima po kojima on sam sudi.
Činjenica da je Bush nominirao jednog apsolutnog konzervativca
govori o moralnom relativizmu: opraštanju i zaboravljanju. Ovo se
imenovanje, naravno, dogodilo u kontekstu spornih izbora. Unatoč
tome, većina senatora slaže se kako se Bushu može dopustiti da sam
bira suradnike i kako većina Amerikanaca (...) prihvaća
legitimnost Busha i njegova kabineta.
'Dajmo mu šansu', kazat će većina Amerikanaca za Busha kao što bi,
bez sumnje rekli i za Gorea da je pobijedio. I za narod i za
predsjednika cilj je bio napokon izabrati vođu države i svima je
draže ne brinuti previše o sredstvima kojima se domogao tog
mjesta.
Zbog toga republikanci imaju koristi od načela 'živi i pusti druge
da žive' koji je Amerikance doveo do zaključka kako Bill Clinton,
unatoč svim grijesima, nije trebao biti uklonjen iz Ovalnog ureda.
Konzervativci obično takvo razmišljanje kritiziraju kao moralno
upitno. No ta moralna otvorenost i sposobnost prilagodbe novim
uvjetima Ashcroftu će omogućiti potvrdu podijeljena Senata. I zato
bi morao biti vrlo, vrlo zahvalan", piše Alan Wolfe, direktor
Centra za religiju i američki javni život "Boisi" pri bostonskom
koledžu i autor knjige "Moral Freedom" koja će uskoro biti
objavljena.
THE WASHINGTON TIMES
23. I. 2001.
Kosovski političar zauzima se za ostanak SAD-a na Kosovu
"Ramush Haradinaj, nekadašnji general OVK, a danas jedan od
političkih vođa albanske većine u pokrajini, jučer je upozorio kako
bi vojno povlačenje SAD-a imalo izrazito loše posljedice za Balkan.
'Bez američkih vojnika na terenu na Kosovu nema ni pravog mira',
kazao je Hardinaj u jučerašnjem intervjuu. 'Kosovski Albanci
vjeruju američkim vojnicima više nego vojnicima bilo koje druge
države' u sklopu višenacionalnih mirovnih snaga predvođenih NATO-
om u ovoj jugoslavenskoj pokrajini, kazao je Haradinaj.
Za vrijeme nedavne američke kampanje, Bushovi su saveznici kazali
kako on želi smanjiti broj američkih vojnika na Kosovu, koji su tamo
od proljeća 1999. godine, kada je počeo NATO-ov zračni rat kojim su
istjerni Miloševićevi srpski vojnici. Bushova administracija
posljednjih je dana objasnila kako će se savjetovati sa saveznicima
prije nego što smanji broj vojnika.
(...) 32-godišnji Haradinaj sa svojim je Savezom za budućnost
Kosova sa 7,7 posto glasova završio na trećem mjestu općinskih
izbora koji su na Kosovu održani u listopadu. Stranka dugogodišnjeg
čelnika kosovskih Albanaca, Ibrahima Rugove, akademika, našla se
na prvom mjestu s 58 posto glasova, a Hashim Thaci, bivši
Haradinajev kolega u OVK-u, na drugom sa 27,3 posto. Kao i gotovo
svaki istaknuti čelnik kosovskih Albanaca, Haradinaj se zauzima za
neovisnost Kosova, unatoč protivljenju Beograda i rezoluciji UN-a
po kojoj konačni status pokrajine ostaje s razlogom neodređen.
Ministri vanjskih poslova petnaesteročlanog EU-a, koji su se jučer
sastali u Bruxellesu, poslali su još jedan znak potpore
jugoslavenskom predsjedniku Koštunici. Ministri su izjavili da su
na strani Beograda, a protiv Crne Gore (...) koja se također
poželjela odcijepiti. Carl Bildt, izaslanik UN-a za Balkan, kazao
je kako izjava EU 'vrlo jasno izražava da međunarodna zajednica
nema interesa osnivati nove države u regiji.'
Haradinaj tvrdi da njegova stranka pruža najbolje političko
rješenje za Kosovo jer Srbima i drugim etničkim manjinama želi
dobrodošlicu i jer je usredotočena na izgradnju gospodarskih,
društvenih i političkih institucija koje su potrebne za održivu
državu. Thaci je poznatiji u inozemstvu, ali njegova Demokratska
stranka Kosova sve više gubi popularnost zbog zločina bivših
pripadnika OVK-a koji su sada njezini članovi, tvrdi Haradinaj.
Rugovina popularnost, pak, iako je još najpopularniji kosovski
čelnik, sve više pada otkako su postale očite posljedice rata iz
1999. godine. 'Rugova je imao stopostotnu podršku koja sada iznosi
samo 59 posto', kazao je Haradinaj.
Cijenjeni gerilski vođa u ratu i zamjenik zapovjednika u vrijeme
nakon povlačenja Miloševićevih vojnika, Haradinaj se povezao s
američkim vojnim i obavještajnim dužnosnicima za vrijeme sukoba.
Ipak, na Kosovu i u Europi, koja se, priznaje, mnogo snažnije
protivi neovisnosti Kosova nego Washington, i dalje ga smatraju
kontroverznim čovjekom. Haradinaj je ozlijeđen u sukobu s ruskim
mirotvorcima prošle godine a ponovno je ranjen granatom u još
nerazjašnjenom incidentu koji se dogodio u srpnju (...).
Londonski 'The Guardian' u rujnu je izvijestio kako su snage SAD-a
pomogle prikriti incident koji se dogodio u srpnju i odbacile
navodne tvrdnje o vezi Haradinaja s krijumčarenjem droge i
organiziranim kriminalom koji su se pojavili u pokrajini potkraj
rata. Haradinaj je zanijekao ikakvu povezanost s bandama na Kosovu.
Shirley Cloyes Dio Guardi, izvršna direktorica albansko-američke
zaklade i glasnogovornica Haradinajeve stranke u SAD-u, kazala je
kako je napad granatom u srpnju u zapadnim novinama krivo
prenijet", piše David R. Sands.
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
23. I. 2001.
Njemačko-francuska razilaženja
"Njemačka bi konačno Francuskoj mogla oduzeti europolitičku
inicijativu. Zahtjev saveznoga kancelara Schreodera za novo
definiranje njemačko-francuskih odnosa pri čemu se Pariz i Berlin
moraju odlučiti za integriranu Europu a ne samo za udruživanje
vlada, u proturječju je s većinom dosadašnjih izjava a i s
oklijevajućom taktikom francuskoga državnog i vladinog vrha.
Moralo bi se misliti i na perspektivu integracije a ne na suradnju
vlada, a željena nova kakvoća u njemačko-francuskim odnosima
morala bi potaknuti jačanje Povjerenstva EU-a, programatski je
izjavio kancelar potkraj tjedna.
Time je s francuskog stajališta Fischerova vizija federalne Europe
od prošlog proljeća konačno postala službenim njemačkim predmetom
pregovora u pogledu na konferenciju vlada EU-a 2004., koja bi prema
sadašnjem Schroederovom prijedlogu morala dovesti do europskog
ustava. Pariz je, uz faktično odbijanje Fischerovih prijedloga, i
prije pokušavao relativizirati njegove predodžbe s pripomenom da
se ne radi o službenom njemačkom stajalištu nego tek o pokušaju
ministra vanjskih poslova. U prvoj se reakciji na Schroedera
francuski ministar vanjskih poslova Vedrine ograničio na opreznu
tvrdnju kako se mora očuvati već postignuto i osim toga iskoristiti
mogućnosti za široku suradnju svugdje gdje bi zajedničko
djelovanje bilo djelotvornije. Suzdržani pragmatizam Francuza
kojemu nedostaje idejni plan, u prvom redu smjera samo na
ratificiranje sporazuma iz Nice.
Njemačko-francuski odnos u međuvremenu se približio niskoj točki
iz doba Brandta i Pompidoua početkom sedamdesetih godina. Koliko
loše stoji politička koordinacija od stupanja na dužnost lijeve
vlade u Parizu, pokazalo se na vrhu EU-a u Nici. Ogorčeno natezanje
ponajprije oko težine glasova u Vijeću ministara EU-a između
Njemačke i Francuske stvorilo je zlu krv i ima raznih posljedica.
Sablast njemačkih hegemonijskih težnja pojavila se u mnogim
francuskim komentarima. Da bi se izgladili valovi neraspoloženja i
unatoč suprotnoj stvarnosti demonstrativno objavila sloga, nedugo
nakon Nice dogovoren je za 31. siječnja poseban sastanak državnih i
vladinih vrhova obiju strana u Strasbourgu. Predsjednik Chirac
nakon čijeg je stupanja na dužnost prije više od pet godina
nastupilo prvo zahlađenje bilateralnih odnosa još u doba Kohla, bez
okolišanja je izjavio da je njemačko-francuski odnos 'izvrstan'.
Za susret u Strasbourgu, rekao je predsjednik u zabavnoj sporednoj
pripomeni u uskom krugu na jednom novogodišnjem prijemu, treba još
samo odabrati dobar restaurant.
Sadašnje Schroederovo izjašnjavanje za europsku integraciju
francusku stranu jednako dovodi u nevolju kao što Fischerov
pledoaje za jaku ulogu Amerike u Europi, iznešen u istoj prigodi,
mora neizbježno naići na njihovo neodobravanje. Jer ni jedno
nipošto ne odgovara francuskom ukusu. Bez obzira na ustrajnu
francusku politiku bockanja prema Washingtonu, i Chiracov je
berlinski govor u Bundestagu prošlog lipnja kao odgovor na
Fischerovu viziju Europe bio zagovaranje ponajprije međuvladinih
oblika europske suradnje. Schroederov prijedlog sada prisiljava
Francusku da pokaže boju. Koliko je malo proteklih godina bilo
zajedničkih njemačko-francuskih inicijativa prije vrhova EU-a,
toliko malo je Francuska dosad uz ukočenu kohabitaciju precizirala
svoje europolitičke predodžbe. Predsjednik vlade Jospin kojega se,
čini se, još manje može pridobiti za europsku integracijsku
politiku nego Chriaca, dosad je stalno odgađao načelni govor o
Europi. Ministar vanjskih poslova Vedrine, koji taktičkom vremenu
daje prednost pred programatskom žurbom, u jednom je načelnom
članku prošlog mjeseca objavio svoje predodžbe o 'novom tumačenju
francuske vanjske politike'. Članak se sastojao od realpolitičkog
opravdavanja trajno važne uloge nacionalnih država koje nisu
'hladna čudovišta' a europske je težnje za ujedinjenjem samo
letimično spomenuo.
Nacionalno-državna temeljna sklonost Vedrinova vanjskopolitičkog
creda u izrazitoj je suprotnosti s klasičnim idealom integracije
dosadašnje njemačke europske politike koju i Schroeder, kako se
čini, opet provodi. Obnovljeno izjašnjavanje Berlina za Europu
može dakako i u dnevnopolitičkoj kućnoj uporabi služiti za
ublažavanje svih prigovora u vezi sa sastankom u Nici da se Njemačka
kod cincarenja oko glasova i utjecaja također ponašala ponajprije
egoistično i time potpirila stare strahove od hegemonije. Da Berlin
putom forsirane integracije teži toj hegemoniji, podsvjesna je
francuska optužba koja se čini jednako polemičnom kao i
neopravdanom.
Susret u Strasbourgu čiji organizacijski okvir već ukazuje na
smanjenje prvotno očekivanog značenja, može biti prvi ispit
Schroederova prijedloga. Činjenica da je kancelar u raspravi
Bundestaga o Nici Francusku i dalje nazivao neizbježnim i presudnim
partnerom a Fischer govorio o njemačko-francuskom 'stupnju
uzleta', ne može zavarati da u europskoj opisnoj simbolici sada ne
može biti ni govora o motoru ili tandemu. Francuzi i Nijemci sve
više podsjećaju na dvojicu pijanista koji se stalno grade da
četveroručno na koncertu intoniraju isti koncert, ali zapravo sve
lošije sviraju različite partiture", zaključuje komentator lista
Ch. M.
FRANCUSKA
LE FIGARO
23. I. 2001.
Schroeder ponovno pokreće raspru o integraciji
"Susret na vrhu u Nici nije smanjio osjećaj žurbe u Europljana. Dok
se 26. veljače na Promenade des Anglais mora potpisati sporazum
koji je još u fazi 'jezičnog dotjerivanja', već se zahuktala
rasprava o njegovu daljnjem tijeku.
Francuska je uzalud poricala da su slabosti sporazuma iz prosinca
2000. potaknuli ambicije njezinih partnera. Vlade su i dalje
oprezne, ali Bruxelles je stavio točku na 'i': 'kratkoročan
sporazum', prema mišljenju povjerenika Michela Barniera,
'nepotpun i nedovoljan sporazum', misli Romano Prodi, 'Nica je
jasno pokazala što se misli pod najmanjim zajedničkim nazivnikom',
kaže predsjednik Povjerenstva. No tu je rasprava ponovno
oživjela.
Proširenje na dvanaest kandidata nužno zahtijeva reformu ustanova
koje su bile predviđene za šestoricu, a petnaestorica su ih dovela u
nezgodan položaj. U Nici je utvrđen 'vozni red' do 2004., s
putokazima poput podjele ovlasti i pojednostavnjenja sporazuma
prije nove međuvladine konferencije. Još se mora utvrditi ciljeve i
dogovoriti o postupku.
No 'najgore' bi bilo 'ostati' na pokušaju 'razmišljanja koje
istodobno mora biti šire i dublje', kaže Romano Prodi. Predsjednik
Povjerenstva razotkriva svoje nakane: zauzima se za 'europski
obrazac', kojemu daje prednost pred 'međuvladinim obrascem' što
vodi prema 'rascjepkanom procesu odlučivanja koji je izvor
sukoba'. On želi 'europski Ustav' kojim će se odrediti 'narav
Unije'. U toj burnoj raspravi, pristaše veće integracije našli su
utjecajna saveznika. Tako njemački kancelar Gerhard Schroeder
misli da ćemo 'do konca desetljeća živjeti u drukčijoj Europi (...)
koja će u političkom smislu biti povezanija' i koja će imati
'ustavne temelje'. Francuska je 'glavni partner' u izgradnji 'nove
Europe'. Kancelar odmah utvrđuje njezine obrise: 'Samo ćemo se sve
većom integracijom moći odupirati centrifugalnim snagama u sve
većoj Uniji. Spremni smo, Francuska isto tako', tvrdi. Doista?
Jučer je na susretu ministara vanjskih poslova EU-a u Bruxellesu
Hubert Vedrine pokušao smanjiti taj zanos: 'Moramo se malo
smiriti', rekao je.
Hubert Vedrine misli da su se petnaestorica 'dragovoljno složila u
Nici oko kalendara prema kojemu je susret predviđen u siječnju
2004.', kao i oko 'tema i procedure'. On dakle poziva Povjerenstvo
na odgovornost: 'Nema potrebe, petnaest dana poslije, izmišljati
nešto sasvim drugo'. Dakako, rasprava o razdoblju nakon Nice 'vrlo
je važna, ali se mora voditi bez paničnog straha'. Prema njegovim
riječima, ne čudi što Francuska još nije iznijela prijedloge: 'Tek
je siječanj 2001!' (...) 'Ne bojte se, dodaje Hubert Vedrine, nema
izgleda da se rasprava proširi, a da Francuska u nju ne uloži sav
svoj ugled'. U međuvremenu, 'federalisti' koje predvodi Prodi,
dobili su što su zaslužili: napasti međuvladin obrazac 'nema
smisla, odlučno kaže šef francuske diplomacije. Nijedan obrazac ne
izuzima od konačne odluke demokratskih vlada'. Kada je riječ o
europskom Ustavu, o kojemu je govorio Jacques Chirac u Bundestagu u
lipnju prošle godine, 'prvo se mora utvrditi smisao riječi', misli
Hubert Vedrine. Petnaestorica za to imaju tri godine", piše
Philippe Gelie.
***
Carla del Ponte kod Koštunice
"Carla del Ponte, persona non grata u doba bivšeg režima, morala je
čekati nekoliko tjedana da joj nova vlast dade vizu za ulazak u
Jugoslaviju. Unatoč zelenom svjetlu vlasti, glavna tužiteljica
Međunarodnog kazenog suda još nije otvorila ured u Beogradu.
'Vlasnici nisu htjeli potpisati ugovor o najmu s nama', žali se.
Odnosi između Beograda i UN-ova suda koji su za Miloševića bili jako
loši, a za Koštunice su osrednji, još nisu savršeni.
Srbi, glavni krivci za ratove koji su pustošili ovo područje nakon
1991., pa su zato dosta zastupljeni na listi optuženika, nikad nisu
štedjeli napade na Sud koji u najboljem slučaju smatraju 'prijekim
sudom' i 'NATO-ovim produžetkom', a u najgorem 'novim Gestapom'.
Čak se ni novi jugoslavenski predsjednik, demokrat Vojislav
Koštunica nije naviknuo na njegovo postojanje. Otkako je došao na
vlast, stalno upozorava na 'pristranost', 'protusrpsko
raspoloženje' i na 'političku narav' Suda.
No ovog bi se tjedna stvari mogle promijeniti nakon posjeta Carle
del Ponte Beogradu. U nadi da će započeti suradnju sa srbijanskim i
jugoslavenskim vlastima, glavna će tužiteljica pokušati ukloniti
nesporazume. 'Moramo započeti dijalog s Koštunicom. Nitko tamo ne
zna što je Sud', kaže Florence Hartmann, službena predstavnica
glavne tužiteljice. (...)
'Nijedan jugoslavenski građanin neće biti izručen Međunarodnom
kaznenom sudu. Zapad će moći davati pouke Srbima tek kada bude sudio
svojim ratnim zločincima', kaže Koštuničin blizak suradnik
Aleksandar Popović, smjerajući na odbijanje glavne tužiteljice da
pokrene istragu o NATO-ovu bombardiranju protiv Jugoslavije 1999.
No ta iznimno odlučna obećanja dugoročno će biti teško održati.
Ponajprije zato što se Jugoslavija povratkom u Ujedinjene narode
obvezala da će poštovati njegove zakone. Drugo, zato što nazočnost
poluslobodnog Miloševića u Beogradu na koncu kvari raspre i smeta
političkoj klasi. I napokon, zato što se čini da se srbijansko
društvo mijenja brže nego se to misli. (...)
Te su promjene vidljive u govorima političkih dužnosnika. Budući
srbijanski ministar unutrašnjih poslova Dušan Mihajlović želi
staviti Miloševića pod stalni nadzor. Ministar pravosuđa Vladan
Batić, otvoreno se protivi Koštunici ustvrdivši da nema zapreka za
izručenje optuženika Den Haagu. 'Jugoslavenski ustav ne dopušta
izručenja u drugu zemlju. No Međunarodni kazneni sud nije državna
ustanova, već sud Ujedinjenih naroda. Kao članica UN-a,
Jugoslavija mora prihvatiti Sud kao svoj. Svjesni smo da moramo
surađivati sa Sudom. Srbija više ne želi patiti zbog jednog
čovjeka', rekao je za 'Le Figaro' u prigodi svog zadnjeg posjeta
Parizu.
Budući je ministar pozdravio i potez Biljane Plavšić, bivše
predsjednice bosanskih Srba koja se nedavno predala Sudu. 'Njezin
moralni čin, rekao je, pozitivno će djelovati na srpsku javnost.
Godinama smo mislili da je jedini cilj Međunarodnog kazenog suda
bio da nameće pravdu pobjednika. Činjenica da se gospođa Plavšić
predala dragovoljno, pokazuje da ga se više ne moramo bojati. Ona je
svima koji bježe pokazala put kojim moraju ići'.
Čini se da su srbijanski političari, podijeljeni na one koji
odbijaju suradnju i one koji razmišljaju o izručenju glavnih
krivaca, zbunjeni i nejedinstveni. Te borbe unutar vlasti oko
stupnja suradnje između Beograda i Suda, mogle bi trajati više
mjeseci. No zbog zemljopisnog položaja i očekivanja domaće
javnosti, Srbija je danas osuđena da bude europska zemlja. Novi
čelnici, za razliku od starih, svjesni su toga", piše Isabelle
Lasserre.
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
23. I. 2001.
Žrtve se nisu same poubijale
"Događaji u Račku koji su se odigrali na Kosovu siječnja 1999. i u
kojima je umrlo 45 ljudi, dobili su veliko značenje. Jer s tamošnjim
je događajima međunarodna zajednica poslije dugog oklijevanja bila
prisiljena ipak postati aktivnijom na Kosovu. U zapadnim
prijestolnicama zavladalo je uvjerenje da se svim sredstvima mora
nastojati dokončati sukob na Kosovu. Pokolj u Račku i prosvjedi
protiv politike tlačenja Miloševićeva režima prema kosovskim
Albancima proizveli su pritisak koji je na posljetku doveo do
pregovora u Rambouilletu - i, kad su propali, do NATO-ove
intervencije.
Razumljivo je što je taj bombaški rat uzburkao osjećaje, osobito u
Njemačkoj. Jer prvi put od svojega utemeljenja, Savezna je
republika išla u rat. Pokazalo se teškim raspravljati o
opravdanosti te intervencije, jer taj je rat doveo u pitanje
političke identitete i vlastite predodžbe. Jedan od žalosnih
učinaka: događaji na Kosovu odlaze u pozadinu. Neki su protivnici
rata u opasnosti da isključe stvarno stanje kako bi spasili
vlastiti politički identitet.
NATO-u i (što je možda još gore) Joschki Fischeru priznati da su
intervenirali kako bi zaštitili ljudska prava, za mnoge je
protivnike rata prevelik zahtjev. No ako se zbog vlastita shvaćanja
ide u preradu povijesti, sve postaje čistom ideologijom. Politika
tlačenja Miloševićeva režima koja se od pokolja u Drenici u
proljeće 1998. nastavila politikom masovnih progona, jednostavno
se poriče. Slobo Milošević će se veseliti.
'Berliner Zeitung' postavio se na sam vrh takve tendencije. Kad
voditeljica forenzičkog tima Europske unije Finkinja Helena Ranta
odbija politički ocijeniti događaje iz Račka, predstavlja se samo
kao profesionalka u svojem zvanju. To je naime zadaća suda u Haagu.
Ali to nipošto nije dokaz da u Račku nije bilo pokolja. Naime, žrtve
se nisu same poubijale", piše Erich Rathfelder.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
24. I. 2001.
Vrijeme neorealista
"Vladimir Putin počeo je bijeg naprijed - slobodno po geslu:
vlastita inicijativa najbolja je obrana. U pismu novom američkom
predsjedniku Georgeu Bushu iznosi niz prijedloga kako bi se rusko-
američke odnose moglo postaviti na realne, poslovne temelje.
Takvim novim početkom i Rusi i Amerikanci trebali bi ukloniti
negativne osjećaje koji su se proteklih godina uzajamno nakupili u
oba naroda. Pretežna većina Rusa sve se glasnije žalila da im
Amerikanci pristupaju kao učitelji, da im nameću reforme 'suprotne
njihovom biću' i da istodobno pokušavaju opljačkati Rusiju.
Amerikanci su se sve više žalili da američka pomoć Rusiji nestaje u
bačvama bez dna i da ponajprije služi još većem bogaćenju
korumpirane ruske oligarhije. Dok su na visokoj političkoj razini u
Clintonovj eri kontakti između Washingtona i Moskve bili
intenzivni, dok su se vrhovnici međusobno rado lupkali po ramenima
i izmjenjivali poljupce u obraze, na donjim razinama sve se više
trovala bilateralna klima.
Nova američka vlada želi izmijeniti stvari - a očito i Putin.
Condoleezza Rice, nacionalna Bushova savjetnica za sigurnost i za
sada očito arhitektica u oblikovanju buduće politike Washingtona
prema Rusiji, već je otvoreno predočila što joj ne odgovara u
politici Moskve: očajničko, bezobzirno a time i problematično
ustrajanje na držanju velike sile, loše stanje demokracije,
pasivnost u gospodarskim reformama, instrumentaliziranje
čečenskog rata za političke svrhe. Pa ipak pledira za neorealizam:
'SAD mora priznati Rusiju kao veliku silu i treba biti jasno da ćemo
uvijek imati interese koji međusobno kolidiraju i takve kod kojih
ćemo se moći složiti.' 'Vot i vse' - to je sve što na to Putin može
odgovoriti. Jer i on u svojem pismu Bushu pledira za takav
neorealistički početak, naglašava da ni jedna vanjska sila na
svijetu Rusiji ne može donijeti demokraciju, da na mnogim
područjima postoje mogućnosti za suradnju, ali da su u nekim drugim
neizbježne razlike u mišljenjima, upravo stoga što su nacionalni
interesi obaju divova djelomično vrlo različiti.
Putin je očito već sasma spretan geopolitički šahist: kad
primjerice nametljivo pledira za izgradnju rusko-europskog
proturaketnog sustava i za pregovore 4 + 1 (SAD, Rusija, Velika
Britanija, Francuska plus Kina) o preradi sporazuma o
proturaketnoj obrani iz 1972., ne postavlja se samo kao
zagovaratelj Kine, nego smjera i na produbljivanje europsko-
američkih razlika. I kad novu američku vladu poziva na zajedničku
borbu protiv islamskog terorizma u središnjoj Aziji i na Kavkazu,
dakako želi za vlastite svrhe upregnuti duboke ameeričke strahove
od međunarodnog terorizma.
Naravno, Bushov vanjskopolitički tim ne ostavlja dojam da bi se
tako lako dao instrumentalizirati. I čini se da se jednako malo kao
i Putin boji otvorenog spora o prijepornim pitanjima. U svjetskoj
politici bi prema tome mogle ipak frcati iskre - jamačno,
protivnici u Moskvi i Washingtonu nipošto ne ostavljaju dojam
hazardera. Predstoje napeta vremena" - drži komentator Burkhard
Bischof.
RUSIJA
SEGODNJA
23. I. 2001.
Dužnik, ali ne i prosjak
Avtandil Culadze razgovarao je s Glebom Pavlovskim, direktorom
Zaklade za uspješnu politiku, o ugledu Rusije na Zapadu, o dugovima
i drugom:
"- Tko se treba baviti stvaranjem ruskog ugleda?
= Rusiju čini niz znakovnih skupina, a svaka od njih daje svoj
prinos ruskom ugledu. Zadaća je države da jamči sigurnost
vlasničkih prava i glavnih sastavnica gospodarskih sloboda,
ponajprije u dijelu koji se tiče ulaganja. Trgovina ne može
djelovati putem PR-a, rasvjetljujući ove ili one strane
gospodarske djelatnosti u Rusiji koje su zanimljive u smislu
ulaganja.
- Ako država štiti ulaganja, zašto je odbila platiti dugove?
= Koliko razumijem, nije rečeno da se dugovi neće platiti. Nije
prihvaćena politika iskorištavanja dugova kao biča za rusko
gospodarstvo i za rusku politiku. Jasno je rečeno da ćemo platiti
dugove, ali nitko neće dugove moći iskoristiti kao političko
oružje. Bude li trebalo, sve ćemo dugove platiti. Postoje i druge
mogućnosti.
- Ne postoji li opasnost da Rusiju isključe iz svjetskih procesa?
= Događa se posve oprečan proces. Rusija naglo jača na svjetskoj
pozornici, što ne odgovara stvarnim gospodarskim mogućnostima. Taj
proces žele na različite načine zakočiti i usporiti. Rusija više
nije zemlja koja prosi. Ona je dužnik, ali ne i prosjak. To što
primjećujemo je dio igre koju prihvaćaju obje strane. Stvarna
podloga sadašnjih događaja nije slabljenje, već jačanje Rusije na
međunarodnoj pozornici.
- Provodi li se na Zapadu politika 'blaćenja' Rusije?
= Ta je politika za sada drugorazredni čimbenik. Na žalost, postoji
tromost koju smo sami uzrokovali ranijih godina kada je Rusija
imala dvojaku ulogu - zemlje koja odasvud odlazi i pri tom svakoga
moli. Takvo je stanje sigurno najjači čimbenik u stvaranju
neshvatljivog i lošeg ruskog ugleda. Rusija je u nekom smislu sama
odgovorna za proturusku politiku. Dakako, sada se to ismijava. U
politici uvijek svaki vaš propust ismijavaju. No to nije glavni
problem. Problem je u tomu da nova američka uprava ne dođe u napast
da povjeruje u taj mit. To bi bilo jako pogibeljno, jer će se svakako
pojaviti napetosti. U Bushovom intervjuu lako je zapaziti da on
Rusiju shvaća kao slabu zemlju koja uvijek nešto moli. Bush polazi
od potpuno nestvarne predodžbe o našoj zemlji. Ona danas nije tako
slaba. No ta predodžba može potaknuti Amerikance da se odvaže na
neke pokuse. A to bismo htjeli izbjeći.
- Možda bi se mogla preuzeti korisna iskustva sovjetske propagande
na tom polju?
= Ne vidim razloga za usporedbu. Doista moćna sovjetska
agitpropovska politika bila je dio svjetske ofenzive Sovjetskog
Saveza. A ona se pak temeljila na prikladnom ideološkom programu.
Putin nema program za napad na zemaljsku kuglu. Njegov je program
traženje točaka za stvarno sudjelovanje u svjetskim tokovima, u
svjetskom gospodarstvu i u globalnim procesima u širem smislu te
riječi, uz uvjete koji su povoljni za Rusiju. Toj zadaći nije
potrebna dopuna u obliku Agitpropa."
ITALIJA
LA STAMPA
22. I 2001.
Razgovor s Koštunicom
"(?) Da jugoslavenski predsjednik Vojislav Koštunica nije baš
proamerički raspoložen, i da nije sklon predati stvarne ili
pretpostavljene ?ratne zločince? jasno je već dugo, no tri mjeseca
nakon preuzimanja vlasti njegova stajališta postaju sve jasnija, a
događaji povezani s osiromašenim uranom učinili su ih
nepomirljivijima. Prekjučer je kazao novinarima: ?Ispričavam se
svima no imam tri stotine zahtjeva za interview i kad bih ih
prihvatio, ne bih više imao vremena za rad.' Za Stampu je napravio
iznimku.
- Gospodine predsjedniče, prije nekoliko dana nazvali ste NATO-ova
bombardiranja ?kriminalnom akcijom'. No što je bilo
?kriminalnije': korištenje projektila s uranom, pogođeni ciljevi
ili sama činjenica da se bombardiralo?
= Bombardiranja su po sebi bila zločin. S tom kampanjom terora
prekršeni su Ženevska konvencija, međunarodni zakoni, cijeli
sustav odnosa izgrađen nakon Drugog svjetskog rata kao i osnovne
moralne norme. Bombardiranje putničkoga vlaka ili kolone
izbjeglica ili bolnica i naftnih rafinerija ne može se drukčije
nazvati: posrijedi je bio zločin. (?)
- Koje je najveće štete pretrpjela vaša zemlja?
= NATO-ova bombardiranja oduzela su život 2500 civila, od kojih su
četvrtina bili djeca, uz oko 600 djelatnika policije. Broj ranjenih
je i mnogo veći, a najveća šteta je nanijeta infrastrukturi zemlje.
Jako velik broj poduzeća prestao je raditi. Sve u svemu, cijela je
Jugoslavija bila žrtva NATO-ovih bombardiranja i uistinu je
cinična pomisao da je Kosovo pretrpjelo najveće štete nakon
bombardiranja za njegov ?spas?.
- Koliko će vremena trebati da se poprave te štete?
= Sigurno još mnogo desetljeća. Pa i ako uspijemo biti posebno brzi
i učinkoviti u obnovi, revitalizaciji zemlje, te štete i taj prekid
razvoja bit će jako teško prevladati.
- ?G17?, skupina nezavisnih ekonomista, procijenila je štete
izazvane bombardiranjima na najmanje 3,4 milijarde dolara.
Miloševićev je režim kazao 100 milijardi?
= Samo štete na elektroenergetskom sustavu Srbije uvelike prelaze 3
milijarde dolara. Stoga mi se sveukupna procjena od 100 miljardi
dolara čini realnom, posebice ako se uzme u obzir prekid brojnih
sustava proizvodnje.
- I vi ćete tražiti ratne odštete?
= Pojavi li se mogućnost zahtjeva za ratnom odštetom, najprije će
neka međunarodna organizacija morati utvrditi stvarnu prirodu
onoga što se eufemistički i cinično nazvalo ?humanitarna zračna
kampanja?. U ovom trenutku još si ne možemo dopustiti da zemlju
angažiramo u tom Sizifovu poslu, energija koja nam ostaju nakon
toliko godina izolacije, lošeg vođenja gospodarstva, gospodarskih
sankcija i bombardiranja vrlo je mala.
- A kada bi taj ?posao? počeo kako će se Jugoslavija ponašati? Hoće
li tražiti odštete na temelju neke ljestvice odgovornosti?
= Neka ljestvica odgovornosti postoji, prirodno, u istoj mjeri u
kojoj postoje utjecaji moći u Atlantskom savezu i vojna moć
pojedinih zemalja. Znamo točno tko je bio tvorac zamisli o
agresiji, tko je napravio najveći broj napada. Sjedinjene Američke
Države, i nedvojbeno su njihove odgovornosti najveće".
IL MANIFESTO
23. I. 2001.
Traži se demokracija
"(...) Sve do dana izbora jedna golema Maova slika obješena na
splavi smiješila se prolaznicima i mušterijama plutajućeg
restauranta. 24 sata nakon izbora koji su okrunili DOS a zbacili
Miloševića i gospođu Miru Marković, portret Velikog kormilara je
kao čarolijom nestao. Chinatown u Novom Beogradu prilagodio se
promjenama u Srbiji brzinom ne mnogo drukčijom od one jednog dijela
političkog, gospodarskog, birokratskog i vojnog aparata koji je
jedno desetljeće napredovao u Slobinoj sjeni. Da se i ne govori o
srpskoj pravoslavnoj crkvi, kritičnoj prema Miloševiću ne zato što
je zemlju odveo u mnoge ratove nego zato što ih je sve izgubio:
akrobatskim skokom, nakon kumanovskih sporazuma, patrijarhat je
prešao u oporbu blagoslovivši DOS, te danas šalje račun Koštunici i
Đinđiću. Uvođenje obveznog vjeronauka u škole jedna je od tema koje
ispunjavaju stranice srpskog tiska. I ovdje se, kao i u mnogim
zemljama istoka nakon pada zidova, može pratiti obnova vjerskog
pritiska koji se u slučaju Srbije, kako se čini, više vodi iz zgrada
vlasti i medija.
Mediji su puni samo žute kronike i napada na prošli režim, za
razliku od bliske prošlosti kada su svi bili čvrsto svrstani uz
vladu, uključujući i Politiku i (nekadašnja) promiloševićevska
izdanja. Ukratko, nema više oporbe. Srpska socijalistička partija
i ona 'komunistička' Slobine žene kao da su se rastopile poput
snijega na suncu. Počeo je obračun koji ne štedi ljude bivše
nomenklature koji nisu na vrijeme napravili veliki skok, no ni
stare oporbenjake koji se ni nakon Miloševićeva pada nisu odrekli
kritičkoga sagledavanja činjenica.(...)
Kako (nekadašnji) oporbeni pokret DOS okuplja čak 18 stranka i
pokreta, počeo je sukob za osvajanje položaja svih vrsta i razina.
Znakovit je slučaj mjesta ministra zdravstva, koje je još slobodno,
zbog polemika koje je izazvala namjera Koštuničine stranke da za
ministra imenuje liječnika kojega je kritizirala cijela struka i
koji je optužen za primanje mita i bogaćenje ratom u Bosni. (...)
Teško je zadovoljiti 18 stranaka, to više što nagrađeni nikad nisu
zadovoljni. Novi beogradski gradonačelnik Milan Protić, vjeran
Đinđiću, priopćio je biračima kako mu je žao što mora napustiti tek
osvojeno mjesto prvoga građanina radi viših obveza, a on je vrlo
osjetljiv na nacionalne interese: jadnik, morat će u Washington kao
veleposlanik. Beograd je težak posao, ovdje je život bijedan i
ljudi više ne uspijevaju spojiti kraj s krajem, dok je izborna
obećanja teško održati, bolje je u Americi. (...)
No prijelaz na 'demokraciju' uvijek je težak. Trebat će dati
vremena Srbima da nađu svoj put, Međunarodnom monetarnom fondu da
izdiktira svoje zakone: on je već jasno rekao da je prijelaz na
tržišno gospodarstvo prespor te da su potrebne drakonske mjere.
Dura lex sed lex", piše Loris Campetti.