HR-MEDIJI-E-S DNEVNI PREGLED BR. 14 19.1.2001. RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE17. I. 2001.Tonino Picula, hrvatski ministar vanjskih poslova: Nema trgovanja načelima(Razgovarao Mladen Mali)- U razgovorima s glavnom tužiteljicom Haaškog
suda, koja su po Vašoj ocjeni pitanja izoštrena u odnosima sa sudom i koji su problemi riješeni? = Pa upravo je to na tragu naše ambicije da odnose s Haagom izoštravamo, a to znači da vidimo gdje možemo poboljšati suradnju, ali da generalno odnose s Haagom ne zaoštravamo. Ja mislim da će biti znatno bolja suradnja na ovom dnevnom planu, to znači kontakti oko razmjene određenih dokumenata, ali u oba pravca, znači informiranje o aktivnostima suda, i ja mislim da, generalno uzevši, ovaj razgovor je bio jednako tako potreban kao što su i poštovanja vrijedni njegovi rezultati. To je za nas izuzetno bitno, jer poštujemo i razloge osnivanja suda i naravno želimo da taj sud uspije. Mislim da je uspjeh suda u Haagu u dobroj suradnji s Hrvatskom nešto što i nama olakšava identifikaciju i onoga lošega što je bilo u našoj nedavnoj prošlosti. - Da li to znači da Vlada u suradnji sa sudom i dalje ostaje pri onih
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
17. I. 2001.
Tonino Picula, hrvatski ministar vanjskih poslova: Nema trgovanja
načelima
(Razgovarao Mladen Mali)
- U razgovorima s glavnom tužiteljicom Haaškog suda, koja su po
Vašoj ocjeni pitanja izoštrena u odnosima sa sudom i koji su
problemi riješeni?
= Pa upravo je to na tragu naše ambicije da odnose s Haagom
izoštravamo, a to znači da vidimo gdje možemo poboljšati suradnju,
ali da generalno odnose s Haagom ne zaoštravamo. Ja mislim da će
biti znatno bolja suradnja na ovom dnevnom planu, to znači kontakti
oko razmjene određenih dokumenata, ali u oba pravca, znači
informiranje o aktivnostima suda, i ja mislim da, generalno uzevši,
ovaj razgovor je bio jednako tako potreban kao što su i poštovanja
vrijedni njegovi rezultati. To je za nas izuzetno bitno, jer
poštujemo i razloge osnivanja suda i naravno želimo da taj sud
uspije. Mislim da je uspjeh suda u Haagu u dobroj suradnji s
Hrvatskom nešto što i nama olakšava identifikaciju i onoga lošega
što je bilo u našoj nedavnoj prošlosti.
- Da li to znači da Vlada u suradnji sa sudom i dalje ostaje pri onih
svojih 13 točaka dokumenta, koji je usvojila u prosincu?
= Nema nikakvog razloga da vlada od njih odustaje. To nije bila neka
privremena proteza koja nam je trebala pomoći da se bolje
pripremimo za sastanak s haaškom tužiteljicom. To je izraz jednog
trajnog izbora ove Vlade da sud u Haagu zaista doživi kao ozbiljnog
sugovornika u vrlo osjetljivim temama. Ali, mislimo da je potreba
da se dobro surađuje obostrana potreba i ja vjerujem da mi tih 13
točaka možemo slobodno zadržati nakon odlaska haaške tužiteljice.
- Mnogi kažu da je tužiteljica učinila jednu gestu prema Hrvatskoj u
odnosu na generala Stipetića, a kako je hrvatska strana uzvratila?
= Pa mi uzvraćamo našom zaista velikom ozbiljnošću prilikom
planiranja suradnje s Haagom. Mislim, a to se u razgovorima i
potvrdilo, da je Hrvatska naročito tijekom 2000. godine na novi
način pristupila suradnji sa sudom, i uspjela je realizirati veliki
dio onoga na što se obvezala. I to je nešto što je dobar kapital kada
planiramo odnos sa sudom tijekom ove godine. Mislim da će ovakvih
sastanaka kao što je bio ovaj biti sve manje. Odnosno da oni, ako do
njih bude dolazilo, bit će prije svega usmjereni na rješavanje
tehničkih pitanja suradnje.
- Bilo je prigovora da haaški sud doprinosi određenoj nervozi u
Hrvatskoj. Spominjao se kod toga zamjenik glavne tužiteljice
Graham Blewitt. Da li je tome možda pridonijela i američka državna
tajnica gospođa Albright stajalištem da se Slobodanu Miloševiću
može suditi u Beogradu?
= Ja mislim da smo mi nakon susreta s haaškom tužiteljicom uspjeli
na kreativan način izbjeći zamke dva pristupa toj suradnji koji su
jednako loši. Jedan je pasivnost, a drugi je panika. Nema mjesta ni
pasivnosti ni panici. Naprosto Hrvatska ima identitet u toj
suradnji, ali identitet mora zadržati i haaški sud. Što mislim kad
kažem identitet? Nema trgovanja načelima. Haaški sud je utemeljen
na određenom vrijednosnom sklopu i on se mora odnositi jednako
prema svima onima nad kojima ima nadležnost. Prema tome ne može
vrijediti jedan set pravila za Hrvatsku, drugi za BiH, a treći za
SRJ. Naravno, taj odnos je nužno i dinamičan. Uvijek se može na
dobar način riješiti ono što možda pravila ili statut nisu do kraja
definirali. Ali, u ovim krupnim pitanjima ? tu ne smije biti
dvostrukih kriterija. Prema tome, kao što dobroj suradnji s haaškim
sudom mogu mnogi doprinijeti, mogu mnogi također i komplicirati tu
suradnju.
- U Washingtonu uskoro dolazi do smjene administracije. Kakve
promjene očekujete u politici administracije g. Busha prema ovom
dijelu Europe?
= Sigurno je da je posve legitimno očekivati da će nova
administracija donijeti i određene promjene, vjerojatno prije
svega kadrovske. Da li će one ujedno značiti ozbiljnije mijenjanje
političkog smjera, nisam siguran. Mislim da interese SAD-a u ovom
dijelu svijeta ipak definira situacija, a ta situacija će biti za
Ameriku interesantna i u sljedećem razdoblju. Samo ako dođe do
bitno promijenjenih okolnosti na ovom terenu, za očekivati je da će
nova administracija predsjednika Busha bitnije mijenjati
postojeći smjer. Ne vjerujem da će doći do znatnijeg američkog
političkog, vojnog ili gospodarskog deangažmana u Hrvatskoj ili u
hrvatskom susjedstvu. Dapače, za vjerovati je da u slučaju nešto
ozbiljnijeg razvoja situacije čak dođe i do povećanja interesa SAD-
a.
- Kako u tom svjetlu gledate na buduće hrvatsko-američke odnose? Vi
ste se u proteklih godinu dana nekoliko puta sastali s gospođom
Albright. Da li očekujete takve intenzivne sastanke i odnose i u
razdoblju koji predstoji?
= Doista vjerujem da smo u proteklih godinu dana razinu odnosa
između Zagreba i Washingtona doveli na tu točku da je posve neovisno
koje administracije i vlade trenutačno imaju odgovornost nad
političkom sudbinom Hrvatske i SAD-om. Vjerujem da to partnerstvo
ima trajniji karakter, a to je definirano prije svega činjenicom
jedne opće demokratizacije prilika u samoj Hrvatskoj. Mislim da
možemo biti i zahvalni za zanimanje SAD za situaciju u ovom dijelu
Europe, što je nama u mnogome olakšalo i početne nastupe na
međunarodnoj političkoj sceni. Ne vjerujem da će odnosi između
Washingtona i Zagreba stagnirati, a još manje da će biti unazađeni.
Na nama je u Hrvatskoj da iskoristimo sve mogućnosti nešto
hrabrijeg i argumentiranijeg nastupa na američkom tržištu, ali to
će naravno ovisiti o našoj sposobnosti da transformiramo jednu, ja
bih rekao, oštećenu ili nedovoljno propulzivnu privredu u ono što
se zove moderno europsko gospodarstvo. To će potrajati, ali
značajan partner u toj rehabilitaciji naših privrednih potencijala
svakako leži u suradnji sa SAD-om. Ja tu vidim negdje potencijale i
još boljih političkih odnosa.
- Nakon summita zemalja EU i država u tranziciji, Vi ste najavili
početak 'Zagrebačkog procesa stabiliziranja i poboljšanja odnosa u
regiji'. Pripremljena je platforma za odnose sa Slovenijom,
najavili ste skori nastavak pregovora s jugoslavenskom stranom o
granicama, i pitanje je kako Hrvatska sada kani razvijati odnose sa
svojim susjedima?
= Ja bih ovako ukratko odgovorio. Povijesni neuspjeh
jugoslavenskog koncepta dugo će opterećivati odnose na jugoistoku
Europe. Naš cilj je da dobrom, kvalitetnom bilateralnom pa i
multilateralnom suradnjom sa svim zemljama sljednicama bivše
Jugoslavije, odnose s tim državama s vremenom izjednačimo na razinu
odnosa koje imamo posebice s europskim zemljama. Ako u tome
uspijemo, onda ćemo vjerojatno i ova preostala opterećenja moći
'arhivirati' i staviti negdje u nekakav 'povijesni herbarij'. To je
ukratko negdje i moja ambicija da 2001. godinu zaključimo sa znatno
boljim odnosima s našim susjedima, nego što su oni bili recimo prije
godinu dana. Jer, dobrosusjedstvo je jedan od dva temeljna
vanjskopolitička cilja ove Vlade. Drugi je naravno priključivanje
euroatlantskim integracijama.
(RFE)
BRITANSKI RADIO - BBC
18. I. 2001.
Nakon brojnih špekulacija u hrvatskim medijima tko bi mogao zauzeti
tri mjesta u Upravnom sudu Republike Hrvatske još je navečer
saborski Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav objavio imena
čak 23 kandidata. To međutim ne znači kraj zanimanja za konačni
izbor sudaca, a koji će biti u veljači, nego pravi početak, kaže
Rosa Grce koja nam se javila iz Zagreba.
"Izbor sudaca Ustavnoga suda ovaj put neće izazvati onoliku buru
kao prošli put, kada je u posljednjim mjesecima HDZ-ovske vlasti
došlo do imenovanja novih sudaca i u tijeku kojega je, kako su
tvrdili hrvatski mediji, došlo do trgovine između HDZ-a i tadašnje
oporbe, što je omogućilo položaj ustavnog suca, recimo, Vici
Vukojeviću.
No i ovaj puta javnost već danima nagađa tko bi mogao biti
najpogodniji izbor za nove suce kojih je, prema novom Ustavu 13, a
ne 11 kao dosad, a popunjava se još i mjesto suca Velimira Belajca
koji je najavio odlazak u mirovinu. Evo što o tome misli bivši
predsjednik Ustavnoga suda Jadranko Crnić:
= U tome sudu nemate u ovom trenutku nikoga tko je ozbiljno bio
sudac, a istodobno morate imati ljude koji se bave i znanstvenim
radom. Kad je to u jednoj osobi spojeno - to je još bolje. Dakle
trebalo bi u svakom slučaju pokušati iz reda sada predloženih
kandidata naći one koji imaju takvo sudačko iskustvo.
Među 23 predložena kandidata koje je istaknula struka ili su se sami
predložili, ima aktualnih sudaca poput Borisa Gutmana, Neve Šibl i
Vesiljka Šeparovića, ili bivših sudaca kao što su Anđelko Bušić,
Hrvoje Momčinović i Marijan Svedrović. Znanstvenika također ne
manjka. To su četvorica profesora Pravnog fakulteta u Zagrebu
Dragan Medvedović, Alan Uzelac, Siniša Rodin i Željko Potočnjak,
zatim profesor riječkog Pravnog fakulteta Vladimir Đuro Degan i
Ivan Pađen sa zagrebačkog Fakulteta za politologiju.
Važno je da na položaj suca Ustavnog suda, inače za hrvatske prilike
odlično plaćen posao, dođe stručnjak koji je po moralnim
kvalitetama dostojan toga mjesta, kaže bivši predsjednik toga suda
Jadranko Crnić. Javnost izbora mora odigrati ulogu, drži i
predsjednik sudačke udruge Vladimir Gredelj. Njegova je udruga
predložila tri bivša suca Ustavnoga suda Jadranka Crnića, Mladena
Žuvelu i Hrvoja Momčinovića, od kojih su Žuvela i Crnić odbili
kandidaturu. Vladimir Gredelj drži da oni koji su napali odabir
sudačke udruge, imaju svoju računicu:
= Jer, velim, uz ovakvu trojicu kandidata mnogi su se uplašili da za
njih nema izgleda.
Među manje poznatim kandidatima je i Agata Račan, zamjenica
ministra za europske integracije, inače bivša žena premijera Ivice
Račana. Osim nje i Neve Šibl kandidirala se još jedna žena, Marta
Vidaković-Mukić. Hoće li saborski Odbor za Ustav i Poslovnik koji
prvi put nakon ustavnih promjena predlaže Zastupničkom Domu
trojicu sudaca, predložiti i jednu ženu? Ma koga Odbor preložio,
kako kaže Jadranko Crnić, čovjek koji je vjerojatno najzaslužniji
što je Ustavni sud od marginalne institucije postao relevantni
pravni korektiv, važno je da se pritom osigura javnost:
= Ja se nadam da će sada i Odbor za Ustav koji ide kao prvi filter, a
zatim i Zastupnički Dom u cjelini, to činiti javno. Osobno sam se
uvijek zalagao - svakog kandidata treba metnuti na stup. Hoće li to
biti stup časti ili stup srama, ovisit će o tome što će se o njemu sve
saznati da bi se moglo izabrati prve ljude."
Pregled tiska
"Odluka Europskog parlamenta kojom se preporuča zabrana korištenja
oružja s osiromašenim uranom nalazi se tek na vanjskopolitičkim
stranicama. 'Financial Times' uz to prenosi kako je Njemačka
poduzela neobičan korak pozivajući američkog veleposlanika u
Berlinu da bi se uručila žalba Amerikancima zbog nedostatka
informacija o osiromašenom uranu.
Dopisnik 'The Guardiana' iz Jugoslavije u svom komentaru pod
naslovom 'Gotovo ista stara Srbija', piše o promjeni vlasti u
Beogradu i da li to znači korjenite promjene srpske politike.
Gillian Sandford kaže da za ono što se događalo početkom listopada
prošle godine nije siguran je li bila pobuna naroda ili policijski,
odnosno vojni puč. Odgovor vjerojatno nećemo uskoro saznati, ali je
jasno da su zgrade skupštine i televizije zauzete ponajprije
zahvaljujući ljudima koji su borbeni zanat naučili u Hrvatskoj, BiH
i na Kosovu, odnosno koji su bili članovi raznih paravojnih
skupina. Najvažnija uloga se pripisuje specijalnim policijskim
postrojbama, Crvenim beretkama, koje nisu poslušale zapovijed da
preuzmu televiziju. Zapovjednik te postrojbe je bio pripadnik
nekadašnjih 'Tigrova' koje je predvodio Željko Ražnatović-Arkan.
Dopisnik piše kako sve to potiče sumnje da su novi srpski čelnici
dužnici ljudima koji su vjerojatno optuženi za ratne zločine.
Sandford podsjeća na pobunu građana u Istočnoj Njemačkoj, kada je
glavna meta bila zgrada tajne policije 'Stasi'. U Beogradu toga
nije bilo - šef tajne policije Rade Marković i dalje je na vlasti.
Slobodni tisak koji dobiva obilnu zapadnu pomoć ne javlja o
pojedinostima haaškog suđenja generalu Radislavu Krstiću za pokolj
u Srebrenici, nedavno otkriće masovne grobnice kod Višegrada nije
ni spomenuto. Novinar pita bi li se tako nešto ignoriralo da ispod
smeća leže kosti poubijanih Srba".
(BBC)
ITALIJA
LA REPUBBLICA
18. I. 2001.
Tuđmanovi tajni spisi UN-ovu sudu
"Zagreb je popustio. Cijeli tajni arhiv bivšega hrvatskog
predsjednika Franje Tuđmana bit će predan haaškom Međunarodnom
sudu za zločine u bivšoj Jugoslaviji. Milijuni papira, zabilješki i
državnih zapisnika, stotine sati telefonskih i osobnih razgovora
preminulog predsjednika koji su opsesivno snimani te potom
zapisani u vrijeme sukoba najprije sa Srbijom a zatim s Bosnom,
njegove odluke za vojne snage i službe sigurnosti, bit će na
raspolaganju istražiteljima tužiteljice Carle Del Ponte. Dogovor
je postignut u ponedjeljak u Zagrebu, nakon šest sati razgovora
Carle Del Ponte, hrvatskoga predsjednika Mesića i premijera
Račana. Hrvatska, sve u svemu, pristaje otvoriti sef koji čuva
ratne tajne. Maknuti, dakle, oznaku državne tajne koja je stavljena
nakon Tuđmanove smrti na cijelu dokumentaciju na razdoblje ne kraće
od 30 godina. Ta je odluka plod osjetljiva kompromisa s Haagom,
ostvarena kroz tumačenje hrvatskih ustavnih zakona. Sa
zadovoljstvom ju je pohvalila Florence Hartmann, glasnogovornica
Carle Del Ponte, koja sad govori o ?povratku odnosa između Haaga i
Hrvatske na pravi kolosijek?.
Kako bi se zaobišla prepreka tajnosti arhiva i preduhitrila navala
vjerojatne reakcije nacionalista, predsjedništvo i vlada u Zagrebu
složili su se s Haagom da je, iako hrvatski ustav nameće tajnu, isto
tako istina da ista ustavna povelja to pravilo podvrgava poštivanju
međunarodnih obveza zemlje. Dakle, tajna i zabrana predaje arhiva
nastavit će vrijediti u Hrvatskoj, no Haaškome sudu, koji se smatra
punopravnim dijelom međunarodnih obveza koje je potpisao Zagreb,
neće spriječiti uvid u materijal (mada s obvezom daljnjeg
neširenja).
Pregovori nisu bili jednostavni i deblokirala ih je mogućnost koju
je iznijela Carla Del Ponte u ime međunarodne zajednice: da se
hrvatsko ustrajanje na tajnosti arhiva shvati kao odbijanje
suradnje, uz posljedice na planu gospodarske pomoći zemlji. To je
argument koji je, kako se čini, Carla Del Ponte sad spremna iznijeti
u skorim razgovorima u Beogradu (od 23. do 25. siječnja) i koji bi
mogao razbiti, ili bar okrnjiti, nacionalističku frontu odbijanja
predaje Miloševića, Karadžića i Mladića."
***
Carica etničkog čišćenja: "Govorit ću protiv Miloševića"
"(?) Biljana Plavšić, sedamdesetogodišnja bivša predsjednica
bosanske srpske republike, vladarica, biolog koji je pristao uz
balkansko klanje u ime i za račun Slobodana Miloševića i Radovana
Karadžića (?), ta je žena donijela odluku. Govorit će.
?Spremna sam surađivati s međunarodnim sudom. I to ću činiti dok to
neće štetiti mojim osobnim interesima?. To je rekla Biljana. ?Jer?,
dodala je, ?nedužna sam i ne mogu se optužiti za ono za što nisam
kriva?. (?) Biljana Plavšić je počela igrati svoju igru. (?) Ali
nije promijenila ponašanje. Nikad ne napustiti pregovarački stol,
makar i onaj sudski, dok se ne postave uvjeti. Danas su njezini
problemi prostori zatvora u Scheveningenu, gdje je zatvorena od
prije Božića.(?)
Sada, kad je Biljana donijela odluku, odvjetnik i njegovi pomoćnici
imat će posla: ?Najprije mi dajte spise, onda ću početi govoriti?.
Djelatnici tužiteljice Carle Del Ponte već su u njezinoj ćeliji
ostavili desetke listova vezanih uz optužnicu. Tisuće listova koji
opširno iznose strahote koje su između 1992. i 1993. počinile
paravojne postrojbe bosanskih Srba koji su veličali njezino ime
(?Vladarica?) i klanjali se njezinim zapovijedima, dok su čistili
sela istočne Bosne od života bilo kojeg nesretnika u kojemu je tekla
hrvatska ili muslimanska krv. U tim su spisima, između ostaloga,
dokazi koji pokazuju kako je slika pokolja na terenu visjela o čavlu
političke odgovornosti.(?)
Dakle, pitanje: u pogledu koga i čega je Biljana Plavšić spremna
surađivati? I kako, s obzirom na to da se odlučila izvući od
vlastitih odgovornosti, izjasnivši se nedužnom? Svojem odvjetniku
Simiću, tužiteljičinu uredu, Biljana je već neformalno iscrtala
prvu mjeru svoje suradnje.
?Svjedočit ću protiv Miloševića, Karadžića, Krajišnika, ljudi koji
su se igrali životima Srba iz Bosne. Koji su opljačkali bogatstva?.
Ljudima, daje naslutiti, koji su se igrali i njezinim životom i
njezinim ?iskrenim i demokratskim protukomunističkim
nacionalizmom?. Istim što je, misli Biljana, pokretalo drugog
krvnika na pozornici bosanskih operacija, generala Ratka Mladića.
?Pošten čovjek?, kaže, ?žrtva političkih igara između Pala i
Beograda. Nedužan.?. Danas ga se može vidjeti slobodnoga na ulicama
jugoslavenske prijestolnice i očito je predodređen ostati izvan
skupa glava na koje će pasti njezina osobna sudska osveta.
Vladarica je oštroumno proučila i pomno pripremila svoj scenarij.
Čija pozadina, između ostaloga, počinje uznemirivati sliku jedne
od glavnih osoba međunarodne diplomacije: američke državne tajnice
Madeleine Albright. Fotografije na kojima se vidi nasmiješena s
Plavšićkom u danima daytonskih sporazuma, kada je Zapad računao da
će Vladarica naslijediti ludog paljanskog psihijatra Radovana
Karadžića, počele su kružiti svijetom.
I nije uopće isključeno, Biljana je to štoviše dala naslutiti, da će
sada, kad demokratkinja Albright prepustiti dužnost republikancu
Colinu Powellu, i pozadina te veze biti bačena na stol igre koju
Plavšićka igra za svoje preživljavanje. Vremena, uostalom, Biljana
ima. Po planu ?rada? koji su si postavili uredi tužiteljstva prvi će
termin biti na proljeće. Dotad Del Ponteova želi ustanoviti koliko
je Plavšićka odlučila svjedočiti o sebi samoj ali, poglavito, o
svojim bivšim drugovima Slobodanu Miloševići, Radovanu Karadžiću,
Momčilu Krajišniku. I tek će tada Vladarica znati vrijedi li cijena
njezine suradnje moguće pogodbe. Pogodbe, s tužiteljicom Carlom
Del Ponte i Sudom, koja će možda doživotni zatvor pretvoriti u kaznu
od 30 godina. (?)", piše Carlo Bonini
AUSTRIJA
DIE PRESSE
19. I. 2001.
Prednost proširenju
"Zaključak o proširenju Europske unije već je odavno donesen, treba
računati s postupnim pristupom zemalja kandidatkinja između 2003.
i 2010. Često se i opširno pojašnjavalo da će Austrija u
gospodarskom, sigurnosnom i stabilizacijskom pogledu pripadati
skupini glavnih korisnika toga procesa pa ga zato mora potpuno
poduprijeti. Pojedini problemi mogu se riješiti prijelaznim
mehanizmima.
Predstojećim valom pristupa proces proširenja ipak još nipošto
nije završen. Albanija, Hrvatska i druge države sljednice bivše
Jugoslavije pripadaju Europi jednako kao Austrija i imaju jednako
pravo na članstvo u uniji. Nitko ipak neće biti tako naivan i
vjerovati da će to za sve slučajeve biti moguće u bližoj budućnosti.
Na temelju iskustava u srednjoeuropskim reformskim državama znamo
i da europska perspektiva predstavlja najvažniji ako ne i jedini
motiv reformskih napora. Na nedavnoj konferenciji na vrhu u
Zagrebu, EU i države regije usvojile su program koji predviđa
sklapanje posebnog sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju,
paket pomoći EU-a u visini od 4,6 milijarda eura, slobodan pristup
tržištu za izvoze iz regije u EU te regionalnu suradnju balkanskih
zemalja na svim područjima, uključujući i slobodnu trgovačku zonu.
Očito je da su Austrija zajedno s Grčkom i Italijom najviše
zainteresirane za uvođenje jugoistočne Europe u integracijski
proces pa ga zato moraju podržavati u najvećoj mjeri. Od odgovora na
pitanje proširenja manje je jasan odgovor na pitanje
produbljivanja i konačnog cilja integracije. Čak su i
najuvjereniji Europljani svjesni da vrijeme za europsku saveznu
državu još nije sazrijelo. Nacionalni egoizmi ali i želja za
očuvanjem vlastitog identiteta u svim su dijelovima Europe još
uvijek presudni čimbenici. Držanje partnera EU-a prema Austriji u
prošloj godini pokazalo je koliko je u europskoj obitelji još i
danas slabo razvijeno načelo solidarnosti. I po iskustvima
proteklih godina može se zaključiti da povećanje ovlasti zajednice
na svim područjima nije dobitak. I činjenica je da će se suradnja
prekograničnih regija povećati. Za iduće godine jasno su
obilježene glavne teme EU, a time i prioriteti austrijske europske
politike: brza provedba procesa širenja, gospodarska obnova i
demokratska transformacija na Balkanu kao i uvođenje zemalja
regije u proces integracije, nužnost da se unija oblikuje
funkcionalnije, transparentnije i bliže građanima i to mjerama
poput pojednostavljenja ugovora, promišljanja strukture na tri
stupa i ponajprije razumne podjele ovlasti između zajednice i
država članica, uzimajući u obzir ulogu regija. U taj bi proces
rasprava zemlje pristupnice bile uključene u cijelosti, kao da su
već sada članice Europske unije", piše Albert Rohan, glavni tajnik
ministarstva vanjskih poslova.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
18. I. 2001.
Tvar koja traje
"Stručnjaci to odmah nazivaju novinskom patkom: tragovi plutonija
u uranskom streljivu - nemoguće. Uran iz tvornica koje prirodnu
sirovinu obogaćuju za gorive elemente i 'osiromašeni' ostatak
pripremaju za prodaju, ne može sadržati plutonij. Pa ipak
primjerice bečki list 'Der Standard' navodi američko ministarstvo
energetike rečenicom (iz siječnja 2000.): 'Vjerujemo da u
osiromašenom uranu može biti neznatnih količina plutonija'. To je
moguće samo ako uran ne potječe iz tvornica urana nego iz reciklaže.
Takvu glupost nitko ne želi pripisati vojsci koja bi već morala
nešto znati o plutoniju.
Ako je na Kosovu ili u Zaljevskom ratu uistinu ispaljeno streljivo
koje sadrži plutonij, imat će to naknadne posljedice za tamošnje
stanovništvo. Jer kontaminacija je izrazito trajna, budući da je
poluživot plutonija 239 više od 24 tisuće godina. Osim toga, taj je
umjetni element i kemijski ekstremno otrovan. Od zračenja se doduše
iz vana može dobro zaštititi. No udahnut i u neznatnim tragovima,
plutonij 239 djeluje razorno.
To znači da nisu ugroženi vojnici koji ispaljuju streljivo, nego
mnogo više naraštaji ljudi koji moraju živjeti na kontaminiranom
području i onda kad se više nitko ni ne sjeća da je bio rat.
Pod pretpostavkom da su, kako je rečeno, obavijesti točne. To se
može dokazati ili opovrgnuti ispitivanjem materijala kao i
ispitivanjem tla s ratnih područja. No čini se da NATO to dobro zna i
bez toga", zaključuje komentator.
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
18. I. 2001.
Slavenske države ZND-a pred najezdom 'atlantskih vrijednosti'
"Danas je teško ne primijetiti 'škare' između ruske vanjske
politike, čiji je vektor usmjeren k Europi, i naše vanjske politike
na europskom poslijesovjetskom prostoru, uvjetno rečeno na
njegovoj 'zapadnoj bojišnici'. Ako u prvom slučaju možemo govoriti
o nekim uspjesima (koji su ponekad prijeporni) u odnosima s
Engleskom, Njemačkom, Italijom i drugim zemljama, na
poslijesovjetskoj 'zapadnoj bojišnici' bilježe se samo porazi,
pogledamo li odnose s Bjelorusijom, Moldavijom ili Ukrajinom.
Paradoks je sljedeći: u Europi, pa čak i u Latinskoj Americi
govorimo o obnovi ugleda (najbolji je primjer Kuba), a na
poslijesovjetskom prostoru odjednom sve ostavljamo i upuštamo se u
utrku (Bjelorusija, Podnjestarje i drugdje). Ima li logike u
sličnom teturanju? I zašto, kao i prije, imamo nekoliko 'vanjskih
politika' za jednog predsjednika koje se međusobno potiru?
Takve 'škare' djelomice svjedoče da predsjednik Vladimir Putin
nema pouzdanu momčad koja razmišlja strateški, što će se nedvojbeno
odraziti na ruskim interesima. Sadašnje se prilike dijelom tumače
nekim obmanama o našem novom duhovnom jedinstvu s Europom koje su
pogibeljne za Rusiju. No odvažio bih se, govoreći danas o odnosima
Rusije s europskim zemljama, kao i s našim 'europskim' partnerima
na postsovjetskom prostoru, izraziti ih sve jednom formulom,
vodeći računa o našim unutarnjim problemima: Rusija uoči najezde.
Otvorene najezde tzv. atlantske civilizacije. Premda ta najezda i u
svom današnjem 'baršunastom' obliku ugrožava samu rusku državnost,
kao i druge slavenske (ali ne samo slavenske) države ZND-a i dovodi
u pitanje samo postojanje ruske države.
Govorim upravo o 'atlantskim vrijednostima', tj. o vrijednostima
saveza koji djeluje pod nazivom NATO, o 'vrijednostima' koje jedna
država agresivno nameće ostatku svijeta, premda one, bez obzira na
verbalnu krinku, nemaju ništa zajedničko s temeljnim europskim
vrijednostima. Nažalost, i sama se Europa danas udaljila od njih,
jer je izložena pogibeljnoj 'atlantističkoj' eroziji koja ju
potkopava iznutra, a da europske zemlje za sada nisu pokazale
aktivnu volju da se odupru toj eroziji. Što se tiče Rusije, odnos
Zapada prema njoj nažalost uglavnom nije doživio bitne promjene.
Zato smo se, gledajući kolo ljudske povijesti, objektivno
približili opetovanju te etape koja se već dogodila: kada je
slavenska država na istoku Europe, zbog jačanja vojnog i osvajačkog
raspoloženja Zapada, bila mastan zalogaj od kojeg se uvijek moglo
malo ugrabiti ili otkinuti. Tada su započinjali križarski pohodi
protiv naše domovine u kojima su se istrjebljivali Slaveni. Te
invazije koje su Rusiju stalno gurale u povijesni ponor
nepostojanja, opetovale su se i u XIX. i u XX. stoljeću, a
najtragičnije su bile Napoleonova i Hitlerova invazija.
Danas to što se događa na istoku Europe jako podsjeća na Europu iz
1937., 1939.-1940., kada je Hitlerova Njemačka, prije napada na
Sovjetski Savez, zauzela Poljsku, 'podijelila' Čehoslovačku, a
zatim je zauzela, prije čega je pripojila Austriju, a kao završni
korak neutralizirala Jugoslaviju, nakon čega je Sovjetski Savez
bio bez saveznika na Balkanu. Rumunjska, Bugarska, Mađarska tada su
već bile njemački sateliti... Pogledamo li na zemljovid i
promotrimo NATO-ovo širenje na istok - širenje koje proturječi
službenim i neslužbenim obvezama europskih država u 1990. - vidjet
ćemo da su u taj novi blok već primljene Poljska, Češka i Mađarska,
dok Rumunjska, Bugarska, Hrvatska i mnoge druge države osim...
Jugoslavije, mole da uđu, ali su za sada u čekaonici. Jugoslavija je
jedina zemlja koja nije stala u red 'privrženika' Sjedinjenih
Država, zbog čega je i platila ceh... Kada je riječ o ZND-u, gotovo
su sve zemlje Zajednice na europskom području već izložene širenju
'atlantskih vrijednosti'. U politici, kulturi, gospodarstvu,
tisku, javnom životu, to širenje traje odavno (osobito u Rusiji i u
Ukrajini), no danas smo pred novom prijetnjom VOJNO-POLITIČKOG
ŠIRENJA. Sve ovisi o tome u kakvom se obliku ono može provesti.
Drugi čin jugoslavenske tragedije u 2000. daje dosta uvjerljiv
odgovor na to pitanje: zašto bombardirati europske gradove i
zemlje, kad možemo jednostavno provesti 'demokratske izbore'? I
jeftinije i brže i humanije - bez ikakvih žrtava, osim nestanka same
države sa zemljovida svijeta. Savez također izvlači zaključke iz
jugoslavenskih pouka, iskušavajući razmjerno novu tehnologiju:
1999. bombardiranje, a već 2000. Jugoslaveni su 'sve učinili sami',
pa i 'baršunasti' državni prevrat. Slična je sudbina uskoro
namijenjena i Rusima: 'svojeručno' učiniti to što želi Savez.
Scenarija za 'baršunasto' (i ne jako baršunasto) širenje ima puno i
nije isključena mogućnost da će i u nas u Rusiji (ili Bjelorusiji)
dobro plaćeni građani, skrivajući se iza 'pobunjenog naroda',
odjednom zauzeti dvije-tri državne ustanove, osobito ako tamo
slučajno ne bude službe sigurnosti... Strategija 'pete kolone'
pokazala se vrlo uspješnom ne samo u Jugoslaviji, Rumunjskoj i u
bivšem SSSR-u - ona nije iscrpila svoje mogućnosti i u novom će se
tisućljeću aktivno primjenjivati protiv Rusije, Bjelorusije,
Ukrajine, a onda i drugih država ZND-a. Naši atlantski partneri
vrlo predano rade u Ukrajini, a zahvaljujući njihovu snažnom
utjecaju, politički pravac te zemlje nipošto nije usmjeren na
jačanje slavenskog jedinstva na istoku Europe: naprotiv, Ukrajina
postaje svojevrsni 'pufer' između Zapada i tog jedinstva.
Izvlačeći korist iz objektivnih razlika između ruskog i
gospodarstava zapadnih država, Ukrajina, vješto igrajući ulogu
umiljatog janjeta, gradi nekakav pravac koji je svima odan, a
ponajprije ide za vlastitim probitkom. To se danas smatra
pragmatizmom, no bojim se da će Ukrajina, oduševljavajući se svojim
'pravcem' koji će Zapad tu i tamo podnositi, na koncu više izgubiti
nego što će dobiti, ako se zauvijek udalji od Rusije. Ne bih se
začudio da je negdje u visokim hodnicima SAD-a već izrađen plan za
odcjepljenje i osamostaljenje zapadne Ukrajine, kako bi se zadao
iznenadan i nepopravljiv udarac ukrajinskoj državnosti, za kojim
će doći i drugi. (...)
U Bosni su, primjerice, Republika srpska i Hrvatsko-muslimanska
federacija proglašene dvama entitetima jedne države, a međunarodna
je zajednica zapravo napravila korak prema njihovu priznanju kao
posebnih država. Zato mislim da su danas mnogi političari u Moskvi u
napasti da 'brzo' i 'jednostavno' riješe zamršene (bar kako danas
stvari stoje) probleme nepriznatih republika - to je napast koja se
vješto i umjetno potiče izvana. (...)
Primjećuje se težnja da se ruski geopolitički probici što prije
prenesu na OESS-ovu 'vanjsku upravu' (zapravo, na isti NATO). Kao
da je Rusija odjednom zapala u staračku nemoć, pa tobože ne može
sama obaviti mirovnu zadaću na području svoje odgovornosti. Moram
reći da nam se u zadnje vrijeme nameće nemali broj pogibeljnih
obmana. Jedna je među njima da postoji lijek za sve nevolje, kao što
je OESS, a mi moramo stvoriti neke 'mirovne snage OESS-a' i pod
zastavom te organizacije slati postrojbe na mirna i spokojna
područja kakvo je, primjerice, danas Podnjestarje! OESS se iz
nepoznata razloga ne žuri u Ulster ili u Baskiju, gdje bi njegovi
napori vjerojatno bili opravdani, a kamo se - moram primijetiti -
puno teže, za razliku od Rusije, puštaju predstavnici europskih
struktura. (...)
Dobro su nam poznati rezultati 'prvih slobodnih izbora na Kosovu'
pod pokroviteljstvom OESS-a, u kojima nije i nije ni mogao
sudjelovati srpski puk. Slično 'ispunjavanje međunarodnih obveza'
OESS-a danas malo koga može obmanuti, a osim toga obrazac te
organizacije stalno se iskorištava za poticanje proturuskog
raspoloženja među našim partnerima u ZND-u. Zašto Rusija, pod
izlikom 'europske suradnje' stalno pristaje na ponižavajuću ulogu
žrtvenog jarca?
To još jednom svjedoči da su izjave novog ruskog predsjednika i
njegovi napori u očitoj opreci s još 'kozirjevskom' politikom
ruskog ministarstva vanjskih poslova koju to ministarstvo, kao i
prije, slobodno provodi na europskom poslijesovjetskom prostoru.
To je napose pogibeljno zato što se Rusija na samom početku novog
stoljeća, zajedno s drugim slavenskim zemljama ZND-a, našla pred
kobnom granicom - ona doista može biti žrtva NATO-ova otvorenog
vojno-političkog upletanja. Pobjeda Rusije u toj povijesnoj bitci
vrlo je upitna, no spriječiti opasnost nije nemoguće. Za to je
potrebna politička volja čelnika i osviješteno djelovanje
građanskog društva", piše Sergej Baburin, predsjednik Ruskog
svenarodnog saveza i zamjenik direktora Instituta Ruske akademije
znanosti za društveno-politička istraživanja.
ŠVICARSKA
LE TEMPS
18. I. 2001.
Tony Blair, 'siroče' Billa Clintona, morat će pokazati akrobatsku
vještinu s Georgeom W. Bushom
"U subotu će u Washingtonu, na svečanosti za koju kažu da će biti
veličanstvena, George W. Bush položiti prisegu. Za Tonyja Blaira,
dolazak teksaškog republikanca na vlast znači, među ostalim,
gubitak 'posebnih odnosa' s predsjednikom najmoćnije države na
svijetu. Kako će washingtonski šaran i londonski zec uskladiti
svoje sklonosti? Hoće li par koji je stup Sjevernoatlantskog saveza
ući u razdoblje napetosti? Britanski premijer i Bill Clinton za
četiri su godine izgradili političko prijateljstvo koje se
nedvojbeno temelji na njihovim osobnostima, a napose na njihovim
ideološkim uvjerenjima. Američko-britanske odnose učvrstio je,
dakako, 'treći put', ali i zajednička predodžba o glavnim
smjernicama strategijske politike (NATO, Partnerstvo za mir,
europsko proširenje, Kosovo) i o ulozi Sjedinjenih Država u
svijetu. Očitujući veću sklonost Europi od svojih prethodnika,
vlada New Laboura ostala je najvjernija saveznica Bijele kuće, u
dvostrukoj igri koja je to lakša što je Bill Clinton uvijek davao
prednost multilateralnom pristupu u vanjskoj politici.
S Georgeom W. Bushom, prilike se čine bitno drukčijima: unatoč
ublažavanju stajališta, ograničenje američke nazočnosti i
povratak bilateralizmu i dalje su na istaknutom mjestu u njegovu
programu. Osjetljiva pitanja već se pojavljuju: nacionalni sustav
proturaketne obrane (NMD) i nekoliko trgovinskih sukoba (napose
novčana pomoć Airbusu i genetski promijenjeni organizmi).
Predviđaju li se napetosti? Pitaju se u Londonu. Čini se da se
postojanost englesko-američkog para mora oduprijeti svakom
nedostatku osobne privlačnosti, misli većina promatrača. 'Unatoč
svemu, Blair je prije tri godine odlučnije uključio Ujedinjeno
Kraljevstvo u europsku obranu. Ako Bush bude činio pritisak radi
brze provedbe 'Star Warsa 2', London će se naći između dvije vatre',
komentira Nigel Jashton, profesor međunarodne povijesti na London
School of Economics. Neki su članovi NATO-a jako suzdržani prema
proturaketnom programu u koji bi se Velika Britanija morala više
uključiti, jer su na njezinu području postavljeni neki radari tog
sustava - što podsjeća na zgodu o raketama Pershing iz doba
Thatcherove. 'No može li si Blairova vlada, u takvom slučaju,
dopustiti da bude djelić slagalice koji nedostaje?', pita se Nigel
Jashton.
Ako se 'viši državni obziri budu nametali u svakoj prilici', kao što
primjećuje Denis MacShane, laburistički zastupnik, član Foreign
Officea, dat će se povoda unutrašnjim raspravama. Robinu Cooku,
britanskom ministru vanjskih poslova, napose se pripisuje da je
snažan protivnik proturaketnog štita. William Hague, predsjednik
Konzervativne stranke, htio je pak - nespretno - iskoristiti tu
podjelu potvrdivši jasno i glasno svoju potporu toj inicijativi.
Denis MacShane, sa svoje strane, traži moguće dodirne točke između
Blaira i Busha: 'Bush neće odbaciti Clintonovo nasljeđe, koliko god
bi konzervativci htjeli prihvatiti antiblairovsku politiku, dođu
li na vlast', kaže zastupnik koji je u rujnu 1999. napisao
predstavku o mogućem Bushovu izboru u čast Tonyja Blaira. MacShane
ističe da novi američki predsjednik ima osobine 'new republicana':
integracija etničkih manjina, otvorenija ženska politika i
politika useljavanja. 'George W. Bush shvatio je da neće biti
čimbenik ujedinjenja ne bude li išao prema centru. Daleko je od
Newta Gingricha i Pata Buchanana'. Denis MacShane misli čak da će
'Star Wars', kad se dokaže njegova djelotvornost, biti obrambena
tehnologija koju države neće moći uskratiti svom puku. Ukratko, je
li par Bush-Blair izniman par? Simon Reich, direktor istraživačkog
odjela u Kraljevskom institutu za međunarodnu politiku, ne misli
tako: 'posebni odnosi' između Londona i Washingtona, na koje su
Britanci ponosni, nisu kulturne naravi. To je spoj pojedinačnih
sličnih interesa (ratovi, sukobi), institucijskog sustava (NATO,
Bretton Woods) i osobne i ideološke simbioze (Churchill i
Roosevelt, Thatcher i Reagan, Blair i Clinton). Trenutačno ne vidim
ništa od toga", iz Londona izvješćuje Thierry Meyer.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
18. I. 2001.
Bush se udaljio od centra
"Imenovanjem Johna Ashcrofta za glavnog državnog tužitelja, a Gale
Norton za ministricu unutrašnjih poslova, George W. Bush
zanemaruje ono što je u proteklih deset godina posto prvi zakon
američke politike: ne udalji se od centra.
Newt Gingrich i republikanci iz Kongresa platili su kršenje tog
pravila (Gingrich svojom političkom karijerom). Ako Bush ustraje
na izdaji centra koji mu je pomogao da pobijedi na izborima i on će
platiti - slabijim predsjedničkim mandatom (...).
Novi politički centar Amerike, koji se odražava u sve većem broju
neovisnih birača, iznenađujuće je širok i dubok. Oko 35 posto
Amerikanaca sada kaže da su neovisni, u usporedbi sa samo 33 posto
onih koji tvrde da su demokrati i 31 posto onih koji se očituju kao
republikanci, pokazala je Gallupova anketa provedena početkom ovog
mjeseca.
Uz velik broj republikanaca i demokrata sklonih centru, ti neovisni
birači nisu ni konzervativni ni liberalni u tradicionalnom smislu.
Oni predstavljaju stvarni novi centar u američkoj politici (...).
Ti novi pripadnici centra društveno su tolerantni, ali ipak
podržavaju zakon i red, fiskalno su konzervativni, ali prihvaćaju
vladine intervencije radi ostvarivanja gospodarskog poštenja i
sigurnosti, zabrinuti su za gospodarstvo, ali se brinu i za
okoliš.
Novi centar pokazuje sve veću moć na biralištima, u skupinama za
zaštitu okoliša i potrošača te u vjerskim organizacijama. Kao što
smo imali prilike vidjeti na posljednjim predsjedničkim izborima,
utjecaj centra raste dok se sve više smanjuje utjecaj vjerskih
konzervativaca i liberalnih posebnih interesnih skupina.
Imenovanje Johna Ashcrofta i Gale Norton znak je slabosti, ne zato
što bi bili mete liberala nego zato što su na položajima koji su u
suprotnosti s vrijednostima ovog sve jačeg centra. Protivljenje
Johna Ashcrofta pobačaju - čak i u slučaju silovanja ili incesta -
suprotno je stajalištu birača koji se zauzimaju za slobodu izbora
pojedinca. Njegov vjerski utemeljen pristup javnoj politici potiče
zabrinutost za njegovu predanost sili zakona i odvajanju crkve od
države - što su sve važna načela novoga centra. Ne čudi što
najnovije ankete pokazuju kako se sve više Amerikanaca protivi
Ashcroftovu imenovanju, za razliku od onih koji su za to. Isto tako,
prijašnji postupci Gale Norton u pogledu zaštite okoliša
suprotstavljaju se stajalištima većine Amerikanaca pripadnika
centra. Oni su fleksibilni u pristupu zaštiti okoliša, ali neke
kritike koje je gospođa Norton uputila zakonima o javnom zemljištu
pokazuju da bi ona dopustila mnogo više sječe drva i kopanja rude
nego prije, čemu se protivi većina pripadnika centra. Njezinu se
imenovanju protive čak i republikanci koji se zauzimaju za zaštitu
okoliša. (...)
Bush se kandidirao kao suosjećajan konzervativac, a ne kao član
desnog krila svoje stranke. Tijekom kampanje je povremeno zvučao
kao uvjereni pripadnik novoga centra. Elkoventno je govorio o
obnovi svrhe života Amerikanaca i rušenju zidova koji dijele
Ameriku. Njegova nastojanja da pomiri progresivne ciljeve s
konzervativnima upućuju na potencijalnu veličinu i njegova
predsjedničkog mandata i zemlje. No udaljavajući se od centra,
imenovanjem Johna Ashcrofta i Gale Norton, Bush bi mogao izgubiti
potencijal za uspješno obavljanje svoje dužnosti", piše Ted
Halstead, predsjednik New America Foundation.
***
Jugoslavija: tri muškarca, još planova i mnogo pitanja
"Tri najvažnija muškarca u Jugoslaviji - Milo Đukanović, Vojislav
Koštunica i Zoran Đinđić - sastali su se u Beogradu kako bi započeli
formalne pregovore između Srbije i Crne Gore (posljednje dvije
republike koje čine Jugoslavensku federaciju), što će biti ispit za
budućnost same federacije.
Pregovori, koji će vjerojatno trajati nekoliko mjeseci, mogli bi
promijeniti Ustav i dovesti do reforme saveza koji trenutačno ne
funkcionira, ili, pak, dovesti do konačnog raspada Jugoslavije.
Milo Đukanović, crnogorski predsjednik, stigao je u Beograd sa
zahtjevom za neovisnost njegove sićušne republike na moru kao i za
unijom u kojoj bi Crna Gora imala jednaki status kao Srbija. No,
kazao je kako je 'otvoren za pregovore'.
Vojislav Koštunica, jugoslavenski predsjednk, ovoga je tjedna
iznio svoju viziju, prema kojoj neovisnost ne dolazi u obzir i
predlaže fedeaciju koja dvjema republikama dopušta priličnu
autonomiju. Plan podupire savez koji se sastoji od 18 stranaka, a
koji je pobijedio na srpskim parlamentarnim izborima prošloga
mjeseca.
No Zoran Đinđić, koji stvara novu srpsku vladu (tijelo koje ima
stvarnu moć u Jugoslaviji) mogao bi se pokazati najodlučnijim u
pregovorima.
Ta tri čovjeka pregovarat će o budućnosti Jugoslavije, ali i o
vlastitom udjelu u državničkoj moći.
Đukanović je (...) svojim političkim protivnicima ponudio
prijevremene izbore u ožujku, pod uvjetom da nova vlada održi
referendum u lipnju. On misli da bi mogao pobijediti na izborima,
čak i na referendumu, jer njegovi pristaše tvrde kako 50 do 55 posto
Crnogoraca danas podupire neovisnost. Ovoga je tjedna dodao kako bi
pregovori sa Srbijom o budućnosti saveza mogli biti gotovi za dva
mjeseca, što bi mu omogućilo da svom narodu objavi sadržaj
sporazuma prije izbora.
Koštunica, čovjek koji je smijenio Miloševića i obećao novu
stabilnost na Balkanu, mora razmišljati o tome kakvo bi posljedice
na Kosovo - gdje albanska većina želi neovisnost - ostavilo
odcijepljenje Crne Gore. Republika Srpska u Bosni u tom bi slučaju
mogla poželjeti promijeniti postojeće granice i pripojiti se
Srbiji. Koštunica se (...) u međuvremenu mora brinuti i za svoju
budućnost.
Članovi njegove vlade danas su izjavili kako će, ne uspije li
zadržati Crnu Goru u okrilju Jugoslavije, automatski postati
suvišan, dok bi vrlo labava federacija ozbiljno smanjila njegove
predsjedničke ovlasti.
'Mislimo da mora postojati zajednička država', kazao je tajnik
jugoslavenskog Ministarstva za informiranje, Slobodan Orlić. 'Za
nas je vrlo slobodna federacija prihvatljiva, slobodna
konfederacija koja bi imala vrlo malo federalnih tijela, samo
vojsku, ministarstvo vanjskih poslova i zajedničku valutu.'
Orlić je kazao i to kako bi sporazum sa Crnom Gorom mogao biti
postignut, i to za otprilike dva mjeseca. No Đukanović, koji se
pokorio zahtjevima Zapada da ne gura svoj zahtjev za neovisnost
tijekom posljednjih godina Miloševićeve vladavine, sada je odlučan
da za svoju republiku izbori neovisnost. Crnogorski političari
ljutito su reagirali na Koštuničine ponude, posebice na promjene
koje je predložio za gornji dom Parlamenta, za koje tvrde da bi
Srbiji dale još veću moć", piše Carlotta Gall.
SLOVENIJA
DELO
18. I. 2001.
Dva brijega
"Prošlo je dobrih deset godina otkako je SFRJ počela pucati. Ubrzo
se zatim raspala u krvi i završila na federaciji Srba i Crnogoraca.
Poznati je režiser Srboslavije u tom smjeru išao i dalje. Na
posljetku je lani u srpnju formalno poništio ravnopravnost
Crnogoraca u ustavu Savezne republike Jugsolavije koja je prije
nepunih devet godina nastala na crnogorskom Žabljaku prema
dogovoru vodećih stranaka obiju republika. Možda je tada Beograd
prešao Rubikon koji nacionalno svjesnim Crnogorcima nalaže da puta
natrag nema - unatoč padu Miloševićeva režima.
To ne mogu ili ne žele razumjeti novi vlastodršci na saveznoj i
republičkoj razini u Beogradu kojima je Đukanović posljednjih
godina davao utočište. Što više, za Koštunicu su slovensko i
hrvatsko osamostaljenje još danas odcjepljenje. Možemo li se onda
čuditi što na težnje Crnogoraca za osamostaljenjem gleda jednako, s
usputnom napomenom da sada Beograd svima, a ponajprije Podgorici,
pokazuje ljubaznije lice?
A kad je riječ o budućnosti srpsko-crnogorskih odnosa unutar
žabljačke federacije, štošta je još u gustoj magli. Đukanović doma
gubi potporu u parlamentu a kakav će biti ishod referenduma o
sudbini Crne Gore ne može se predvidjeti, jer su dosad svi izborni
rezultati između crnogorskih i prosrpskih sila u Crnoj Gori bili
tijesni. I zato dosadašnji razgovori i nesporazumi o preustroju
zajedničke države koja kao takva iznutra djeluje samo još na
papiru, neugodno utječu na raspoloženje Srba prema Crnogorcima i
obratno. Ispitivanja još nema, ali se u svakodnevnom životu golim
okom može primijetiti porast nesnošljivosti. Dvojbe u dobre
namjere jedne ili druge strane prvi su znak da su posljedice već
tu.
Beograd i poslije trojnog susreta Koštunica - Đukanović - Đinđić
ustraje na federaciji jedinstvene države, a Podgorica na zajednici
samostalnih, međunarodno priznatih država Srbije i Crne Gore.
Bitno je što su razgovori o međusobnim odnosima u tijeku iako će na
kraju svatko ostati pri svojem. Samo da ne dođe do novog
prolijevanja krvi, a to na Balkanu dosad još nitko nije uspio
izbjeći", piše Peter Potočnik u rubrici "Tema dana".