RU-US-savezi-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada-Obrana RU-NEZAVIS.GAZETA.18.1.-RUSIJA I NATO RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA18. I. 2001.Slavenske države ZND-a pred najezdom 'atlantskih vrijednosti'"Danas je teško ne primijetiti 'škare'
između ruske vanjske politike, čiji je vektor usmjeren k Europi, i naše vanjske politike na europskom poslijesovjetskom prostoru, uvjetno rečeno na njegovoj 'zapadnoj bojišnici'. Ako u prvom slučaju možemo govoriti o nekim uspjesima (koji su ponekad prijeporni) u odnosima s Engleskom, Njemačkom, Italijom i drugim zemljama, na poslijesovjetskoj 'zapadnoj bojišnici' bilježe se samo porazi, pogledamo li odnose s Bjelorusijom, Moldavijom ili Ukrajinom. Paradoks je sljedeći: u Europi, pa čak i u Latinskoj Americi govorimo o obnovi ugleda (najbolji je primjer Kuba), a na poslijesovjetskom prostoru odjednom sve ostavljamo i upuštamo se u utrku (Bjelorusija, Podnjestarje i drugdje). Ima li logike u sličnom teturanju? I zašto, kao i prije, imamo nekoliko 'vanjskih politika' za jednog predsjednika koje se međusobno potiru?Takve 'škare' djelomice svjedoče da predsjednik Vladimir Putin nema pouzdanu momčad koja razmišlja strateški, što će se nedvojbeno odraziti na ruskim interesima. Sadašnje se prilike dijelom tumače
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
18. I. 2001.
Slavenske države ZND-a pred najezdom 'atlantskih vrijednosti'
"Danas je teško ne primijetiti 'škare' između ruske vanjske
politike, čiji je vektor usmjeren k Europi, i naše vanjske politike
na europskom poslijesovjetskom prostoru, uvjetno rečeno na
njegovoj 'zapadnoj bojišnici'. Ako u prvom slučaju možemo govoriti
o nekim uspjesima (koji su ponekad prijeporni) u odnosima s
Engleskom, Njemačkom, Italijom i drugim zemljama, na
poslijesovjetskoj 'zapadnoj bojišnici' bilježe se samo porazi,
pogledamo li odnose s Bjelorusijom, Moldavijom ili Ukrajinom.
Paradoks je sljedeći: u Europi, pa čak i u Latinskoj Americi
govorimo o obnovi ugleda (najbolji je primjer Kuba), a na
poslijesovjetskom prostoru odjednom sve ostavljamo i upuštamo se u
utrku (Bjelorusija, Podnjestarje i drugdje). Ima li logike u
sličnom teturanju? I zašto, kao i prije, imamo nekoliko 'vanjskih
politika' za jednog predsjednika koje se međusobno potiru?
Takve 'škare' djelomice svjedoče da predsjednik Vladimir Putin
nema pouzdanu momčad koja razmišlja strateški, što će se nedvojbeno
odraziti na ruskim interesima. Sadašnje se prilike dijelom tumače
nekim obmanama o našem novom duhovnom jedinstvu s Europom koje su
pogibeljne za Rusiju. No odvažio bih se, govoreći danas o odnosima
Rusije s europskim zemljama, kao i s našim 'europskim' partnerima
na postsovjetskom prostoru, izraziti ih sve jednom formulom,
vodeći računa o našim unutarnjim problemima: Rusija uoči najezde.
Otvorene najezde tzv. atlantske civilizacije. Premda ta najezda i u
svom današnjem 'baršunastom' obliku ugrožava samu rusku državnost,
kao i druge slavenske (ali ne samo slavenske) države ZND-a i dovodi
u pitanje samo postojanje ruske države.
Govorim upravo o 'atlantskim vrijednostima', tj. o vrijednostima
saveza koji djeluje pod nazivom NATO, o 'vrijednostima' koje jedna
država agresivno nameće ostatku svijeta, premda one, bez obzira na
verbalnu krinku, nemaju ništa zajedničko s temeljnim europskim
vrijednostima. Nažalost, i sama se Europa danas udaljila od njih,
jer je izložena pogibeljnoj 'atlantističkoj' eroziji koja ju
potkopava iznutra, a da europske zemlje za sada nisu pokazale
aktivnu volju da se odupru toj eroziji. Što se tiče Rusije, odnos
Zapada prema njoj nažalost uglavnom nije doživio bitne promjene.
Zato smo se, gledajući kolo ljudske povijesti, objektivno
približili opetovanju te etape koja se već dogodila: kada je
slavenska država na istoku Europe, zbog jačanja vojnog i osvajačkog
raspoloženja Zapada, bila mastan zalogaj od kojeg se uvijek moglo
malo ugrabiti ili otkinuti. Tada su započinjali križarski pohodi
protiv naše domovine u kojima su se istrjebljivali Slaveni. Te
invazije koje su Rusiju stalno gurale u povijesni ponor
nepostojanja, opetovale su se i u XIX. i u XX. stoljeću, a
najtragičnije su bile Napoleonova i Hitlerova invazija.
Danas to što se događa na istoku Europe jako podsjeća na Europu iz
1937., 1939.-1940., kada je Hitlerova Njemačka, prije napada na
Sovjetski Savez, zauzela Poljsku, 'podijelila' Čehoslovačku, a
zatim je zauzela, prije čega je pripojila Austriju, a kao završni
korak neutralizirala Jugoslaviju, nakon čega je Sovjetski Savez
bio bez saveznika na Balkanu. Rumunjska, Bugarska, Mađarska tada su
već bile njemački sateliti... Pogledamo li na zemljovid i
promotrimo NATO-ovo širenje na istok - širenje koje proturječi
službenim i neslužbenim obvezama europskih država u 1990. - vidjet
ćemo da su u taj novi blok već primljene Poljska, Češka i Mađarska,
dok Rumunjska, Bugarska, Hrvatska i mnoge druge države osim...
Jugoslavije, mole da uđu, ali su za sada u čekaonici. Jugoslavija je
jedina zemlja koja nije stala u red 'privrženika' Sjedinjenih
Država, zbog čega je i platila ceh... Kada je riječ o ZND-u, gotovo
su sve zemlje Zajednice na europskom području već izložene širenju
'atlantskih vrijednosti'. U politici, kulturi, gospodarstvu,
tisku, javnom životu, to širenje traje odavno (osobito u Rusiji i u
Ukrajini), no danas smo pred novom prijetnjom VOJNO-POLITIČKOG
ŠIRENJA. Sve ovisi o tome u kakvom se obliku ono može provesti.
Drugi čin jugoslavenske tragedije u 2000. daje dosta uvjerljiv
odgovor na to pitanje: zašto bombardirati europske gradove i
zemlje, kad možemo jednostavno provesti 'demokratske izbore'? I
jeftinije i brže i humanije - bez ikakvih žrtava, osim nestanka same
države sa zemljovida svijeta. Savez također izvlači zaključke iz
jugoslavenskih pouka, iskušavajući razmjerno novu tehnologiju:
1999. bombardiranje, a već 2000. Jugoslaveni su 'sve učinili sami',
pa i 'baršunasti' državni prevrat. Slična je sudbina uskoro
namijenjena i Rusima: 'svojeručno' učiniti to što želi Savez.
Scenarija za 'baršunasto' (i ne jako baršunasto) širenje ima puno i
nije isključena mogućnost da će i u nas u Rusiji (ili Bjelorusiji)
dobro plaćeni građani, skrivajući se iza 'pobunjenog naroda',
odjednom zauzeti dvije-tri državne ustanove, osobito ako tamo
slučajno ne bude službe sigurnosti... Strategija 'pete kolone'
pokazala se vrlo uspješnom ne samo u Jugoslaviji, Rumunjskoj i u
bivšem SSSR-u - ona nije iscrpila svoje mogućnosti i u novom će se
tisućljeću aktivno primjenjivati protiv Rusije, Bjelorusije,
Ukrajine, a onda i drugih država ZND-a. Naši atlantski partneri
vrlo predano rade u Ukrajini, a zahvaljujući njihovu snažnom
utjecaju, politički pravac te zemlje nipošto nije usmjeren na
jačanje slavenskog jedinstva na istoku Europe: naprotiv, Ukrajina
postaje svojevrsni 'pufer' između Zapada i tog jedinstva.
Izvlačeći korist iz objektivnih razlika između ruskog i
gospodarstava zapadnih država, Ukrajina, vješto igrajući ulogu
umiljatog janjeta, gradi nekakav pravac koji je svima odan, a
ponajprije ide za vlastitim probitkom. To se danas smatra
pragmatizmom, no bojim se da će Ukrajina, oduševljavajući se svojim
'pravcem' koji će Zapad tu i tamo podnositi, na koncu više izgubiti
nego što će dobiti, ako se zauvijek udalji od Rusije. Ne bih se
začudio da je negdje u visokim hodnicima SAD-a već izrađen plan za
odcjepljenje i osamostaljenje zapadne Ukrajine, kako bi se zadao
iznenadan i nepopravljiv udarac ukrajinskoj državnosti, za kojim
će doći i drugi. (...)
U Bosni su, primjerice, Republika srpska i Hrvatsko-muslimanska
federacija proglašene dvama entitetima jedne države, a međunarodna
je zajednica zapravo napravila korak prema njihovu priznanju kao
posebnih država. Zato mislim da su danas mnogi političari u Moskvi u
napasti da 'brzo' i 'jednostavno' riješe zamršene (bar kako danas
stvari stoje) probleme nepriznatih republika - to je napast koja se
vješto i umjetno potiče izvana. (...)
Primjećuje se težnja da se ruski geopolitički probici što prije
prenesu na OESS-ovu 'vanjsku upravu' (zapravo, na isti NATO). Kao
da je Rusija odjednom zapala u staračku nemoć, pa tobože ne može
sama obaviti mirovnu zadaću na području svoje odgovornosti. Moram
reći da nam se u zadnje vrijeme nameće nemali broj pogibeljnih
obmana. Jedna je među njima da postoji lijek za sve nevolje, kao što
je OESS, a mi moramo stvoriti neke 'mirovne snage OESS-a' i pod
zastavom te organizacije slati postrojbe na mirna i spokojna
područja kakvo je, primjerice, danas Podnjestarje! OESS se iz
nepoznata razloga ne žuri u Ulster ili u Baskiju, gdje bi njegovi
napori vjerojatno bili opravdani, a kamo se - moram primijetiti -
puno teže, za razliku od Rusije, puštaju predstavnici europskih
struktura. (...)
Dobro su nam poznati rezultati 'prvih slobodnih izbora na Kosovu'
pod pokroviteljstvom OESS-a, u kojima nije i nije ni mogao
sudjelovati srpski puk. Slično 'ispunjavanje međunarodnih obveza'
OESS-a danas malo koga može obmanuti, a osim toga obrazac te
organizacije stalno se iskorištava za poticanje proturuskog
raspoloženja među našim partnerima u ZND-u. Zašto Rusija, pod
izlikom 'europske suradnje' stalno pristaje na ponižavajuću ulogu
žrtvenog jarca?
To još jednom svjedoči da su izjave novog ruskog predsjednika i
njegovi napori u očitoj opreci s još 'kozirjevskom' politikom
ruskog ministarstva vanjskih poslova koju to ministarstvo, kao i
prije, slobodno provodi na europskom poslijesovjetskom prostoru.
To je napose pogibeljno zato što se Rusija na samom početku novog
stoljeća, zajedno s drugim slavenskim zemljama ZND-a, našla pred
kobnom granicom - ona doista može biti žrtva NATO-ova otvorenog
vojno-političkog upletanja. Pobjeda Rusije u toj povijesnoj bitci
vrlo je upitna, no spriječiti opasnost nije nemoguće. Za to je
potrebna politička volja čelnika i osviješteno djelovanje
građanskog društva", piše Sergej Baburin, predsjednik Ruskog
svenarodnog saveza i zamjenik direktora Instituta Ruske akademije
znanosti za društveno-politička istraživanja.