FR-US-RU-vojska-Diplomacija-Vlada-Obrana-Vojna industrija FRANCUSKA-LIBERATION OD 9.1.01.AMERIČKA OBRANA FRANCUSKALIBERATION9. I. 2001.Rizici nove američke obrane"U svibnju prošle godine George W. Bush izjavio je da je hladni rat
završen, da Rusija više nije neprijatelj Sjedinjenih Država i da se Amerikanci moraju okrenuti budućnosti, jednostrano smanjiti svoj nuklearni arsenal i uspostaviti sigurnu proturaketnu obranu. To je bitna promjena naspram politike koja se provodila zadnjih godina. Nakon kratkog zastoja u 'novom svjetskom poretku', dvojica starih protivnika vratila su se starim refleksima iz 1994-1995., budući da je SAD pokušao prodrijeti u područje utjecaja Rusije koja, zauzvrat, čim joj se ukaže prigoda podupire sve one koji mogu naštetiti Amerikancima. Na vojnom polju, unatoč tomu što su diplomati uspjeli nametnuti mišljenje da je Start sporazum o razoružanju, oružani su sustavi još uvijek podložni ravnoteži straha: dva nuklearna arsenala savršeno su izjednačena, kadra da višestruko unište neprijateljsko područje i spremna krenuti u akciju odmah nakon izdavanja naredbe. Oba se junaka i dalje ponašaju kao da i najmanja slabost njihovih snaga za odmazdu mora dovesti do toga da ih protivnik preventivno napadne. Ako novi
FRANCUSKA
LIBERATION
9. I. 2001.
Rizici nove američke obrane
"U svibnju prošle godine George W. Bush izjavio je da je hladni rat
završen, da Rusija više nije neprijatelj Sjedinjenih Država i da se
Amerikanci moraju okrenuti budućnosti, jednostrano smanjiti svoj
nuklearni arsenal i uspostaviti sigurnu proturaketnu obranu. To je
bitna promjena naspram politike koja se provodila zadnjih godina.
Nakon kratkog zastoja u 'novom svjetskom poretku', dvojica starih
protivnika vratila su se starim refleksima iz 1994-1995., budući da
je SAD pokušao prodrijeti u područje utjecaja Rusije koja,
zauzvrat, čim joj se ukaže prigoda podupire sve one koji mogu
naštetiti Amerikancima. Na vojnom polju, unatoč tomu što su
diplomati uspjeli nametnuti mišljenje da je Start sporazum o
razoružanju, oružani su sustavi još uvijek podložni ravnoteži
straha: dva nuklearna arsenala savršeno su izjednačena, kadra da
višestruko unište neprijateljsko područje i spremna krenuti u
akciju odmah nakon izdavanja naredbe. Oba se junaka i dalje
ponašaju kao da i najmanja slabost njihovih snaga za odmazdu mora
dovesti do toga da ih protivnik preventivno napadne. Ako novi
američki predsjednik bude provodio politiku koju je utvrdio
kandidat George W. Bush, mogla bi se okrenuti nova stranica i
započeti novo poglavlje. To više što bi vojni dužnosnici u Rusiji
htjeli dokinuti prvenstvo nuklearnog oružja i stvoriti uobičajenu
vojsku koja će biti manja, ali bolje opremljena i suvremenija.
Ipak, neće se ukloniti opasnosti za druge zemlje, jer smanjenje
dvaju nuklearnih arsenala ne prate mjere međusobne provjere,
nepovjerenje će zacijelo pokvariti odnose između dvojice starih
neprijatelja, pa ako se ne donesu odluke kako bi se spriječilo da
bojne glave povučene iz uporabe jednom mogu poslužiti za
proizvodnju novog oružja, mogla bi se pojačati opasnost od
skretanja oružja i fisibilnih tvari prema državama koje će ih
nagomilavati.
Drugi dio izjave Georgea W. Busha koji se tiče proturaketne obrane,
također može bitno utjecati na stanje u politici obrane diljem
svijeta. Kako bi dokazali da je novo oružje potrebno, Amerikanci su
tvrdili da će za pet do deset godina zemlje poput Sjeverne Koreje,
Iraka i Irana raspolagati međukontinentalnim raketama i
nuklearnim, kemijskim i biološkim oružjem. One bi mogle ugroziti
područje SAD-a a da ih ne zastraši mogućnost odmazde.
Istodobno, Rusi kažu da će se, ako se SAD povuku iz sporazuma ABM
potpisanog 1972., koji obojici potpisnika zabranjuje da uspostave
proturaketnu obranu koja bi pokrivala čitavo njihovo područje, i
sami povući iz sporazuma o nadzoru nad oružjem koje su potpisali i
moći će bilo koju vrstu osjetljive opreme izvoziti u bilo koju
zemlju. Dvije bivše velesile, čini se, više ne vjeruju dvjema
politikama koje su pola stoljeća jamčile sigurnost u svijetu:
odvraćanju, jednom od čimbenika koji je omogućio da se izbjegne
oružani sukob između SAD-a i Rusije i zabrani širenja oružja koja je
priječila da dvadeset do dvadeset pet država danas posjeduje
nuklearno oružje.
Ovaj zaokret može imati vrlo teške posljedice za zemlje Zapadne
Europe. Opasnost od širenja nuklearnog oružja i balističkih
projektila jamačno nije toliko žurna kako to misle Amerikanci, ali
primjer Iraka i Sjeverne Koreje početkom 90-ih pokazo je da to nije
nemoguće. Oni su također dokazali da se pogibelj može ukloniti, uz
uvjet da međunarodna zajednica odlučno djeluje. Dok za SAD i za
Rusiju ta borba više nije najvažnija zadaća, Europljani moraju
preuzeti odgovornost za tu borbu, jer nemaju druge mogućnosti.
Međunarodni sustavi za sprječavanje širenja balističkih raketa
nisu razvijeni i okupljaju mali broj država. Rusi, koji su do sada
bili među glavnim izvoznicima osjetljive opreme, u lipnju prošle
godine ponudili su suradnju radi definiranja uspješnijeg sustava.
Ta se prigoda ne smije propustiti.
Za nuklearno oružje već postoje pravna rješenja i ne treba
izmišljati druga, kao što je sporazum o zabrani pokusa i konvencija
kojom se zabranjuje proizvodnja fizibilnih materija u vojne svrhe.
Osim osam zemalja koje imaju nuklearno oružje, sve države koje
prihvate sporazum o neširenju nuklearnog oružja obvezuju se da ga u
neodređenom roku neće pokušavati nabaviti. Treba osigurati
poštovanje te obveze, razvijajući nove postupke za otkrivanje
tajnog djelovanja, boljim nadzorom nad izvozom osjetljive opreme i
većom odlučnošću međunarodne zajednice u sprječavanju širenja
oružja. Zadaća nije nesavladiva, nije toliko teška kao uspostava
proturaketne obrane. Nedavni susret na vrhu u Nici nije, međutim,
dao naznaka da je Europska unija spremna na takvu politiku", piše
Georges Le Guelte, direktor istraživačkog odjela IRIS-a (Instituta
za međunarodne strategijske odnose) i bivši zamjenik direktora za
međunarodne odnose u CEA-i (Povjerenstvo za atomsku energiju).