HR-YU-BA-RELIGIJE-Vlada-Vjerske zajednice-Vjerovanja RFE 9. I. RELIGIJA NA BALKANU RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE9. I. 2001. J. Allcock, britanski stručnjak za Balkan: religija - potraga za identitetom. S Johnom Allcockom razgovarala
Kimeta Bytyci.Jedan od problema kojima se nove vlade u državama bivše Jugoslavije sučeljavaju, jeste kako se jasno ideološki distancirati od bivših komunističkih režima. Poticanje rasprave o religije je rezultat želje da se pokažu kao potpuno različiti od komunističkih vlasti. Stanovništvo u svim dijelovima bivše Jugoslavije nije religiozno i rat u bivšoj Jugoslaviji nije rezultat rasta vjerskih uvjerenja među stanovništvom. - Gospodine Allcock, nakon promjena u Srbiji, religija je postala jedna od najaktualnijih tema. Kako Vi gledate na ovu promjenu? = Rekao bih da se ovdje u velikoj mjeri radi o političkom pozicioniranju. Po mom mišljenju, ovdje se mogu tražiti određene sličnosti između Hrvatske i Srbije. Prije svega ovdje je riječ o problemu: kako zamijeniti komunističku vladu. Jedan od problema kojima oporba u Srbiji sučeljena trenutno jest kako se ideološki jasno distancirati od ranije vlasti. U zapadnoj Europi i Sjevernoj Americi to bi bilo urađeno kroz naglašavanje približavanja slobodnom tržištu. Zbog teškog stanja u kojem se nalazi srpsko
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
9. I. 2001.
J. Allcock, britanski stručnjak za Balkan: religija - potraga za
identitetom. S Johnom Allcockom razgovarala Kimeta Bytyci.
Jedan od problema kojima se nove vlade u državama bivše Jugoslavije
sučeljavaju, jeste kako se jasno ideološki distancirati od bivših
komunističkih režima. Poticanje rasprave o religije je rezultat
želje da se pokažu kao potpuno različiti od komunističkih vlasti.
Stanovništvo u svim dijelovima bivše Jugoslavije nije religiozno i
rat u bivšoj Jugoslaviji nije rezultat rasta vjerskih uvjerenja
među stanovništvom.
- Gospodine Allcock, nakon promjena u Srbiji, religija je postala
jedna od najaktualnijih tema. Kako Vi gledate na ovu promjenu?
= Rekao bih da se ovdje u velikoj mjeri radi o političkom
pozicioniranju. Po mom mišljenju, ovdje se mogu tražiti određene
sličnosti između Hrvatske i Srbije. Prije svega ovdje je riječ o
problemu: kako zamijeniti komunističku vladu. Jedan od problema
kojima oporba u Srbiji sučeljena trenutno jest kako se ideološki
jasno distancirati od ranije vlasti. U zapadnoj Europi i Sjevernoj
Americi to bi bilo urađeno kroz naglašavanje približavanja
slobodnom tržištu. Zbog teškog stanja u kojem se nalazi srpsko
gospodarstvo, nisam siguran koliko bi to bilo trenutno moguće. Tako
da jedan od načina za davanje jasnih znakova da se oni potpuno
razlikuju od komunističkih vođa, jest poticanje rasprave o
religiji. Po mom mišljenju, ovdje je u velikoj mjeri riječ o
političkom pragmatizmu. Najzad, stanovništvo u Srbiji nije poznato
po svojim vjerskim uvjerenjima. Ispitivanja javnoga mnijenja
rađena tijekom dužega razdoblja pokazuju da u svim dijelovima bivše
jugoslavenske federacije vjera nije bila važan čimbenik u
svakodnevnom životu ljudi. Ista ispitivanja pokazuju da su ljudi u
Srbiji zapravo možda najmanje religiozni u Europi. Tako da mi je
teško zamisliti da ono što Koštunica čini predstavlja neku osobnu
duboku posvećenost ili pak poziv nekom većom stupnju vjerskih
uvjerenja kod srpskoga pučanstva.
- Spomenuli ste Hrvatsku i sličnosti koje su se mogle naći tamo.
Slično stanje neki su vidjeli i u Bosni gdje se tamošnji lider
Izetbegović smatra također religioznom osobom. Kada govorite o
političkom segmentu ove promjene, znači li to da religija postaje
novo sredstvo u borbi za vlast u ovim krajevima?
= Mislim da je ovdje nužno izdvojiti dva različita vremenska
razdoblja. Najprije, ako promatrate događaje tijekom dužeg
vremena, počevši mnogo ranije od dezintegracije Jugoslavije, može
se vidjeti mali, ali bitan porast važnosti islama unutar
Jugoslavije. Ovo je bio dugoročan proces i nije ni u kom slučaju
povezan s dezintegracijom Jugoslavije. Slično, u Hrvatskoj je
došlo do malog, ali tijekom dužeg razdoblja rasta zanimanja za
religiju kod tamošnjega katoličkog pučanstva. Pogrešno bi bilo ako
bi se razlozi za raspad Jugoslavije pokušali tražiti u porastu
vjerskih uvjerenja kod pučanstva. Također bi bilo pogrešno ako bi
se religija smatrala važnim elementom u svakodnevnom životu
postjugoslavenskih republika, i zaključiti da ljudi tamo imaju
jaka vjerska uvjerenja i vjerski identitet. Ja mislim da to nije
istina. Ali ja vjerujem da, kada je riječ o politici u svim
sadašnjim državama bivše Jugoslavije, ovdje je ponajprije riječ o
uspostavi i potvrđivanju identiteta. Na cijelom ovom području
nacionalni, etnički, vjerski identitet, na ovaj ili onaj način
predstavljaju komponente od kojih je napravljena tamošnja
politika. Konvencionalne podjele koje su nam poznate, na primjer u
Velikoj Britaniji, između ljevice i desnice, ne znače puno.
Ideologija u ovim zemljama izgleda jako konfuzna i ljudi tamo
glasaju u okviru svog identiteta, zajednice ove ili one vrste.
Religija nudi takvu vrstu identiteta. Ali to ne znači da su ljudi
odjednom postali religiozni. Mislim da ovo nije slučaj ni u jednom
dijelu bivše Jugoslavije.
- Rekli ste da bi bilo pogrešno tražiti uzroke rata u bivšoj
Jugoslaviji u religiji. Ovi ratovi su pak dosta dugo izvana bili
viđeni kao vjerski ratovi. Gdje vi vidite razloge za takvo pogrešno
vjerovanje?
= Mislim da je tisak u zapadnoj Europi, kao i u većem dijelu svijeta,
sklon da nova zbivanja vidi u okviru događaja za koje misle da su ih
razumjeli. Jedna od karakteristika britanskog tiska, koji ja
najviše poznajem, jest pokušaj da se traže primjeri, okviri za
razumijevanje, onog što se zbivalo u Jugoslaviji. U tom smislu na
raspolaganju su bile dvije stvari. Najprije, to je bilo stanje u
Sjevernoj Irskoj. Iako se ovaj sukob zapravo teško može objasniti
kao isključivo vjerski sukob između katolika i protestanata, ljudi
su počeli tražiti sličnosti između ova dva stanja.
Drugi element koji se uzima za usporedbu, a koji je bio jako važan u
slučaju Bosne, jest pretjerana zabrinutost zapadne Europe i
Sjeverne Amerike islamskim fundamentalizmom. U to vrijeme na
Zapadu je postojala sklonost da se povjeruje Miloševićevoj
promičbi, koja je ovaj sukob predstavljala kao islamsku prijetnju
unutar Europe. Ljudi su već znali o Gadafiju, Sadamu Huseinu, i u
nadi da shvate neshvatljivo oni su bili skloni razmišljanju da im je
to poznato, na osnovi drugih, po njima sličnih primjera.
- Vraćajući se ponovo sadašnjosti, sve ove republike, odnosno
države bivše Jugoslavije, su multietnička društva. Koliko bi ovaj
novi pristup prema religiji, odnosno izmiješana uloga države i
religije, mogao biti opasan u takvom društvu?
= Stanje je različito u svakoj od ovih republika. Hrvatska je na
primjer u velikoj mjeri ostala bez svoje srpske etničke manjine.
Posljednji podatci koje sam ja vidio pokazuju da umjesto 11 do 12
posto stanovništva, Srbi sada čine svega 2 do 3 posto. Do masovnog
povratka srpske manjine u Hrvatsku sumnjam da će doći. Tako da bi
bilo pogrešno primijeniti lekcije iz prošlosti prilikom očekivanja
o budućim razvojima tamo. Bez obzira na moguću ulogu koju je imao
vjerski sukob u Hrvatskoj, on neće imati takvu ulogu u budućnosti.
Slično, stanje u Srbiji bit će različito od onoga u Hrvatskoj, ali i
od onog kakvo je postojalo u prošlosti. Veliki broj srpskih
izbjeglica se nalazi u Srbiji. S druge strane, Srbija je još uvijek
zemlja s velikim brojem etničkih manjina, ali prava bilanca još
uvijek nije poznat. Osobno mislim da će, za razliku od Hrvatske,
značenje religije u Srbiji biti mnogo veći, ne zato što su ljudi
veliki entuzijasti u svojim vjerskim uvjerenjima, već zato što je
religija jako korisna kao vrsta identiteta. Posebno kada su u
pitanju dvije skupine. Najprije, ovdje imamo albansko pučanstvo
koje je po tradiciji, ne po vjerovanju, u velikoj mjeri
muslimansko. Zatim muslimansku zajednicu na Sandžaku. Gledajući s
ovog aspekta, ja bih rekao da će značenje vjere biti veće u Srbiji,
ali samo kao vrsta identiteta, što ne znači da će religija postati
utjecajnija u političkom životu. Uloga Crkve je različito pitanje i
do sada su postojali kontradiktorni znakovi o njezinoj mogućoj
budućoj ulozi.
- Je li, po Vama, ovaj povratak religiji rezultat nedostatka
političke ideologije i njezina miješanja s religijom, ili je to
proces koji se može dogoditi u bilo kojoj zemlji u tranziciji?
= U krugovima stručnjaka socijalnih znanosti, vodila se živa
rasprava o ovim pitanjima. Ono do čega se došlo nakon svega toga
jest da je odgovor na ovo pitanje nama zapravo nepoznat. Mi smo
svjesni da se tamo nešto mijenja i htjeli bismo vjerovati da je to
pokret k demokraciji. Ali većina političkih i socijalnih
znanstvenika nisu sigurni što mogu očekivati u budućnosti. Moguće
je da ćemo vidjeti veoma različite ideološke oblike, u kojima
religiozne ideje i identiteti mogu imati ulogu, ali postoje i drugi
čimbenici koje moramo imati u vidu. Prije svega, gospodarstvo u
Srbiji je u drastičnom stanju. Bilo koja Vlada ovog područja ne može
izbjeći vječno rješavanje gospodarskih pitanja. Tako da se mora
početi sa stvaranjem gospodarske ideologije. Nijednoj od republika
bivše Jugoslavije neće biti lako stvoriti gospodarske uvjete.
Pitanja privatizacije, promjena u području vlasništva,
gospodarske organizaciji, moraju biti, ako već nisu, na vrhu
političkih prioriteta bilo koje političke stranke. Prihvaćanje
simboličnih, nacionalnih ili vjerskih identiteta neće pomoći ovom
procesu. Čak ako su političari voljni i spremni prihvatiti vjerske
identitete kao jednu komponentu novog ideološkog profila, to neće
biti dovoljno. Oni će istodobno morati razmišljati u širim
razmjerima.
(RFE)