KR-KP-US-CN-SJEVERNA_KOREJA-ATOMSKO_ORUŽJE-POLITIKA-Diplomacija-Obrana-Vojna industrija ZA NEDJ I PON nj 27. XII. FR: sjeverna koreja koristi reaktor za političke ucjene NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU27. XII. 2002.Hvalisanje Sjeverne
Koreje"Ne isplati se zaboravljati probleme jer se vraćaju i uzrokuju veće troškove no u slučaju njihova pravodobnog rješavanja. To upravo demonstrira Sjeverna Koreja, ponovno pokrećući atomski reaktor koji može proizvoditi materijal za nuklearno naoružanje. I prebacujući zasada verbalno na leđa Sjedinjenih Država odgovornost za prijeteću 'katastrofu bez mogućnosti kontrole' ne budu li SAD napokon počele ozbiljno pregovarati.Ponovno nastupa kriza koja je naizgled bila stišana južnokorejskom 'sunčanom politikom'. Sjevernokorejska vlada ne pokreće nakon osmogodišnje pauze reaktor Yongbyon kako bi otklonila nesumnjive probleme pri opskrbi električnom energijom. Spomenuti reaktor nije pretjerano koristan ni gledano iz vojne perspektive; teško je argumentima potkrijepiti pretpostavku da bi Sjeverna Koreja uskoro mogla proizvoditi 55 atomskih bojevih glava godišnje. Ona pobija tvrdnju zainteresirane strane da su u Yongyonu proizvedena dva upaljača za atomske bojeve glave. Nije važan broj već načelo - svjesno kršenje međunarodnih i bilateralnih sporazuma. Čak i ako su
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
27. XII. 2002.
Hvalisanje Sjeverne Koreje
"Ne isplati se zaboravljati probleme jer se vraćaju i uzrokuju veće
troškove no u slučaju njihova pravodobnog rješavanja. To upravo
demonstrira Sjeverna Koreja, ponovno pokrećući atomski reaktor
koji može proizvoditi materijal za nuklearno naoružanje. I
prebacujući zasada verbalno na leđa Sjedinjenih Država odgovornost
za prijeteću 'katastrofu bez mogućnosti kontrole' ne budu li SAD
napokon počele ozbiljno pregovarati.
Ponovno nastupa kriza koja je naizgled bila stišana južnokorejskom
'sunčanom politikom'. Sjevernokorejska vlada ne pokreće nakon
osmogodišnje pauze reaktor Yongbyon kako bi otklonila nesumnjive
probleme pri opskrbi električnom energijom. Spomenuti reaktor nije
pretjerano koristan ni gledano iz vojne perspektive; teško je
argumentima potkrijepiti pretpostavku da bi Sjeverna Koreja uskoro
mogla proizvoditi 55 atomskih bojevih glava godišnje. Ona pobija
tvrdnju zainteresirane strane da su u Yongyonu proizvedena dva
upaljača za atomske bojeve glave. Nije važan broj već načelo -
svjesno kršenje međunarodnih i bilateralnih sporazuma. Čak i ako su
istinite tvrdnje diplomata iz Pjongjanga da Sjedinjene Države nisu
ispunile svoje obveze, načelo je sasvim jasno. Sjevernokorejski
diktator Kim Jong Il želi potaknuti SAD na pregovore i iznuditi
diplomatsko priznanje i status latentne atomske sile te uzdignuti
svoju zemlju u rang politički relevantnih sila - između ostalog, i u
odnosu prema Južnoj Koreji. Kim Jong Il koristi rekator u Yongbyonu
kako bi ostvario te ciljeve. Koristi ga kao sredstvo političke
ucjene.
Sjevernokorejska strategija nije tako prozirna kao što se čini. Ona
je zapravo reaktivna. Njezina je ishodišna točka gotovo potpuna
izolacija Sjeverne Koreje nakon gubitka gotovo svih saveznika u
razdoblju nakon sloma sovjetskog hegemonijalnog i paktnog sustava.
Uzročnik takvog razvoja događaja jest SAD. Potomak komunističke
dinastije stvorio je uvjete za zapodijevanje kavge sa Sjedinjenim
Državama tek nakon što je učvrstio svoju moć u odnosu na veze i
interesna udruženja ispod razine najvišeg vodstva.
Ta je pozicija moći naslijeđena tek kroz dinastički mehanizam a ne
kroz intelektualne kvalitete ili uvjerljiva postignuća unutar
aparata. U skladu sa sustavom otpor je bilo moguće suzbiti
forsiranjem kulta ličnosti oca i sina; usprkos tome, nakon što je
prihvaćen, nasljednik je ipak morao pokazati nekakve rezultate.
Južnokorejski predsjednik Kim Dae Jung gradio je svoju politiku na
toj okolnosti. Njegova 'sunčana politika' bila je usmjerena na
proboj sjevernokorejske izolacije - takoreći, kroz domoljubno
djelovanje Korejanaca. Legitimitet za takav nastup Kim Dae Junga
osigurali su njegovi korijeni u radikalno-demokratskom oporbenom
pokretu. Uspjeh pripremljen na sastanku u Pjongjangu potisnuo je
velike partnere dvije korejske države u status gledatelja: Kina
koja je kao saveznik Sjeverne Koreje potpisala još važeći sporazum
o primirju iz 1953. g. izgubila je svoj privilegirani status
jedinog mogućeg prijatelja ali ne i funkciju dostavljača oglednog
materijala za gospodarske reforme. SAD, partner Južne Koreje u
sporazumu o primirju, izgubile bi u slučaju nastavka 'sunčane
politike' ulogu nužnog faktora vojne zaštite i stabilnosti.
Eventualno povlačenje 37 tisuća američkih vojnika iz Južne Koreje
imalo bi ozbiljne posljedice za regiju koje nisu u skladu s
ambicijama Bushova kabineta, vezanim za status velesile. Činjenica
da je George W. Bush neposredno nakon preuzimanja predsjedničke
dužnosti ledeno odbio primiti svog posjetitelja Kima Dae Junga
sasvim se uklapa u takvu logiku razmišljanja. Kim Jong Il izvukao je
iz tog poteza još jedan zaključak: uvredu iz proljeća 2001. g.,
usmjerenu na adresu Seoula, preuzeo je i na svoj režim i reagirao
oštrijom politikom sukoba.
Južnokorejska vlada nije više igrala važnu ulogu u strategiji Kima
Jonga Ila. Mandat Kima Dae Junga ističe u veljači 2003. g. Budući da
sjevernokorejski analitičari očigledno na vlastitu štetu vjeruju
vlstitoj propagandi da u Seoulu vladaju samo 'američke marionete',
očekivali su da će u prosincu ove godine za predsjednika Južne
Koreje biti izabran političar koji teži sukobu; zato su držali da
Seoul mogu mirno ignorirati. Tako misle i danas; čini se da takvo
mišljenje potkrepljuje i val prosvjeda protiv američke vojske u
Južnoj Koreji. No, spomenuti su prosvjedi povezani samo s
arogancijom američkih postrojbi i njihovim nepoštivanjem
južnokorejskih zakona. Pjongjangova ideološka percepcija
zbivanja pogrešna je kao što je bila i prije 50 godina.
Sve su to faktori krize. Mir i egzistencija svih Korejanaca suočeni
su s većom prijetnjom nego ranije. No, nije u pitanju samo pogrešno
tumačenje činjenica u Sjevernoj Koreji. Izjava američkog ministra
obrane Donalda Rumsfelda da njegovi vojnici mogu voditi dva rata
istodobno ukazuje na način razmišljanja koji je endemičan u
Washingtonu a postaje i zarazan: riječ je o načinu razmišljanja
kruga fundamentalista, obilježenom megatonama. Treba mu se što
prije suprotstaviti jer njegovi zagovornici raspolažu sredstvima
za uništenje. To ne vrijedi za Sjevernu Koreju - ta zemlja krši
sporazume, sklona je hvalisanju ali nije supersila", napominje na
kraju komentara Karl Grobe.