US-gospodarstvo-Gospodarstvo/poslovanje/financije us - 26. XII. wash.post - o odlučivanju wto-a SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST *26. XII. 2002.Otvorena trgovina"Prije tri godine, kada je summit Svjetske trgovinske organizacije u
Seattleu privukao prvi iz niza protuglobalističkih prosvjeda, zagovornici slobodne trgovine priznali su jednu stvar kritičarima: WTO mora biti otvoreniji. Pregovori o novim trgovinskim sporazumima često su mutni: sporove o postojećim pravilima organizacija uglavnom rješava u tajnosti. S obzirom da trgovinska pravila pogađaju središnje aspekte života ljudi, sigurnost hrane i kvalitetu okoliša, kao i cijenu života, ona se moraju stvarati i provoditi na svjetlu dana. Pa ipak, unatoč širokom prihvaćanju tog argumenta, ostvaren je mali napredak u tome da se WTO učini transparentnijim.Taj je neuspjeh posebice istaknut kada je riječ o procesu organizacije pri rješavanju sporova. Poput domaćeg pravnog sustava, tu bi se trebalo primjenjivati napisana pravila na predvidljiv način; ako je za to potrebno javno povjerenje, njegova promišljanja trebaju biti otvorena. No većina vlada koja iznosi pravne podneske na raspravu drži ih tajnim, barem u početku
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST *
26. XII. 2002.
Otvorena trgovina
"Prije tri godine, kada je summit Svjetske trgovinske organizacije
u Seattleu privukao prvi iz niza protuglobalističkih prosvjeda,
zagovornici slobodne trgovine priznali su jednu stvar kritičarima:
WTO mora biti otvoreniji. Pregovori o novim trgovinskim
sporazumima često su mutni: sporove o postojećim pravilima
organizacija uglavnom rješava u tajnosti. S obzirom da trgovinska
pravila pogađaju središnje aspekte života ljudi, sigurnost hrane i
kvalitetu okoliša, kao i cijenu života, ona se moraju stvarati i
provoditi na svjetlu dana. Pa ipak, unatoč širokom prihvaćanju tog
argumenta, ostvaren je mali napredak u tome da se WTO učini
transparentnijim.
Taj je neuspjeh posebice istaknut kada je riječ o procesu
organizacije pri rješavanju sporova. Poput domaćeg pravnog
sustava, tu bi se trebalo primjenjivati napisana pravila na
predvidljiv način; ako je za to potrebno javno povjerenje, njegova
promišljanja trebaju biti otvorena. No većina vlada koja iznosi
pravne podneske na raspravu drži ih tajnim, barem u početku
(Sjedinjene Države su iznimka). Usmene rasprave na sastancima
WTO-a su tajne, i pisana mišljenja sudaca drže se tajnima mjesecima
prije no što se prenesu strankama u sporu.
Uobičajena obrana tih prikrivanja jest da otvorenost jača lobbyje.
Ako se europsko povjerenstvo sprema skoro izdati svoje pravne
predmete, primjerice, velike korporacije i aktivističke skupine
mogu izvršiti pritisak na povjerenstvo da promijeni mišljenje
prije no što odvjetnici iznesu svoje argumente. Istina je da
lobbyji predstavljaju prijetnju, i kada bi oni imali pravo iznositi
svoje slučajeve u WTO-u lako bi mogli pokopati sustav. No tajnost
nije način da se lobbyiji drže na udaljenosti. Najbogatiji će
skrivati ljude unutar sustava koji bi im dojavljivali ono što žele
znati. Tajnost na kraju pogađa slabije organizirane skupine koje ne
znaju koristiti sustav, poglavito vlade siromašnih zemalja.
Isto tako postoji argument za veću otvorenost u načinu na koji WTO
dogovara nova pravila. Sjedinjene Države i druge vodeće članice
pokazuju sklonost objaviti svoje početne prijedloge glede stvari
kao što su pristojbe za poljoprivredna zemljišta, ali veliki dio
kasnijeg pogađanja odvija se privatno. Opet, postoji argument da
pregovarači trebaju izdvojenost od lobbystičkih pritisaka kako bi
mogli sklopiti produktivne dogovore. No tajnost potiče
sumnjičavost protuglobalističkih kritičara, koji reagiraju
prijavljujući WTO u cijelosti. Isto tako izaziva otpor među
siromašnim zemljama, čije se vlade izostavljaju iz seansi
pogađanja. Koliko god je moguće, velike članice WTO-a bi trebale
voditi svoje pregovore javno, onako kako parlamenti u demokratskom
svijetu otvoreno raspravljaju o zakonima."